قرص تریازولام

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص تریازولام یکی از انواع داروهای آرام بخش بنزودیازپینی است که اغلب برای درمان اختلالات خواب نظیر بی خوابی تجویز می‌شود. از آنجایی که همه بنزودیازپین‌ها قابلیت اعتیادآوری جسمی و روانشناختی را دارند، مصرف آن‌ها حتما باید طبق تجویز و نظارت متخصص باشد. در بسیاری از موارد بی‌خوابی یا مشکلات اضطرابی بدون داروهای اعصاب و به کمک روان درمانی قابل بهبودی هستند. از همین رو باید در وهله اول از یک روانشناس کمک بگیرید. در صورتی که مصرف دارو الزامی باشد، روانشناس شما را به روانپزشک ارجاع خواهد داد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی تریازولام ارائه کرده‌ایم. برای آشنایی با سایر داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

قرص تریازولام چیست؟

قرص تریازولام چیست

 

قرص تریازولام نوعی داروی آرام بخش بنزودیازپینی است که اغلب در درمان اختلالات خواب نظیر بی خوابی تجویز می‌شود. این دارو به بیماران کمک می‌کند تا سریع‌ تر به خواب روند، کمتر از خواب بپرند و مدت طولانی‌تری را در خواب بگذرانند. از این دارو معمولا برای درمان‌های کوتاه مدت در دوره‌های 1 الی 2 هفته‌ای استفاده می‌شود. اگر بی خوابی پس از این مدت بهبود پیدا نکرد، باید برای ادامه یا قطع مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بنزودیازپین ها کلیک کنید.

در نظر داشته باشید که بنزودیازپین‌ها همگی قابلیت اعتیادآوری دارند. در نتیجه هرگونه مصرف سرخود قرص تریازولام ممنوع است. اگر دچار مشکلات خواب، تنش و استرس هستید، پیش از مصرف دارو حتما با متخصص روانشناس مشورت نمایید. در بسیاری از موارد روانشناس با روش‌های غیردارویی و در جریان رواندرمانی به شما کمک می‌کند تا بهبودی را تجربه نمایید. در صورتی که دریافت دارو ضروری باشد روانشناس شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

موارد مصرف قرص تریازولام

به طور کلی قرص تریازولام برای درمان مشکلات خواب و بی خوابی به بیماران تجویز می‌شود. مصرف قرص تریازولام به بیمار کمک می‌کند که دفعات بیدار ماندن در طول روز کاهش یابد و فرد سریعتر به خواب برود. تریازولام باعث آرامش مغز می‌شود. و در دوره های کوتاه مدت 1 الی 2 هفته ای استفاده می‌شود.

دوز مصرف قرص تریازولام

قرص تریازولام در دوز های 0/25 و 0/125 میلی گرم تجویز می‌شود. عموما برای بازه زمانی کوتاه مدت 7 تا 10 روز تجویز می‌گردد و مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی‌گردد. تا جایی که به دلیل عوارض جانبی آن برخی کشورها مدت‌ها فروش آن را ممنوع اعلام کردند. با این حال برای برخی اختلالات مثل بی‌خوابی همچنان تجویز می‌شود. پس طبق دستور متخصص از دارو استفاده کنید. 15 الی 30 دقیقه تا اثر دارو طول می‌کشد و تا 6-7 ساعت در بدن باقی خواهد ماند.

عوارض جانبی مصرف تریازولام

مصرف قرص تریازولام همانند هر دارویی دیگری به طور بالقوه احتمال بروز برخی عوارض جانبی را به همراه خواهد داشت. با این حال همه کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند دچار عوارض جانبی نمی‌شوند. از جمله رایج‌ترین عوارض مصرف تریازولام می‌توان به سرگیجه و بروز برخی ناهماهنگی‌های حرکتی اشاره کرد. اگر این علامت پس از گذشت چند روز ادامه پیدا کرد یا پایدار ماند حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین استفاده از قرص تریازولام می‌تواند منجر به خواب آلودگی مفرط شود. اگر در طول روز بیش از حد چرت می‌زنید این موضوع را با متخصص در میان بگذارید. در این شرایط شاید لازم باشد دوز دارو مورد ارزیابی قرار گرفته و مجددا تعیین شود. اگر در پی مصرف تریازولام دچار عوارض جدی خاصی نظیر بروز مشکلات حافظه، افسردگی، افکار خودکشی، توهم، گیجی، بیقراری، اضطراب و پرخاشگری شدید سریعا با پزشک خود تماس گرفته و در مورد ادامه یا قطع مصرف دارو با او مشورت نمایید. برای شناسایی علائم اضطراب کلیک کنید.

? عوارض جانبی تریازولام

? سر درد

? استرس

?افسردگی

? گیجی

? خشکی پوست

?خواب آلودگی

? اختلالات بینایی

? احساس سبکی سر

?فراموشی

? کابوس شبانه

? انقباضات شکمی

?ناهماهنگی عضلات

? فراموشی پیش رونده

? واکنش های متناقض

?اختلال حافظه

? رویای شبانه

نکاتی که هنگام مصرف‌ تریازولام باید به آن ها توجه کنید

اگر پزشک به شما قرص تریازولام تجویز کرده لازم است قبل از مصرف حتما به نکات زیر توجه نمایید:

? اگر به داروهای بنزودیازپینی نظیر آلپرزولام یا دیازپام حساسیت دارید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

? در صورت داشتن سابقه هرگونه آلرژی موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

?در صورت دچار بودن به بیماری‌های کبدی، کلیوی، مشکلات ریوی و هرگونه مشکل روانشناختی نظیر افسردگی یا اضطراب این مسئله را به پزشک اطلاع دهید.

? در صورتی که سابقه اعتیاد در خانواده‌تان وجود دارد این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

? از آنجایی که این دارو باعث خواب آلودگی می‌شود، پس از مصرف از انجام فعالیت‌هایی نظیر رانندگی که به سطح بالای هوشیاری نیاز دارند خودداری کنید.

?از مصرف همزمان این دارو با مواد مخدر یا الکل خودداری کنید.

? قبل از انجام عمل جراحی یا هنگام مراجعه به دندانپزشک متخصص را در جریان مصرف تریازولام قرار دهید.

مصرف تریازولام در بارداری و شیردهی

در دوران بارداری مصرف قرص تریازولام حتما باید با تجویز پزشک صورت بگیرد. زیرا ممکن است باعث آسیب به نوزاد شود. در صورت مشاهده هرگونه از عوارض زیر در نوزاد تازه متولد شده به پزشک اطلاع دهید.

? استفراغ

? اسهال

?لرزش

? تحریک پذیری

? ضعف عضلات

?خواب آلودگی غیر معمول

? تنفس آرام و کم عمق

? گریه دائم و یکسره نوزاد

تداخلات داروی با قرص تریازولام

مصرف همزمان برخی داروها با قرص تریازولام می‌تواند بر متابولیسم دارو تاثیر گذاشته و یا منجر به افزایش احتمال بروز عوارض جانبی شوند. از جمله این داروها می‌توان به سدیم اکسی بات، داروهای ضدافسردگی نظیر فلوکستین و پاروکستین، برخی از آنتی بیوتیک‌ها مثل اریترومایسین، سایر داروهای ضداضطرابی نظیر لورازپام، آلپرزولام و داروهایی که در درمان ایدز به کار می‌روند اشاره کرد.

هشدار های تریازولام

هشدارهای قرص تریازولام

 

قرص تریازولام هشدارهایی را به همراه دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

? فراموشی پیش رونده

? افت فعالیت سیستم عصبی مرکزی

?اثر بر روی سیستم اعصاب مرکزی

? افزایش حساسیت

?واکنش های متناقض

? اختلالات مرتبط با خواب

درمان های جایگزین با تریازولام

همان طور که گفته شد از قرص تریازولام بیش از هرچیز در درمان بی خوابی استفاده می‌شود. از آنجایی که داروهای ضد اضطرابی عوارض جانبی مختلفی دارند و برای بدن وابستگی جسمانی ایجاد می‌کنند اکثر متخصصین قبل از تجویز آن‌ها توصیه دارند که ابتدا از درمان‌های غیردارویی کمک بگیرید. برای آشنایی با سایر روش های درمان اضطراب و افسردگی کلیک کنید.

برای مثال در روان درمانی روانشناس با کمک تکنیک‌های خود آرام سازی نظیر ریلکسین، مدیتیشن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا سطح تنش‌هایتان را کاهش داده و به این ترتیب شب‌ها خواب راحت‌تری داشته باشید.

در صورتی که این درمان‌ها اثر بخش نبوده یا سطح اضطرابتان بسیار بالا باشد، آن وقت درمانگر استفاده از داروها را مانند قرص تریازولام مد نظر قرار می‌دهد. نکته قابل توجه اینجاست که درمان‌های روان شناختی و غیردارویی معمولا اثربخشی پایدارتری دارند در حالی که بی خوابی پس از قطع دارو در اکثر موارد مجددا با شدت بیشتری بروز می‌یابد.

کلام آخر

به طور کلی قرص تریازولام برای درمان اختلالات و مشکلات خواب تجویز می‌شود. افرادی که از اختلالات بی خوابی رنج می‌برند، بر اساس تجویز پزشک مصرف این دارو را آغاز می‌کنند. البته توجه داشته باشید که علاوه بر دارو درمانی باید روان درمانی را برای درمان دائمی انتخاب کنید.

اختلالات خواب با مشاوره و کمک متخصصین روانشناس قابل درمان است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص تریازولام می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا مصرف تریازولام در دوران بارداری مجاز است؟

تریازولام ممکن است منجر به آسیب به کودک در دوران جنینی بشود. از همین رو برای مصرف این دارو هنگام حاملگی حتما باید زیر نظر متخصص قرار داشته باشید.

آیا تریازولام اعتیاد آور است؟

همه داروهای آرام بخش بنزودیازپینی قابلیت ایجاد ایجاد وابستگی را دارند. از همین رو هرگونه مصرف سرخود آن ها می‌تواند به اعتیاد بیانجامد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره