احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی را چطور از بین ببریم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی طبیعی است؟ بعضی از افراد بعد از رابطه جنسی احساس بسیار بد و دردناکی را تجربه می‌کنند. این احساس می‌تواند آمیخته‌ای از پوچی، افسردگی، خجالت، شرمندگی، اضطراب و احساس گناه باشد که با عنوان احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی شناخته می‌شود. این احساس اکثرا در افرادی شکل می‌گیرد که روابط خارج از ازدواج دارند، اما کم نیستند افرادی که این احساس را حتی بعد از ازدواج هم با داشتن یک رابطه شرعی تجربه می‌کنند.

این احساس تاثیرات منفی فراوانی بر کیفیت رابطه زناشویی و سلامت روانی فرد می‌گذارد به همین دلیل ضروری است که برای درمان آن چاره‌ای اندیشید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره تلفنی جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

انواع عذاب وجدان ناشی از رابطه جنسی

برای غلبه بر عذاب وجدان ناشی از رابطه جنسی ابتدا باید با نوع آن آشنا بشویم. این گونه راه حل بهتری برای از بین بردن آن پیدا خواهیم کرد. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به دو دسته عمده تقسسیم می‌شود. اگر عذاب وجدان را فقط بعد از رابطه جنسی احساس نمی‌کنید و دائم در طول روز هم دارای این حس هستید، حتما مقاله احساس گناه را بخوانید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

فروشگاه آرامیس

?نوع اول

دسته اول احساس عذاب وجدان و احساس گناهی است که بعد از زیرپا گذاشتن یکی از ارزش‌ها و باورهای درونی به وجود می‌آید و خود فرد به صورت خودآگاه آن را تشخیص می‌دهد. این نوع احساس گناه صبح بعد از گناه نامیده می‌شود چراکه فرد بعد از رابطه جنسی به روشنی متوجه آن می‌شود. مثلا فردی که بسیار مذهبی است بعد از تجربه یک عمل جنسی این احساس گناه را تجربه می‌کند. یا مثلا کسی که شخصیت بسیار محترمی دارد بعد از خیانت به همسرش دچار این نوع احساس گناه می‌شود.

حتما درباره پیامدهای رابطه جنسی در زمان پریود بخوانید.

?عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | نوع دوم

دسته دوم احساس عذاب وجدان و احساس گناه در افرادی است که به طور کل رابطه جنسی را اشتباه و کثیف می‌دانند. این افراد ممکن است به رابطه جنسی صفت حیوانی بودن را بدهند و در صورت تجربه آن دچار حس خفت و خواری شوند. این نوع عذاب وجدان، گناه پنهان نامیده می‌شود چرا که ناخودآگاه به وجود می‌آید و برای فرد آنقدر مبهم و پنهان است که قدرت تشخیص از او گرفته می‌شود.

برای آشنایی با علت گریه بعد از رابطه جنسی کلیک کنید.

دلایل احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

دلایل عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به دلایل متعددی به وجود می‌آید که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

⭕تربیت خانواده

اکثر افرادی که در خانواده‌های سنتی و مذهبی تربیت می‌شوند، می‌آموزند که عمل جنسی بد و قبیح است و باید از آن فرار کنند. اگر خارج از چارچوب ازدواج انجام شود گناه کبیره محسوب می‌شود و عذاب جهنم را به همراه دارد. اگر هم در چارچوب ازدواج باشد باید پنهانی و بی سر و صدا صورت گیرد. به همین دلیل در ناخودآگاه افراد این موضوع نهادینه می‌شود که باید از عمل جنسی اجتناب کنند. وقتی این باور در فرد به وجود آمد، انجام مسائل زناشویی برایش سخت و همراه با عذاب وجدان خواهد بود.

راه حل: باور خود را عوض کنید تا زندگی شما عوض شود. باید این موضوع را به خودتان بقبولانید که رابطه جنسی اگر سالم باشد نه تنها به شما آسیبی نخوهد زد بلکه به سلامت جسمی و روانی‌تان نیز کمک می‍کند.

⭕عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | احساس عشق و مسئولیت

برخی افراد آنقدر عاشق کسی هستند که رابطه جنسی را قاتل عشق خود می‌دانند یعنی فکر می‌کنند بلافاصله بعد از انجام عمل جنسی با شریک خود عشق و علاقه میان آن‌ها کمرنگ خواهد شد. برخی از افراد نیز گمان می‌کنند که مسئولیت خود را به نحو کامل و درست در قبال شریک عاطفی خود انجام نداده‌اند و به همین دلیل بعد از رابطه جنسی احساس گناه می‌کنند.

راه حل: اگر رابطه جنسی در زمان درست و با رضایت طرفیت صورت بگیرد نه تنها عشق را کم رنگ نخواهد کرد بلکه رابطه عاطفی شما را نیز به مرحله جدیدی خواهد رساند. از طرف یگر ارضای به موقع و درست و در چارچوب نیازهای جنسی شریک عاطفی یکی از مسئولیت‌های شماست که باید آن را به نحو احسنت انجام دهید.

⭕احساس تحقیر شدن

برخی افراد احساس می‌کنند با انجام رابطه جنسی به نوعی تحقیر می‌شوند و احساس عزت نفس خود را در برابر طرف قابل از دست می‌دهند. این گونه افراد احساس گناه پنهان را تجربه می‌کنند و احساس آن‌ها بسیار شبیه به افرادی است که مورد سو استفاده جنسی قرار می‌گیرند.

راه حل: درباره احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی خود با پارتنرتان صحبت کنید، از یک مشاور برای حل تعارضات روحی خود کمک بگیرید. حدالامکان رابطه جنسی را در نهایت احترام و به دور از خشونت‌های جنسی انجام دهید.

⭕مشکلات شخصیت

برخی افراد به دلیل مشکلات شخصیتی که بیشتر ریشه در کودکی دارند، بعد از انجام بیشتر کارها و نه فقط بعد از رابطه جنسی دچار احساسات منفی مثل احساس گناه می‌شوند. این افراد معمولا در دوران کودکی توسط والدین سخت گیر تربیت شده‌اند و یا تجربه تجاوز را دارند.

راه حل: برای حل مشکلات روحی خود و همچنین عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی در اولین فرصت حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید چرا که این نوع مشکلات بر تمام جنبه‌های زندگی شما تاثیر می‌گذارند و شما را مدام درگیری افکار منفی می‌کنند.

برای آشنایی با پیامدهای ناشی از سکس گروهی کلیک کنید.

⭕تغییر در میزان هورمون ها

از آنجایی که در حین رابطه جنسی، هورمون های مختلفی ترشح می‌شوند؛ و تعادل هورمون ها از بین می‌روند گاهی فرد تحت تاثیر هورمون ها احساسات مختلفی را تجربه را تجربه کرده و دچار احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی می‌شوند. هورمون ها تاثیر مستقیم بر خلق افراد دارند؛ از همین رو طبیعی است که افراد چنین چیزی را تجربه کنند.

⭕عدم صمیمیت با طرف مقابل

گاهی احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به این دلیل است که فرد طرف مقابل خود را به درستی نمی‌شناسد و با او صمیمی نیست. برای برقراری رابطه جنسی افراد نیاز به صمیمیت و احساس نزدیکی دارند. گاهی به این دلیل است که افراد لذت کافی را از این موضوع نمی‌برند.

نتایج منفی عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

نتایج منفی عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی نتایج و عواقب منفی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

?رابطه جنسی با شریک‌های متعدد

این گونه افراد شاید فکر کنند در مقابل شریک جنسی فعلی خود دچار احساسات منفی بعد از رابطه جنسی می‌شوند. به همین دلیل ارتباط جنسی را با افراد مختلفی امتحان می‌کنند تا به آرامش روحی و روانی دست یابند.

برای آشنایی با پیامدهای رابطه جنسی ضربدری کلیک کنید.

?اعتیاد به رابطه جنسی

این گونه افراد برای پنهان کردن شرمساری خود از رابطه جنسی و همچنین عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی، بیشتر و بیشتر روابط جنسی مختلف را تجربه می‌کنند تا جایی که دچار اعتیاد به رابطه جنسی شوند. دراعتیاد به رابطه جنسی مثل دیگر اعتیادها سیستم پاداش دهی مغزی دچار اختلال می‌شود و اعتیاد با درگیری‌های ذهنی کنترل فرد را به دست می‌گیرد.

?عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی | روابط پر خطر

خیلی اوقات رفتارهای ما در ظاهر با احساساتمان به نظر می‌رسند. حال آن که ذهن پیچیده تر از آن است که بتوان به راحتی رفتارهای انسان را تحلیل کرد. عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی از یک طرف فرد را نسبت به رابطه و شریک جنسی اش منزجر می کند و از طرف دیگر او را نسبت به خودش هم متنفر می کند. در صورتی که فرد خود را بی ارزش ببیند. احتمال این که وارد روابط متعدد و پرخطر شود زیاد است. او در چنین وضعیتی دیگر برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی و بارداری های ناخواسته اقدامی نمی‌کند.

برای آشنایی با پیامدهای رابطه مقعدی کلیک کنید.

?مشکلات روحی روانی

افراد به دنبال احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی  دچار مشکلات روحی روانی مثل افسردگی و اضطراب می‌شوند. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه مشکلات جنسی، می‌توانید احساس گناه خود را از بین ببرید.

?رابطه جنسی دردناک

افرادی که عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند؛ بعد از مدتی به طور کلی علاقه خود را به رابطه جنسی از دست داده و اگر مجبور به انجام آن باشند؛ در حین رابطه جنسی دردهای جسمانی زیادی را تحمل می‌کنند. در واقع درد آنها روانی بوده و هیچ علت جسمانی ندارد.

راه های از بین بردن عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

در مورد از بین بردن عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی نیز، راه های مختلفی وجود دارد. البته این احساس تنها یکبار ایجاد شده و بعد از مدتی فرد با آن کنار می‌آید. اما برخی از افراد از این موضوع برای خود فاجعه سازی کرده و از لحاظ روانی، پیامدهای زیادی را تجربه می‌کنند.

به همین دلیل بهتر است از تکنیک هایی استفاده کرده و این احساس را از بین ببرند. یکی از موثرترین راهکارها در این زمینه مراجعه به روانشناس است. افراد باید باورهای خود را نسبت به رابطه جنسی تغییر داده و همچنین با استفاده از تکنیک هایی خود را آرام کنند. همچنین می‌توانند با شریک جنسی خود در این مورد صحبت کرده و تبادل نظر کنند.

سخن پایانی

بسیاری از افراد تحت تاثیر دلایل مختلف، عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند. این موضوع در میان دختران شایع تر است. بروز این احساس در اولین تجربه جنسی تا حدی طبیعی است. اما به هر حال افراد باید در این مورد مطلع بوده و آن را به طرف مقابل خود انتقال دهند. صحبت کردن در این مورد به معنای مقصر دانستن طرف مقابل نیست. از طرفی اگر افراد قادر به انجام چنین کاری نیستند می‌توانند از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫5 دیدگاه ها

    1. میتونید در این باره به مقاله گریه بعد از رابطه مراجعه کنید. اما به طور کلی برخی افراد به طور طبیعی ممکنه در حین رابطه یا بعد اون به گریه بیفتند. اما تکرار این مساله میتونه نشانه ای از یک مشکل باشه

    1. بله این احساس گناه ممکنه هم در مردان و هم در زنان بعداز ازدواج هم وجود داشته باشه. در چنین شرایطی مرد یا زن تمایلش رو به رابطه از دست میده و به بهانه های مختلف از ارتباط با همسرش سرباز می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره