زن بودن یعنی ..

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زن بودن و زنانگی کردن از گذشته تا به امروز همواره با چالش های زیادی رو به رو بوده است. زنان در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان جنس دوم معرفی می‌شوند و برای تحقق بخشیدن به رویاهای خود به تلاش و پشتکار بیشتری نیاز دارند. چرا که عوامل اجتماعی و فرهنگی موانع بیشتری پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

همچنین برای زنان ابراز وجود و بیان احساسات یا آنچه تحت عنوان زنانگی مطرح می‌شود نیز دشوارتر است، چرا که تابوهای فرهنگی در بسیاری موارد به زنان و دختران به خاطر مسائل ساده‌ای نظیر بلند خندیدن، شاد بودن، عشق ورزیدن و… برچسب‌های نادرست می‌زند. در این مقاله تلاش کرده‌ایم در مورد موانع پیش روی زن ها و چگونگی حل و فصل آن‌ها توضیحات بیشتری را ارائه دهیم. برای شناخت زنان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زن بودن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

زن بودن

زن بودن در هیچ دوره تاریخی یا حتی هیچ فرهنگی، آسان نبوده است. در واقع این یک موضوع جهان شمول است که حتی باعث شکل گیری گروهی به نام فمینیست ها نیز شده است. البته نباید در این مورد اغراق کرد و به دنبال انتقام جویی از افراد بود. زنان همیشه در حال تلاش و فعالیت بوده اند و در واقع در این مورد هیچ تفاوتی با مردان ندارند.

حتی شاید گاهی تلاش آنان بیشتر نیز بوده است. اما همیشه موانعی مثل باورهای غلط ، بر سر راه افراد قرار می‌گیرد که اوضاع را پیچیده تر می‌کند. برای آشنایی با ویژگی های زنان قوی و مستقل کلیک کنید.

باورهای غلط در مورد زن بودن

باورهای غلط زن بودن

 

زن بودن و زنانگی کردن در طول تاریخ همواره با دشواری‌ها و چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. این چالش‌ها در اکثر موارد به باورهای غلطی برمی‌گردد که در مورد زنان وجود دارند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با نیازهای اساسی زنان کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

⭕ زن جنس دوم است!

در نظر گرفتن زن به عنوان جنس دوم یا جنس ضعیف هنوز که هنوزه در بسیاری از فرهنگ‌ها دیده می‌شود. این باور تمام باعث می‌شود که امکانات درجه یک جامعه برای مردان طراحی گردد و دختران برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود نیاز به تلاش و پشتکار بیشتری داشته باشند. در واقع نادیده گرفتن زنان جامعه، غفلت از نیازها و فراهم نکردن امکانات لازم برای آن‌ها از جمله پیامدهای این باور غلط است. زن بودن در کنار جنس دوم بودن حرکت در هر مسیری را دشوار می‌کند.

⭕زن بودن یعنی استعداد این کارها را ندارند!

خانواده‌ها در جریان رشد جنسی تعاریفی از دختر بودن و پسر بودن به بچه‌های خود ارائه می‌کنند که ممکن است از فرهنگی به فرهنگی دیگر متفاوت باشد. برای مثال در بسیاری از خانواده‌ها والدین با وجود اینکه می‌بینند دخترشان در موضوعات علمی نظیر ریاضی یا موضوعات ورزشی نظیر فوتبال علاقه و عملکرد بالاتری از خود نشان می‌دهد بازهم او را از انجام این کارها منع می‌کنند (اگر هم منع نکنند، مسیر را برایش هموار نمی‌کنند). استدلال آن‌ها این است که این کارها به درد پسرها می‌خورد و دخترها در آن استعداد چندانی ندارند.

در این شرایط دختران کمتر در موضوعات مذکور تحت تعلیم قرار می‌گیرند و برای رسیدن به اهدافی که در ذهن دارند با موانع بیشتری رو به رو می‌شوند. همه این‌ها در حالیست که شواهد نشان می‌دهد اگر برای زنان بستر مناسبی فراهم باشد آن‌ها نیز می‌توانند در عرصه‌هایی نظیر ریاضیات یا ورزش موفقیت‌های بالایی کسب کنند. افراد مشهوری نظیر مریم میرزا خانی برنده مدال فیلدز که بالاترین جایزه در ریاضیات محسوب می‌شود مثال نقضی برای باورهای غلط در مورد توانمند نبودن زنان هست.

⭕زنان با نقش هایشان تعریف می شوند

در تفکرات سنتی زنان بیش از هرچیز با نقش هایشان تعریف می‌شوند. برای مثال وقتی می‌خواهند در مورد هویت یک زن صحبت کنند پیش از هرچیز می‌پرسند دختر، همسر یا مادر کیست؟ در واقع در این فرهنگ‌ها زنان کمتر با توانمندی‌های خود تعریف می‌شوند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که هردو جنس چه زن و چه مرد باید بین نقش‌ها و توانمندی‌های خاصی که در شغل یا سایر حوزه‌های زندگی شان دارند نوعی تعادل ایجاد کرده و برای هردو بخش زندگی ارزش قائل شوند. فداکردن هرکدام از این‌ها به پای دیگری منجر به بروز تعارضات و چالش‌های مختلف در زندگی فردی می‌شود.

⭕زنان نباید ابراز وجود کنند

جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم اغلب ابراز وجود از جانب زن‌ها را نفی می‌کند. از همین رو کارهای ساده‌ای که مردان به راحتی انجام می‌دهند ممکن است در باورهای سنتی امری نهی شده باشد. برای مثال بسیاری از زنان و دختران به خاطر موضوعات پیش پا افتاده‌ای نظیر خندیدن در جمع، ابراز عشق و بیان احساسات مورد سرزنش قرار می‌گیرند. همچنین دخترانی که خودبیانگری کمتری دارند بیشتر مورد تشویق قرار می‌گیرند که باعث می‌شود این رفتار تا سالیان سال در آن‌ها ادامه پیدا کند.

توصیه می کنیم همین الان برای مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

چگونگی غلبه بر چالش ها و موانعی که پیش روی زن بودن قرار دارند

چگونگی غلبه بر مشکلات زن بودن

 

امروزه با شکل گیری جنبش‌های فمنیستی بسیاری از زنان از حقوق خود آگاه شده‌اند و برای احقاق آن‌ها تلاش می‌کنند. زنان و مردان در جوامع مدرن برای تربیت نسلی که عاری از جنسیت زدگی باشد تلاش بیشتری انجام می‌دهند. از جمله این تلاش‌ها برای زن بودن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی با عوامل موثر بر هویت جنسیتی کلیک کنید.

✅از شیوه های صحیح استعدادیابی کمک بگیرید

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود فرهنگ و باورهای غلط را پشت سر بگذارید، تربیت درست فرزندان است. برای مثال اگر صاحب فرزند دختری هستید به جای اینکه صرفا بر اساس دختر بودن یا پسر بودن استعدادهای او را پیش بینی کنید، از اقدامات حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. مراجعه به یک روانشناس در همان سال‌های کودکی و انجام تست‌های هوش و استعدادیابی به شما یاری می‌رسانند تا در مورد توانمندی‌های منحصر به فرد فرزند خود به بینش عمیق‌تری دست پیدا کنید. زن بود را از سن پایین به آنها بیاموزید. اما از بروز کلیشه های جنسیتی جلوگیری کنید.

✅به عنوان یک زن خود را فقط بر اساس نقش هایتان تعریف نکنید

برای اینکه به عنوان یک زن توانمند در جامعه حضور داشته باشید باید تنها خودتان را بر اساس نقش‌هایتان تعریف نکنید. برای مثال اگر تنها شناختی که از خودتان دارید همسر دیگری بودن است این شناخت به مرور زمان در شما به یک نقطه ضعف تبدیل می‌شود. چرا که در صورتی که به هر دلیل همسرتان در زندگی شما حضور نداشته باشد هویت و اعتماد به نفس خود را از دست رفته می‌بینید.

در نتیجه تلاش کنید در کنار همسر خوب بودن به توانمندی‌های فردی خود نیز بپردازید. زن بودن بودن فقط به معنای کار درخانه یا انجام وظایف مربوط به فرزندان نیست. امروزه زنان نقش های مهمی را در جامعه ایفا می‌کنند که تاثیر زیادی در روند پیشرفت خواهند داشت. برای اطلاع از ویژگی های زنان خانه دار کلیک کنید.

✅برای زن بودن بر انسانیت تاکید کنید

وجه مشترک زنان و مردان انسانیت است. در نتیجه تلاش کنید از همان کودکی به فرزندانتان بیاموزید که بر اساس جنسیت بین خود و سایر افراد جامعه دیوار نکشند و آن‌ها را قضاوت نکنند. آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد پایبندی هردو جنس بر انسانیت و اصول اخلاقی است. اصول اخلاق چیزی فراتر از جنسیت است که افراد باید آن را رعایت کنند. حتی زن بودن هم اصول و قواعدی دارد که برای مفهوم انسانیت باید آنها را در نظر گرفت.

✅جنبه های زنانه و مردانه ذهن را بشناسید

سال‌های سال پژوهشی که روی مغز و ذهن انسان انجام شده نشان می‌دهد که همه انسان‌ها به دلیل برخورداری از هورمون‌های هردو جنس در بدنشان، هردو جنبه مردانه و زنانه را در ذهن خویش دارند. اما وقتی جنسیت تعیین می‌شود یکی از این جنبه‌ها به مرور زمان تسلط پیدا می‌کند. با این حال به کمک جنبه مغلوب جنسیتی در خود می‌توانیم به درک متقابل و بالاتری از جنس مخالف دست یابیم و به این ترتیب در زندگی با انعطاف پذیری بالاتری عمل نماییم. برای آشنایی با تفاوت زن و مرد از دیدگاه روانشناسی کلیک کنید.

سخن پایانی

به هر حال نمی‌توان تفاوت ها را نادیده گرفت یا افراد را با یکدیگر مقایسه کرد. در واقع مردان و زنان هر کدام از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار هستند که نباید در مورد آنها زیاده روی کرد. درواقع برخی از افراد با جنسیت زدگی و کلیشه های جنسی در مورد زن بودن یا مرد بودن دچار باورهای غلط می‌شوند. ویژگی های جنسیتی، شخصیت ما را تعریف نمی‌کنند و باید بر ویژگی های اخلاقی خود تمرکز کنیم. برای جلوگیری از عوارضی که باورهای اشتباه در مورد جنسیت برای ما ایجاد می‌کنند؛ می‌توان از روانشناس کمک گرفت.

 
برای دریافت مشاوره در زمینه زن بودن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چرا برخی دختران در سنین نوجوانی از زن بودن و زنانگی بیزار می شوند؟

نوجوانان در سنی هستند که در مورد هویت جنسی خود تامل کرده و ممکن است تردیدهایی را در مورد زن بودن تجربه کنند. عواملی نظیر موانع اجتماعی و تابوهای فرهنگی در مورد نقش زن در جامعه تا حد زیادی در بیزاری دختران نوجوان از جنسیت خود نقش دارند. با این همه برای اینکه این مسئله را به طور دقیق تری در فرزندتان بررسی کنید لازم است که از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان کمک بگیرید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره