آثار جسمی افسردگی را چطور تشخیص دهیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آثار جسمی افسردگی می‌تواند مانند یک بیماری واقعی خود را نشان دهد. در طی اختلال افسردگی دست کم به مدت 2 هفته در اکثر اوقات روز احساس غمگینی کرده و یا از چیزهایی که قبلا لذت بخش بوده، دیگر لذت نمی‎‌برند. اما طی این دوره و بعد از آن احتمال بروز مشکلات جسمانی هم وجود دارد که بیمار را به اشتباه می‌اندازد. با درمان پیچیدگی‌های روانی به طور طبیعی این دردها نیز از بین خواهد رفت. برای آشنایی با آثار جسمی افسردگی در ادامه با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

آثار جسمی افسردگی چیست؟

آثار جسمی افسردگی چیست

 

افسردگی را اغلب افراد در جامعه به عنوان یک بیماری روحی و روانی می‌شناسند. و اعتقاد هم بر این است که هیچ علائم جسمی در افسردگی وجود ندارد. اما با تحقیقات پی در پی، به این نتیجه رسیده اند که آثار جسمی افسردگی نیز وجود دارد. همانطور که همه ما افسردگی را با علائمی مانند تنهایی، غم، گریه، ناامیدی و … می‌شناسیم. باید از آثار جسمی افسردگی نیز آگاه باشیم.

بسیاری از افرادی که به افسردگی دچار هستند، ابتدا متوجه درد خود نمی‌شوند. به سراغ دکتر برای درمان درد های جسمانی می‌روند. و شاید کمتر به روانشناس مراجعه کنند. به همین دلیل اکثر افراد از آثار جسمی افسردگی اطلاعی ندارند. برای جلوگیری از این مشکلات سعی کرده این تا آثار جسمی افسردگی را توضیح دهیم. که اگر با این علائم مواجهه شدید؛ به متخصص روانشناس مراجعه کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آثار جسمی افسردگی چطور بروز پیدا می کند؟

درست است که افسردگی یک اختلال روانشناختی است. اما برخی از نشانه‌های آن جسمانی هستند. در حقیقت سلامت ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسمانی دارد. از همین رو بروز مشکلاتی در آن باعث اختلالاتی در عملکرد فیزیولوژیک بدن نیز می‌شود. از جمله نشانه‌های آثار جسمی افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? ایجاد مشکلات خواب

بروز اختلالات خواب یکی از شایع‌ترین مشکلات مبتلایان به افسردگی است. از جمله این اختلالات باید به بی‌خوابی اولیه و ثانویه اشاره کرد. در بی‌خوابی اولیه فرد در به خواب رفتن مشکل پیدا می‌کند، اما در بی خوابی ثانویه دچار خواب منقطع شده و در حقیقت داشتن خوابی ممتد و با آرامش برایش دشوار می‌گردد. علاوه بر بی‌خوابی، افسردگی در برخی افراد به وضعیت معکوسی می‌انجامد. بطوری که باعث می‌شود دچار پرخوابی شده و ساعات زیادی را در رخت خواب بگذرانند. به همین جهت از آثار جسمی افسردگی می‌توان به مشکلات خواب اشاره کرد.

پیشنهاد می‌شود حتما برای کسب اطلاع درباره علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

? آثار جسمی افسردگی | درد قفسه سینه

یکی از آثار جسمی افسردگی، درد قفسه سینه است. درد قفسه سینه علامتی است که باید حتما جدی گرفته شود، چرا که می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری قلبی، ریوی یا مشکلات معده باشد. به همین خاطر قبل از در نظر گرفتن افسردگی باید به پزشک مراجعه کرده تا وضعیت‌تان را از نظر جسمانی به طور کامل بررسی کند. در مواردی که این مشکلات وجود ندارند درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از افسردگی باشد.

هم‌چنین توجه به این مسئله حائز اهمیت است که افسردگی به مرور زمان ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. و در مقابل کسانی که به حمله قلبی دچار می‌شوند، بیش از سایرین احتمالا افسرده هستند. از همین رو درمان افسردگی نه تنها بر بازیابی سلامت روان تاثیر می‌گذارد، بلکه در زمینه پیشگیری از بیماری‌های جسمانی نیز تا حد زیادی موثر است. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان افسردگی شدید کلیک کنید.

? احساس خستگی مفرط و فقدان انرژی

اگر دائما احساس خستگی می‌کنید و با وجود خواب کافی از انرژی لازم برای انجام وظایف روزانه برخوردار نیستید، احتمالا در حال تجربه علائمی از آثار جسمی افسردگی باشید. برای بررسی این وضعیت باید حتما به یک متخصص در زمینه سلامت روان نظیر روانشناس مراجعه نمایید. در نظر داشته باشید که همراه شدن افسردگی با خستگی مفرط می‌تواند شرایط را به صورت دوچندانی برای شما دشوار نماید از همین رو نیازمند رسیدگی بیشتر است.

? آثار جسمی افسردگی | درد عضلات و مفاصل

زمانی که با یک درد یا رنج مزمن زندگی می‌کنید، احتمال بروز افسردگی بیش از پیش وجود دارد. همچنین خود افسردگی نیز به دلیل بروز تغییرات عصبی- شیمیایی در مغز می‌تواند به تجربه درد منجر شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به افسردگی احتمالا 3 برابر بیش از دیگران ممکن است به دردهای روزمره نظیر درد عضلات و مفاصل مبتلا شوند. بنابراین درد عضلات و مفاصل از آثار جسمی افسردگی می‌باشد.

? مشکلات گوارشی

مغز و سیستم گوارشی قویا با یکدیگر در ارتباط هستند. به همین علت زمانی که نگران هستیم یا تحت استرس قرار داریم، دچار علائمی نظیر حالت تهوع و دل درد می‌شویم. آثار جسمی افسردگی همچنین می‌تواند باعث اختلالاتی در عملکرد روده شود که این مسئله خود را با علائمی نظیر حالت تهوع، اسهال، یبوست و سوء هاضمه نشان می‌دهد.

? آثار جسمی افسردگی | انواع سردرد

مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد که مبتلایان به افسردگی 3 برابر بیشتر از سایر افراد احتمال دارد که به سردردهای میگرنی دچار شوند. در مقابل مبتلایان به میگرن نیز 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که انواع سر درد از آثار جسمی افسردگی است.

? بروز تغییراتی در وزن یا اشتها

برخی افراد زمانی که دچار افسردگی می‌شوند کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. در مقابل برخی دیگر در این شرایط نمی‌توانند جلوی غذا خوردن خود را بگیرند. در نتیجه یکی از آثار جسمی افسردگی بروز تغییرات قابل توجهی در وزن هست. همسو با این مساله می‌توان گفت که افسردگی با اختلال‌های خوردن از جمله بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی رابطه مستقیمی دارد.

? کمردرد

کمر درد از دیگر آثار جسمی افسردگی است. مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد که مبتلایان به افسردگی 5 برابر بیش از سایر جمعیت عمومی در ناحیه گردن و کمر احساس تنش و فشار می‌کنند. همین مسئله می‌تواند به نوعی درد و رنج روزمره تبدیل شوند. تمرینات ریلکسیشن و آرام سازی عضلانی تا حد زیادی می‌تواند در بهبود این مشکل موثر باشد.

? بروز اختلالات جنسی

آثار جسمی افسردگی می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شما بشود. همچنین بسیاری از داروهای ضدافسردگی نیز بر میل و عملکرد جنسی تاثیر گذاشته و می‌توانند در آن اختلال ایجاد نمایند. اگر تحت تاثیر داروها به این مشکلات مبتلا شدید، عوارض آن را با متخصص در میان بگذارید.

? کندی یا بی قراری حرکتی

یکی از علائم اصلی آثار جسمی افسردگی کندی روانی- حرکتی است. در این شرایط افراد نمی‌توانند کارهایشان را طبق سرعت معمول انجام دهند از همین رو کندتر از همیشه عمل می‌کنند. در مقابل کسانی هستند که بالعکس دچار بیش حرکتی و بی‌قراری می‌شوند. علائمی نظیر مالش دست‌ها و راه رفتن زیاد می‌توانند بیانگر این بی‌قراری حرکتی مرتبط با افسردگی باشند.

برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

? مشکلات بینایی

از آثار جسمی افسردگی می‌توان به مشکلات بینایی اشاره کرد. گاهی افرادی که به افسردگی مبتلا می‌شوند، در بینایی اختلال دارند و حتی به تاری دید مبتلا می‌شوند. حتی بر اساس مطالعات، افراد افسرده در مشاهده تفاوت میان سیاه و سفید با مشکل روبرو بودند.

شایع ترین آثار جسمی افسردگی

شایع ترین علائم جسمی افسردگی

 

? سر درد افسردگی

? مشکلات بینایی یا کاهش دید

?مشکلات گوارشی و اختلال در دفع

? معده درد و احساس ناراحتی در ناحیه شکم

? کمر درد

?درد عضلانی

? کاهش آستانه درد

? خستگی و سطح پایین انرژی

کلام آخر

بسیار مهم است که مشکلات روحی و جسمانی خود را به موقع درمان کنید. اختلالاتی مانند افسردگی علائم جسمانی و روانی به همراه دارد که باعث کندی در روند زندگی هر فردی می‌شود. بنابراین باید به این نکته توجه کنید که آثار جسمی افسردگی چه چیزهایی می‌باشد تا در صورت بروز فورا به درمان بپردازید. حتما برای درمان از روانشناس و متخصص کمک بگیرید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آثار جسمی افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا کاهش میل جنسی می‌تواند از آثار جسمی افسردگی باشد؟

بله، در بسیاری از موارد افسردگی منجر به کاهش یافتن میل جنسی می‌شود. با این حال این یک علامت برای تشخیص افسردگی کافی نیست و علائم دیگری نظیر خلق افسرده در اکثر اوقت روز یا فقدان لذت نیز باید حضور داشته باشند. برای دریافت تشخیص دقیق افسردگی لازم است که از یک روانشناس کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره