کتامین چیست و برای چه تجویز می شود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کتامین در اصل یک داروی بیهوشی است که در پزشکی و برای عمل‌های جراحی و خاصیت ضد درد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در سال‌های اخیر بعضی از جوانان این ماده را به‌عنوان یک مخدر و برای تجربه توهم استفاده می‌کنند. متأسفانه بسیاری از نوجوانان و جوانانی که از Ketamine برای کسب لذت استفاده می‌کنند از اعتیادآوری این ماده خبر ندارند و این باعث می‌شود که آن‌ها دیر یا زود درگیر نشانه‌های منفی اعتیاد به Ketamine شوند. به همین خاطر باید والدین اطلاعات خود را راجع به این ماده افزایش دهند و به فرزندشان اطلاعات کافی دهند. برای آشنایی با انواع مواد اعتیادآور کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتامین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

کتامین

موارد مصرف کتامین

 

کتامین (Ketamine) با انسداد انتقال دهنده عصبی گلوتامات در گیرنده های عصبی، حس آزادی و سرخوشی به فرد می‌دهد و محرک های محیطی بر اودیگر تاثیری ندارند. این ماده به دلیل اینکه در بیشتر موارد همراه با کوکایین مصرف می‌شود؛ به مخدر پولدارها معروف است. همچنین این ماده بی رنگ و بی بو است و بسیار احتمال دارد که برای سواستفاده از دیگران مورد استفاده قرار بگیرد. برای اطلاع از انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

نحوه استفاده از کتامین

Ketamine نام یک داروی بیهوشی است که به دلیل عوارض کمترش در مقایسه با سایر داروهای بیهوشی بیشتر استفاده می‌شود. این دارو پس از استفاده به‌سرعت در تمام بافت‌های بدن جذب شده و باعث می‌شود تا مغز نشانه‌های درد را احساس نکند. به همین خاطر از کتامین‌علاوه بر بیهوشی به خاطر خاصیت ضد درد آن نیز استفاده می‌شود.

با همه این‌ها Ketamine را می‌توان یکی از مخدرهای توهم‌زا دانست که بعضی از نوجوانان و جوانان برای تجربه توهم از آن استفاده می‌کنند. ازکتامین می‌توان به‌صورت تزریقی، استنشاق از راه بینی و یا خوردن قرص‌های خوراکی استفاده کرد که شکل تزریقی آن بیشتر در پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. Ketamine یک ماده بی‌رنگ و بدون بو است و به همین خاطر اگر با هر ماده دیگری ترکیب شود، متوجه وجود آن نمی‌شوید. به همین خاطر معمولاً برای جرائمی مثل دزدی یا حتی تجاوز نیز از این دارو استفاده می‌کنند. برای آشنایی با سایر داروهای اعتیاد آور کلیک کنید.

موارد مصرفی کتامین

این دارو اگر برای مصارف پزشکی و تحت نظر دکتر مصرف شود؛ نه تنها عوارضی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه بسیار موثر نیز هست. کتامین مصارف زیادی در دنیای پزشکی دارد که بیشتر آنها مربوط به بیهوشی یا خاصیت تسکین بخشی هستند. در این قسمت برخی از موارد کاربرد آن را ذکر خواهیم کرد.

?استفاده در دامپزشکی

این دارو برای بی هوشی و به عنوان مسکن در حیواناتی مثل گربه ، سگ، خرگوش، موش وسایر حیوانات کوچک استفاده می‌شود. و در حیوانات نیز اشکال مختلفی مثل نوع قرص و تزریقی آن وجود دارد. تحقیقات حاکی از آنند که کتامین در حلزون خاصیت  آرام بخشی ندارد بلکه به صورت تحریکی عمل می‌کند. هنوز علت اینموضع به درستی مشخص نیست.

?نقش کتامین در درمان افسردگی

بعضی تحقیقات نشان‌دهنده این است که Ketamine می‌تواند در کنترل افسردگی و به‌خصوص برای بیماران درگیر با افسردگی‌های شدید یا مزمن مفید باشد. به همین خاطر گاهی اوقات متخصصان از این دارو برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند. اما تا امروز نتایج این تحقیقات به تأیید سازمان غذا و دارو نرسیده است. به همین خاطر می‌توان گفت اگرچه ممکن است کتامین در بعضی مواقع روی افسردگی اثر داشته باشد، اما برای نظر قطعی نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

کتامین در مواردی برای درمان افسردگی تجویز می‌شود که درمان های دیگر بی اثر باشند و بدن مقاوم شده باشد. برای درمان سریع افکار خودکشی، متخصصین Ketamine را پیشنهاد می‌کنند که در واقع یک روش موقت است.  به طور کلی نیاز به تحقیقات بیشتری برای مقایسه میزان اثربخشی و عوارض جانبی آن داریم.

نشانه های استفاده از کتامین

معمولا آثار مصرف Ketamine یک الی دو ساعت باقی خواهد ماند و با افزایش دوز، این مدت زمان نیز افزایش خواهد یافت. معمولا نشانه های بعد از مصرف این ماده شامل موارد زیر می‌شود.

  • تعریق بیش‌ازحد
  • احساس گیجی و سردرگمی
  • حرف‌های نامربوط
  • توهم
  • گشادشدن مردمک چشم

به طور کلی در صورت مصرف تزریقی این ماده اثرات آن از چند ثانیه تا چند دقیقه بعد ظاهر می‌شوند. اگر این ماده از طریق بینی وارد شود و مصرف استنشاقی، تقریبا با گذشت 5 الی 15 دقیقه، علائم ظاهر خواهند شد. مصرف از طریق بینی، شایع ترین نوع مصرف این ماده است. اثر خوردن قرص کتامین نیز بعد از 5 الی 30 دقیقه قابل مشاهده است.

عوارض مصرف از کتامین

به غیر از مصرف دارویی کتامین، استفاده از آن به عنوان موادمخدر عوارضی را به همراه خواهد داشت. عوارض، خود را در همه افراد مصرف کننده به یک شکل نشان نمی‌دهند و شدت های مختلفی دارند. برخی از عوارض این ماده را، در این قسمت ذکر خواهیم کرد.

⭕عوارض کوتاه‌مدت

  • بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون
  • احساس جدا شدن از بدن و غیرواقعی بودن محیط اطراف
  • لرزش عضلانی
  • خطاهای ادراکی
  • دوبینی
  • خواب‌آلودگی
  • هذیان‌های خودبزرگ‌بینی
  • اختلال در حافظه
  • دیدن رؤیاهای واضح

⭕عوارض بلندمدت

  • آسیب دیدن دندان‌ها
  • از بین رفتن مخاط بینی در افرادی که این ماده را استنشاق می‌کنند
  • مشکلاتی در مجاری ادراری
  • اعتیاد روانی
  • اختلال در رابطه جنسی

قطع مصرف کتامین

اگر به هر دلیلی ازکتامین استفاده می‌کنید بهتر است برای قطع مصرف آن با یک متخصص مشورت کنید. قطع ناگهانی مشکلات زیادی برای سلامت جسم و روان به همراه دارد. افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که با قطع مصرف Ketamine پیش خواهد آمد. برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا کلیک کنید.

?کتامین و کوکائین

گاهی اوقات از کتامین در کنار سایر مواد مخدر و به‌خصوص کوکائین استفاده می‌شود. استفاده از Ketamine و کوکائین روش یکسانی دارد و استفاده هم‌زمان از آن‌ها باعث افزایش لذت و بالا رفتن قدرت اثرگذاری آن‌ها می‌شود. به همین خاطر بعضی از جوانان تمایل دارند این دو دارو را در کنار هم استفاده کنند.

منع مصرف کتامین

منع مصرف کتامین

 

کتامین با داروهای زیادی تداخل دارد. همچنین در صورت ابتلا به بیماری هایی مثل مشکلات قلبی عروقی، افزایش فشار درون جمجمه ای یا داخل چشم، اختلالات روانی مختلف، بارداری و سیروز کبد، باید از مصرف Ketamine خودداری کرد. حتی مصرف دارویی آن نیز برای این افراد ممنوع است. نوزادان زیر 3 ماه نیز نباید کتامین مصرف کنند.

❌نکاتی در مورد مصرف کتامین

در طول مدت مصرف Ketamine، حتما نکاتی را رعایت کرده تا از بروز عوارض آن جلوگیری کنید.

?کتامین هوشیاری را کاهش می‌دهد پس تا 24 ساعت بعد از مصرف از رانندگی و انجام کارهایی که به دقت و توجه نیاز دارند؛ جلوگیری کنید.

?بیست و چهار ساعت بعد از مصرف این دارو از خوردن الکل جدا خودداری کنید؛ چراکه مصرف این دو به صورت همزمان، سبب اوردوز و حتی مرگ خواهد شد.

?احتمال بروز حالت  تهوع و استفراغ بعد از مصرف آن به شکل خوراکی وجود دارد.

?بهتر است قبل از خوردن این دارو غذای زیادی مصرف نکنید چراکه این دارو باید با معده خالی مصرف شود.

?استفاده طولانی مدت از کتامین منجر به آسیب به مثانه خواهد شد.

آیا کتامین اعتیادآور است؟

کتامین هم مانند بسیاری دیگر از داروهای توهم‌زا وابستگی جسمانی برای مصرف‌کنندگان ایجاد نمی‌کند. به عبارتی این دارو برخلاف مخدرهایی مثل تریاک درصورتی‌که استفاده نشود، علائمی مانند درد جسمانی را به همراه نخواهد داشت، اما باعث اعتیاد و وابستگی روانی به این ماده می‌شود.

یعنی کسانی که از Ketamine استفاده می‌کنند، پس از 5 یا 6 بار استفاده از این ماده تمایل روانی قوی یا حتی احساس اجبار به استفاده از کتامین را در خود حس می‌کنند و این به معنای آن است که آن‌ها به لحاظ روانی به این ماده اعتیاد پیدا کرده‌اند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

درمان اعتیاد به کتامین

همان‌طور که گفته شد کتامین باعث اعتیاد جسمانی نمی‌شود و به همین خاطر برای درمان اعتیاد آن احتیاجی به استفاده از درمان‌های فیزیولوژیک یا سم‌زدایی وجود ندارد. برای درمان اعتیاد روانی به این ماده باید درمان‌های روانشناسی را جدی بگیرید. برای آشنایی با بهترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید. همچنین برای کاهش مصرف آن حتما باید به پزشک مراجعه کرد؛ و به مرور دوز آن را کاهش داد.

در طی جلسات روان درمانی به بیمار کمک می‌شود تا نشانه‌های میل خود به کتامین را شناسایی کرده و راه‌هایی برای مبارزه با این میل به او آموزش داده می‌شود. به‌علاوه بسیاری از مشکلاتی که به دنبال اعتیاد برای فرد و خانواده او ایجاد شده و همین‌طور دلایل اعتیاد شناسایی و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

❌علائم ترک کتامین

قطعا با گذشت مدت زمان طولانی از مصرف این دارو و همچنین دوز بالای مصرفی، این دارو سبب اعتیاد و وابستگی فرد خواهد شد. ترک مصرف این دارو آسان نیست و تقریبا بلافاصله بعد از قطع مصرف، علائمی مثل لرزش بدن، تعریق، تحریک پذیری، توهم، التهاب چشم، اختلال در خواب واضطراب و افسردگی ظاهر خواهند شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتامین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

طرز تهیه کتامین چگونه است؟

این دارو بدون نسخه پزشک از داروخانه قابل تهیه نیست. و تهیه آن بدون تجویز متخصص، غیرقانونی خواهد بود. مراکزی که به فروش این دارو میپردازند معتبر نیستند وحتی داروی آنان نیز خالص نخواهد بود.

کتامین چیست؟

Ketamine در اصل یک داروی بیهوشی است که برای عمل‌های جراحی یا خاصیت ضد درد آن در بیمارستان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما برخی از افراد برای رسیدن به توهم و احساس سرخوشی این ماده را مصرف می‌کنند.

آیا کتامین اعتیادآور است؟

بله، Ketamine اگرچه باعث وابستگی جسمانی نمی‌شود اما استفاده از آن فرد را به لحاظ روانی به کتامین‌وابسته می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره