ترس از جدایی از عشق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از جدایی از عشق یا به هم خوردن رابطه می‌تواندیک آدم بزرگسال و بالغ را ملزم به ادامه رابطه‌ای آسیب زا نماید. علاوه بر عوامل درونی، عوامل بیرونی و تفکرات مربوط به زمان ازدواج، چشم و هم چشمی‌ها، مشکلات مالی و …. می‌تواند مزید بر علت این ترس باشد. اما مساله هر چه که باشد، می‌توانید با بالابردن آگاهی خود راه حلی مناسب پیدا نمایید. عدم توجه به این ترس موجب انتخاب‌های غلط و از دست رفتن زمان می‌شود. می‌توانید با دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر رابطه خود را چکاپ نمایید.

ترس از جدایی

ترس از جدایی در پی وابستگی عاطفی ایجاد می‌شود. این نوع ترس امکان تبدیل به اختلال را نیز دارد. افراد دچار ترس از دست دادن عشق یا جدایی گاه رفتارها و تصمیمات نامناسبی را در پیش می‌گیرند. پس شما همواره باید در رابطه‌تان حدود این نوع ترس را بسنجید. بدین ترتیب قادر به حفظ رابطه‌ای سالم خواهید بود.

آیا ترس از جدایی و از دست دادن عشق یک اختلال است؟

ترس از جدایی از عشق نوعی احساس ترس و اضطراب افراطی نسبت به دور شدن از شریک عاطفی است که منجر به بروز رفتارهای ناسازگارانه نظیر مراقبت‌های افراطی می‌شود.

بیشتر بخوانید : نشانه های عشق اشتباه

کسانی که دچار این ترس هستند از نگاه متخصصان تشخیص اختلال اضطراب جدایی را دریافت می‌کنند. این اختلال در گذشته تنها برای کودکان مطرح می‌شد. اما امروزه برای بزرگسالان نیز در نظرگرفته می‌شود. در اختلال اضطراب جدایی نگرانی بسیار مفرط نسبت به از دست‌دادن عزیزان وجود دارد. این از دست‌دادن که می‌تواند در قالب مرگ، طلاق و یا پایان‌دادن به یک رابطه عاشقانه اتفاق بیافتد و علائم اضطرابی شدیدی را پدید نماید و عملکرد او را در حوزه‌های مختلف زندگی کاهش می دهد. ما در ادامه بیشتر با علائم این اختلال آشنا خواهید شد.

علائم ترس از جدایی و از دست دادن عشق

براساس آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی انجمن روان پزشکان آمریکا کسانی که در بزرگسالی دچار اختلال اضطراب جدایی هستند و به طور اختصاصی ترس از جدایی در رابطه را تجربه می‌کنند، مجموعه‌ای از علائم زیر را بروز خواهند داد:

  • تجربه پریشانی مفرط و غیرمعمول هنگام جدایی از شریک عاطفی
  • داشتن نگرانی مفرط درباره اینکه اگر شریک عاطفی‌اش را تنها بگذارد او دچار مشکل یا آسیب خاصی شود.
  • ترسیدن از تنها شدن
  • تجربه علائم جسمانی مرتبط با اضطراب هنگام جدایی از معشوق ( نظیر تپش قلب، بالا رفتن سرعت تنفس، لرزش دست و …)
  • داشتن نگرانی مفرط هنگام تنها بودن
  • دائما نیاز دارد که بداند همسر یا شریک عاطفی اش در هر لحظه کجاست و چه می‌کند.
  • این علائم دست کم به مدت 6 ماه مشاهده می‌شود.
  • به دلیل علائم اختلال اضطرب جدایی در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر تحصیلی، شغلی و خانوادگی دچار افت عملکرد می‌شود.

علل دچار شدن به ترس از جدایی از عشق

تجربه اضطراب جدایی در دوران بزرگسالی می‌تواند از رفتار والدین در گذشته، مسائل مربوط به دوران کودکی یا تجربیات ناخوشایند از رابطه عاطفی قبلی نشات بگیرد. همچنین این مشکل ممکن است علامتی از یک اختلال روان شناختی دیگر باشد. برای مثال کسانی که مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم هستند یا کسانی که به مشکلات هذیانی دچار شده‌اند، احتمالا در کنار علائم اصلی اختلال نشانه‌هایی از اضطراب جدایی را نیز نشان دهند.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

طبق بررسی‌ها بطور کل زنان و کسانی که در کودکی تجربه هرگونه سوء رفتار راداشته‌اند. یا کسانی که در کودکی یک غم بزرگ مثل از دست دادن عزیزان را تجربه کرده‌اند. بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل هستند.

روش های درمان ترس از جدایی در رابطه عاشقانه

متخصصان حوزه سلامت روان اضطراب جدایی در بزرگسالان را به دو روش رواندرمانی و دارودرمانی، درمان می‌کنند. در ادامه به توضیح هریک از آن ها پرداخته‌ایم. برای آن که بتوانید یک رابطه به درستی تمام کنید، مقاله کات کردن رابطه را مطالعه نمایید.

روان درمانی

برای درمان انواع اختلالات اضطرابی در قدم اول رواندرمانی توصیه می‌شود. روان درمانی روشی گفتگو محور است و درمانگر برای اجرای آن می‌تواند از رویکردهای مختلفی استفاده کند. از بین این رویکردها (روانکاوی، روان تحلیلی، درمان‌های رفتاری و شناختی رفتاری) پژوهش‌ها نشان می‌دهند که درمان شناختی رفتاری بیش از همه در بهبود علائم اختلال اضطراب جدایی موثر هست.

در این رویکرد هدف درمانگر این‌است که افکار و رفتارهایی که منجر به تشدید اضطراب جدایی می‌شوندرا شناسایی کند. سپس به کمک خود مراجع این افکار و رفتارها مورد اصلاح قرار می‌گیرند. درمان شناختی رفتاری برای اضطراب جدایی در قالب جلسات فردی و یا گروهی اجرا می‌شود و در هر دو صورت جهت بهبود علائم اضطرابی موثر است.

دارو درمانی

در برخی شرایط نظیر زمانی که علائم اضطرابی بسیار شدید و حاد است، احتمالا روانشناس مراجع را به یک پزشک ارجاع می‌دهد تا برای او داروهای ضداضطرابی تجویز کند. با این حال توجه به این نکته حائز اهمیت‌است که داروهای ضد اضطرابی راه حلی پایدار برای بهبود اختلال اضطراب جدایی و ترس از دست دادن عشق نیستند.

در نتیجه باید برای بهبود این مشکل حتما از خدمات رواندرمانی کمک بگیرید. نکته بسیار مهم دیگر این‌است که بسیاری از داروهای ضداضطرابی اعتیادآور بوده و هرگز نباید به طور خودسرانه مصرف شوند. در نتیجه هرگز بدون مشورت با پزشک از آن‌ها استفاده نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از جدایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا ترس از جدایی از عشق می تواند ریشه در مشکلات کودکی داشته باشد؟

بله، تجربه از دست دادن عزیزان در دوران کودکی نظیر مرگ مادر یا سایر اعضای خانواده یا تجربه هرگونه سوء استفاده و آزار در این دوران می‌تواند در بروز اختلال اضطراب جدایی نقش داشته باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. لطفا تا زمانی که دوران سوگ را که حداقل خوش بینانه ترین زمانش یکسال پس از جدایی اعم از طلاق یا شکست عشقی از رابطه قبلتون هست وارد به هیچ عنوان وارد هیچ رابطه جدیدی نشید چون بدون شناخت منطقی وارد رابطه جدید شدید و معیارهای انتخابتون کاملا تحت تاثیر هیجانات و احساسات منفی رابطه قبلیتونه حالا یا بخاطر خلاء عاطفی یا ترس از تنهایی یا ترس از آینده مبهم و… وارد رابطه جدید شدید و قطعا عشقی نسبت به پارتنر جدیدتون ندارید و صرفا بخاطر فرار از ناکامی و محرومیت و احساساتی مثل طرد شدگی و حس بی ارزشی و عدم وجود عزت نفستون وارد این رابطه ناسالم و سمی شدید پس بهترین کار اینه که بجای فرار از شکست با پارتنر قبلیتون حضورا صحبت کنید و سریعا از رابطه ناسالمی که داخلش هستید خارج بشید چون قطعا در آینده نه چندان دور خودتون متوجه رابطه اشتباهتون میشد لطمات ماندن در چنین رابطه ناسالمی به مراتب بیشتر از صدمات تنهاییه و اگه میبینید تصمیم به جدایی عجولانه بوده و بر مبنای احساسات منفی چنین تصمیمی گرفته بودید با پارتنر قبلیتون رو راست باشید و مجددا به آرزوی قلبیتون برسید و در جهت کسب مهارت و ارتقای رابطتون اقدام کنید کاری نکنید که عمری آه و حسرت بخورید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره