گرفتن موبایل برای نوجوانان چه مضرات دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گرفتن موبایل برای نوجوانان یکی از مسائلی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند. چرا که امروزه با دسترسی گسترده گوشی‌های موبایل به اینترنت و وجود انواع مختلفی از شبکه‌های مجازی کاربران با محتواهای مختلفی رو به رو می‌شوند که بسیاری از آن‌ها مناسب سن نوجوانان نیست. با این حال پدر و مادرها نمی‌توانند تا همیشه گوشی موبایل را برای فرزند خود ممنوع کنند.

در این شرایط بهترین برخورد این است که آموزش‌های مناسب را پیش از خرید موبایل در اختیار نوجوان قرار دهید و پس از خرید آن نیز به طور غیرمستقیم بر رفتار او نظارت داشته باشید. ما در ادامه این مقاله از نگاه روانشناسی یکسری توصیه تربیتی را در این زمینه گردآوری کرده ایم. پس تا انتها همراه ما باشید. برای اطلاع از تاثیر رسانه بر جوانان و نوجوانان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن موبایل برای نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

موبایل برای نوجوانان

مضرات موبایل گرفتن برای نوجوان

 

امروزه استفاده از تلفن همراه و وسایل ارتباطی برای همگان ضروری است. اما استفاده از موبایل برای نوجوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است. از طرفی چالش های سن بلوغ و از طرفی دیگر هیجان های کنترل نشده آنان باعث استفاده های نادرست از موبایل می‌شود. خانواده ها در این مورد نقش موثری دارند. آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در مورد فواید و معایب موبایل برای نوجوانان و خانواده های آنان بسیار ضروری است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

مضرات ومعایب گرفتن موبایل برای نوجوانان

بسیاری از پدرومادرها وقتی می‌خواهند برای فرزند نوجوان‌شان گوشی بخرند، نگرانی و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. چراکه دسترسی گسترده به اینترنت امروزه چالش‌های زیادی را به همراه آورده است که به طور بالقوه می‌توانند آسیب‌های مختلفی را برای نوجوانان به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مسائلی که باعث دغدغه والدین در این زمینه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای اطلاع از اثرات منفی موبایل بر کودکان کلیک کنید.

مواجهه با محتواهای جنسی و غیراخلاقی

امروزه در اکثر فضاهای مجازی دسترسی به محتواهای جنسی کار آسانی شده است. از همین رو بسیاری از پدر و مادرها نگرانند که فرزندشان درگیر مشاهده اینگونه مطالب شده و در نهایت آسیب‌هایی نظیر بلوغ زودرس یا گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی را تجربه نماید.

موبایل برای نوجوان | مواجهه با صحنه های خشونت آمیز و نامتناسب با سن نوجوان

همان‌طور که می‌دانید دوران نوجوانی سال‌های 13 تا 19 سالگی را در برمی‌گیرد. نوجوانان کوچک‌تر یا زیر 18سال برای مشاهده بسیاری از فیلم‌ها یا تصاویری که در فضای مجازی پخش می‌شود آمادگی ذهنی ندارند. در نتیجه مواجه شدن آن‌ها با محتواهایی نظیر قتل، تجاوز، اعتیاد و سایر مواردی از این دست می‌تواند آسیب‌های روانی زیادی به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری با انواع اختلالات اضطرابی اشاره کرد.

دوستی های اینترنتی

امروزه با یک گوشی همراه و دسترسی به اینترنت می‌توانند با هر کسی از هرجای جهان ارتباط برقرار کرد. این مسئله به خصوص برای نوجوانان که علاقه زیادی به گروه‌های دوستی دارند جذابیت زیادی دارد. با این حال در این فضا متاسفانه بسیاری از کاربران با هویت‌های جعلی فعالیت می‌کنند و احساسات سایر افراد را به بازی می‌گیرند. در این شرایط بسیاری از والدین نگران روابط نوجوان به خصوص دوستی او با جنس مخالف هستند.

موبایل برای نوجوانان | اعتیاد به گوشی موبایل و اینترنت

بسیاری از نوجوانان از شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خود برخوردار نیستند. همچنین مشکلاتی نظیر نداشتن اعتماد به نفس کافی باعث می‌شود که بیشتر تلاش کنند از دنیای واقعی فرار کرده و به دنیای مجازی پناه بیاورند. در این شرایط ریسک اعتیاد به اینترنت و افزایش وابستگی به گوشی موبایل تا حد زیادی وجود دارد. برای آشنایی با نشانه اعتیاد به موبایل یا گوشی کلیک کنید.

اعتیاد به بازی های اینترنتی

در گوشی های هوشمند قابلیت اجرای بازی‌های اینترنتی زیادی وجود دارد که با درگیر کردن مدار پاداش مغز می‌تواند به بروز وابستگی روانی بیانجامد. در همین راستا بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که فرزندشان درگیر اینگونه مسائل شده و از اموری نظیر تحصیل باز بماند.

موبایل برای نوجوانان | بروز عوارض روانی

فضای مجازی و دنیای تکنولوژی سرشار از محتواهایی است که نوجوان توانایی درک آنهارا ندارد. به همین دلیل شاید دست به همانند سازی یا تقلید از آنها بزند. در واقع با ورود نوجوان به دنیای مجازی، او وارد مسابقه ای خواهد شد که هیچ وقت، هیچ برنده ای نخواهد داشت. بسیاری از نوجوانان خود را مجبور به عمل های جراحی یا رفتار کردن مانند دیگر همسالان خود خواهند کرد. این موضوع یکی از عوارض موبایل برای نوجوانان است و باعث تخریب اعتماد به نفس اوخواهد شد. بسیاری از نوجوانان به دلیل مورد قضاوت قرار گرفتن حتی به خودکشی نیز دست می‌زنند.

بی تحرکی و چاقی

موبایل برای نوجوانان وقت زیادی از آن‌ها می‎گیرد، برای مثال از فعالیت های حرکتی غافل شده و دیگر ورزش نمی‌کنند. جذابیت این فضا برای آنان به قدری است که ساعت های طولانی را برای استفاده از موبایل صرف می‌کنند. همچنین آنان در این سنین، بیشتر در معرض چاقی هستند و همین امر موجب اضافه وزن آنان خواهد شد. برای اطلاع از نحوه برخورد با کودکان چاق کلیک کنید.

چند توصیه در زمان گرفتن موبایل برای نوجوانان

گرفتن موبایل برای نوجوان

 

با وجود تمام چالش‌هایی که در زمینه استفاده از اینترنت و موبایل برای نوجوانان وجود دارد استفاده از این ابزارهای الکترونیکی اجتناب ناپذیر هستند و نمی‌توانید نوجوان خود را از داشتن آن‌ها محروم کنید. به جای اینکار باید آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و به راهکارهای تربیتی متخصصین توجه نمایید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

فرزند خود را از آسیب‌های موجود آگاه کنید

یکی از مسائلی که باعث می‌شود نوجوانان در بسیاری از آسیب‌های مرتبط با گوشی موبایل و اینترنت درگیر شوند، عدم آگاهی است. در نتیجه پیش از گرفتن گوشی برای فرزند خود لازم است که در مورد مزایا و معایب آن اطلاع رسانی های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد روی نکات منفی تاکید کنید. این کار اثرگذاری کلام شما را کاهش داده و باعث می‌شود که نوجوان احساس کند به دلیل نگرانی‌های خود در حال اغراق کردن هستید. در نتیجه تلاش کنید همه جوانب را در کنار هم ببینید و علاوه بر آسیب‌ها همواره بر مزیت‌هایی که گوشی موبایل برای نوجوانان در دنیای مدرن به همراه داشته نیز تاکید کنید.

موبایل برای نوجوانان | الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید

اگر به عنوان والدین در خانه بیش از تعاملات مستقیم دائما سرتان توی گوشی باشد، به عنوان یک الگو زمینه‌ساز تکرار همین رفتار در فرزندتان می‌شوید و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به توصیه‌هایتان در زمینه استفاده کمتر از موبایل گوش فرا دهد. در نتیجه سعی کنید بیش از آنکه به زبان گفتار در مورد استفاده صحیح از گوشی همراه تذکر بدهید با رفتارتان نمونه‌ای از یک الگوی مناسب را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

به فرزندتان بیاموزید که بطور مدیریت شده از گوشی خود استفاده کند

به نوجوان آموزش دهید که هر کاری را باید در زمان مربوط به خود انجام دهد. اگر او بتواند سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرد و برنامه ریزی درستی برای فعالیت‌های روزانه‌اش داشته باشد. استفاده از موبایل را نیز می‌تواند مدیریت کند. در نتیجه به جای برخوردهای تند باید مهارت‌آموزی به نوجوان را در دستور کار خود قرار دهید. اگر فرزندتان در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو است. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند تا حد زیادی در بهبود شرایط به او کمک کند.

اصول خود مراقبتی در فضای مجازی را به نوجوان آموزش دهید

باید به فرزندتان بیاموزید همانطور که در دنیای واقعی یک حریم شخصی دارد و به روش‌های مختلف از خود مراقبت می‌کند در فضای مجازی نیز به روش‌های دیگری به این مراقبت‌ها نیاز دارد.

برای مثال به فرزند خود بیاموزید که اطلاعات امنیتی حساب‌های مالی خود یا والدینش را در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار ندهد و اگر لازم شد این کار را انجام دهد حتما ابتدا با پدر یا مادر خود مشورت کند. همچنین در مورد اهمیت عدم اشتراک‌گذاری عکس‌های خصوصی و سایر اطلاعات شخصی به فرزندتان آموزش دهید تا درگیر آسیب‌هایی نظیر دزدی اینترنتی، سوءاستفاده عاطفی و اخاذی نشود.

اوقات فراغت و تاثیر آن بر استفاده از موبایل برای نوجوانان

به عنوان والدین، سعی کنید اوقات فراغت نوجوان خود را به درستی پر کنید تا برای تفریح، از موبایل استفاده نکند. در این دوران نوجوانان علاوه بر تمرکز بر مسائل درسی، به اوقات فراغت نیز نیاز دارند. یکی از موارد استفاده موبایل برای نوجوانان، وقت گذرانی است. اما بهتر است موبایل فقط برای موارد ضروری توسط نوجوان استفاده شود و برای زمان های آزاد، نوجوان به فعالیت های ورزشی و هنری مختلف بپردازد.

سخن پایانی

مزایاومعایب استفاده از موبایل برای نوجوانان، از خانواده ها پوشیده نیست. اما گاهی با واکنش های اشتباه نوجوان را تحریک به رفتارهای اشتباه می‌کنند. امروزه موارد کاربرد موبایل و فضای مجازی بسیار گسترده است ودر هر زمینه ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل نمی‌توان به طور کلی آن را از زندگی حذف کرد. اما برای مدیریت این عوارض و جلوگیری از عواقب شدیدتر می‌توان از مشاورین کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن موبایل برای نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

برای بهبود اعتیاد به گوشی موبایل در نوجوان باید چه کاری انجام داد؟

اگر وابستگی نوجوان در حدی است که به عملکرد روزانه او نظیر تحصیل یا روابط بین فردی آسیب وارد کرده، باید از یک متخصص برای بهبودی این وضعیت کمک بگیرید. روانشناسان بالینی متخصص در حیط کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. سلام من ۱۳سالمه وخیلی به گوشی و فناوری علاقه دارم و بابام برایم گوشی شیائومی Redmi9A گرفته میخواستم بدونم گوشی های شیائومی برای سن من مناسب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره