ترس از خیانت را چطور از بین ببریم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از خیانت کردن همسر یکی از عوامل بسیار مهمی است که بر کیفیت ارتباط عاطفی زوجین تاثیر می‌گذارد. زیرا کسانی که دچار این ترس هستند اغلب برای کنترل نگرانی‌های خود دست به رفتارهایی افراطی می‌زنند که طرف مقابل را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. برای مثال چک کردن مداوم گوشی، وارسی کردن وسایل و زیر نظر گرفتن رفت و آمدها از جمله پیامدهای منفی ترس از خیانت است که زندگی زناشویی را به هم می‌ریزد. برای آنکه بتوانید در زندگی آرامش داشته باشید بهتر است برای ترس خود به دنبال راهکار باشید و درصورت شک به خیانت حتما از مشاوره خیانت کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

ترس از خیانت

ترس از خیانت چیست

 

ترس از خیانت موضوعی است که در برخی از همسران چه آقا و چه خانم وجود دارد. این ترس مخصوصا در افرادی مشاهده می‌شود که هنوز وارد زندگی مشترک نشده اند. البته که منشا تمامی این ترس ها در رابطه با زندگی زناشویی، آمار بالای خیانت است. این آمارها و فضاهای مجازی به اندازه کافی و بیش از حد بر روی افراد اثر می‌گذارد و باعث بروز این ترس می‌شود.

ترس از خیانت باعث بروز احساسات منفی و واکنش های تند عصبی در همسران می‌شود. مخصوصا زمانی که یکی از زوجین قبلا خیانت کرده باشد، اثرات بدی بر روحیات همسر مقابل می‌گذارد. حتی اگر در اطرافیان نزدیک شما فردی مورد خیانت قرار بگیرد، بر روی شما اثر گذاشته و تحت تاثیر قرار خواهید گرفت.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

دلایل و علت ترس از خیانت

بعضی‌ها دائما از این موضوع واهمه دارند که همسرشان به آن‌ها بی‌‍وفایی کرده و به پیمان زناشویی خود پایبند نباشد. این شرایط که تحت عنوان ترس از خیانت شناخته می‌شود ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید. برای مثل شخصیت‌های بسیار بدبین (شخصیت های پارانوئیدی) معمولا به همه چیز مشکوک هستند و هرگز نمی‌توانند به سادگی اعتماد کنند.

این مشکل در رابطه عاطفی و زندگی مشترک‌شان هم نمایان می‌شود و می‌تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. همچنین در برخی موارد ترس از خیانت ممکن است از یک تجربه بد ناشی شود. برای مثال کسانی که در گذشته خیانت دیده‌اند یا در خانواده‌ای بزرگ شده‌اند که یکی از والدین به دیگری متعهد نبوده، بیش از دیگران احتمال دارد که در زندگی مشترک خود دچار ترس از خیانت شوند.

فهم علل و ریشه‌های ترس از خیانت باعث می‌شود که بتوانید مشکل خود را بهتر بشناسید و به طور موثرتری برای غلبه بر آن اقدام نمایید. اگر نمی‌دانید که چه چیز باعث شده آنقدر در مورد وفاداری همسرتان حساس باشید بهتر است از یک روانشناس برای بررسی بیشتر این موضوع کمک بگیرید. در ادامه علل دیگر ترس از خیانت را نام برده ایم.

? تجربیات بد دوران کودکی

? امنیت بیش از حد در دوران کودکی

?تجربه خیانت در گذشته

? عدم اعتماد به نفس

? ادعای عشق

?وابستگی شدید به شریک احساسی

پیشنهاد می‌شود که حتما تست خیانت سنجی همسر را بخوانید.

نشانه های ترس از ازدواج

? بی اعتمادی فراوان به همسر

? اتهامات دائمی به همسر

?واکنش بیش از حد احساسی

? کنترل دائمی همسر

? تعقیب و جاسوسی همسر

?ممنوعیت حفظ روابط احتماعی شریک زندگی

? تقاضای دائمی برای اثبات عشق

? کابوس ها

?بی خوابی های مداوم

? رفتار وابسته

? ترس از دست دادن

?بی اعتمادی

عوارض و پیامدهای ترس از خیانت

ترس از خیانت پیامدهای منفی بسیاری برای زندگی مشترک به همراه می‌آورد. در این شرایط دائما نوعی نگرانی و دل مشغولی دارید که در دراز مدت می‌تواند به بروز یک اختلال اضطرابی بیانجامد. همچنین ممکن است برای آرام کردن خود رفتارهای افراطی نشان دهید که تا حد زیادی او را در تنگنا قرار دهد. از جمله این رفتارها می‌توان به چک کردن مداوم گوشی همسر، وارسی وسایل او و زیر نظر گرفتن رفت و آمدها اشاره کرد.

در این وضعیت با از بین رفتن اعتماد متقابل زن و شوهر در برابر هم احساس راحتی و آرامش نخواهند داشت. و طبیعتا تنش‌های بیشتری را تجربه می‌کنید. در همین راستا بسیاری از طلاق‌ها و مشکلات جدی زوجین به دلیل سوء ظن‌های افراطی یا فقدان اعتماد میان دو طرف شکل می‌گیرد. از همین رو باید به شیوه‌ای سالم بر این ترس خود غلبه نمایید.

اهمیت اقدام برای رفع و درمان ترس از خیانت

همانطور که گفته شد، ترس از خیانت باعث بروز احساسات منفی و ناخوشایند می‌شود. به همین دلیل حائز اهمیت است که فرد تحت درمان قرار بگیرد تا از شرایط فعلی نجات یابد. در این بخش مقاله راجع به اهمیت اقدام برای درمان ترس از خیانت توضیح داده ایم.

? بازگشت آرامش و شادی در زندگی

? عدم تمایل به کنترل دائمی همسر

?رفع اضطراب و نگرانی ها

? رفع محدودیت های شدید در روابط با همسر

? رفع دلسردی ها با همسر

?رفع مشکلات افسردگی شدید و مشکلات روحی

? کاهش احتمال حمله قلبی

? کاهش آسیب به کبد و معده

?کاهش استرس شدید

توصیه‌هایی برای غلبه بر ترس از خیانت

توصیه‌هایی برای غلبه بر ترس از خیانت

 

ترس از خیانت موضوعی غیرقابل حل نیست، شما می‌توانید با کمک گرفتن از برخی راهکارها تا حد زیادی احساسات ناخوشایند خود در این باره را بهبود ببخشید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

? علت ترس خود را بیابید

اولین قدم برای حل هر مشکلی این است که وجود آن را بپذیرید و علل آن را دریابید. همانطور که گفته شد، در ترس از خیانت می‌توان به مسائلی نظیر کمبود اعتماد به نفس، داشتن تجربیات منفی و خیانت دیدن در گذشته و یا دچار بودن به برخی وضعیت‌های روانشناختی خاص اشاره کرد. در نتیجه پیش از هرچیز تلاش کنید علت ترس خود را پیدا کنید. مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما یاری برساند.

برای اطلاع از راه های کشف خیانت همسر کلیک کنید.

? مشکلات را بسط ندهید

یکی از روش های غلبه بر ترس از خیانت، عدم تعمیم و ربط به مسائل گذشته است. اگر در گذشته با خیانت رو به رو شده‌اید یا حتی اگر همسرتان در رابطه قبلی خود مرتکب خیانت شده، نباید این مسئله را به وضعیت کنونی تعمیم بدهید. چرا که هر رابطه‌ای ویژگی‌ها و شرایط خاص خودش را دارد و قابل مقایسه با دیگری نیست. اگر ذهن‌تان دائما در این باره پیشگویی‌های منفی دارد، بهتر است از جلسات رواندرمانی برای حل و فصل بهتر اوضاع کمک بگیرید.

? مشکل خود را با همسرتان در میان بگذارید

خیلی‌ها چیزی از ترس خود از خیانت به همسرشان نمی‌گویند. ممکن است فکر کنید که نباید نقاط ضعف خود را بروز دهید یا احساس کنید که با این حرف‌ها ممکن است به روحیه او صدمه بزنید. همه این‌ها در حالی است که یک رابطه سالم نیازمند شفافیت و صداقت است. در نتیجه بهتر است زمان درستی را انتخاب کرده و نگرانی‌های خود را با همسرتان در میان بگذارید. سعی کنید با یکدیگر بر نقاط قوت رابطه کار کرده و برای ساختن اعتماد متقابل تلاش نمایید. بنابراین حتما در رابطه با ترس از خیانت با همسر خود صحبت کنید.

? روی کیفیت زندگی مشترک خود کار کنید

یکی از روش های پیشگیری برای ترس از خیانت، افزایش کیفیت زندگی است. مهم‌ترین کاری که برای پیشگیری از بروز خیانت می‌توانید انجام دهید این است که کیفیت زندگی مشترک خود را بالا ببرید. برای رسیدن به این هدف باید وقت و انرژی صرف کنید و صمیمیت بیشتری را میان خود پرورش دهید. در همین راستا باید اوقات مشترکی که با یکدیگر می‌گذارنید را افزایش داده و اجازه ندهید مشکلات و تنش‌های موجود در رابطه حل نشده باقی بمانند. کمک گرفتن از جلسات مشاوره زوج درمانی در زمینه بهبود رابطه به شما و همسرتان کمک می‌مایند.

? تنها با رابطه تان تعریف نمی شوید

بعضی‌ها تمام هویت خود را در گروی رابطه عاطفی تعریف می‌کنند. این مساله باعث می‌شود که همواره ترس زیادی در مورد از دست دادن همسر خود یا ترس از خیانت داشته باشید. چرا که در صورت بروز این مشکل کلیت وجود خود را از دست رفته می‌پندارید و گویی دیگر دلیلی برای زندگی ندارید. در نتیجه باید روی اعتماد به نفس خود کار کنید و علاوه بر همسر بودن نقش منحصر به فردی در زندگی برای خود قائل شوید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله با نشانه ها و علل ترس از ازدواج آشنا شده اید. افرادی که به این فوبیا دچار هستند بسیار احساسات ضعیفی دارند. برای درمان حتما باید از روانشناس کمک بگیرند تا این فوبیا از ریشه درمان شود. عدم درمان به موقع هیچ کمکی به رابطه شما نخواهد کرد، پس روز به روز ارتباط شما و همسرتون بدتر خواهد شد. پس همین حالا برای دریافت خدمات مشاوره اقدام کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا ترس از خیانت می تواند یک اختلال باشد؟

ترس از خیانت در صورتی که بسیار افراطی باشد و منجر به کاهش کیفیت زندگی زناشویی فرد شود می‌تواند به عنوان علامتی از یک اختلال روان شناختی در نظر گرفته شود. در این شرایط لازم است که برای بررسی بیشتر به یک روانشناس مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره