اثرات طلاق بر فرزندان تا چه زمانی ادامه دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اثرات طلاق بر فرزندان از جمله عواملی است که باعث به تعویق انداختن جدایی برای بسیاری از زوجین می‌شود. اگر به این نتیجه رسیده‌اید که دیگر نمی‌توانید به زندگی در کنار هم ادامه دهید احتمالاً با این موضوع مواجه می‌شوید. طلاق قطعاً زندگی فرزندان شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد اما از طرفی زندگی در یک خانه پر از تنش و دعوا یا دیدن رابطه سرد والدین هم آسیب‌های روحی بسیاری برای کودک به همراه دارد. پس اگر از ازدواج خود صاحب فرزند شده‌اید بهتر است پیش از تصمیم‌گیری قطعی اطلاعات خود را راجع به اثرات طلاق بر فرزندان و راهکارهایی که می‌تواند این تاثیرات را به حداقل برساند افزایش دهید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اثرات طلاق بر فرزندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با بر ترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اثرات طلاق بر فرزندان

اثرات طلاق بر فرزندان چیست

 

طلاق و جدایی بحرانی است که زندگی تمام اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و در این میان شاید بیشترین آسیب را کودکان از این شرایط ببینند. آن‌ها مانند سایر همسالان‌شان حق دارند که در کنار مادر و پدر و با دریافت محبت از جانب هر دو طرف بزرگ شوند، اما طلاق شما این حق را از آن‌ها خواهد گرفت و به این معناست که باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. اثرات طلاق بر فرزندان بسیار زیاد است. مشکلات روحی، افت تحصیلی، احساس گناه، اختلالات رفتاری و احساس خجالت از جمله اثرات طلاق بر فرزندان می‌باشد. که هر کدام همراه ب عواقب و پیامدهای جبران ناپذیر است.

فروشگاه آرامیس

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مشکلات طلاق والدین بر فرزندان

اثرات طلاق بر فرزندان در زمینه های متفاوت وجود دارد. زمانی که فرزندان با طلاق والدین روبرو می‌شوند، به مراتب با مشکلات شدید تری روبرو می‌شوند که بسیاری از آنها جبران ناپذیر است. که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? مشکلات روحی

یکی از اثرات طلاق بر فرزندان، مشکلات روحی است. طلاق والدین زندگی کودک را هم دستخوش تغییرات خواهد کرد. آن‌ها باید برخلاف همسالانشان در روزهای هفته میان خانه والدین در رفت‌وآمد باشند و یا گاهی به دلیل شرایط روحی نامناسب والدین و همین‌طور مشکلاتی که شرایط جدید در زندگی برای آن‌ها ایجاد می‌کند نیاز دارند تا سازگاری بیشتری با شرایط نشان دهند.

اما فرزندتان با توجه به سن خود احتمالاً نمی‌تواند مانند یک بزرگ‌سال با این شرایط کنار بیاید و همین موضوع باعث خواهد شد تا آن‌ها بحران‌های روحی بسیاری از جمله افسردگی و اضطراب را تجربه کنند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که گاهی اوقات فرزندان طلاق حتی تا بزرگ‌سالی نیز نمی‌توانند خود را با شرایط زندگی منطبق کنند و این باعث خواهد شد میزان سلامت روان در آن‌ها پایین‌تر از سایر همسالان باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر طلاق بر فرزند دختر کلیک کنید.

? اثرات طلاق بر فرزندان و اختلالات رفتاری

اخلالات رفتاری از اثرات طلاق بر فرزندان می‌باشد. اضطراب و افسردگی باعث می‌شود اختلالات رفتاری بسیاری ازجمله بد رفتاری با دیگران، پرخاشگری و همین‌طور رفتارهای پرخطر در میان کودکانی که شاهد طلاق والدین خود بوده‌اند به‌مراتب بیشتر از سایر کودکان باشد.

? افت تحصیلی

یکی از اثرات طلاق بر فرزندان، افت تحصیلی است. افت تحصیلی کودک و نوجوان یکی از علائمی است که نشان می‌دهد آن‌ها از چیزی ناراحت هستند. طلاق والدین می‌تواند علت این افت باشد. گاهی اوقات درس نخواندن فرزندتان به این خاطر است که می‌خواهد خشم یا مخالفت خود با تصمیم شما را نشان دهد و گاهی اوقات نیز این موضوع نشان‌دهنده این است که فرزندتان در منطبق شدن با شرایط جدید دچار مشکل شده است.

به همین خاطر اگر با این نشانه در فرزند خود روبه‌رو شده‌اید بهتر است به‌جای بدرفتاری یا پرخاش سعی کنید شرایط روحی آن‌ها را درک کنید و به فرزندتان برای کنار آمدن با این وضعیت کمک کنید.

? اثرات طلاق بر فرزندان و احساس گناه

احساس گناه از دیگر اثرات طلاق بر فرزندان است. بعضی از کودکان و نوجوانان احساس می‌کنند که جدایی والدین تقصیر آن‌هاست و به همین خاطر احساس گناه می‌کنند. کودکان سنین پایین‌تر معمولاً تصور می‌کنند جدایی به دلیل رفتارهای اشتباه آن‌ها اتفاق افتاده و کودکان در سنین بالاتر از اینکه نتوانسته‌اند مانع این اتفاق شوند احساس ناراحتی می‌کنند. به همین خاطر احساس گناه و نگرانی یکی از مشکلات رایج در میان فرزندان طلاق است.

? احساس خجالت

از دیگر اثرات طلاق بر فرزندان، احساس خجالت است. گاهی اوقات این واقعیت که پدر و مادر کودکی از یکدیگر جدا شده‌اند باعث می‌شود تا سایر همسالان یا معلمان رفتار مناسبی با آن‌ها نداشته باشند و این باعث خواهد شد تا فرزندتان در میان همسالانش احساس خجالت کند. این احساس به‌ویژه در مراسم‌هایی مثل جشن تولد یا جشن‌های مدرسه که کودکان باید همراه والدین خود در آن حاضر شوند شدت پیدا خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر طلاق بر پسران کلیک کنید.

? احساس ناامنی و هراس از آینده

از دیگر اثرات طلاق بر فرزندان، احساس ناامنی و هراس از آینده است. طلاق احساس امنیت فرزندان را کاهش می‌دهد و باعث نگرانی آنها در زندگی می‌شود. مثلا کودکان معمولا به این موضوع فکر می‌کنند که آیا فقیر می‌شوند؟ آیا می‌تواند دوستانش را ملاقات کند؟

? ترس از ترک شدن

ترس از ترک شدن از دیگر اثرات طلاق بر فرزندان است. پس از طلاق والدین، کودکان متوجه می‌شوند که یکی از والدینشان در خانه نیست. و ترس از اینکه تا ابد والد خود را نبینند، گریبان گیرشان می‌شود.

? بلاتکلیفی

از مهم ترین اثرات طلاق بر فرزندان، بلاتکلیفی است. در این شرایط معمولا کودکان احساس می‌کنند که هویت مشخصی ندارند. و باید تنها با یکی از والدین خود زندگی کنند. که تفکر به این موضوع بسیار دشوار است.

? مشکلات فرزندان طلاق در بزرگ‌سالی

برخی از مشکلات کودکان طلاق حتی تا بزرگ‌سالی ادامه پیدا می‌کند. جدای از مشکلات روحی و رفتاری که ممکن است برای این کودکان در بزرگ‌سالی اتفاق بی‌افتد، ناتوانی در برقراری روابط عاطفی با ثبات یکی دیگر از اثرات طلاق بر فرزندان که آن‌ها را درگیر خود می‌کند.

بسیاری از این دختران و پسران به دلیل تجربه بدی که از رابطه والدین خود دارند از برقراری رابطه عاطفی می‌ترسند و احساس می‌کنند دیر یا زود طرف مقابل آن‌ها را تنها خواهد گذاشت. به همین خاطر معمولاً از برقراری رابطه عاطفی با دیگران گریزان هستند و یا همه تلاش خود را می‌کنند تا در نظر طرف مقابل دوست‌داشتنی به نظر برسند. برای آشنایی با مسائل مربوط به ازدواج با فرزندان طلاق کلیک کنید.

چطور اثرات طلاق بر فرزندان را کاهش دهیم ؟

چطور اثرات طلاق بر فرزندان را کاهش دهیم

 

درست است که اثرات طلاق بر فرزندان بسیار زیاد است. اما همان‌طور که گفتیم گاهی اوقات زندگی کردن در یک محیط پر از دعوا و اختلاف و یا دیدن رابطه سرد میان والدین نیز مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. پس اگر تصمیمتان برای طلاق قطعی شده بهتر است به فکر راه‌هایی باشد که اثرات منفی آن را روی کودک کاهش می‌دهد.

? با فرزندانتان صحبت کنید

برای جلوگیری از اثرات طلاق بر فرزندان، پیش از آنکه برای طلاق اقدام کنید راجع به تصمیم خود با فرزندتان صحبت کنید،. بهتر است تا جای ممکن آن‌ها را در جریان جزئیات اختلاف‌ها با همسرتان قرار ندهید. اما به آن‌ها بگویید شما و همسرتان تصمیم گرفته‌اید از یکدیگر جدا شوید. همه آنچه را فرزندتان قرار است بعد از این تجربه کند به او اطلاع دهید و سوالاتی که برایش پیش می‌آیند را نیز جواب دهید.

گاهی اوقات آن‌ها به دلیل نگرانی که دارند بارها راجع به مسائل مختلف یا حتی یک موضوع از شما سؤال می‌کنند. بهتر است با آرامش به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید. این کار باعث خواهد شد شرایط برای فرزندتان قابل پیش‌بینی‌تر باشد و به همین خاطر کمتر دچار اضطراب خواهد شد.

? به کودک اطمینان بدهید که او را دوست دارید

یکی از روش های کاهش اثرات طلاق بر فرزندان، این است که او را دوست داشته باشید. گاهی اوقات کودکان جدا شدن والدین از یکدیگر را این‌گونه تعبیر می‌کنند که شما دیگر دوستشان ندارید. این احساس به‌خصوص میان کودک با والدی شکل می‌گیرد که با او زندگی نمی‌کند. به همین خاطر مهم‌ترین موضوعی که در سلامت روان کودک باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز رابطه‌تان را با وی قطع نکنید و همین‌طور این اطمینان را به او بدهید که طلاق شما و همسرتان هیچ ربطی به رابطه شما و فرزندتان ندارد و شما او را به‌اندازه قبل دوست خواهید داشت.

? از همسرتان بدگویی نکنید

متاسفانه بسیاری از والدین در مقابل کودک از همسر سابق خود بدگویی می‌کنند. که این خود به نوعی اثرات طلاق بر فرزندان است. گاهی این کار را به این خاطر انجام می‌دهیم که می‌خواهیم با کودک صحبت کنیم و خودمان را در طلاق بی‌تقصیر نشان دهیم گاهی هم دلمان می‌خواهد فرزندمان ما را بیشتر دوست داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید کودکان به هر دو والد خود علاقه دارند و یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های روحی برای کودک این است که شما تصویر ذهنی وی راجع به پدر یا مادرش را خراب کنید.

? شرایط را تحت کنترل داشته باشید

جهت کاهش اثرات طلاق بر فرزندان، قبل از اینکه برای طلاق اقدام کنید باید به آمادگی قبل از طلاق توجه داشته باشید. این آمادگی به معنای آن است که شما شرایط را برای زندگی پس از طلاق خود و همین‌طور فرزندتان آماده کرده باشید. اگر آمادگی پیش از طلاق را جدی بگیرید و برای آن برنامه داشته باشید مدیریت و کنترل شما روی شرایط بیشتر خواهد بود و این باعث می‌شود تا انطباق پیدا کردن با شرایط جدید برای خودتان و همین‌طور فرزندانتان نیز راحت‌تر باشد.

? از مشاور کمک بگیرید

کمک گرفتن از مشاورین کودک و نوجوان باعث می‌شود فرزند شما راحت‌ تر بتواند با شرایط پیش‌ آمده کنار بیاید و آن را به‌ عنوان واقعیتی از زندگی خود بپذیرد. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا علی‌ رغم مشکلاتی که با همسرتان دارید بتوانید در تربیت فرزند خود مناسب‌ ترین روش را انتخاب کنید. و از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به مفهوم خانواده در ذهن فرزندتان جلوگیری کنید. بناراین بهترین راهکار برای کاهش اثرات طلاق بر فرزندان، کمک از روانشناس است.

کلام آخر

اثرات طلاق بر فرزندان هرگز غیر قابل پنهان نیست. فرزندان طلاق همیشه معقوله آسیب های روانی را همراه دارند. عده ای از این فرزندان به سوی مواد مخدر گرایش می‌یابند. یا به خودکشی فکر می‌کنند. بنابراین حتما باید فرزندان طلاق را از لحاظ روحی نیز ساپورت کنید. برای این پشتوانه روحی حتما از روانشناس کمک بگیرید.

تا راه و روش های مناسب تری را به شما ارائه دهند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اثرات طلاق بر فرزندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با بر ترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چطور از تأثیرات منفی طلاق روی ذهن فرزندم جلوگیری کنم؟

سعی کنید پیش از طلاق با فرزندتان صحبت کنید و او را برای این شرایط آماده کنید. تا جای ممکن رابطه خود را با فرزندتان دوستانه نگه دارید و از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره