تنبیه دانش آموزان | نحوه تشویق و تنبیه دانش آموز های مدرسه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تنبیه دانش آموزان تقریبا مرسوم نیست. اما هنوز هم معلمان در مدارس و والدین در منزل، از تنبیه به عنوان یکی از ابزار کنترل رفتار و انضباط دانش آموزان استفاده می‌کنند. علیرغم اینکه تنبیه، تکنیکی مناسب برای تغییر رفتار دانش آموزان به نظر می رسد، اما باید به این نکته توجه کرد که از تنبیه بدنی و هرگونه تنبیهی که موجب ایجاد درد جسمانی، تحقیر، اضطراب و خشم در دانش آموز می شود اجتناب شود.

تنبیه باید معنا داشته باشد و دانش آموزان را از انجام اشتباهات مشابه منصرف کند. روش های زیادی برای تنبیه دانش آموزان وجود دارد، اما تنبیه از هر نوعی که باشد می بایست توسط دانش آموز درک شود. علاوه براین، تنبیه باید آموزشی باشد و به دانش آموز درباره چرایی اشتباه بودن آن و دلیل اجتناب از تکرار آن کار، آموزش داده شود. در این مقاله سعی داریم، روش صحیح تنبیه و نکات مهم هنگام اجرای آن را بررسی کنیم. برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنبیه دانش آموزان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تنبیه دانش آموزان

از دیدگاه روانشناختی، تنبیه به چیزی گفته می‌شود که وقوع یک رفتار نامناسب را کاهش دهد. تنبیه‌های شدید باعث می‌شود که دانش آموزان نسبت به یادگیری رفتارهای صحیح، احساس بدی داشته باشند. به این دلیل که تمرکز آن ها روی صدمه ای که می بینند بیشتر است تا چیزی که باید از آن تنبیه درس بگیرند. درواقع تنبیه، دانش آموز را وادار به توقف رفتار می‌کند. اما آن‌ها هرگز دلیل این کار را درک نخواهند کرد.

بنابراین همیشه امکان تکرار رفتار نادرست دانش آموز وجود دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود از تنبیه های کلامی و آموزنده برای دانش آموزان استفاده شود. فراموش نکنید که رفتار دانش آموز، ممکن است به دلیل یک مشکل اساسی باشد که شما از آن آگاه نیستید. در ادامه چند نمونه از تنبیهات سالم را مشاهده می کنید.

حتما مقاله روانشناسی دانش آموزان ابتدایی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

سلب امتیازات

عدم تماشای برنامه های تلویزیونی نوعی تنبیه سلب امتیاز است. به خصوص برای دانش آموزی که به دلیل تمرکز زیاد روی تماشای تلوزیون، نمرات پایین می گیرد یا در یادگیری مسائل ضعیف عمل می کند. گاهی اوقات این امر می تواند شامل محدودکردن کودکان برای دیدن دوستان یا عدم دریافت پول توجیبی باشد.

تنبیه دانش آموزان با زمان استراحت

وقتی دانش آموز در کلاس، رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان می‌دهد، مانند پرتاب اشیاء، معلمان بهتراست از زمان استراحت استفاده کنند. در این حین، به دانش آموز بیاموزد که اگر نسبت به موقعیتی واکنش پرخاشگرانه نشان دهد، همین وقت استراحت و دسترسی به فعالیت های تفریحی را از دست خواهد داد.

تکالیف اضافه

اگر دانش آموزی در کلاس رفتاری نامناسب داشت، معلم می‌تواند به او تکالیف اضافه ای بدهد. با این کار دانش آموز علاوه براینکه زمان استراحت خود را در منزل از دست می دهد تا به تکالیف اضافه اش برسد، به این فکر می کند که اگر آن رفتار نادرست را نداشت گرفتار این تکالیف اضافه نمی شد. لازم است به دانش آموز تأکید کنید که روز بعد بدون به همراه داشتن تکالیف انجام شده وارد کلاس نشود.

تفاوت تقویت و تنبیه دانش آموزان

مفهوم تقویت اغلب به اشتباه درک می شود و گاهی اوقات افراد آن را با تنبیه اشتباه می گیرند. تفاوت بین این دو بسیار ساده است. برخلاف تنبیه که هدف آن کاهش رفتار نامناسب است، هدف تقویت، افزایش رفتار مناسب است و این یکی از موثر ترین راهبردهایی است که والدین یا معلم می توانند برای اقدامات خاص از آن استفاده کنند. در ادامه می خواهیم نمونه هایی از تنبیه و تقویت مثبت را بررسی کنیم.

تنبیه مثبت

معلمانی که از نمونه تنبیه مثبت در کلاس های درس خود استفاده می کنند، بیشتر و بهتر از معلمانی که از تنبیه منفی استفاده می کنند می توانند با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند. دانش آموزان به این روش نظم و انضبط پاسخ مثبت می دهند و یاد می گیرند که چگونه در یک محیط درسی رفتار مناسبی داشته باشند.

برای مثال،به دانش آموزی که بدخلقی می کند بگویید تا زمانی که میزش را تمیز نکرده اجازه رفتن به زنگ تفریح را ندارد.

یا اگر کودکی در کلاس خارج از نوبت حرف می زند یا زیاد صحبت می کند، او را به بیرون از کلاس بفرستید و از او بخواهید زباله های حیاط مدرسه را جمع کند تا زمانی که آرام شود.

نمونه دیگر از تنبیه مثبت این است که، به دانش آموز کار یا تکالیف اضافه ای بدهید. مانند نوشتن یک مقاله یا حل کردن مسائل ریاضی.

با این تنبیهات، درواقع با افزودن چیزی که دانش آموز دوست ندارد به کاهش رفتار نادرست او در آینده کمک می کنید.

تقویت مثبت

تقویت مثبت، شامل دادن چیزی به دانش آموز است که دوست دارد.

برای مثال، به دانش آموزان برای تمیز نگه داشتن میزشان یا انجام درست تکالیفشان جایزه بدهید. یا به دانش آموزانی که به فهرست از پیش تعیین شده قوانین کلاس در پایان کلاس پایبند بوده اند، وقت آزاد بدهید.

برای بهترین نتیجه باید از تقویت مثبت و تنبیه مثبت در کلاس درس استفاده شود. استفاده از تقویت مثبت و تنبیه مثبت، به شکل گیری رفتار بهتر دانش آموز در کلاس شما کمک می کند. با این حال ضروری است که از این تکنیک ها به اندازه کافی و فقط در مواقع ضروری برای بهترین نتیجه استفاده کنند.

برای آشنایی بیشتر با راه های حل مشکلات دانش آموزان ابتدایی کلیک کنید.

تأثیر تنبیه بدنی بر یادگیری دانش آموزان

تنبیه بدنی، تأثیر منفی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد. اینگونه تنبیهات، باعث ایجاد ترس در دانش آموزان به ویژه در طول فرآیند تدریس و یادگیری می شود. اگر مدرسه به محیطی استرس زا برای دانش آموزان تبدیل شود، عملکرد تحصیلی آن ها ضعیف می شود. به همین ترتیب، دانش آموزی که تنبیه بدنی می شود، ترس را نه تنها به فردی که آن تنبیه را اجرا می کند بلکه به موقعیتی که در آن رخ می دهد مرتبط می کند.

معلمان و مدیرانی که به تنبیه بدنی روی می آورند، باعث می شوند دانش آموز علاقه خود را نسبت به معلم، درس، کلاس و همکلاسی هایش از دست بدهد. همچنین گاهی اوقات ممکن است دانش آموزان به دلیل ترس، در ارائه ایده‌ها، تجربیات و نظرات در خصوص آنچه که در مورد درس می دانند شرکت نکنند. برای آشنایی با معایب تنبیه بدنی کودکان کلیک کنید.

نکات مهم هنگام استفاده از تنبیه

هنگام به کاربردن تنبیه، دستورالعمل های زیر را به خاطر داشته باشید:
یکی از نکات مهم این است که تنبیه باید بلافاصله و به اندازه کافی قابل توجه باشد. بنابراین سعی کنید تنبیه را مستقیما پس از اشتباه دانش آموز اجرا کنید، نه چند ساعت یا چند روز بعد.
برای اطمینان از اثر بخشی تنبیه، باید آن را با توضیحی در مورد اینکه چرا دانش آموز تنبیه می شود و یا اینکه چه نوع رفتاری مناسب است، اجرا کنید. باید این اطلاعات را قبل از شروع تنبیه به دانش آموز بدهید، نه بعد از آن. ارائه این توضیحات، به جلوگیری از ترس دانش آموز از تنبیه کننده کمک می کند.

تنبیه نباید شامل آزار فیزیکی باشد. در عوض می توانید از حداقل مجازات لازم برای سرکوب رفتارهای نادرست دانش آموزان استفاده کنید. کودکان تمایل دارند آنچه که می بینند را تقلید کنند. از این رو ممکن است تنبیه بدنی، موجب پرخاشگری آن ها شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنبیه دانش آموزان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره