طلاق به دلیل نازایی زن و راه های جایگزین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طلاق به دلیل نازایی زن را شاید بتوانیم یکی از قدیمی‌ترین دلایل طلاق بدانیم که متأسفانه هنوز هم علت بسیاری از طلاق‌ها ست. یکی از اهداف ازدواج این است که زندگی و خانواده خودمان را داشته باشیم و این هدف با نازایی زن هرگز اتفاق نمی‌افتد. مسائل فرهنگی در مورد نازایی زنان و دادن حق به مرد برای ادامه نسل، باعث می‌شود خیلی از ما طلاق بخاطر بچه دارنشدن زن را موضوعی بسیار عادی بدانیم.

آیا واقعاً نازایی می‌تواند دلیلی برای تمام کردن زندگی مشترک باشد؟ بیشتر خانم‌ها از این مساله احساس شرم کرده و به‌نوعی می‌خواهند با جدایی این حس را از بین ببرند. در ادامه به طور مختصر از دیدگاه روانشناسان خانواده به این موضوع پرداخته‌ایم و برای تصمیم‌گیری توصیه می‌کنیم مشاوره طلاق دریافت کنید.

طلاق به دلیل نازایی زن

طلاق به دلیل نازایی زن چیست

 

یکی از دلایلی که زوجین را تا پای جدایی می‌کشاند، طلاق به دلیل نازایی زن است. در صورتی که زوجین پس از یک سال تا چند سال از زندگی مشترک صاحب فرزند نشوند، دلیل بر نازایی می‌دانند. و هم چنین طلاق در رابطه با این موضوع را به نوعی حق مرد می‌دانند. اما همیشه راه های جاگزین برای هر کاری وجود دارد. همیشه طلاق کارتان را ساده نمی‌کند. بهتر است قبل از تصمیم به جدایی، حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان می‌توانند به شما در تمامی مراحل کمک کنند تا تصمیم درستی بگیرید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آیا طلاق از همسر به دلیل نازایی زن تصمیم درستی است؟

هدف از ازدواج هرچه که باشد، اغلب زنان و مردان بعد از مدتی تمایل به بچه‌دار شدن و بزرگ‌تر کردن خانواده خود را دارند. اما ممکن است به دلیل مشکلات بارداری، مجبور شوید برای همیشه از این خواسته خود دست بکشید. در این شرایط هرکسی دچار تعارض می‌شود که آیا می‌توان برای همیشه میل به بچه‌دار شدن را فراموش کرد و یا بهتر است به فکر جدایی و ازدواج با کس دیگری بود؟

واقعیت این است که هیچ‌کس به‌ غیر از خودتان نمی‌تواند به این سؤال جواب دهد، اما برای پیدا کردن بهترین راه باید زمانی را درباره این موضوع فکر کنید. سعی کنید میزان علاقه خود به همسر و زندگی مشترکتان، میزان اهمیت بچه‌دار شدن و همین‌طور پیامدهای طلاق به دلیل نازایی زن را به‌خوبی در نظر بگیرید و با سبک و سنگین کردن همه آن‌ها بهترین مسیر را برای زندگی‌تان انتخاب کنید.

اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید راجع به این دوراهی تصمیم بگیرید بهتر است از یک مشاور خانواده در زمینه طلاق به دلیل نازایی زن کمک بگیرید. در چنین شرایطی خانواده و اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که دارند، ممکن است جانب‌دارانه صحبت‌هایی کنند که منجر به تصمیم درست نشود. به همین خاطر در این شرایط از یک متخصص خانواده که علاوه بر داشتن آگاهی بی‌طرفانه به شما کمک می‌کند.

برای جلوگیری از علت طلاق کلیک کنید.

راهکارهای جایگزین با طلاق به دلیل نازایی زن

پدر و مادر شدن یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها و آرزوها در زندگی هریک از ما است که هیچ‌کس اجازه ندارد؛ شما را از داشتن آن منع کند. اما گاهی اوقات راهکارهای دیگری به‌غیراز طلاق هم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها زندگی مشترک خود را حفظ کنید. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای جایگزین با طلاق به دلیل نازایی زن توضیح داده ایم.

? مشاوره با یک متخصص

با توجه به پیشرفتی که علم درباره ناباروری داشته شاید، کمک گرفتن از متخصصین را در رابطه با طلاق به دلیل نازایی زن، حتما باید امتحان کنید. استفاده از انواع روش‌های لقاح مصنوعی و یا کمک گرفتن از خانمی دیگر برای بارداری ازجمله راهکارهایی هستند که در این شرایط می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به همین خاطر بهتر است پیش از ناامیدی یا تصمیم برای طلاق با یک متخصص ناباروری در این زمینه صحبت کنید.

? سرپرستی یک کودک

یکی از روش های جایگزین طلاق به دلیل نازایی زن، سرپرستی کودک است. اگر داشتن فرزند و همین‌طور زندگی با همسرتان برای شما اهمیت دارد. شاید بهتر باشد به قبولی سرپرستی یک کودک هم به‌عنوان راهکار نگاه کنید. به همان اندازه که شما نیاز دارید فرزند داشته باشید کودکان بی‌سرپرستی هم هستند که نیاز دارند خانواده‌ای داشته باشند. و از این طریق می‌توانید علاوه بر خود فرد دیگری را هم به آرزوهایش برسانید.

اما شاید این تصور را کنید که فرزندتان باید از ریشه و خون خودتان باشد. اگر شما یا همسرتان نیز چنین اعتقادی دارید بهتر است کمی بیشتر راجع به این موضوع فکر کنید و با خود به این سؤال پاسخ دهید که آیا فرزندی که از کودکی تحت تربیت شما قرار می‌گیرد نمی‌تواند جای خالی فرزندی از نسل خودتان را پر کند؟

? پیدا کردن جایگزین

بعضی از زوجین تصمیم می‌گیرند به‌جای داشتن فرزند به جایگزین‌های دیگری برای آن فکر کنند. این جایگزین‌ها می‌تواند بسته به علاقه و افکار شما از پرورش گیاهان تا نگهداری حیوانات خانگی و یا حتی همکاری با مؤسسات خیریه برای ساخت مدرسه و…. را شامل شود. کسانی که به سراغ این راهکارها می‌روند سعی می‌کنند جای خالی فرزند را در زندگی خود با چیز دیگری پر کنند. بنابراین یافتن چیزهای مختلف از روش های جایگزین طلاق به دلیل نازایی زن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمنیه جلوگیری از طلاق کلیک کنید.

? به سرپرستی گرفتن حیوانات خانگی

یکی از روش های جایگزین طلاق به دلیل نازایی زن، به سرپرستی گرفتن حیوانات خانگی است. شاید احساس ناخوشایندی از این موضوع نداشته باشید. اما همینکه حیوان خانگی به سرپرستی می‌گیرید؛ وابستگی رخ می‌دهد و باعث ایجاد علاقه می‌شود. رسیدگی به حیوان خانگی نیازمند علاقه و مراقبت است. به همین دلیل به مرور زمان علاقه در شما نیز شکل می‌گیرد.

نقش خانم در طلاق به علت نازایی زن

نقش خانم در طلاق به علت نازایی زن

 

وقتی متوجه می‌شوید توانایی فرزندآوری ندارید و حس می‌کنید ممکن است زندگی‌تان را از دست بدهید و از طرفی خودتان هم دیگر مادر نمی‌شوید، طبیعی است که پریشان و غمگین شوید. حتی شاید به همسرتان حق دهید که بخواهد فرزند داشته باشد و به طلاق به دلیل نازایی زن فکر کند. و از طرف دیگر این موضوع را بی‌انصافی در حق خودتان می‌دانید.

اما قبل از هر چیز بدانید که این افکار برای همسرتان هم پیش می‌آید، پس او را درک کنید و برای جلوگیری از آسیب روحی به متخصص مراجعه کنید تا بتوانید بهتر با این شرایط کنار بیایید. در ادامه برای کنار آمدن با این شرایط به چند مورد اشاره کرده‌ایم.

? خودتان را مقصر جلوه ندهید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در رابطه با طلاق به دلیل نازایی زن،  این است که احساس کنید آدمی ناقص و مشکل‌دار هستید و اگر دیگران این موضوع را به روی شما نمی‌آورند از لطف آن‌هاست. به خاطر داشته باشید که مشکلات و بیماری‌ها می‌توانند برای هر کسی در طول زندگی اتفاق بیفتند و نازایی مشکلی نیست که شما عمداً نقشی در آن داشته باشید.

علاوه بر این تعهد در زندگی مشترک به این معناست که باید در روزهای تلخ و سختی‌ها نیز در کنار هم باشیم. پس همسرتان و خواسته‌های او را در نظر بگیرید اما دست از تحقیر کردن خودتان بردارید و علی‌رغم تمامی مشکلات برای خود احترام قائل باشید.

? واقعیت را بپذیرید

ناتوانی شما در مادر شدن واقعیت بسیار دردناکی است، اما به خاطر داشته باشید تا زمانی که این حقیقت را نپذیرید و زندگی خود را با شرایطی موجود تطبیق ندهید؛ عذاب دائمی برای روح و روان خودتان به وجود آورده‌اید. بنابراین هرگز نباید در طلاق به دلیل نازایی زن، منکر حقیقت شوید.

? با همسرتان صحبت کنید

اگر نگران تصمیم طلاق به دلیل نازایی زن هستید که همسرتان راجع به ناتوانی شما در بارداری خواهد گرفت بهتر است راجع به این موضوع با وی صحبت کنید. احساسات خود را کاملاً برای او توضیح دهید و سعی کنید با یکدیگر تصمیم درستی راجع به شرایط پیش‌آمده بگیرید. اما بهتر است در صحبت‌هایتان احساسات طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید.

چطور در رابطه با نازایی همسر تصمیم بگیریم؟

? با همسرتان میزان اهمیت فرزندآوری و شدت غم بچه دار نشدن را بررسی کنید.

? به این موضوع توجه داشته باشید که میل به فرزدآوری به دلیل حرف مردم است، یا به دلیل نیازهای ارزشی و فطری خود علاقه به فرزندآوری دارید؟

?با کمک روانشناس به این موضوع پی ببرید که آیا تنها اختلاف میان شما و همسرتان این موضوع است یا اختلاف دیگری نیز دارید؟

? اگر مشکل دیگری با همسر دارید حتما برای رفع آن با روانشناس مشورت کنید.

? نکته آخر اینکه توجه داشته باشید هیچ کسی جز شما نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد و جای شما باشد. با منطق و عقل باز در رابطه با این موضوع بیشتر فکر کنید.

کلام آخر

فرزندآوری موضوعی است که در تمامی خانواده ها وجود دارد. همه زوجین علاقه دارند تا در خانه خود فرزندی پرورش دهند و در رفع نیازهای او اقدام کنند. به همین دلیل موضوع طلاق به دلیل نازایی زن یک بحث جنجالی است. اما روش های بیشتری نیز وجود دارد که می‌تواند جایگزین طلاق و جدایی باشد. برای اطلاع از این موضوع حتما با روانشناس مشورت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق به دلیل نازایی زن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره