دون ژوانیسم چیست | درمان دون ژوان در زنان و مردان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دون ژوانیسم چیست و به چه شرایطی گفته می‌شود؟ اصطلاح دون ژوانیسم در ادبیات روانشناسی به مردانی اطلاق می‌گردد که درگیر روابط جنسی چندگانه شده اما هیچ گونه پیوند و صمیمت عاطفی را با شرکای جنسی خود شکل نمی‌دهند. البته اصطلاح دون ژوان امروزه در بین متخصصین رواج کمتری دارد و آن‌ها بیشتر از اصطلاحاتی نظیر هایپرسکشوال یا همان بیش فعالی جنسی برای مشخص کردن این وضعیت استفاده می‌کنند. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد دون ژوانیسم، ویژگی‌ها، علل و درمان آن پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. و برای انجام تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دون ژوانیسم مردان و زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

دون ژوانیسم

دون ژوانیسم

دون ژوانیسم، یک اختلال شخصیتی است که در مردان بیشتر دیده می‌شود.  ولی زنان دون ژوان نیز داریم. در این اختلال، مردان با زنان زیادی به طور همزمان در رابطه هستند و یا به سرعت روابط خود را تغییر می‌دهند. البته این اصطلاح بسیار قدیمی است ولی امروزه نیز شاهد چنین افرادی هستیم. آنان همیشه به اغواگری مشغول‌اند. از اختلالات همزمان آنها می‌توان به شخصیت ضداجتماعی، شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت نمایشی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

علائم رفتاری دون ژوانیسم

قطعا این افراد در رفتار خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که هشدار دهنده این اختلال است. با شناسایی این علائم سعی کنید روابط خود را با چنین افرادی محدود یا قطع کنید.

فروشگاه آرامیس

?روابط کوتاه مدت

?خلق و خوی ناپایدار

?نادیده گرفتن احساسات دیگران

?هدف محوری

?اجتناب از روابط عاشقانه

?به ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهند.

?نیاز به توجه دیگران دارند و نه علاقه آنان

ریشه تاریخی اصطلاح دون ژوانیسم

دون ژوان کلمه‌ای فرانسوی است که به یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای اشاره دارد. در این افسانه فردی به عنوان دون ژوان دائما به دنبال فریفتن زنان بود و آن‌ها را قربانی شهوت رانی خود می‌کرد. این واژه به مرور زمان وارد ادبیات روانشناسی شد و متخصصین از آن برای مشخص کردن مردانی که فعالیت جنسی زیادی با افراد مختلف دارند اما در برقراری رابطه عاطفی ناتوان هستند استفاده می‌کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

اصطلاح دون ژوان در ادبیات روانشناسی امروز

امروزه اصطلاح دون ژوان به عنوان یک واژه تخصصی و بالینی مورد استفاده متخصصان قرار نمی‌گیرد. در واقع روانشناسان و روانپزشکان بر این باورند که دون ژوانیسم فقط به مردان تعلق ندارد و می‌تواند زنان را نیز درگیر خود کند. در نتیجه آن‌ها ترجیح می‌دهند از اصطلاح بیش فعالی جنسی یا همان هایپرسکچوالیتی استفاده نمایند. همچنین از آنجایی که پرداختن به رابطه جنسی همانند مواد می‌تواند مدارهای مرتبط با لذت در مغز را فعال کند و به ایجاد وابستگی بیانجامد امروزه متخصصین دون ژوانیسم را به عنوان یک اعتیاد رفتاری در نظر می‌گیرند و از آن با عنوان اعتیاد به سکس نیز یاد می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با راه های تشخیص بیش فعالی جنسی کلیک کنید.

ویژگی‌های دون ژوانیسم

افراد دون ژوان یا همان مبتلایان به بیش فعالی جنسی علائم و ویژگی‌های خاصی را تجربه می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? فرد امیال، تکانه‌ها و خیال پردازی‌های جنسی را به طور مکرر و شدید تجربه کرده و احساس می‌کند کنترل این تکانه‌های جنسی از دست او خارج شده است.

? فرد قبل از انجام عمل جنسی تنش و فشار زیادی را درون خود احساس می‌کند و پس از آن این تنش تا حد زیادی کاهش می‌یابد. البته این کاهش تنش نیز دیرپا نیست و ممکن است فرد پس از روابط جنسی متعدد با دیگران احساسات ناخوشایندی نظیر حس گناه و نفرت از خود را تجربه کند.

? فرد تلاش مکرر و ناموفقی برای کنترل یا توقف فعالیت‌های جنسی خود دارد و هربار احساس می‌کند نمی‌تواند بر غرایزش غلبه یابد.

? فرد ممکن است به رابطه جنسی به عنوان یک راه فرار نگاه کند و در واقع برای دور شدن از موضوعاتی که به شدت او را آزار می‌دهند نظیر تنهایی یا افسردگی به روابط جنسی پناه بیاورد.

? فرد با وجود تمام پیامدهایی که در پی روابط جنسی متعدد می‌توانند اتفاق بیافتند به تکرار این روابط ادامه می‌دهد. از جمله رایج‌ترین پیامدها می‌توان به افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بروز مشکلات قانونی و از دست دادن رابطه عاطفی اشاره کرد.

? فرد از برقراری یک رابطه عاطفی عمیق و سالم ناتوان است و تنها در ارتباط با جنس مخالف به رابطه جنسی فکر می‌کند.

علل بروز دون ژوانیسم

علل دون ژوانیسم

 

علل و عوامل مختلفی می‌توانند در بروز دون ژوانیسم یا همان اعتیاد جنسی تاثیر گذار باشند. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین علل این مشکل اشاره کرده‌ایم.

1️⃣ عدم توازن انتقال دهنده‌های شیمیایی در مغز

برخی از مواد شیمیایی در مغز که به عنوان انتقال دهنده‌های عصبی شناخته می‌شوند نظیر سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین بر خلق انسان تاثیر می‌گذارند. بالا رفتن غیرعادی این انتقال دهنده‌ها در مغز می‌تواند به بروز مشکلات متعددی بیانجامد. از جمله این مشکلات می‌توان به افزایش انرژی، بی خوابی، پراشتهایی، افزایش شدید میل جنسی و کاهش خودکنترلی اشاره کرد.

2️⃣ بروز تغییراتی در مدارهای مغزی

امروزه متخصصین متوجه شده‌اند که بروز اعتیاد تنها به مصرف مواد مخدر اختصاص ندارد. بلکه هرگونه رفتاری که منجر به تحریک بیش از حد مدارهای لذت در مغز شود می‌تواند به بروز اعتیاد بیانجامد. در نتیجه امروزه وابستگی بیش از حد به بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت‌های جنسی نیز تحت عنوان اعتیاد رفتاری در نظر گرفته می‌شوند. همانند مواد که در انسان به بروز اثر تحمل می‌انجامد اعتیاد جنسی نیز می‌تواند تحمل ایجاد کند. به این معنی که به مرور زمان میزان فعالیت جنسی که قبلا به ارضای فرد منجر می‌شده دیگر نمی‌تواند او را ارضا کند و در نتیجه وی برای کسب لذت به میزان فعالیت جنسی بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

3️⃣ شرایطی که باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شوند

ابتلا به برخی بیماری‌ها نظیر صرع و دمانس می‌تواند به تخریب بخش‌های مختلفی از مغز که مسئول رفتارهای جنسی انسان هستند بیانجامند. همچنین مصرف برخی داروها نظیر ال دوپا که در درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد با افزایش سطح دوپامین مغز  ممکن است در برخی افراد به بروز بیش فعالی جنسی بیانجامد.

4️⃣ ناکامی در روابط عاطفی گذشته

افراد به دلیل شکست در روابط گذشته خود و نه شنیدن مکرر به روابط دون ژوانیسم، روی می‌آورند. احتمالا اعتقاد خود را به علاقه و محبت نسبت به یک نفر از دست می‌دهند و برای فراموش کردن گذشته خود، با افراد زیادی رابطه برقرار می‌کنند. این گونه افراد به دلیل سبک دلبستگی ناایمن وترس از رها شدن، مایل به دوست داشتن دیگران یا وقف خود برای آنان، نیستند.

برای آشنایی با خصویات مردان خیانتکار کلیک کنید.

5️⃣عقده کمبود محبت

کمبود متوجه ومحبت در کودکی توسط والدین، آنها را بیشتر در معرض بروز چنین رفتار هایی قرار می‌دهد. افراد دون ژوان به دلیل اینکه خود را دوست نداشتنی می‎دانند؛ قادر به دوست داشتن دیگری نیز، نیستند. این افراد به هیچکس اعتماد ندارند و احساسات آنها عمیق نیست. همه این مسائل از دوران کودکی آنها نشات می‌گیرد. برای از بین بردن این احساسات شما نیاز به دریافت خدمات رواندرمانی دارید. برای آشنایی بیشتر با راه های رفع عقده کمبود محبت کلیک کنید.

 

6️⃣ نگاه مادرانه به همسر

اگر بخواهیم از دیدگاه روانکاوی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم؛ علت این گونه روابط را مخصوصا با وجود همسر، به نگاه مادر فرزندی بین زوجین خواهیم رسید. برخی از مردان در زندگی مشترک به همسر خود به چشم مادر نگاه می‌کنند. این موضوع به باور آنها تبدیل شده است به قدری که با او رابطه جنسی برقرار نمی‌کنند. این مورد به دلیل رفتار اشتباه همسر نیز به وجود می‌آید. حتما برای آشنایی با علت و جلوگیری از مادری کردن برای همسر کلیک کنید.

درمان دون ژوانیسم

درمان بیش فعالی جنسی امروزه با همکاری روان شناسان و روان پزشکان صورت می‌گیرد. مصرف برخی داروها که سطوح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز را کنترل می‌کنند می‌تواند به فرد کمک کند تا میزان تمایلات جنسی کمتری را احساس نماید. همچنین روانشناسان با استفاده از رویکردهایی نظیر درمان شناختی رفتاری عقاید فرد در مورد رابطه جنسی را بازبینی کرده و به مراجع کمک می‌کنند تا بتوانند به جای فرار از مشکلات درونی نظیر افسردگی با آن‌ها روبه‌رو شده و به شیوه‌ای سالم آن‌ها را حل و فصل نماید.

طبق بررسی‌ها درمان دارویی در کنار روان درمانی می‌تواند اثرات درمانی را مضاعف کرده و روند بهبودی را تسریع نماید. این افراد معمولا خود را بیمار نمی‌دانند که به فکر درمان باشند. پس فرایند درمان آنان دشوارتر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با درمان اختلالات شخصیت کلیک کنید.

سخن پایانی

در واقع با گذشت زمان و تکامل روابط عاطفی، دون ژوانیسم تقریبا منسوخ شده است . اما هنوز هم افرادی با این ویژگی ها هستند که مانند طبل، توخالی عمل می‌کنند. این افراد به فقط به دنبال به دست آوردن هستند؛ اما بعد از آن دیگر علاقه ای به هدف خود ندارند. به طور کلی در مواجه یا کمک به چنین افرادی حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دون ژوانیسم مردان و زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا ازدواج می‌تواند افراد دون ژوانیسم را تغییر دهد؟

خیر، اگرچه ازدواج می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی فرد بگذارد اما نمی‌تواند درمان یک اختلال روانشناختی باشد. در نتیجه لازم است قبل از ازدواج حتما درمان‌های لازم برای بهبود این مشکل را دریافت نمایید.

برای درمان دون ژوان ها باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

در ابتدا برای ارزیابی وضعیت خود می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید در صورت نیاز به دارو درمانگر شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره