طولانی شدن دوران عقد چه پیامدهایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طولانی شدن دوران عقد بیش از حد انتظار می‌تواند زمینه بروز چالش و تعارض را میان زوجین پدید آورد. چرا که دختر و پسر در دوران عقد وضعیت بلاتکلیفی را تجربه می‌کنند که در طولانی مدت می‌تواند آن‌ها را آشفته کرده و به اختلاف‌ها دامن بزند. دلایل مختلفی وجود دارد که به طولانی شدن دوران عقد می‌انجامد، از جمله این دلایل می‌توان به مشکلات مالی، داشتن اختلاف نظر در مورد نحوه برگزاری مراسمات و بروز اتفاقات ناگوار نظیر مرگ عزیزان اشاره کرد. در ادامه این مقاله به طور جامع‌تر به دلایل و پیامدهای طولانی شدن دوران عقد پرداخته‌ایم. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طولانی شدن دوران عقد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

طولانی شدن دوران عقد چه پیامدهایی دارد؟

مدت زمان مناسب برای دوران عقد

 

معمولا همه زوجین از سردرگمی که در این دوران تجربه می‌کنند؛ شاکی هستند. بیشتر افراد قبل از همخانه شدن با همسر خود عقد می‌کنند و همین موضوع برایشان مشکل ساز می‌شود. البته فاصله زمانی میان عقد تا ازدواج، کاملا توافق است و به طرفیت بستگی دارد. اما به هر حال با طولانی شدن دوران عقد، پیامدهایی در انتظار آنها خواهد بود. دوران عقد و نامزدی معمولا برای آشنای بیشتر لازم است؛اما دخالت های والدین و تعارضات مختلف، اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

دلایل و علت طولانی شدن دوران عقد

اکثر زوجین برای شروع زندگی مشترک خود شوق زیادی دارند و دوست دارند زودتر مراسم عروسی خود را برگزار کنند. در این میان عوامل مختلفی وجود دارند که همانند یک مانع عمل کرده و باعث طولانی شدن دوران عقد می‌شوند. از جمله مهم ترین عواملی که در این زمینه وجود دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

◀وجود مشکلات مالی

امروزه با وجود مشکلات اقتصادی برگزار کردن یک مراسم عروسی هرچند ساده یا خرید جهیزیه برای بسیاری از خانواده‌ها امری دشوار و زمان بر است. همین مسئله باعث می‌شود که دختر و پسر مجبور باشند زمان بیشتری را در دوران عقد بگذرانند و برای شروع زندگی مشترک خود بیش از پیش صبر کنند.

◀طولانی شدن دوران عقد به دلیل داشتن انتظارات بالا از زندگی

فارغ از مشکلات مالی در بسیاری از مواقع آنچه باعث می‌شود دختر و پسر نتوانند زندگی مشترک خود را شروع کنند، کمال‌گرایی و داشتن انتظارات بسیار بالا است. این روحیه باعث می‌شود که زوجین همواره به دنبال خرید بهترین وسایل و یا برگزار کردن یک مهمانی بسیار مجلل باشند که فراهم کردن امکانات آن اوضاع را دشوارتر می‌سازد.

◀مرگ عزیزان

در فرهنگ ایرانی اکثر خانواده‌ها هنگامی که عزیزی را از دست می‌دهند به احترام او به مدت خاصی از برگزاری هرگونه مراسم جشن خودداری می‌کنند. این مدت زمان به تناسب نزدیک بودن آن فرد به خانواده عروس و داماد می‌تواند متغیر باشد. برای مثال برای اقوام درجه یک بسیاری از خانواده‌ها تا یک سال صبر می‌کنند و برای اقوام دور نیز ممکن است تا 40 روز مراسم خود را به تعویق بیندازند. طولانی شدن دوران عقد به دلیل مرگ عزیزان هنوز هم بسیار رخ می‌دهد.

◀عدم کسب شناخت کافی از یکدیگر پیش از عقد

برخی از زوجین که به هر دلیلی قبل از عقد به شناخت کافی از یکدیگرنرسیده‌اند، در دوران عقد به مرور با یکدیگر آشنا می‌شوند. این آشنایی باعث می‌شود به تازگی جنبه‌هایی متفاوتی از یکدیگر را کشف کنند که آن‌ها را برای شروع زندگی مشترک به تردید بیندازد. از همین رو متخصصین همواره تاکید می‌کنند که قبل از تصمیم‌گیری قطعی برای عقد همه اقدامات لازم برای کسب شناخت کافی از یکدیگر را انجام دهید.

◀ طولانی شدن دوران عقد بدلیل عدم حمایت خانواده ها

برای اینکه دختر و پسر بتوانند از دوران عقد عبور کرده و زندگی مشترک را آغاز کنند به حمایت‌های فکری، عاطفی، مالی و … از جانب خانواده‌هایشان نیاز دارند. متاسفانه برخی از خانواده‌ها نه تنها از فرزندان خود حمایت نمی‌کنند، بلکه با دخالت‌های بی جا زمینه بروز تنش‌ها و تعارضات را نیز افزایش داده و شروع زندگی را برای زوجین سخت‌تر می‌کنند.

آثار منفی طولانی شدن دوران عقد

طولانی شدن دوران عقد چه معایبی دارد

 

اکثر زن و شوهرها وقتی دوران عقدشان بیش از حد انتظار طولانی می‌شود، چالش‌های مختلفی را در رابطه خود تجربه می‌کنند که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با مسائل مربوط به دوران نامزدی کلیک کنید.

⭕نداشتن استقلال کافی

زن و شوهر وقتی عقد می‌کنند مسئولیت‌هایشان تغییر می‌کنند و دیگران نیز انتظارات متفاوتی از آن‌ها پیدا خواهند کرد. در این شرایط آن‌ها نیاز دارند، استقلال بیشتری داشته باشند و بتوانند به عنوان یک خانواده جدا برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند. اما زندگی در خانواده پدری و رسمی نشدن ازدواج دائما این نیاز آن‌ها را سرکوب کرده و باعث تجربه تنش در رابطه‌شان می‌شود.

⭕احساس بلاتکلیفی

حضور در خانه پدری، نامشخص بودن زمان ازدواج و آغاز زندگی مشترک  در دوران عقد باعث تجربه حس بلاتکلیفی در زوجین می‌شود. پایدار ماندن این حس در بلند مدت می‌تواند نوعی اضطراب و نگرانی مزمن را ایجاد کرده و سلامت روان هر دو را کاهش دهد. در واقع این اصلی ترین پیامد منفی طولانی شدن دوران عقد است. اما با مشورت با خانواده ها و مراجعه به یک روانشناس می‌توان این مشکل را برطرف کرد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های معلق بودن در رابطه کلیک کنید.

⭕مشکلات مرتبط با مدیریت نیازهای جنسی

داشتن رابطه جنسی در دوران عقد برای اکثر زوجین کار دشواری است. آن‌ها به دلیل اینکه در خانه خود زندگی نمی‌کنند ممکن است در حفظ حریم خصوصی با مشکل زیادی رو به رو باشند. همچنین بسیاری از بانوان به دلیل نگرانی از به هم خوردن ازدواج یا ترس از بارداری از برقراری رابطه جنسی کامل امتناع می‌کنند که این مسئله در کنار وجود میل جنسی نسبت به همسر می‌تواند برای دو طرف ناکام کننده باشد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های خجالت زنان از رابطه جنسی با همسر این مقاله را مطالعه کنید.

⭕درگیری با مشکلات خانوادگی

نداشتن استقلال کافی در دوران عقد باعث می‌شود که حد و مرز دقیقی بین زوجین و خانواده‌های آن‌ها برقرار نباشد. این مسئله با منجر شدن به دخالت‌های بی‌جا زمینه بروز انواع اختلافات و تعارض‌ها را فراهم می‌کند و رضایت زناشویی را در دوران عقد کاهش می‌دهد. همیشه خانواده ها نقش حمایتگر را ایفا نمی‌کنند. این گونه خانواده ها در واقع فرزندان خود را مجبور به ازدواج می‌کنند.

 ⭕تردید و دودلی برای ازدواج

احتمالا یکی از دلایل طولانی شدن دوران عقد، تردید و دودلی برای ازدواج و زندگی مشترک خواهد بود. با جدی تر شدن مشکلات و حتی رابطه، طبیعی است که زوجین احساس خطر کنندو از زیر بار مسئولیت، شانه خالی کنند. افرادی که در زمان ازدواج، سن کمتری دارند؛ بیشتر گرفتار این شک، خواهند شد. گاهی افراد تصور می‎کنند شاید موقعیت های بهتری در انتظار آنان است یا حتی در خانه بهتری شرایط بهتری خواهند داشت. به همین دلایل از ازدواج امتناع می‌کنند.

 ⭕طلاق به خاطر طولانی شدن دوران عقد

احتمالا بدترین آثار منفی که طولانی شدن دوران عقد ممکن است؛ ایجاد کند، طلاق و جدایی است. گاهی فشارها به قدری زیاد می‌شود که افراد قبل از شروع زندگی مشترک از آن منصرف می‌شوند. فراموش نکنید که ازدواج، نیاز به صبر و مدارا دارد. همیشه طلاق اولین گزینه نیست. با امتحان کردن راه های مختلف، همدلی با همسر خود و کمک گرفتن از یک زوج درمانگر از طلاق جلوگیری کنید. برای آشنایی با نشانه های پشیمانی از طلاق کلیک کنید.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره مراحل ازدواج بخوانید.

طولانی شدن دوران عقد و توصیه‌هایی برای مدیریت مسائل دوران عقد

از نظر متخصصان طولانی شدن دوران عقد دارای ایراداتی است و نباید بیش از 6 ماه تا یک سال طول بکشد. در این مدت برای اینکه بتوانید اوضاع را به بهترین شکل مدیریت کنید و از طولانی شدن عقد خود پیشگیری نمایید، در نظر گرفتن برخی توصیه‌ها می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد، برای مثال:

  • تلاش کنید از  ابتدا برنامه ریزی دقیقی برای نحوه برگزاری مراسم عروسی و خرید جهیزیه داشته باشید.
  • انتظارات خود را با امکانات موجود هماهنگ کنید.
  • پیش از تصمیم‌گیری برای عقد اقدامات لازم برای کسب شناخت کافی از یکدیگر را انجام دهید.
  • در دوران قبل از عقد از خدمات مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.
  • اگر دوران عقد نسبت به شروع زندگی مشترک تردید پیدا کردید، از یک زوج درمانگر برای بررسی بهتر اوضاع کمک بگیرید.
  • پس از عقد در ارتباط با خانواده‌های خود حد و مرزهای مشخصی وضع کنید تا درگیر دخالت‌های اطرافیان نشوید.

سخن پایانی

به طور کلی، ازدواج فرایند آسانی نخواهد بود. درواقع یکی از بزرگ ترین تصمیماتی که افراد برای آینده خود می‌گیرند ازدواج است. همانطور که در متن هم به آن اشاره شد؛ عوامل زیادی، این موضوع را پیچیده تر می‌کنند. خانواده ها نیز به جای حمایت فشار را بر زوجین بیشتر می‌کنند و شاید همین امر موجب پشیمانی آنان گردد. به همین دلیل بهتر است فرد آگاهانه و با کمک متخصص یه حل این موضوع بپردازد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طولانی شدن دوران عقد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

به چه دلایلی دوران عقد افراد طولانی می‌شود؟

مشکلات مالی،مرگ عزیزان، انتظارات بالا، عدم شناخت کافی و عدم حمایت خانواده از دلایل طولانی تر شدن دوران عقد می‌باشند.

آثار منفی طولانی شدن عقد کدام است؟

تردید و دودلی، دخالت خانواده ها، بیشتر شدن مشکلات با همسر، مشکلات مربوط با نیاز جنسی و احساس بلاتکلیفی از آثار منفی طولانی شدن دوران عقد هستند که در مقاله، به توضیح آنها پرداخته ایم.

دوران عقد چقدر باید طول بکشد؟  

این امر مسئله ای نسبی است. با این حال متخصصین بر این باورند که اکثر افراد زمانی که دوران عقدشان بیش از 6ماه تا 1 سال طول می‌کشد بیش از سایرین تنش و تعارض در رابطه را گزارش می‌دهند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. من الان شش ماهه عقد کردم و از اول هم قرار بود دوسال عقد بمونیم چون شوهرم هنوز شرایط مالیش اکی نشده. . من همین الانم خیلی سختم شده دلم میخواد ژودتر برم سر زندگیم ولی چون از اول شرط کرده نمیتونم حرفی بزنم چیکار کنم این زمان برام راحت تر بگذره

    1. ترجیحا نباید دوره نامزدی یا عقد بیشتر از یک سال باشه پس همیشه به زوج هایی که به ما مراجعه می کنن توصیه می کنیم که سعی کنن راهی رو انتخاب کنن که این فاصله کوتاه بشه. پس اقدام اولتون باید بر این اساس باشه که آیا راهی هست که بشه زودتر زندگی مشترک رو شکل داد؟ از چه چیزهایی میشه گذشت؟ و.. در قدم دوم باید تلاش کنید تا این دوره با آرامش هر چه بیشتر بگذره. چه چیزی موجب آزار شده؟ چقد عامل ازار دهنده تاثیرداره؟ چه راهی برای کاهش این آزارها وجود داره؟ در قدم سوم باید روی خودتان تمرکز کنید و ببینید در این زمان چه فرصت هایی دارید. برای مثال خیلی از دختر خانم ها اشپزی نمیدانند و یا به عهده گرفتن مسئولیت یک زندگی را در این مدت تمرین کنید. اگر مسائلی هست که باعث پیچیده شدن اوضاع شده حتما با مشاوره ازدواج در ارتباط باشید.

  2. سلام دختر ۲۵ ساله هستم سال ۹۵ یه نامزدی ناموفق داشتم بعد اون برام خواستگار اومد و بهشون جریان رو گفتیم و قبول کردن و بینمون چندماه صیغه محرمیت خونده شد تا بیشتر همو بشناسیم در این زمان مادر ایشون کلا زدن زیر همه چی چون از کسی تحقیق کردن و از ما یهشون بد گفتن بعد اون من و اقا پسر به مدت ۵ سال ادامه دادیم و ایشون میگفتن که صبر کنیم مادرشون راضی شدن و از صداشون برای من ویس دادن تا مطمئمن بشم چند روزی بود که تلفشون رو جواب نمیدادن و باعث شد که من نگران بشم و برم جایی که همیشه ماشینشون رو پارک میکردن منتطر شدم و دیدم که ماشیشنون دست برادرشون بود و اینقدر شبیه همن که من از دور نشنتاختم و رفتم جلو و با داداششون روبه رو شدم و مجبور شدم بهشون بگم که برادرشون الان چندسال همش به من میگن صبر کن درست میکنم و همه چی خراب شد الانم طرف مقابلم خیلی از کاری که کردم ناراحتتن و اصلا جواب نمیدن خیلی حالم بده شب یه لحظه جواب دادن و من قضییه اینکه به جای خودش داداشش رو دیدم و باهاش حرف زدم رو گفتم وگفت خیلی بی لیاقتی فقط دارم گریه میکنم نمیدونم چیکار کنم تا بهم جواب بده تا باهاش حرف بزنم کلی بهش زنگ و پیام دادم ولی انگار نه انگار گفت برو همون داداشم رو ببین الان اصلا به زنگا و پیامام جواب نمیدن خیلی حالم بده نمیدونم باید چیکار کنم

    1. سلام مونا عزیز حالت رو درک می کنم. اون آقا برای ناراحتیش دلیل داره (کاری نداریم که این دلایل درست هست یا نه). وقتی طرف مقابل ناراحته بهتر بهش فرصت بدیم که رابطه رو ارزیابی کنه و براش تصمیم بگیره. شما یک رابطه 5 ساله داشتید و اگر قصد هردوی شما برای ازدواج جدی باشه با یک مساله اون رو از بین نمی برید. پس فرصت بدید ایشون فکر کنه و تصمیمش رو به شما اعلام کنه، شاید بعد از فروکش کردن عصبانیتش بخواد با شما صحبت کنه و شاید هم به شما اعلام کنه دیگه نمی خواد ادامه بده، اونوقت شما می تونید راجع به دلایلش و امکان رفع و حل اون ها صحبت کنید. در حال حاضر هر دو درگیر هیجان هستید و لازمه بهم فرصت بدید. تا اون موقع تو توی حال بد خودت نمون و سعی کن به کمک یه مشاور ابعاد این رابطه رو با جزئیاتش بررسی کنی تا یه دید بازتر نسبت بهش پیدا کنی و بتونی راحت تر تصمیم بگیری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره