قرص دیازپام 2 ، 5 و 10 برای چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص دیازپام 2 ، 5 و 10 از انواع داروهای آرام‌بخش هستند که نباید بدون تجویز متخصص مصرف گردد. با افزایش سطح تنش در جوامع مدرن و افزایش مشکلات روانشناختی نظیر استرس و بی‌خوابی بسیاری از افراد به دنبال داروهای آرام بخش هستند. دیازپام یکی از این آرام بخش‌هاست که با کاهش سطح فعالیت سیستم عصبی مرکزی و افزایش اثرات بازدارندگی در آن منجر به کاهش اضطراب‌ها و بهبود اختلالات خواب می‌شود. با این حال به دلیل عوارض بالقوه این داروها اکثر متخصصین استفاده از روش‌های غیردارویی نظیر رواندرمانی را در اولویت قرار می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

قرص دیازپام (Diazepam)

قرص دیازپام 2 چیست

شما برای مصرف و دریافت این قرص نیاز به نسخه پزشک دارید. در حال حاضر فروش دیازپام 2 ، 5 و 10 در ایران بدون نسخه پزشکی ممنوع بوده و با آن برخورد می‌شود. این سختگیری ها به دلیل حساسیت این داروست. اعتیاد آور بودن و عوارض جانبی آن بر عملکرد مخ و مخچه باعث می‌شود که متخصصین تنها در موارد ضروری و خاص تجویز می‌شود.

موارد مصرف قرص دیازپام 2 و 5 و 10

دیازپام نوعی داروی آرام بخش بنزودیازپینی است که در بازار با نام تجاری والیوم نیز شناخته می‌شود. متخصصان در درمان وضعیت‌های مختلفی قرص دیازپام را تجویز می‌کنند. برای مثال استفاده از این دارو می‌تواند به رفع علائم اضطرابی، تشنج و سندروم محرومیت از الکل کمک کند. همچنین ممکن است قرص دیازپام برای رفع اسپاسم‌های عضلانی یا به عنوان آرام بخش قبل از عمل‌های جراحی نیز تجویز گردد. این دارو با افزایش اثر انتقال دهنده‌های عصبی که نقش مهار کننده را دارند سطح عملکرد سیستم عصبی مرکزی انسان را پایین آورده و در نتیجه منجر به اثرات آرام بخشی در انسان می‌شود. در کنار مصرف این دست داروها، توصیه می شود که حتما برای مشاوره استرس نیز اقدام کنید.

برای آشنایی بیشتر با عوارض بنزودیازپین ها کلیک کنید.

نکاتی که هنگام مصرف قرص دیازپام 2 ، 5 و 10 باید به آن ها توجه کنید

قبل از مصرف قرص دیازپام حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

فروشگاه آرامیس
  • در صورتی که سابقه آلرژی به سایر داروهای آرام بخش نظیر اگزازپام یا لورازپام را دارید، قبل از مصرف دیازپام حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن مشکلات پزشکی نظیر بیماری‌های کلیوی، کبدی، ریوی، مشکلات تنفسی نظیر آپنه انسدادی و دچار بودن به هرگونه مشکل روحی روانی حتما قبل مصرف قرص دیازپام این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • در صورت داشتن  هرگونه سابقه شخصی یا خانوادگی در مورد سوء مصرف مواد یا الکل این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  • استفاده از این دارو سطح هشیاری شما را پایین آورده و می‌تواند باعث تاری دید و مشکل در تمرکز شود. از همین رو پس از مصرف قرص دیازپام از انجام فعالیت‌هایی که به هشیاری بالا نیاز دارد، نظیر رانندگی خودداری کنید.
  • هرگز این دارو را با الکل یا مواد دیگری نظیر گل یا حشیش که روی هشیاری اثر می‌گذارند مصرف نکنید.
  • قبل از انجام جراحی‌های مرتبط با دندان پزشکی، متخصص را در جریان مصرف دیازپام قرار دهید.

بیشتر بخوانید : نشانه های اضطراب شدید

عوارض قرص دیازپام 2 ، 5 و 10 چیست؟

عوارض قرص دیازپام

عوارض قرص دیازپام همانند هر داروی دیگری اجتناب ناپذیر است. از همین رو حتما باید آن را زیر نظر یک متخصص مصرف نمایید. متخصص بر اساس شرایط بدنی، مشکلات جسمانی و روانشناختی می‌تواند قضاوت کند که آیا مزایای مصرف این دارو برایتان بیش از عوارض آن خواهد بود یا خیر.

مصرف دیازپام لزوما با بروز عوارض جانبی همراه نخواهد بود. از همین رو خیلی‌ها بدون تجربه مشکل خاصی می‌توانند از این دارو استفاده کنند. در ادامه به مهم‌ترین عوارض جانبی که در پی مصرف قرص دیازپام ظهور می‌کنند اشاره کرده‌ایم. در صورت مشاهده هریک از این‌ها با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد ادامه یا نحوه قطع مصرف دارو با یک متخصص مشورت نمایید.

  • بروز هرگونه تغییر روانشناختی خاص نظیر تجربه بی قراری، گیجی، توهم، مشکلات حافظه و افسردگی
  • بروز مشکلاتی در تکلم
  • بروز مشکلات حرکتی نظیر دشواری در راه رفتن
  • احساس ضعف عضلانی
  • لرزش اندام‌ها
  • زردی پوست یا چشم‌ها
  • تنگی نفس
  • بروز هرگونه علامتی که بیانگر عفونت در بدن هستند نظیر تب و سرفه

تداخل دارویی با قرص دیازپام 2 ، 5 و 10

تداخل دارویی زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف همزمان دو یا چند دارو در کنار یکدیگر به بروز تغییراتی در متابولیسم آن‌ها بیانجامد یا عوارض جانبی را تشدید کند. از همین رو باید قبل از مصرف هرگونه داروی جدید لیست داروهای شیمیایی یا گیاهی که استفاده می‌کنید را در اختیار پزشک خود قرار دهید. از جمله داروهایی که اغلب با دیازپام تداخل ایجاد می‌کنند می‌توان به کلوزاپین، فلوواکسامین، اورلیستات و سدیم اکسی بات اشاره کرد.

متخصصان بر این باورند که مصرف قرص دیازپام 2 ، 5 و 10 در کنار داروهایی که منجر به تداخل می‌شوند می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی را به همراه بیاورد که تنگی نفس، سطحی شدن تنفس، از دست رفتن انقباض عضلانی و کاهش هشیاری را شامل می‌شوند.

به طور کلی باید گفت که از مصرف همزمان دیازپام با داروهای مسکن، سایر داروهای آرام بخش، الکل، آنتی هیستامین‌ها و شل کننده‌های عضلانی اجتناب کنید و در صورت لزوم استفاده از آن‌ها حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

اعتیاد به قرص دیازپام و سایر آرام‌بخش‌ها

یکی از مشکلات بسیار عمده‌ای که پیش روی مصرف داروهای آرام بخش بنزودیازینی نظیر قرص دیازپام وجود دارد، این است که این داروها مسیرهای دوپامینرژیک در مغز را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز آثار اعتیادی می‌شوند. از همین رو این داروها حتما باید زیر نظر متخصص و در مقادیر بسیار مشخص و کنترل شده استفاده شوند.

متاسفانه بسیاری از افراد با عدم آگاهی از ین موضوع به طور خودسر به مصرف آرام بخش‌ها روی می‌آورند. آن‌ها پس از مدتی متوجه می‌شوند که نسبت به این دارو دچار تحمل شده‌اند (یعنی مصرف همان مقادیر قبلی قادر به ایجاد اثرات مطلوب قبلی نخواهد بود). در نتیجه مصرف کننده بالاجبار باید میزان دوز داروی خود را بالا ببرد که همین مسئله به تدریج منجر به تشدید آثار اعتیادی می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سخن پایانی

بیشترین موارد مصرف دیازپام در زمینه مشکلات اضطرابی و اختلالات خواب است. متخصصان سلامت روان با توجه به آثار منفی و عوارض جانبی استفاده از آرام بخش‌ها پیش از هرچیز درمان‌های غیر دارویی را پیشنهاد می‌دهند.

برای مثال روانشناسان در جلسات روان درمانی با آموزش تکنیک‌های خود آرام سازی نظیر ریلکسیشن، مراقبه و ذهن آگاهی می‌توانند به مدیریت استرس‌های شما کمک کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بسیاری از افراد به این روش‌های درمانی پاسخ می‌دهند و اصلا نیازی به دریافت دارو پیدا نمی‌کنند. با این حال در مواردی که بیمار سطح اضطراب بسیار بالا و غیرقابل کنترلی را نشان می‌دهد و در شرایطی که پاسخگویی او به روان درمانی بسیار پایین است، استفاده از داروهایی نظیر دیازپام می‌تواند به تسهیل روند درمان کمک بسزایی کند. برای آشنایی با انواع روش های درمان اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص دیازپام 2 ، 5 و 10 می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا استفاده همزمان از دیازپام و الکل خطرناک است؟

بله این دو ماده هردو عملکرد سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهند. این مسئله می‌تواند به کاهش هشیاری و بروز مشکلات تنفسی جدی بیانجامد.

قرص دیازپام چه زمانی تجویز می شود؟

این دارو برای بیماران دچار اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب، اسپاسم های عضلانی و … تجویز می شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره