خواستگار دروغگو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواستگار دروغگو نه به خانم بلکه به خودش نیز ظلم می‌کند. دروغ گفتن در خواستگاری ممکن است خواسته یا ناخواسته اتفاق بیافتد. گاه حتی دیدگاه خانم یا آقا نسبت به خودش با آنچه که واقعا هست، تفاوت دارد. بنابراین فارغ از گفته‌های خواستگار شما باید برای تصمیم‌گیری از سایر منابع برای کسب اطلاعات لازم بهره ببرید. با این حال دروغ‌های عمدی توجیهی ندارد. پس باید برای جلوگیری از مشکلات آتی نشانه های خواستگار دروغگو را بشناسید. در ادامه به ویژگی های خواستگار دروغگو و راه های مقابله با آن اشاره کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

خواستگار دروغگو

برای آدم های بالغ و منطقی، دروغگویی در خواستگاری باور کردنی نیست. چرا که هر دروغی دیر یا زود مشخص می‌شود. با وجود تاکید متخصصان ازدواج باز هم افرادی در خواستگاری به دروغ متوصل می‌شوند. آن‌ها دلایل مختلفی بابت دروغ شان می‎آورند. اما هیچ کدام رنج شنونده را کاهش نمی‌دهد. پس برای محافظت از خود نشانه های خواستگار دروغگو را در ادامه بخوانید.

چرا باید با ویژگی های خواستگار دروغگو آشنا شویم؟

بسیاری از مردان ممکن است زمانی که به خواستگاری می‌روند در مورد موضوعات مختلف دروغ بگویند. دروغگویی در مورد میزان درآمد، شغل، نوع روابط با جنس مخالف، عادات و سبک رفتاری از جمله شایع‌ترین دروغ‌هایی هستند که در این شرایط مطرح می‌شوند. خیلی اوقات هم خواستگار به خاطر علاقه زیادش به دختر خانم و خانواده او دروغ می‌گوید. چرا از جدایی می‌ترسد و با دروغ می‌خواهد حتما به او برسد. با این حال این دروغ‌ها تا ابد پنهان نمی‌مانند و پس از برملا شدن، آسیب های زیادی به ازدواج وارد می‌کنند.

با این حال ممکن است بسیار دیر متوجه دروغگویی خواستگار بشوید. حتی در مواردی پس از ازدواج به پنهان کاری‌های همسر خود پی می‌برند. این وضعیت اغلب ضربه روحی سنگینی به خانم‌ها وارد می‌کند و اعتماد آن‌ها را از بین می‌برد. از همین رو برای اینکه از روح و روان خودتان مراقبت کنید و آینده ازدواج‌تان را تضمین نمایید، باید قبل از عقد به شناخت کافی از همسر آینده خود دست یابید. از طریق آشنایی با ویژگی‌های خواستگار دروغگو او را به خوبی ارزیابی نمایید.

دروغ گفتن در خواستگاری | چطور خواستگار دروغگو را بشناسیم؟

خواستگار دروغگو معمولا از طریق برخی راهکارهای ساده قابل شناسایی است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مشخصه‌های این افراد اشاره کرده‌ایم.

1- طفره رفتن و گزافه گویی

یکی از ویژگی‌های اصلی خواستگار دروغگو طفره رفتن در پاسخگویی به سوالاتی است که دختر خانم در طی جلسات خواستگاری مطرح می‌کند. در واقع او به جای اینکه به طور واضح و شفاف جواب سوال‌ها را بدهد، دائما طفره می‌رود، در صحبت‌های خود حاشیه پردازی‌های زیادی دارد و با این گزافه‌گویی‌ها تلاش دارند تا حواس شما را از موضوع اصلی پرت کنند.

2- دروغ گفتن در خواستگاری | تظاهرات چهره ای و زبان بدن متفاوت

کسانی که دروغ می گویند به طور ناخودآگاه بیانات چهره‌ای و زبان بدن متفاوتی پیدا می‌کنند. برای مثال اکثر آدم‌ها هنگام دروغگویی نمی‌توانند به طور مستقیم به چشم‌های شما نگاه کنند. در نتیجه تماس چشمی‌شان کاهش پیدا می‌کند. همچنین از نظر بدنی نوعی حالت دفاعی به خود می‌گیرند. گذاشتن دست روی چانه و عقب کشیدن بدن هنگام صحبت از جمله دیگر نشانه‌های بدنی هستند که احتمالا بیانگر دروغگویی طرف مقابل است.

3- تناقض گویی

از قدیم این مثل رواج داشته که دروغگو فراموش کار است. در نتیجه کافی است کمی هشیار باشید و با دقت به حرف‌های خواستگارتان گوش فرا دهید. اجازه دهید تا او به طور تمام و کمال حرف‌هایش را بازگو کند. در این شرایط اگر آدمی دروغگو باشد در حین صحبت‌هایش متوجه یکسری تناقضات خواهید شد. این تناقضات وقتی نمایان‌تر می‌شوند که بحث را بیشتر باز کرده یا سوال‌های جزئی‌تری از او می‌پرسید.

4- بروز علائم اضطرابی

درست است که برخی افراد آنقدر دروغ می‌گویند که این کار برایشان راحت می‌شود. اما بازهم دروغگویی در یک جلسه رسمی خواستگاری کار راحتی نیست. اکثر افراد هنگامی که می‌خواهند در این موقعیت چیزی را مخفی کرده و یا دروغ بگویند علائم اضطرابی را از خود نشان می‌دهند. این علائم عبارتند از لرزش صدا،  لرزش دست‌ها، سرخی صورت و بی‌قراری حرکتی اشاره کرد.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که بروز نشانه‌های استرس و اضطراب در جلسات اول خواستگاری امری طبیعی هستند و نباید همواره آن‌ها را به عنوان نمادی از دروغگویی تلقی کنید. شرط صحت این نشانه‌ها به عنوان علامتی از دروغگویی، آشنایی حداقلی دو طرف است، از قرار داشتن در جلسه خواستگاری احساس راحتی کنند و نگرانی از این بابت نداشته باشند.

5- دروغ گفتن در خواستگاری | نشانه گرفتن احساسات

خواستگار دروغگو به جای پاسخگویی منطقی در مورد هر موضوعی، احساسات شما را درگیر می‌کند. برای مثال زمانی که از او می پرسید که درآمدش چقدر است ممکن است بحث را به مادی گرایی انسان‌های امروزی بکشاند و تلاش کند نوعی احساس گناه را در شما پدید آورد.

او در نهایت برای دروغ‎‌هایش نیز دلایل احساسی خواهد داشت. برای مثال با جملاتی نظیر اینکه “نمی‌خواستم تو را از دست بدهم” یا “آنقدر دوستت داشتم که مجبور به دروغ گفتن شدم”. او با این جملات احساسات شما را در قضاوت تان دخیل می‌کند. در نتیجه امکان تصمیم گیری درست از بین می‌رود.

سخن پایانی

با وجود تمام نشانه‌های بالا، تشخیص خواستگار دروغگو برای همه کار آسانی نیست. برای مثال ممکن است شما به طور کل آدمی باشید که به دیگران بیش از حد اعتماد می‌کند. این جنبه از وجود شما باعث می‌شود که نکات منفی را کم رنگ‌تر ببینید و در نهایت نتوانید به خوبی به دروغگویی‌های طرف مقابل پی ببرید. در این شرایط مشورت با افراد با تجربه مثل متخصصان ازدواج و خانواده ضروری است. آن‌ها به جمع بندی بهتری از خواستگار کمک می‌کنند. تا شناخت عمیق‌تری از او داشته باشید. 

مقاله های پیشنهادی نویسنده

بهداشت روانی در ازدواج

ملاک انتخاب همسر

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگار دروغگو در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا روانشناس می‌تواند بفهمد که خواستگار دروغگو است یا خیر؟

استفاده از جلسات مشاوره پیش از ازدواج یک ابزار کمکی بسیار موثر برای به دست آوردن شناخت دقیق‌تر در مورد همسر آینده است. روانشناس با استفاده از مصاحبه‌های روانشناختی و تست‌های شخصیتی می‌تواند به آن جنبه‌های وجودی که در ظاهر کمتر نمایان می‌گردند پی ببرد. در نتیجه در تشخیص خواستگار دروغگو نیز می‌تواند مفید واقع گردد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. خواستگارم هیچ کدوم ازین نشون هارو نداره و لی فک میکنم داره دروغ میگه اگه مستقیم ازش بپرسم ایرادی داره لطفا جوابم رو زود بدید

    1. برای ازدواج نباید هیچ ابهامی وجود داشته باشه اگر هنوز شک دارید به گفته های خواستگارتون یعنی فضای کافی برای شناخت و گفتگو فراهم نشده. پس بهتره برای شناخت بیشتر راه های ممکن رو بیشتر در نظر گرفته و حتما از مشاوره قبل از ازدواج استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره