دوران نامزدی | بایدها و نبایدهای دوران نامزدی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوران نامزدی معمولا برای اکثر زوجین یادآور شیرین‌ترین خاطراتی است که با هم گذرانده‌اند. در این دوران دختر و پسر در عین شناخت یکدیگر به مرور صمیمیت و عشق رابطه‌شان را پرورش داده و در نتیجه می‌توانند تجربیاتی به یادماندنی را در کنار هم خلق کنند. برای اینکه بتوانید دوران نامزدی را به خوبی پشت سر بگذارید و به شناخت مناسبی از یکدیکر برسید در نظر گرفتن برخی توصیه‌ها و راهکارهایی که متخصصین حوزه روانشناسی خانواده ارائه می‌دهند می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.

توصیه می‌کنیم اگر در شرف ازدواج هستید و یا نامزد کرده‌اید، حتما به نکات زیر توجه کنید چرا که می‌تواند به شما برای بنا کردن زندگی مشترک موفق کمک کند. برای دریافت خدمات مشاوره قبل ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران نامزدی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

دوران نامزدی چه کارهایی باید بکنیم؟

قطعا این سوال بسیاری از زوجینی است که به تازگی ازدواج کرده اند. علاوه بر چالشهای این دوران، این زمان برای بسیاری از افراد، فرصتی برای شناخت بیشتر است. بهتر است تا زمانیکه دو نفر ازدواج نکرده اند؛ مدت بیشتری را باهم گذرانده و تجربیات بیشتری کسب کنند. البته به دلیل حساسیت بالای این دوران، طبیعی است که جوانان سردرگمی بیشتری را تجربه کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

فروشگاه آرامیس

آشنایی با دوران نامزدی

دوران نامزدی چه طوری است

دوران نامزدی می‌تواند یکی از خاطره انگیزترین دوران زندگی شما باشد. در این دوران تمرکز اصلی زوجین بر کسب شناخت هرچه بیشتر از یکدیگر است تا بدین ترتیب بتوانند قبل از عقد به اطمینان کافی در مورد تصمیم خود برسند.

ضمن تلاش برای کسب شناخت هرچقدر زن و مرد بیشتر به دنیای یکدیگر نزدیک می‌شوند؛ عشق و علاقه به مرور میانشان شکل می‌گیرد. همین مسئله باعث می‌شود که در این دوران بتوانید تجربیات به یادماندنی را برای یکدیگر رقم بزنید و عواطف جدیدی را در وجود خود احساس نمایید. پیشنهاد می‌شود مقاله مراحل ازدواج را نیز بخوانید.

چالش های دوران نامزدی

علاوه بر تمام خاطرات خوبی که این دوران برای شما به جا خواهد گذاشت؛ قطعا با مشکلاتی نیز روبرو خواهید شد. طبیعی است که افراد سواد عاطفی نداشته و در زمان مشکلات از رویارویی با آنها عاجز شوند. شروع زندگی مشترک نیاز به مقدماتی دارد که دو طرف برای فراهم کردن آنها باید تلاش کنند. برخی از چالش هایی که افراد در دوران نامزدی دارند؛ شامل موارد زیر خواهد بود:

◀دلبستگی قبل از شناخت کامل

◀بارداری ناخواسته

◀مشکلات مالی

◀فشارهای خانواده ها

◀رویارویی با فرهنگی جدید و عادت های رفتاری

◀خیانت. برای جلوگیری از خیانت نامزد این مقاله را مطالعه کنید.

همه این مورد، شاید باعث بروز تعارضاتی میان شما و نامزدتان شود که البته طبیعی است و نیاز به مهارت حل مساله دارد. همچنین رفتارهایی مثل توقع زیاد، تناقض گویی، عدم سازگاری، زود رنجی و عدم تعهد، باعث نابودی این دوران می‌شوند. برای جلوگیری از بروز اختلافات دوران نامزدی کلیک کنید.

توصیه هایی برای بهتر سپری شدن دوران نامزدی

توصیه دوران نامزدی

برای آنکه بتوانید از دوران نامزدی خود یک دوره طلایی بسازید و آن را به بهترین شکل سپری کنید در نظر گرفتن توصیه‌های روانشناسی تا حد زیادی کمک کننده است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1️⃣پیش از هرچیز بدانید که شناخت یک شبه حاصل نمی شود

یکی از مسائلی که باعث شکست زوجین در ازدواج می شود نداشتن آگاهی کافی در مورد نحوه به دست آوردن شناخت پیش از ازدواج است. در همین راستا لازم است بدانید که شناخت مناسب یک شبه یا طی چند جلسه مختصر خواستگاری میسر نمی‌شود. در نتیجه باید اطلاعات خود را در این زمینه به روز کرده و در دوران نامزدی برای شناخت هرچه بیشتر یکدیگر وقت بگذارید. دریافت مشاوره قبل از ازدواج و شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی از جمله اقدامات مفیدی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید.

2️⃣فکر نکنید که همه چیز تمام شده است

دوران نامزدی دوره ایست که به اطمینان یافتن زوجین از تصمیم‌شان مبنی بر ازدواج با یکدیگر کمک می‌کند. در نتیجه هرگز به گونه‌ای رفتار نکنید که گویی همه چیز تمام شده. شما در این دوران هنوز لازم است در مورد جنبه‌های مثبت و منفی تصمیم خود فکر کنید و اگر با چالشی رو به رو هستید حتما قبل از عقد برای حل و فصل آن اقدام نمایید.

برای اطلاع از اقدامات لازم هنگام پشیمانی بعد از عقد کلیک کنید.

3️⃣در دوران نامزدی مراقب عواطف و احساسات خود باشید

در دوران نامزدی این احتمال وجود دارد که یکی از طرفین یا هردو بنا به دلایلی تصمیم بگیرند ازدواج را به هم بزنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که از نظر عاطفی مراقب خود باشید و هیجانات درونی‌تان را مدیریت نمایید. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید در تصمیم‌گیری‌ها عاقلانه عمل کرده و صرفا به خاطر احساسات زندگی مشترک را آغاز نکنید. اگر در تنظیم هیجانات و مدیریت احساسات خود در دوره نامزدی مشکل دارید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

4️⃣مسائل جنسی را مدیریت کنید

در برخی خانواده‌ها افراد در دوران نامزدی به واسطه صیغه به یکدیگر محرم می‌شوند و پیش از عقد دائم روابط جنسی خود را آغاز می‌کنند. با این حال از آنجایی که در فرهنگ ایرانی حفظ پرده بکارت در ازدواج امری تاثیرگذار است، بهتر است تا قبل از عقد و قطعی نشدن ازدواج دخول جنسی را به تعویق بیاندازید.

در عوض این زمان بیش از هر زمان دیگری فرصتی برای معاشقه و عشق ورزی با یکدیگر است. می‌توانید از این طریق نیاز جنسی خود را در این دوره مدیریت کرده و از چالش‌هایی نظیر باردار شدن در دوره بارداری که فشار زیادی را به زوجین وارد می‌کند پیشگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم و چالش‌های رابطه در دوران عقد یا نامزدی و بارداری در دوران عقد کلیک کنید.

5️⃣دوران نامزدی را بیش از حد طول ندهید

متخصصان بر این باورند که دوران نامزدی نباید بیش از 6 ماه تا یک سال طول بکشد. چرا که به دلیل عدم قطعیت ازدواج در دوران نامزدی زن و مرد همواره سطحی از تنش و اضطراب را در رابطه تجربه می‌کنند. این مسئله در طولانی مدت سلامت روان زوجین را تحت تاثیر قرار داده و زمینه ساز بروز مشکلات اضطرابی و تنش در رابطه‌شان خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با عواقب طولانی شدن دوران عقد کلیک کنید.

6️⃣ در دوران نامزدی برای زندگی آینده خود برنامه ریزی کنید

دوران نامزدی فرصت خوبی است که طی آن برای زندگی مشترک‌تان برنامه ریزی کنید. برای مثال طی این زمان می‌توانید هزینه‌های پیش رو را پیش بینی کرده، در کنار یکدیگر برای ساختن زندگی ایده‌آل خود تلاش کنید و تا جایی که امکان دارد برای آینده پس انداز نمایید. دختر و پسری که در دوران نامزدی با برنامه ریزی پیش می‌روند، معمولا با آمادگی و بینش بیشتری وارد زندگی مشترک می‌شوند و در نتیجه در برخورد با چالش‌ها نیز سازگاری بالاتری از خود نشان می‌دهند.

حتما درباره زمان مناسب یا جلوگیری از بهم زدن نامزدی کلیک کنید.

7️⃣از خدمات مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید

خدمات مشاوره پیش از ازدواج تنها به جلسات خواستگاری اختصاص ندارد. شما در طول دوران نامزدی برای کسب شناخت بیشتر در مورد ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر و پیش بینی چالش‌های احتمالی می‌توانید از یک روانشناس متخصص در حوزه زوج درمانی کمک بگیرید. درمانگر با انجام مصاحبه‌های روانشناختی و گرفتن تست‌های شخصیت درباره ویژگی‌های باثبات درونی و سبک‌های ارتباطی‌تان بازخورد می‌دهد.

8️⃣انتظار تغییر اساسی در نامزد خود را نداشته باشید

سعی نکنید نامزد خود را رفتار بدهید. همه ما عادت های خوب و بد زیادی داریم که برای زندگی در کنار فرد دیگری باید آنها را مدیریت کنیم. اما برای ازدواج با فرد دیگری نمی‌توان او را مطابق به خواسته های خودمان شکل دهیم. تفاوت ها را بپذیرید و بر نقاط مشترک تمرکز کنید. بعد از ازدواج تغییرات جزئی در برخی از موارد پیش خواهد آمد اما انتظار نداشته باشید که او به طور اساسی تغییر کند. این موضوع در مورد خودتان نیز صدق می‌کند؛ به این معنی که نیاز نیست خود را به خاطر فرد دیگری تغییر داده و فراموش کنید.

9️⃣صداقت در دوران نامزدی

در دوران نامزدی از دروغ گفتن و پنهانکاری، دوری کنید. شما احتمالا به زودی، با نامزد خود وارد زندگی مشترک خواهید شد؛ پس با او صادق باشید و او را در جریان امور خود قرار دهید. همچنان که برای خود حریم شخصی قائل می‌شوید؛ به او نیز اهمیت دهید. نقش بازی نکنید تا بتوانید از او نیز انتظار صداقت داشته باشید.

پیشنهاد می شود که حتما قبل از برنامه ریزی اولین سفرتان مقاله ماه عسل را بخوانید.

سخن پایانی

دوران نامزدی فرصت خوبی برای برنامه ریزی دقیق تر در مورد آینده است. شاید برخی از افراد نگاه درستی نسبت به این دوران نداشته باشند و برای ازدواج عجله کنند. اما فراموش نکنید که به خود و شریک زندگی تان فرصت بیشتری برای فکر کردن بدهید؛ تا تصمیم درست تری برای آینده بگیرید. در مسیر ازدواج، مشورت با یک روانشناس زوج درمان گر کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران نامزدی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

مهم ترین اشتباهاتی که زن و مرد در دوران نامزدی مرتکب می‌شوند چه مسائلی هستند؟

طولانی کردن بیش از اندازه دوران نامزدی، تصمیم‌گیری بر پایه هیجانات شدید عاطفی، نداشتن برنامه ریزی برای آینده و عدم مدیریت روابط جنسی در این دوران از جمله رایج‌ترین اشتباهاتی هستند که زوجین در این بازه زمانی مرتکب می‌شوند.

برای کسب شناخت بیشتر از یکدیگر در دوران نامزدی چه کار کنیم؟

معاشرت با یکدیگر، در نظر گرفتن واکنش‌های طرف مقابل در موقعیت‌های سخت و آسان زندگی و کمک گرفتن از خدمات مشاوره پیش از ازدواج از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره