گرایشات جنسی چند نوع دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گرایشات جنسی مختلف را می‌شناسید؟ انسان‌ها مطابق با احساس درونی خود که بر مرد بودن یا زن بودن دلالت دارد، الگوهای جنسی متفاوتی را نشان می‌دهند که بیانگر جذابیت جنسی، عاطفی و عاشقانه می‌باشد. گرایشات جنسی متفاوت به میل و گرایشی اشاره دارد که فرد نسبت به بدن هم جنس خود و غیر هم جنس احساس می‌کند. شاید در نگاه اول گرایشات جنسی متفاوت با انحرافات جنسی شبیه به بهم به نظر برسند اما در حقیقت چنین نیست و این دو مقوله از هم مجزا هستند. در این مقاله، مطالب مرتبط با گرایشات جنسی متفاوت به طور کامل و جامع توضیح داده شده است.

 

گرایشات جنسی

گرایشات جنسی مختلف

در زمینه دانش جنسی مفاهیم مختلفی داریم؛ یکی از آنها گرایشات جنسی است. گرایش جنسی به معنی تمایل یا گرایش ما به سمت همجنس، غیر همجنس یا حتی خودمان است. گرایش جنسی با جنسیت یا حتی میل جنسی متفاوت است. اما در بسیاری از موارد اشتباه گرفته می‌شوند. در این مقاله به توضیح گرایشات جنسی خواهیم پرداخت. برخلاف هویت جنسی که تقریبا در 2.3 سالگی تثبیت می‌شود؛ گرایشات جنسی از سن بلوغ و یا با شروع فعالیت جنسی خود را نشان می‌دهند. میل جنسی نقش مهمی در زندگی جنسی افراد دارد. به همین دلیل شناخت مفهوم گرایش جنسی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای شناخت هویت جنسیتی کلیلک کنید.

مقوله های متداول گرایشات جنسی متفاوت

هم جنس گرایی: گرایش جنسی به بدن هم جنس (برای اطلاعات بیشتر درباره همجنسگرایی کلیک کنید)

دگر گرایی: گرایش جنسی به بدن غیر هم جنس

فروشگاه آرامیس

دو جنس گرایی: گرایش جنسی به بدن هر دو جنس( هم جنس و جنس مخالف) (برای اطلاع بیشتر درباره بایسکشوال ها کلیک کنید)

این‌ها فقط دسته بندی‌های اولیه‌ای بود که در رابطه با گرایشات جنسی متفاوت انجام می‌گرفت اما امروز این تقسیم بندی بسیار گسترده شده است و انواع مختلفی از گرایشات جنسی را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : ترنسکشوال و ترنس ها

انواع گرایشات جنسی

امروزه گرایشات جنسی در نگاه روانشناسان و مردم جامعه در هم جنس گرایی و یا گرایش به جنس مخالف خلاصه نمی‌شود بلکه این دو نوع گرایش فقط بخشی از انواع متعدد و گوناگون گرایشات جنسی می‌باشند. گرایشات جنسی شاید در طول زندگی دچار تغییراتی نیز بشوند برای مثال شخصی که کاملا دگرجنس گرا بوده، مدتی به رابطه با همجنس خود علاقه پیدا می‌کند. به طور کلی انواع مختلفی از گرایشات جنسی وجود دارند که به شرح زیر هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?دگر جنس گرا

این نوع گرایش جنسی نوع معمول آن است که در اکثر جوامع و فرهنگ‌ها مورد قبول بوده و اکثر افراد نیز این گرایش را دارند. دگر جنسگراها به جنسی مخالف خود تمایلات و کشش جنسی نشان می‌دهند. به این افراد استریت می‌گویند که اکثریت جوامع هستند.

?گرایشات جنسی | همجنس گرا

این افراد به جنسی موافق خود گرایش جنسی دارند. در گذشته این نوع گرایش جنسی نوعی نابهنجاری شمره می‌شد و امروزه نیز همچنان نگاه بسیاری از جوامع نسبت به آن منفی است. امروزه با کم شدن تعصب و نگاه منفی برخی جوامع، این گرایش جنسی تا حدودی پذیرفته شده است. لزبین به معنی رابطه زن با زن و گی به معنی رابطه مرد با مرد است. این افراد هیچ گونه میلی به افراد غیر از همجنس خود ندارند

?دو جنس گرایی

افراد دارای این تمایل جنسی به هر دو جنس زن و مرد تمایل جنسی داشته و با هر کدام از آن‌ها می‌تواند رابطه جنسی و عاطفی برقرار نماید. به این افراد بایسکشوال می‌گویند که هم با مردان و هم با زنان برانگیختگی جنسی را تجربه می‌کنند.

?هر جنس گرایی

افراد هر جنس گرا هیچ اهمیتی به عاطفه و احساس خود نمی‌دهند. برای آن‌ها تفاوتی ندارد که نسبت به شریک جنسی خود احساسی دارند یا خیر. آنچه که مهم می‌باشد ایجاد رابطه جنسی است. برای افراد پنسکشوال جنسیت اهمیت ندارد.

?گرایشات جنسی | هیچ جنس گرایی

افراد هیچ جنس گرا توانایی این را دارند که یک رابطه جنسی سالم برقرار کنند اما معمولا از برقراری رابطه جنسی امتناع می‌ورزند. این افراد آسکشوال نام دارند که کاملا جنسیت خود را پذیرفته اند و با آن مشکلی ندارند ولی علاقه ای به هیچ گونه رابطه جنسی ندارند.

?گرایش جنسی به خود

در این نوع گرایش جنسی، فرد ترجیح می‌دهد با بدن خود به ارضاء جنسی برسد. به عبارت دیگر افراد خود جنس گرا هر آنچه را که از برقراری سکس و رابطه جنسی می‌خواهند به واسطه خود ارضائی به دست می‌آورند. احساس لذت زیادی را تجربه می‌کنند در حالی که با وجود شریک جنسی، قادر به چنین تجربه لذت بخشی نخواهند بود.

?نیمه جنس گرایی

در این نوع گرایش جنسی، فرد نیمه جنس گرا در صورتی به رابطه جنسی میل پیدا می‌کند که مورد عاطفه و محبت شریک جنسی‌اش قرار گرفته باشد. بر خلاف هر جنس گرایی که فرد بدون در نظر گرفتن عواطف و احساس وارد رابطه جنسی می‌شود.

?خرد گرایی

فرد خرد گرا اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد که شریک جنسی‌اش دارای چه جنسی باشد. برای وی میزان درک و خرد شریک جنسی مهم و با اهمیت است. اگر شریک جنسی از هوش و خرد بالایی برخوردار باشد، وی به سمت او گرایش جنسی می‌یابد.

?گرایشات جنسی | بی جنس گرایی

به عدم گرایش جنسی نسبت به دیگران اطلاق می‌شود. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد فرد هیچ تمایل جنسی را در وجود خود احساس نمی‌کند. مایل نیست هیچ برچسبی به او زده شود. به این گونه افراد آسکشوال می‌گویند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های بی جنس گرایی کلیک کنید.

?کم جنس گرایی

این نوع گرایش جنسی مربوط به افرادی است که به ندرت تمایل به برقراری رابطه جنسی دارند. نمی‌توان این نوع گرایش جنسی را مانند بی جنس گرایی دانست زیرا به هر حال میزانی از تمایل جنسی وجود دارد. در این جا تفاوت در میل جنسی افراد است.

?ترا جنس گرایی

افراد ترا جنس گرا تنها به افرادی گرایش جنسی دارند که تغییر جنسیت داده‌اند و یا خارج از جنسیت قرار دارند. افراد خارج از جنس گرا کسانی هستند که مشخص نیست زن هستند یا مرد. این افراد هنوز در مورد جنسیت یا گرایشات جنسی خود به نتیجه نرسیده اند.

بیشتر بخوانید : مشکلات جنسی

عوامل تعیین کننده گرایشات جنسی متفاوت در افراد

در توضیح عوامل بیان کننده جنسی باید گفت که هر یک از علل اجتماعی، محیطی و زیستی به نوبه خود سهم بسزایی دارند. اما در این بین علل زیستی و بیولوژیک بدن نقش مهم‌تری داشته و عامل تعیین کننده‌تری به حساب می‌آید. جنین در رحم مادر تحت تاثیر هورمون‌های جنسی متفاوتی قرار دارد. به طور مثال جنین‌های نر در معرض تعداد زیاد هورمون جنسی تستوسترون قرار دارند. این در حالیست که جنین‌های ماده نیز در معرض همین هورمون جنسی قرار می‌گیرند. چنانچه هورمون‌های جنسی دستخوش تغییرات قرار بگیرند رفتار جنسی دچار تغییر خواهد شد. از عوامل محیطی یا فرهنگی تعیین کننده گرایشات جنسی، می‌توان به سبک های فرزندپروری یا فرهنگ های مرد سالار اشاره کرد.

 

آشفتگی جنسیتی

اگر افراد نتوانند گرایشات جنسی خود را به موقع شناسایی کنند؛ به آشفتگی جنسی مبتلا خواهند شد. برای مثال افراد ترنس به دلیل اینکه به جنسیت خود علاقه ندارند؛ دچار ملال جنسیتی می‌شوند. افراد مبتلا به آشفتگی جنسیتی در رابطه جنسی خود مشکل دارند و ممکن است به دلیل شناسایی اشتباه میل خود، ارگاسم را تجربه نکنند. روانشناس و سکستراپیست به شما در شناسایی صحیح گرایش جنسی کمک خواهد کرد.

علت شکل گیری خود جنس گرایی

علل مختلفی در شکل گیری این نوع گرایش جنسی دخیل هستند اما شاید بتوان مهم‌ترین علت را در افزایش دفعات خود ارضایی جست و جو نمود. وقتی فرد به دفعات زیاد با ارضای جنسی با بدن خود به اوج لذت می‌رسد و احساس جنسی خوبی را تجربه می‌کند کم کم از دیگران فاصله گرفته و ترجیح می‌دهد این احساس لذت را با خود ارضایی تجربه کند. خود ارضایی چرخه جنسی افراد را تغییر می‌دهد و دیگر با شریک خود، ارگاسم را تجربه نمی‌کنند. البته گاهی قبل از شروع زندگی جنسی فرد، علاقه او به خوارضایی آغاز می‌شود. به این معنی که او هیچوقت رابطه جنسی با شخص دیگری نداشته است تا بین آنها انتخاب کرده باشد.

درمان گرایشات جنسی غیر نرمال

برای درمان گرایشات جنسی غیر نرمال نیاز به مشاوره‌های تخصصی فرد نزد روانشناسان و روانکاوهای این حیطه است. گاهی درمان روانی می‌تواند چاره ساز باشد اما گاهی نیاز به درمان‌های دارویی و یا حتی عمل جراحی برای تبدیل شدن به جنسیتی مطابق با روحیات فرد خواهد بود که تشخیص آن توسط روانکاو امکان‌پذیر است. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

سخن آخر

به طور کلی گوناگونی گرایش ها و تمایلات جنسیتی، پدیده ای جهان شمول است و در همه فرهنگ ها وجود دارد. گرایشات جنسی در افراد با شدت های مختلفی بروز می‌کند. این کیفیت در افراد انتخابی نیست و افراد هیچ اراده ای در مورد آن ندارند. حتی درمان آنها هیچ قطعیتی ندارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرایشات جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

گرایشات جنسی چند نوع هستند؟

تقریبا گرایشات جنسی 11 نوع هستند که شامل همجنس خواهی، غبرهمجنس خواهی، تراجنس گرایی، کم جنس گرایی و … می‌شود. که در مقاله به توضیح آنها پرداخته ایم.

همجنس گرایی چیست؟

همجنس گرایی به معنی تمایل جنسی به جنس موافق است که در مردان گی و در زنان لزبین نام دارد.

به طور کلی گرایشات جنسی شامل چه مقوله هایی است؟

گرایشات جنسی را می‌توان به طور کل به دگر گرایی، همجنس گرایی و دو جنس گرایی تقسیم کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره