خواستگاری بدون حضور پسر مگر می شود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خواستگاری بدون حضور پسر یکی از اشکال خواستگاری سنتی است که طی آن داماد در ابتدا همه چیز را به خانواده واگذار می‌کند. در این شرایط معمولا مادر برای خواستگاری پیش قدم شده و پس از تائید نهایی از پسر می‌خواهد که در جلسات بعدی خواستگاری حاضر شود. امروزه این شکل از خواستگاری همانند گذشته رایج نیست و پسرها بیشتر ترجیح می‌دهند که در انتخاب همسرشان نقش فعال‌تری داشته باشند. البته که گاه عدم حضور داماد در خواستگاری به سنت‌ها ارتباطی ندارد، در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا از زوایای مختلف این مساله را بررسی نماییم. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

خواستگاری بدون حضور پسر

رسم خواستگاری بدون حضور پسر

هنوز هم تعداد خانواده هایی که بدون حضور پسر برای خواستگاری پا پیش می‌گذارند کم نیستند. این روش ازدواج در فرهنگ بسیاری از شهرها و خانواده ها مورد تایید هست. اما با گذر زمان و تبادل فرهنگی با سایر نقاط دنیا جوانان میل بیشتری به اعمال مستقیم سلیقه خود در امر ازدواج دارند. هر چند که هنوز هیچ نوع برتری در انواع روش های خواستگاری و ازدواج مشخص نشده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

خواستگاری بدون حضور پسر را بپذیریم یا نه؟

ممکن است این شرایط برای هر دختری پیش بیاید که خانواده‌ای بخواهند بدون حضور پسرشان از او خواستگاری کنند. در این موقعیت معمولا مادر و خواهر داماد برای دیدن دختر و بررسی شرایط او اقدام می‌کنند. این شکل از خواستگاری سنتی برای بسیاری از خانواده‌ها پذیرفته شده است. از همین رو هر دو طرف توافق می‌کنند که حضور داماد در جلسات بعدی خواستگاری صورت بگیرد.

اما امروزه با کنار گذاشتن برخی رسوم سنتی در بسیاری از فرهنگ‌ها و خانواده‌ها ممکن است برخی این رفتار را نوعی بی‌احترامی در نظر بگیرند. همچنین از نظر بسیاری از دختران امروزی این مسئله بیانگر سبک زندگی سنتی و عدم استقلال رای کافی در پسر است.

فروشگاه آرامیس

از همین رو نمی‌توان یک نسخه یکسان را برای همه دختر خانم‌ها تجویز کرد. اگر خانواده‌ای پیشنهاد خواستگاری بدون حضور پسر را به شما داده‌اند، باید به زمینه فرهنگی خود نگاه کنید. اگر این سبک خواستگاری از دیدگاه فردی و خانوادگی شما قابل قبول است، می‌توانید آن را بپذیرید اما اگر برداشت متفاوتی از آن دارید بهتر است از همان ابتدا معیارها و ملاک‌های خود را با خانواده همسرآینده‌تان در میان بگذارید. برای آشنایی با مراحل ازدواج کلیک کنید.

محاسن خواستگاری بدون حضور پسر

برای کسانی که با این نوع از خواستگاری آشنا نیستند یا در فرهنگ‌شان این مسئله وجود ندارد، این سوال پیش می‌آید که خواستگاری بدون حضور پسر چه محاسنی دارد و چرا خانواده‌ها به این شیوه برای ازدواج فرزند خود اقدام می‌کنند. از جمله این محاسن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی افراد معتقدند که حضور داماد در همان جلسه اول باعث می‌شود که جوی رسمی ایجاد شده و دختر احساس راحتی نداشته باشد. از همین رو ترجیح می‌دهند که یک جلسه خواستگاری را بدون حضور مردان خانواده از جمله داماد برگزار کنند تا یک آشنایی ضمنی صورت بگیرد و دختر خانم نیز بتواند برخوردهای آزادانه‌تری داشته باشد.
  • برخی از دخترها در جلسه اول خواستگاری استرس و اضطراب زیادی را گزارش می‌دهند. برای بهبود این شرایط بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که ابتدا یک جلسه خواستگاری ابتدایی با خانواده داماد داشته باشند، ملاک‌ها و معیارهای اولیه را ارزیابی کنند و در صورتی که تاییدهای ابتدایی وجود داشت از داماد بخواهند که در جلسات بعدی حضور پیدا کند. این به دخترها کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری پیدا کرده و در نتیجه از استرس خود بکاهند.
  • هر کسی برای ازدواج یکسری ملاک‌های ظاهری را در نظر می‌گیرد. در خانواده‌های مذهبی که پسر برای ارزیابی ویژگی‌های ظاهری دختر با محدودیت مواجه است از مادر یا خواهر خود می‌خواهد که ابتدا برای این کار پیش قدم شوند.

معایب خواستگاری بدون حضور پسر

خواستگاری بدون حضور پسر اگر به شکلی باشد که به عنوان یک جلسه غیررسمی و مقدمه برای خواستگاری مطرح شود، اغلب از جانب اکثر خانواده‌ها پذیرفته‌تر شده است. اما زمانی که افراد خواستگاری رسمی را نیز بدون حضور داماد برگزار می‌کنند، اکثرا منجر به بروز برداشت‌های منفی از جانب خانواده عروس می‌شود. از جمله معایب خواستگاری بدون حضور پسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌تواند این امر بیانگر وابستگی شدید پسر به خانواده و عدم استقلال رای او باشد.
  • خواستگاری بدون حضور پسر می‌تواند این برداشت را به خانواده دختر منتقل کند که داماد اهمیت چندانی برای ازدواج خود قائل نیست.
  • می‌تواند نشانگر ضعف تصمیم‌گیری در داماد باشد.
  • می‌تواند نشان دهنده مداخله بیش از حد خانواده در امور مرتبط با ازدواج باشد.

نقش مشاوره در خواستگاری بدون حضور پسر

نقش مشاور در خواستگاری بدون حضور پسر

متاسفانه هنوز برای خیلی از افراد پیشگیری مقدم بر درمان نیست. از این رو کمتر زوجی برای ارزیابی و درستی ازدواجش به روانشناسان مراجعه می‌کند. چه در ازدواج های مدرن و چه در ازدواج‌های سنتی حضور متخصصین روانشناسی بسیار ضروری است. مشاورین با بررسی شخصیت، باورها، اعتقادات، طرز پوشش، نیازهای جسمی و روانی، فرهنگی خانوادگی، دیدگاه ها و…. به شما احتمال موفقیت و شکست این ازدواج را نشان می‌دهد.

همچنین او به هر دو نفر کمک می‌کند تا مهارت های ضروری را یاد بگیرند. و به یک شناختی از خود برسند. در پایان دختر و پسر نسبت به نیازها، خواسته ها و خودشان آگاهانه تر رفتار و انتخاب می‌کنند. مشاوره ازدواج می‌تواند بعد یا قبل از خواستگاری بدون حضور پسر و یا هر نوع ازدواج دیگری باشد. شما با دریافت خدمات مشاوره بالغانه تر در ارتباط با دیگران رفتار خواهید کرد.

خلاصه کلام

خواستگاری بدون حضور پسر در دنیای مدرن امروز کمتر اتفاق می‌افتد. چرا که جوانان امروزه بیشتر از سبک ازدواج سنتی فاصله گرفته‌اند و تمایل دارند نقش فعال‌تری در تعیین سرنوشت خود ایفا کنند. با این حال این موضوع هنوز هم در برخی فرهنگ‌ها و خانواده‌ها مورد قبول است.

توجه داشته باشید که شیوه اقدام خانواده‌ها برای خواستگاری و نحوه رفتار آن‌ها در جلسات آشنایی می‌تواند در مورد فرهنگ، آداب و رسوم و سنت‌های آنان اطلاعات بسیار مهمی در اختیار شما قرار دهد. در نتیجه اگر از همان ابتدای امر شاهد تفاوت‌ها و اختلافاتی در این زمینه هستید بهتر است با هوشیاری بیشتری عمل کنید و برای گرفتن تصمیمی درست از روش‌های کمکی نظیر استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج استفاده نمایید. برای آشنایی با نکات مربوط به جلسه خواستگاری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگاری بدون حضور پسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خواستگاری بدون حضور پسر از جانب خانواده دختر پذیرفته است؟

خواستگاری بدون حضور پسر اگر به صورت جلسه‌ای غیر رسمی و مقدمه‌ای برای خواستگاری اصلی باشد از جانب بسیاری از خانواده‌ها پذیرفته است، اما باز هم به زمینه فرهنگی خانواده دختر بستگی دارد. از همین رو لازم است قبل از خواستگاری در مورد آداب و رسوم و سنت‌های خانواده دختر تحقیق کنید.

آیا خواستگاری بدون حضور پسر کار درستی است؟

شاید برای شما خواستگاری بدون حضور پسر موضوعی عجیب بنظر برسد. اما این روش ازدواج و خواستگاری در بسیاری از فرهنگ ها و خانواده های ایرانی پذیرفته شده است. و خواستگاری بدون حضور پسر به مانند سایر روش ها دارای مزایا و معایبی است که نمی توان آن را رد یا تایید کامل کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. من برام خواستگار اومد با این که با آقا پسر آشنایی دارم و خودمون همدیگرو پیدا کردیم ولی جلسه اول خانواده اش اصرار داشتن که فقط مادر و خواهر بیان با مادرم حرف بزنن میخواستم ببینم این اصرارشون برای چنین ملاقاتی نشونه سنتی بودن اوناس ؟ چون خودشون میگن نه ما اصلا سنتی نیستیم و نظر خودتون مهمه….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره