جلسه خواستگاری | نکات و لیست سوالات خواستگاری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جلسه خواستگاری و لیست سوالات خواستگاری در هر خانواده‌ای آداب و رسوم مخصوص خود را دارد. اما به طور کل یکسری اصول تعریف شده‌ای است که رعایت آن‌ها در جلسات خواستگاری به کسب شناخت بیشتر دو خانواده از یکدیگر کمک می‌کند و باعث می‌شود طرفین در عین حفظ احترام یکدیگر بتوانند در مورد آینده جوانان خود با یکدیگر گفت‌وگو نمایند. از آنجا که ازدواج مساله‌ای نیست که در یک جلسه و یا با روش‌های سنتی بتوان موفقیت آن را سنجید، مشاوره قبل از ازدواج پیشنهاد می‌شود. از کمک روانشناس می‌توانید در دوران آشنایی و یا حتی بعد از رسمی شدن رابطه نیز استفاده کنید.

جلسه خواستگاری

یکی از اضطراب آورترین رویدادها برای هر دختر و پسری دیدار خانواده‌ها و صحبت درباره ازدواج آن‌هاست. هر پدر و مادری فرصت چندانی برای کسب تجربه از چنین دیدارهایی را ندارد و خیلی اوقات نمی‌توانیم یک رویه کلی را برای همه زوج ها و خانواده‌هایشان در پیش بگیریم. پس دلیل اصلی این اضطراب، نبود شناخت و غیر قابل پیش بینی بودن شرایط است. اما باید بگوییم که جای نگرانی نیست و شما با رعایت نکاتی که در ادامه آورده‌ایم می‌توانید این جلسه را مدیریت کرده و رضایت کامل داشته باشید.

بیشتر بخوانید : سوالات قبل از ازدواج

شرایط و نحوه برگزاری جلسه خواستگاری

در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در فرهنگ کشورمان رخ داده که باعث شده والدین دیگر به مانند گذشته رسومات را برگزار نکنند. این تغییرات شاید خوب و شاید هم بد باشند، برای پرداختن به این موضوع مجال صحبت نیست. آنچه که هنوز هم اهمیت دارد این است که در جلسه خواستگاری خانواده عروس و داماد هردو باید یکسری آداب و اصول خاص را رعایت کنند. برای آشنایی با مراحل ازدواج کلیک کنید.

آنچه که خانواده داماد در جلسه خواستگاری باید رعایت کنند

نحوه برگزاری جلسه خواستگاری

هنگامی که می‌خواهید برای پسر خود به یک جلسه خواستگاری بروید، توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند تا برخوردی رسمی‌تر داشته باشید و به طور مناسبی نزد خانواده عروس ظاهر شوید.

  • برای رفتن به خواستگاری پیش از هرچیز به پوشش ظاهری خود دقت کنید. در همین راستا بهتر است لباسی رسمی و در عین حال ساده بپوشید. توجه کنید که در جلسه اول خوستگاری زمانی که خانواده عروس هنوز شناختی از عقایدتان ندارند، نوع پوشش شما می‌تواند تا حد زیادی معرف شخصیت‌تان باشد. در نتیجه بسیار مهم است که داماد و اعضای خانواده او با ظاهری آراسته و مرتب به جلسه خواستگاری بروند.
  • در فرهنگ ایرانی لازم است که خانواده داماد پیش از رفتن به خواستگاری برای خانواده عروس گل و شیرینی تهیه ببینند. اگر از قبل با سلیقه عروس یا خانواده او آشنا هستید می‌توانید در انتخاب گل و شیرینی آن را لحاظ کنید. این کارهای ظریف و ساده اغلب تاثیرات مثبتی روی روند ارتباط ایجاد می‌کنند.
  • هنگامی که وارد جلسه خواستگاری می‌شوید بیش از حد طفره نروید و در مورد مسائل حاشیه‌ای صحبت نکنید. بهتر است با معرفی خود و خانواده‌تان یک زمینه ذهنی ساده ایجاد کرده و سپس سراغ اصل مطلب بروید.
  • سعی کنید از قبل حرف‌هایتان را با خانواده‌تان هماهنگ کنید تا در جلسه خواستگاری نظر داماد با سایر اعضای خانواده یکی باشد. اگر والدین ملاک‌هایی کاملا متفاوت با فرزندشان را ارائه دهند، مسلما خانواده عروس از وجود این عدم هماهنگی استقبال نخواهند کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

آنچه که خانواده عروس در جلسه خواستگاری باید رعایت کنند

خانواده عروس نیز متقابلا باید شرایط مناسبی را فراهم کرده و به آداب اجتماعی که برای‌شان تعریف شده پایبند باشند. این گونه احترام، نظم و اصیل بودن خودشان را نشان می‌دهند. خانواده دختر بهتر است در جلسه خواستگاری به نکات زیر توجه کنند.

  • دختر و خانواده او نیز در جلسه خواستگاری باید پوشش مناسب و رسمی داشته باشند. هم چنین بهتر است لباسی ساده‌تر انتخاب کنید. پوشیدن لباس‌هایی که بیش از حد کارشده و زرق و برق دار هستند برای جلسه اول خواستگاری مناسب نیستند.
  • خانواده عروس باید در محیط خانه فضای جداگانه‌ای را به گفتگوی دختر و سر اختصاص دهند.
  • اتاق پذیرایی از مهمانان باید چیدمان مناسبی داشته باشد. به طوری که افراد در فاصله مناسبی از هم قرار داشته باشند و بتوانند به راحتی با هم صحبت کنند.
  • برخورد رسمی و در عین حال گرمی با مهمانان داشته باشید تا آن‌ها بتوانند راحت‌تر برای گفتگو پیشقدم شوند.
بیشتر بخوانید : آداب خواستگاری

سوالاتی که در جلسه اول خواستگاری پرسیده می شود

سوالات جلسه خواستگاری

در جلسه اول خواستگاری طرفین بیش از هرچیز روی به دست آوردن یک شناخت اولیه تمرکز می کنند. در این موقعیت دختر و پسر و خانواده‌ها سوال‌هایی را از یکدیگر می‌پرسند که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

سوالات عروس از داماد در خواستگاری

در جلسه اول خواستگاری معمولا دختران در مورد موضوعات زیر باید اطلاعات کسب کنند. در نتیجه می‌توانید از سوال‌های زیر کمک بگیرید:

  • پیش از هرچیز از خواستگار بخواهید به طور کل خودش را برای شما معرفی کند.این کار به شما کمک می‌کند تا جواب برخی سوالات اولیه نظیر سن، تحصیلات، شغل و سایر مواردی از این دست را پیدا کنید.
  • در مورد انگیزه او از ازدواج سوال بپرسید.
  • از خواستگار بخواهید تا ملاک‌ها و عیارهای خود برای انتخاب همسر را شرح دهد.
  • از او بپرسید که از همسر آینده خود و زندگی مشترک چه انتظاراتی دارد؟
  • در مورد ارزش‌های اعتقادی و معنوی او سوال بپرسید.
  • سعی کنید در ضمن سوالات به این پرسش پاسخ دهید که خواستگارتان در زندگی چه علایق و اهدافی را دنبال می‌کند.
  • در مورد اولویت‌های زندگی از او سوال بپرسید.

سوالات داماد از عروس در خواستگاری

در جلسه اول خواستگاری داماد باید از قبل بتواند خود را برای صحبت کردن آماده کند و سوال‌های ضروری برای شروع زندگی مشترک را در ذهن داشته باشد. از جمله سوالاتی که شما در این موقعیت می‌توانید بپرسید عبارتند از:

  • از عروس بخواهید یک معرفی کلی از خود ارائه دهد تا بتوانید با برخی ویژگی‌های اولیه او نظیر سن، تحصیلات، شغل و علاقه مندی‌هایش آشنا شوید.
  • از عروس بخواهید تا در مورد انتظاراتی که از همسر و زندگی مشترک دارد صحبت کند.
  • از او بپرسید که به نظرش زن و مرد در زندگی دارای چه وظایفی هستند.
  • در مورد اعتقادات مذهبی و ارزش‌های اصلی زندگی سوال بپرسید.
  • در مورد اولویت‌های او در زندگی سوال بپرسید.
  • از او در مورد چارچوب‌ها و خط قرمزهای زندگی سوال بپرسید.
  • تلاش کنید تا در ضمن سوالات دریابید که نیازهای اصلی او در زندگی مشترک چه مواردی هستند؟
  • از وی بپرسید که از نظر عاطفی چه توقعاتی از همسر خود دارد.

بیشتر بخوانید : خواستگاری بدون حضور پسر

سوالات والدین از عروس و داماد در جلسه خواستگاری

علاوه بر سوالاتی که دختر و پسر از هم می پرسند در جلسات خواستگاری والدین نیز پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند. آن‌ها به عنوان بزرگ‌تر در خانواده به دنبال خوشبختی فرزندشان هستند و می‌خواهند بنا بر تجربیات خود به شناخت صحیحی از خانواده‌ای که قرار است با آن‌ها وصلت کنند برسند. در همین زمینه داماد باید خود را برای سوالات پدر و مادر عروس آماده کند. در مقابل عروس نیز باید آماده باشد تا به سوالات مادر و پدر داماد نیز پاسخ بدهد. از جمله این سوالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– خانواده داماد معمولا در مورد انتظارات عروس در مورد نحوه برگزاری مراسم ازدواج سوال می‌پرسند.

– خانواده داماد در مورد موضوعاتی نظیر مهریه و شیربها از عروس و خانواده او سوال می‌کنند.

– خانواده عروس تلاش می‌کنند تا در مورد وضعیت شغلی و شم اقتصادی داماد اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

– خانواده عروس اغلب به دنبال این هستند تا اطمینان بیابند همسر و خانواده برای داماد از بیشترین اولویت در زندگی برخوردار است.

– خانواده‌ها در مورد انتظاراتی که دختر/پسر از خانواده همسر خود دارد سوال می‌پرسند.

– تلاش می‌کنند تا با سبک زندگی یکدیگر بیشتر آشنا شوند تا ببینند چقدر تفاهم میان‌شان وجود دارد. در همین راستا ممکن است در مورد علائق و سرگرمی‌های هم نیز پرس و جو کنند.

– خانواده‌ها در مورد گرایش اعتقادی و مذهبی خود نیز در جلسه خواستگاری صحبت می‌کنند تا بتوانند کسی را انتخاب کنند که از نظر فکری به آن‌ها نزدیک‌تر باشد.

(اگر هنوز درباره خواستگار یا همسر آینده تان با خانواده تان صحبت نکرده اید، حتما مقاله مطرح کردن ازدواج با خانواده ها را بخوانید.)

سخن آخر

در نهایت باید بگوییم که جلسه خواستگاری به فرهنگ خانوادگی ارتباط مستقیم دارد و شما ممکن است نتوانید تمام نکاتی که ذکر کردیم را از خانواده خود انتظار داشته باشید. برای مثال برخی خانواده انتخاب را کاملا به عهده خود دختر/پسر گذاشته و خواستگاری را به عنوان دیداری برای شناخت نمی‌دانند.

برخی خانواده های دیگر نیز شناخت و انتخاب را وظیفه والدین دانسته و به دنبال راهی برای تضمین سعادت فرزندشان هستند. متخصصین خانواده و ازدواج به شما با هر دیدگاهی که دارید کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب و تصمیم را بگیریدو در این ملاقات ها به بهترین نحو رفتار کنید تا یک ازدواج موفق رقم بخورد.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلسه خواستگاری و لیست سوالات خواستگاری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا صحبت کردن در مورد مسائل جنسی در جلسه خواستگاری درست است؟

نیاز جنسی یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی زناشویی است که باید در دوران پیش از ازدواج به آن پرداخته شود. با این حال مطرح کردن این مسئله در جلسه اول خواستگاری چندان مناسب نیست. معمولا زوجین زمانی که در سایر ابعاد زندگی با یکدیگر به توافق رسیدند در طی جلسات مشاوره پیش از ازدواج به این موضوع نیز می‌پردازند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره