مادر داماد در خواستگاری چه می پرسد | پاسخ سوالات مادر خواستگار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مادر داماد در خواستگاری و به نتیجه رسیدن آن ازدواج نقش بسیار مهمی دارد. مادر پسر با داشتن شناختی از فرزندش و ارتباط راحت‌تر با خانواده عروس می‌تواند سوالاتی را مطرح کند تا پی به درستی وصلت ببرد. معمولا دختران جوان در جلسات خواستگاری نگران سوال‌هایی هستند که خانواده داماد از آن‌ها می‌پرسند. در حالی که نگرانی نباید وجود داشته باشد چرا که والدین هر دو طرف نگران سرنوشت فرزندشان هستند، بنابراین از اینکه درباره برخی مسائل که در خواستگاری به طور شفاف صحبت می‌شود، دلگیر نشده و سعی کنید پاسخی مناسب و در عین حال صادقانه بدهید. در ادامه به برخی سوالاتی که مادر داماد معمولا مطرح می‌کند پرداخته‌ایم. برای آشنایی با مراحل ازدواج کلیک کنید.

نقش مادر داماد در انتخاب عروس و خواستگاری

در فرهنگ و جامعه ایرانی از دیرباز بسیاری از پسران هنگامی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، این امر را به مادرشان واگذار می‌کنند. مادران نیز با ملاک‌های ذهنی خود و با در نظر گرفتن شناختی که از روحیه فرزندشان دارند، برای خواستگاری پا پیش می‌گذارند.

البته این روش سنتی برای ازدواج امروزه کمتر مرسوم است. در جامعه امروزی پسران نقش پررنگ تری در انتخاب همسر خود ایفا می‌کنند و در اکثر موارد در تلاشند انتخابشان حاصل نظر شخصی و مشورت با والدین باشد. اما به طور کل می‌توان گفت هنوز هم مادر داماد یکی از افراد بسیار تاثیرگذار در شکل گیری ازدواج است و نظرات و عقاید او می‌تواند تا حد زیادی مسیر زندگی زوجین را تحت تاثیر خود قرار دهد. برای آشنایی با آداب مربوط به جلسه خواستگاری کلیک کنید.

اولین برخورد با مادر خواستگار

دختران جوان استرس زیادی برای اولین ملاقات با مادر خواستگار می گیرند. این استرس تا حدی زیبا و طبیعی است اما استرس بیش از حد می تواند تصویری نامناسبی از شما نشان دهد. پس باید برای کاهش این استرس از قبل تمریناتی انجام دهید. مشاوران خانواده و ازدواج شما را در این خصوص راهنمایی می کنند. اما مساله ای که ذهن دختران را بیش از هر چیز درگیر کرده، سوالات مادر داماد در خواستگاری است. این که او چی قرار است بپرسد و چگونه باید پاسخش را داد، اهمیت زیادی دارد. در ادامه حوزه های مختلف سوالات مادر داماد در خواستگاری و نحوه پاسخدهی به آن ها را شرح داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سوالات مادر داماد در خواستگاری برای کسب آشنایی با عروس

سوالات مادر خواستگار

فروشگاه آرامیس

مادر داماد اغلب قبل از اینکه برای خواستگاری اقدام کند تلاش می‌نماید به یک شناخت کلی از دختر مورد نظر و خانواده او دست پیدا کند. او در این مرحله معمولا از اطرافیان خانواده دختر سوالات خود را می‌پرسند. پرسش‌های او معمولا پیرامون مواردی نظیر سن و سال دختر، ویژگی‌های ظاهری او، سطح تحصیلات و جایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده او هست.

بیشتر بخوانید : سوالات قبل از ازدواج

سوالات مادر داماد در خواستگاری درباره علت ازدواج

یکی از نگرانی های مادران این است که پسرشان دل گرو دختری ببندد که او را نه به خاطر خودش بلکه به خاطر جایگاه و ثروتش بخواهد. گاه برخی دختران برای فرار خانه و شرایط خانه پدری و گاه به اجبار تن به ازدواج می دهند. مادر داماد دلش می خواهد عروسی داشته باشد که فرزند و خانواده او را قلبا دوست بدارد. از این رو از جمله سوالات مادر داماد در خواستگاری هدف و علت شما برای این ازدواج است. بهتر است در پاسخ دادن صادق باشید. انگیزه های شما برای ازدواج نقش پررنگی در آینده آن ازدواج دارند. پس حتما در این باره خوب بیاندیشید.

سوالات مادر داماد در خواستگاری درباره تمایل شما به مادر شدن

یکی از دلایل ازدواج، فرزندآوری است. اما این روزها خانم های زیادی تمایل به مادر شدن ندارند. و یا آن را موکول به برآورده شدن مسائلی کرده اند. این سوال برای برخی از مادران اهمیت زیادی دارد. شاید این سوال همسر آینده شما هم باشد. توصیه می‌کنیم از پاسخ مستقیم به این سوال طفره رفته و تصمیم گیری در این باره را به بعد از ازدواج و مشورت با همسرتان موکول کنید.

سوالات مادر داماد در خواستگاری درباره زندگی مورد انتظار عروس

در جلسه خواستگاری پس از کسب شناخت اولیه، خانواده‌ها در مورد موضوعات جدی‌تری صحبت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در همین راستا باید مشخص شود، توقعات و انتظاراتی است که طرفین از ازدواج دارند. مادر داماد در این زمان می‌تواند درباره میزان مهریه مورد نظر عروس، مقدار شیربها، انتظاراتی که از نحوه برگزاری مراسم عروسی دارد و سایر مخارجی که داماد باید متحمل شود سوال بپرسد.

علاوه بر این موارد مادر داماد می‌تواند در مورد انتظاراتی که عروس پس از آغاز زندگی مشترک از خانواده همسر دارد نیز پرس و جو کند، تا در آینده بتواند با عروس خود رابطه رضایتمندانه‌تری داشته باشد و از بروز سوء تفاهم‌های معمول پیشگیری نماید.

سوالات مادر داماد در مورد میزان ارتباطات

نحوه و میزان ارتباط با خانواده همسر یکی از چالش‌های بسیار رایجی است که خیلی از زن و شوهرها را درگیر خود می‌کند. چراکه برخی از زنان دوست ندارند ارتباط زیادی با خانواده شوهر خود داشته باشند و نمی‌توانند به همان میزان که با خانواده پدری خود رفت و آمد می‌کنند با والدین همسرشان نیز معاشرت داشته باشند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که زوجین پیش از ازدواج در این مورد به توافق برسند.

همچنین مادر داماد نیز می‌تواند در مورد این موضوع در جلسه خواستگاری از عروس آینده خود سوال بپرسد و دیدگاه او را در این زمینه جویا شود. البته این مسئله طبیعی است که طرفین در همان ابتدای امر نمی‌توانند برخوردی کاملا یکسان با خانواده‌ها داشته باشند و طول می‌کشد تا میان آن‌ها صمیمیت شکل بگیرد، اما شما در جلسه خواستگاری می‌توانید به طور کلی به نگاه خانم در مورد معاشرت با خانواده‌ها پی ببرید و ببینید تا چه حد این نگاه به نظر شما نزدیک است.

برخی خانواده‌ها حد و مرزی بسیار بسته دارند و معاشرت را در حد محدود می‌پسندند و برخی دیگر تا حد زیادی به یکدیگر وابسته هستند و دائما با یکدیگر در تماس‌اند. اگر افراد از دو خانواده با سبک ارتباطی متفاوت زیر یک سقف قرار بگیرند، مسلما پس از مدتی با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید : آداب خواستگاری

سوالات مادر داماد در مورد مسائل مرتبط با خانه‌داری

یکی از دغدغه‌های بسیاری از مادرها این است که عروسشان در امر خانه داری فرد مدیر و مدبری باشد و حتی اگر شاغل است بتواند مسائل کاری و اموری مرتبط با خانه را خوبی مدیریت نماید. از همین رو اکثر مادران در جلسات خواستگاری از عروس اینده خود در مورد موضوعات مرتبط با خانه داری، مهارت‌ها و توانمندی ها در این زمینه و مسائل مرتبط با نگهداری فرزندسوال می‌پرسند.

سایر سوالاتی که ممکن است مادر خواستگار بپرسد

سوالات مادر داماد در خواستگاری چیست

سوالات مادر داماد در خواستگاری می تواند در هر زمینه ای باشد، اما توصیه می کنیم که در جلسه اول و یا حداقل در خواستگاری سوالات جزئی پرسیده نشود، چرا که احتمال دادن پاسخ واقعی بسیار پایین است. حضور بزرگ ترها و استرس ناشی از این ملاقات عروس خانم را در شرایط سختی قرار داده است. پس کمی صبور بوده و برای شناخت طرفین موقعیت های دیگری فراهم کنید.

به طور کلی سوالات مادر داماد در خواستگار را نمی توان چندان دسته بندی کرد. اما باید بدانید که مادر خواستگار تان قصد اطمینان پیدا کردن از خوشبختی شما را دارد. پس سوالات او در این جهت خواهد بود. اما دو موضوع نیز برای او اهمیت زیادی خواهد داشت؛ یک عدم قطع ارتباط ویا تغییر رفتار فرزندش با خانواده اش، دو مناسب بودن شما برای پسرش.

نکاتی که باید در پاسخ به سوالات مادر داماد در خواستگاری توجه کنید

پاسخ های شما به سوالات مادر داماد در خواستگاری اهمیت زیادی دارد، اولین برداشت ها نسبت به شما از همین پاسخ ها نشات می‌گیرد. پس باید تمام تلاش خود را بکنید تا شما را به درستی بشناسند. توصیه داریم در رفتار و پاسخ های خود به نکات زیر توجه نمایید.

◀️ با ادبیاتی محترمانه پاسخ دهید

◀️ هرگز از ضمایر دوم شخص استفاده نکنید

◀️ خواستگار تان را با اسم کوچک خطاب قرار ندهید

◀️ هنگام پاسخ دادن با اعتماد به نفس صحبت کنید

◀️ گستاخانه و بدون اجازه صحبت نکنید

◀️ هنگام پاسخ دادن لبخند به لب داشته باشید

◀️ سوالات مادر داماد در خواستگاری را بی جواب نگذارید

◀️ به زبان بدن تان توجه کنید، طرز نشستن، حرکات دستان، نگاه و… باید با احترام باشد

◀️ اگر پاسخ سوالی را نمی دانید و یا نمی خواهید جواب بدهید، با یک پاسخ کوتاه از آن بگذرید

کوتاه سخن

در صورتی که والدین انتخاب و ازدواج را بر عهده خودتان گذاشته‌اند، بهتر است در مورد مسائل ذکر شده بیاندیشید و قبل از ازدواج در مورد آن‌ها با همسر آینده‌تان به یک نقطه نظر مشترک برسید. مشاوره قبل از ازدواج به شما و خانواده‌تان برای تصمیم گیری کمک شایانی خواهد کرد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه سوالات مادر داماد در خواستگاری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا خدمات مشاوره پیش از ازدواج در زمینه افزایش شناخت خانواده ها از عروس یا داماد آینده نیز تاثیرگذار هستند؟

بله، جلسات مشاوره پیش از ازدواج می توانند با حضور خانواده ها و به صورت خانواده درمانی برگزار شوند. در این جلسات درمانگر به افراد می‌آموزد که چگونه در ارتباطی سالم با یکدیگر قرار بگیرند و چگونه از ویژگی‌های شخصیتی و روانشناختی هم آگاه شوند.

سوالات مادر داماد در خواستگاری چه باید باشد؟

مادر داماد می تواند در مورد زندگی، انتظارات عروس، مهارت ها، خصوصیات عروس و… سوالاتی بپرسد. اما بهتر است برای شناخت کامل تر ملاقات های دیگری ترتیب داده شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره