بهترین سن طلاق برای کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید بدترین و بهترین سن طلاق برای کودکان چه زمانی است؟ در نظر گرفتن تاثیرات جدایی بر فرزندان یکی از عوامل بسیار مهمی است که زن و شوهرها را برای طلاق گرفتن به تردید می اندازد و باعث می شود آن ها در زمینه تامل بیشتری به خرج دهند. تا جایی که برخی از والدین ترجیح می دهند با وجود مشکلات به خاطر فرزندان به زندگی خود ادامه دهند.

این تصمیم تنها زمانی می تواند به نفع کودکان باشد که والدین بتوانند کیفیت ارتباطات خود را بهبود ببخشند و فرزند خود را از قرار گرفتن در یک محیط پرتنش جدا سازند. ما در ادامه در مورد بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان اطلاعات بیشتری را ارائه کرده ایم. همچنین برای اتخاذ اقدامات مناسب در این برهه مشاوره طلاق بگیرید.

سن طلاق برای کودکان

طلاق در هر سنی به کودک آسیب می‌رساند. اما طبق مطالعات برخی سنین حساس تر هستند و توصیه می شود والدین در این زمان ها از جدایی صرف نظر کنند. سن طلاق برای کودکان هر بازه زمانی که در نظر گرفته بشود، باز هم دارای تبعاتی است. بنابراین شما باید در مورد تاثیر طلاق بر فرزندان حتما بخوانید.

فراموش نکنید که طلاق شما سراسر زندگی فرزندتان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بله شاید طلاق تنها راه چاره شما باشد و یا گاه می بینیم که سلامت فرزندان با ادامه زندگی مشترک والدین به خطر می‌افتد. اما آنچه که هرگز نباید فراموش کنید نیازهای عاطفی و بنیادی فرزندتان است که ریشه در حضور هر دو والد دارد. پس باید در این باره حتما کمک های تخصصی خانواده و طلاق بگیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان

بسیاری از پدر و مادرها در آستانه جدایی به تاثیرات طلاق بر فرزندان خود فکر می کنند. آن ها طبیعتا به دنبال راهی هستند تا فرزندشان از این موضوع کم‌ترین آسیب را ببیند. در این شرایط اغلب پدر و مادرها با این سوال مواجه می شوند که کودکان چه زمانی پذیرش بیشتری برای طلاق دارند و در مقابل چه زمانی بیش از همه ممکن است دچار تاثیرات روانی منفی شوند؟

فروشگاه آرامیس

روانشناسان بر اساس یک قاعده کلی بر این باورند که کودکان کم سن و سال‌تر به دلیل ظرفیت روانی پایین برای پردازش هیجانات منفی بیش از همه در معرض آسیب‌های طلاق قرار دارند. در واقع کودکان به خصوص در سال‌های پیش دبستانی به دلیل برخورداری از ویژگی خود مرکز بینی معمولا خودشان را مسبب جدایی پدر و مادر می‌بییند و همین مسئله باعث می‌شود که در معرض مشکلاتی نظیر احساس گناه مفرط و افسردگی قرار بگیرند.

همچنین نوجوانان نیز بیش از زمان‌های دیگر ممکن است تحت تاثیر جدایی والدین دچار آسیب‌های روانی شوند. چرا که در این برهه زمانی با چالش‌های زیادی در زمینه کسب هویت روبرو هستند. طلاق پدر و مادر می‌تواند چالش‌های آن‌ها را به یک بحران تبدیل کرده و در نهایت منجر به تجربه تنش‌های روانی بسیار شود.

در نتیجه اگر فرزند کوچکی دارید یا در زمان نوجوانی‌اش تصمیم به طلاق گرفته‌اید، باید بیش از هر زمانی جهت ایجاد آمادگی برای طلاق تلاش کنید و ترجیحا از یک روانشناس خانواده برای مدیریت بهتر اوضاع کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان | طلاق در هر دوره سنی چه آثاری دارد؟

طلاق در هر زمانی که اتفاق بیافتد به فرزندان آسیب می‌رساند. از همین رو از جانب متخصصان به عنوان یکی از عوامل استرس زا زندگی تعیین شده است. اگر قطعا تصمیم به طلاق دارید، با اطلاع از تاثیرات طلاق برفرزندتان می‌توانید اقدامات لازم برای به حداقل رساندن آسیب‌ها را نمایید. در ادامه به تاثیرات طلاق در هر دوره سنی اشاره کرده ایم.

بیشتر بخوانید : فرزندان طلاق

✳️ بهترین سن طلاق برای کودکان | نوزادان (تولد تا 2 سالگی)

شاید فکر کنید که فرزندتان در دوران نوزادی چیزی از تنش‌های پیرامونی درک نمی کند. این در حالی است که نتایج پژوهش‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهند. بر اساس تحقیقات علمی که روی رفتار نوزادان انجام شده پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که نوزادان به محیط‌های آرام و پر تنش به شیوه‌های مختلفی واکنش نشان می‌دهند و به عبارت دیگر تفاوت آن را درک می‌کنند.

بچه‌هایی که پدر و مادرشان در دوران نوزادی آن‌ها دائما با یکدیگر بحث می‌کنند و در آستانه جدایی قرار دارند، معمولا خلق و خوی دشوارتری از خود نشان می‌دهند. برای مثال آن‌ها اغلب خواب کمتری داشته، تحریک پذیرتر هستند، وابستگی بیشتری به مراقبین خود دارند و میزان گریه و بی قراری آن‌ها نیز به نسبت همسالان‌شان بیشتر است. این مسئله با ایجاد پاسخ‌های منفی در والدین زمینه ساز بروز یک چرخه معیوب می‌شود که می‌تواند به طور بلند مدت روحیه کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

✳️ جدایی والدین کودکان پیش دبستانی

بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان

کودکان پیش دبستانی یعنی آن‌هایی که بین 2 تا 6 سالگی هستند به عنوان آسیب پذیرترین گروه در برابر طلاق والدین در نظر گرفته می‌شوند. چرا که آن‌ها در این دوره فکر می‌کنند در مرکز دنیا هستند و تمام حوادث پیرامونی را در ارتباط با خود درک می‌کنند. در همین راستا اکثر کودکان پیش دبستانی خود را مسئول جدایی والدین می‌دانند و از این بابت دست خوش احساس گناه زیادی می‌شوند.

این مسئله می‌تواند زمینه بروز انواع اختلالات اضطرابی، افسردگی و سایر مشکلات روانشناختی را در آن‌ها ایجاد کند. کودکان در این سنین به دلیل ناتوانی در ابراز و پردازش هیجانات منفی تنش‌های خود را در قالب مشکلاتی نظیر کابوس‌های شبانه، شب ادراری، پرخاشگری و لجبازی نشان می‌دهند.

✳️ طلاق والدین و کودکان دبستانی

بهترین سن طلاق برای کودکان

کودکان دبستانی به خصوص تا سن 8سالگی هنوز در درک مفهوم طلاق مشکل دارند. آن‌ها نمی‌دانند که چرا پدر و مادر آن‌ها باید از هم جدا زندگی کنند و علت اختلافات چه چیزی می‌تواند باشد. از همین رو این کودکان معمولا پدر یا مادر خود را مقصر می‌دانند و به همین خاطر از بابت دوست داشتن او دچار احساسات دوگانه و منفی می‌شوند.

در حقیقت کودکان دبستانی درگیر نوعی جبه بندی میان والدین می‌شوند و سردرگمی زیادی را در همین راستا تجربه می‌کنند. این سردرگمی‌ها در فرزندان پسر اغلب با برون ریزی، پرخاشگری و لجاجت نمایان می‌شود و در فرزندان دختر با انزوا و گوشه گیری خود را نشان می‌دهد.

✳️ بهترین سن طلاق والدین و نوجوانان

دوران بلوغ و نوجوانی یکی از حساس‌ترین زمان‌ها برای طلاق والدین است. چرا که نوجوانان به خودی خود درگیر چالش‌هایی زیادی برای یافتن یک هویت یکپارچه هستند. در این میان طلاق پدر و مادر و تغییرات اجتناب ناپذیری که در پی آن اتفاق می‌افتد می‌تواند روند این هویت یابی را با مشکل مواجه کند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که اگر در دوران نوجوانی فرزندتان تصمیم به طلاق گرفته‌اید از یک مشاور خانواده برای مدیریت بهتر اوضاع کمک بگیرید.

✳️ سن طلاق برای کودکان | فرزندانی بالغ و بزرگسال

شاید کمتر کسی به تاثیر طلاق بر روی فرزندان بزرگسال اهمیت بدهد. گاه حتی می بینیم که با رسیدن به بزرگسالی برخی والدین بدون در نظر گرفتن نظر فرزندان و یا تغییراتی که در زندگی شان پیش می آید، تصمیم به جدایی می گیرند. حال آن که این جدایی برای آن ها نیز تبعاتی دارد. فرزندان بزرگسال می خواهند علت دقیق این جدایی را بدانند. شاید کمتر کسی را دیده اید که در میانسالی و یا سالمندی طلاق بگیرند. اما طبق مشاهدات فرزندان این زوج ها نسبت به آینده و اطرافیان بی اعتماد و کینه توز می شوند. پرخاشگرتر شده و ناامیدی در وجود آن ها رخنه می کند.

از طرفی ممکن است در پی طلاق والدین طرف کشی رخ دهد. و یا فرزندی به خاطر درد و دل های پدر یا مادرش نسبت به والد دیگر کینه به دل بگیرد. در چنین وضعیتی احتمالا تعدادی از فرزندان به طرفداری از مادر و تعدادی دیگر به طرفداری از پدر جبهه بندی شده و روابط خواهر و برادران (و به طبع آن نوه ها و …) نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای آشنایی با ادامه زندگی برای فرزندان کلیک کنید.

سخن آخر

طلاق یکی از اتفاقاتی است که فرزندان را در هر سنی دچار آشفتگی می‌کند. بنابراین والدین جدا از مشکلات خودشان باید به دنبال حفظ سلامت روح و روان فرزندان‌شان نیز باشند. شاید برای‌تان جالب باشد که حتی والدینی که فرزندان‌شان ازدواج کرده‌اند و یا در خانه با آن‌ها زندگی نمی‌کنند؛ باز هم برای جدایی به فکر فرزندانشان هستند. چرا که طبق فرهنگ برخی مناطق جدایی والدین می تواند بر روابط فرزندان و حتی ازدواج آن ها تاثیر منفی بگذارد.

پس بدترین و بهترین سن طلاق برای کودکان بستگی به شرایط خانواده دارد. شما برای تحمل کمترین آسیب ها بهتر است از همان ابتدا با متخصصین خانواده و طلاق مشورت نمایید. شما به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری به راحتی می‌توانید از خدمات روانشناختی این مجموعه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بدترین و بهترین سن طلاق برای کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا ادامه دادن به زندگی مشترک به خاطر فرزندان کار درستی است؟

این کار زمانی می تواند برای فرزندتان مفید باشد که بتوانید روابط خود را با همسرتان بهبود ببخشید و فضایی آرام را در خانه ایجاد کنید. در غیر این صورت زندگی در محیط پرتنش نیز می تواند همانند طلاق به نوبه خود به روحیه فرزندان آسیب برساند.  

بهترین سن طلاق برای کودکان چه سنی است؟

به باور برخی زمانی که کودک هنوز درکی از روابط والدین ندارد (یعنی زیر سه سال) بهترین سن طلاق برای کودکان است. اما این سن به دلیل حساسیت ها و نیازهایش آسیب پذیرترین دوران نیز می باشد. بنابراین از منظر دیگر متخصصان طلاق در این سن اصلا توصیه نمی شود. شما برای کسب آگاهی در این باره به توضیحات این صفحه مراجعه کنید و یا با شماره های درج شده تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره