علت قطع ناگهانی رابطه عاشقانه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قطع ناگهانی رابطه تجربه دردناکی است که می‌تواند برای مدتی شرایط روحی شما را به هم بریزد. در این شرایط طرف مقابل فرصتی برای خداحافظی یا حتی شنیدن صحبت‌های شما در نظر نگرفته و به همین خاطر روابطی که به‌صورت ناگهانی پایان پیدا می‌کنند نسبت به رابطه‌هایی که با توافق طرفین پایان می‌یابند فشار روانی بیشتری را برای فرد به همراه خواهد داشت.

احتمالاً با خود به این فکر می‌کنید که طرف مقابل هیچ ارزشی برای شما و احساساتی که برایش هزینه کردید قائل نشده و این حتی می‌تواند باعث بدبینی نسبت به تمامی روابط در آینده شود. به همین خاطر مراقبت از سلامت روان در این شرایط اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به میزانی که بتوانید سریع‌تر با شرایط پیش‌آمده کنار بیایید. وقتی واقعیت را بپذیرید سریع‌تر جریان زندگی خود را به حالت عادی برمی‌گردانید.

قطع ناگهانی رابطه

حساب کسانی که بارها و بارها از این رویه برای جدا شدن استفاده می کنند جداست. اما مردان و زنان زیادی هم هستند که در رابطه به نقطه ای می رسند که بهترین راهکار را قطع ناگهانی رابطه می‌یابند. این افراد معمولا مدت ها برای تغییر شرایط تلاش کرده اند. اما یک جرقه یا رویدادی که از دیگری پیش پا افتاده می تواند صبر این افراد را لبریز کند. اما رابطه شما هر چقدر هم که سمی باشد، بهتر است به جای قطع ناگهانی رابطه به دنبال راهکاری مسالمت آمیز مناسب برای پایان دادن آن باشید.

هزینه هایی که ما بابت شریک احساسی خود می کنیم همیشه مادی نیست. ما آدم ها با هر جنسیت و نژادی که باشیم در رابطه عاشقانه بیش از هر زمانی آسیب پذیر می شویم. پس باید در این باره مسئولانه برخورد نمایید. در ادامه به علت ها و راه های جاگزین قطع ناگهانی رابطه عاشقانه پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق

علت و دلیل قطع ناگهانی رابطه عاطفی

علت قطع ناگهانی رابطه عاشقانه

یک رابطه با توجه به تمامی شرایط و ویژگی‌هایی که دارد و همین‌طور خصوصیات اخلاقی هر یک از دو طرف ممکن است با دلایل متفاوتی پایان پیدا کند. شاید گاهی اوقات از اینکه به طرف مقابل بگوییم “می‌خوام این رابطه رو تموم کنیم” احساس گناه کنیم و یا شاید به دلیل ترس از سخت شدن شرایط یا نزدیک شدن زیاد بخواهیم تمام کنیم.

فروشگاه آرامیس

این‌ها از شایع‌ترین دلایلی هستند که باعث قطع ناگهانی رابطه عاطفی می‌شوند. در کنار این مسائل برخی ویژگی‌های شخصیتی مانند عدم مسئولیت‌پذیری یا بی‌توجهی نسبت به احساسات دیگران نیز باعث پایان دادن یک‌طرفه به رابطه می‌شوند.

یک رفتار اشتباه اما رایج در شرایطی که رابطه عاطفی شما ناگهانی و از جانب طرف مقابل قطع شده این است که به دنبال دلیلی برای این موضوع بگردید. اگرچه پیدا کردن این دلیل بزرگ‌ترین سؤال و شاید حق طبیعی شما باشد اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که شما راهی برای فهمیدن این دلایل ندارید و علاوه بر این دانستن علت تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند.

واقعیت این است که رابطه عاطفی شما پایان یافته و اکنون می‌بایست به دنبال راهکارهایی برای ادامه زندگی خود پس از این تجربه باشید. درنتیجه با همه دشواری که این تغییر نگرش به همراه دارد بهتر است سعی کنید پس‌ازاین ذهن خود را معطوف به مسائلی که برایتان کاربرد دارند نگه دارید.

برای آشنایی با نشانه های رابطه سمی کلیک کنید.

پیامدهای قطع ناگهانی رابطه

قطع ناگهانی رابطه

تلاش برای حفظ سلامت روان آن هم در شرایطی که رابطه عاطفی شما به‌طور ناگهانی قطع شده، قطعاً بسیار دشوار خواهد بود. بااین‌حال اگر بدانید چه اتفاقاتی در انتظار شما هستند یا به‌عبارت‌دیگر می‌بایست خود را از چه چیزهایی محافظت کنید احتمالاً قدرت بیشتری برای این کار خواهید داشت.

به همین خاطر در این بخش راجع به پیامدهای قطع ناگهانی رابطه صحبت خواهیم کرد. اگر هر یک از این پیامدها برای شما ایجاد شده و احساس می‌کنید توانایی مبارزه با آن را ندارید بهتر است مشاوره رابطه دختر و پسر بگیرید.

1- ایجاد ابهام برای طرف مقابل

هنگامی‌که رابطه‌تان به‌صورت ناگهانی و یک‌طرفه قطع می‌شود احتمالاً ابتدا دچار شوک و ناباوری خواهید شد. در این شرایط ممکن است فکر کنید برای شریک احساسی‌تان مشکلی پیش آمده و حتی نگران او باشید یا تصور کنید دیر یا زود باز خواهد گشت. این ابهام باعث خواهد شد تا احساس کنید عملاً هیچ کنترلی روی شرایط موجود ندارید و این می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و فشار روانی در شما باشد.

2- قطع رابطه و از دست دادن اعتمادبه‌نفس

پس از مدتی که از قطع رابطه گذشت و باور کردید که ارتباط شما تمام شده، احتمالاً با این تصور درگیر خواهید شد که طرف مقابل هیچ ارزش و احترامی برای شما قائل نشده و برخلاف تصورتان او هیچ علاقه و دل‌بستگی به شما نداشته است. اگر به این باور بها دهید و خود را سرزنش کنید به این معناست که شما خودتان را برای رفتار نامناسب دیگران تنبیه می‌کنید و این می‌تواند اعتمادبه‌نفس و باور شما به خودتان را تحت تأثیر قرار دهد.

3- ناراحتی‌های روحی

پایان یک رابطه عاطفی همیشه با احساسات منفی همراه است. در شرایطی که رابطه شما بدون دلیل و به‌صورت ناگهانی تمام شده این احساسات با شدت بیشتری برای شما اتفاق خواهند افتاد. در این دوره شما هیجانات منفی مانند غم و خشم نسبت به طرف مقابل یا حتی خودتان را تجربه خواهید کرد.

بهتر است به خودتان بابت این احساسات حق بدهید، اما اگر این احساسات شدت بیشتری پیدا کرده و تحملش برایتان سخت شده یا برای مدتی طولانی ادامه یافت بهتر است در این زمینه با یک مشاور متخصص صحبت کنید.

4- قطع رابطه دلیل بدبینی نسبت به روابط عاطفی

خاطرات بد در بسیاری از مواقع باعث می‌شوند تمایلی به تکرار یک موضوع نداشته باشیم. شکست در رابطه می‌تواند باعث ایجاد بدبینی یا احساس ناامنی نسبت به تمامی روابط عاطفی در شما شده و حاضر نباشید رابطه جدیدی را شروع کنید. با توجه به اینکه این شرایط می‌تواند اثرات منفی بسیاری در زندگی‌تان داشته باشد، بهتر است برای برطرف کردن آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر 

راهکارهایی برای کنار آمدن با قطع ناگهانی رابطه

راهکارهایی برای کنار آمدن با قطع رابطه

مهم‌ترین سؤالی که با قطع ناگهانی رابطه عاطفی برای هر کسی ایجاد می‌شود این است که از این به بعد باید چه‌کار کنم؟ بعضی از ما به دنبال راهکاری برای ایجاد ارتباط مجدد هستیم و برخی دیگر سعی می‌کنیم با احساسات منفی‌مان کنار بیاییم، اما واقعاً پس از تمام شدن یک رابطه آن‌هم به‌صورت ناگهانی و یک‌طرفه چه باید کرد؟

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

با واقعیت روبه‌رو شوید

در اولین قدم شما می‌بایست واقعیت را هرچند تلخ بپذیرید. سعی کنید برای مدتی به خودتان برای داشتن احساسات منفی حق بدهید و هرگز سعی نکنید احساسات خود را سرکوب کنید. یکی از مراحلی که شما پس از شکست عشقی تجربه خواهید کرد چانه‌زنی است.

چانه‌زنی به این معناست که فرد مرتباً با خود تصور می‌کند که اگر کاری انجام دهد شریک احساسی او باز خواهد گشت. به همین خاطر هنگامی‌که قرار است واقعیت را بپذیرید دست از چانه‌زنی بردارید. امیدواری برای اینکه دیر یا زود طرف مقابل بازخواهد گشت و بابت رفتارش توضیح منطقی به شما خواهد داد را فراموش کنید. به خاطر داشته باشید تا زمانی که به‌جای پذیرفتن حقیقت به امید بازگشت ا و باشید احساسات منفی که تجربه می‌کنید ادامه خواهند داشت.

جلسه خداحافظی ترتیب دهید

مشاورین خانواده معتقدند هنگامی‌که برای پایان دادن به یک رابطه با شریک عاطفی خود صحبت کنید و حتی جلسه‌ای را به‌عنوان خداحافظی در نظر بگیرید باعث خواهد شد تا هضم واقعیت برای هر دو طرف آسان‌تر باشد. پس از گذشت مدتی از قطع رابطه و در شرایطی که طرف مقابل نیز تمایلی به صحبت داشت بهتر است شما نیز این جلسه را ترتیب دهید و پس از شنیدن صحبت‌های طرف مقابل با او خداحافظی کنید.

اما اگر او حاضر به صحبت با شما نیست یا خودتان به هر دلیلی نمی‌خواهید با او روبه‌رو شوید می‌توانید این جلسه را به‌تنهایی و به‌صورت نمادین برگزار کنید. بعضی از متخصصین معتقدند بهتر است حتی تمامی خاطرات، عکس‌ها یا هدایا را نیز در این مراسم نمادین دفن کنید و به‌نوعی برای رابطه خود مراسم سوگواری ایجاد کنید.

تخلیه هیجانات منفی

هیجانات منفی مثل خشم اگر درون شما بمانند می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. یکی از راهکارهایی که برای تخلیه این احساسات وجود دارد این است که تمامی خشم و ناراحتی که از طرف مقابل دارید را روی یک نامه بنویسید، اما آن را پست نکنید و یا تصور کنید او روبه‌رویتان نشسته و با وی صحبت کنید.

به زبان آوردن احساسات منفی که تجربه می‌کنید تا حد زیادی می‌تواند در کاهش شدت آن‌ها تأثیر داشته باشد. و در نهایت برای جلوگیری از بروز چنین روابطی مقاله نشانه های روابط ناسالم را مطالعه کنید.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

شما در هرزمانی از رابطه یا پس از قطع ناگهانی رابطه می‌توانید با کمک مشاورین خانواده شبهات خود را برطرف کنید یا به بهبود شرایط روحی خود کمک کنید. اما کمک گرفتن از مشاورین در برخی شرایط اهمیت بیشتری دارد و بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند مشکلات جدی را در سلامت روان ایجاد کند:

  • هنگامی‌که احساس می‌کنید شدت هیجانات منفی مثل غم یا خشم به میزانی است که تحمل آن برایتان دشوار شده و یا احتمال دارد به خود یا دیگران آسیب برسانید بهتر است هرچه سریع‌تر با یک مشاور در این زمینه مشورت نمایید.
  • اگر برای طولانی‌مدت هیجانات منفی در شما باقی مانده یا به‌مرورزمان شدت آن‌ها کاهش پیدا نکرده است احتمالاً دچار اختلال سوگ شده‌اید و می‌بایست در این زمینه با یک متخصص سلامت روان مشورت نمایید.
  • اگر قطع ناگهانی رابطه یا شکست در یک رابطه عاطفی باعث شده نسبت به تمامی روابط بدبین باشید و دیگر نتوانید رابطه‌ای را شروع کنید یا در رابطه‌هایتان احساس صمیمیت نمی‌کنید.
  • در شرایطی که پس از مدتی شریک احساسی شما بازگشته و می‌خواهد مجدداً رابطه را شروع کند، بهتر است در این زمینه با یک مشاور خانواده مشورت نمایید. به خاطر داشته باشید که طرف مقابل شما عدم ثبات خود در تصمیم‌گیری را یک‌بار نشان داده و این می‌تواند زنگ خطری برای تکرار این قبیل رفتارها باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت قطع ناگهانی رابطه عاشقانه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چرا برخی افراد پسر ها یا دخترها ناگهان رابطه را قطع می‌کنند؟

مشکلات شخصیتی مثل عدم مسئولیت‌پذیری یا بی‌توجهی به احساسات دیگران، در کنار ترس از ایجاد صمیمیت یا احساس گناه و خجالت از مطرح کردن درخواست ازجمله دلایلی هستند که باعث می‌شود فرد تصمیم بگیرد به‌طور ناگهانی و یک‌طرفه رابطه‌ای را تمام کند.

پس از قطع ناگهانی رابطه چه کنم ؟

اولین و مهم‌ترین اقدام این است که واقعیت را بپذیرید و از تلاش برای فهمیدن علت یا درست کردن مجدد رابطه دست بردارید. پس‌ازآن بهتر است تلاش کنید از طریق نوشتن نامه‌ای که قرار نیست پست کنید یا تصور گفتگوی حضوری احساسات منفی خود را تخلیه کنید. ایجاد برنامه‌های مختلف برای خالی نبودن زمان روزانه نیز یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام خواستم بگم قطع ارتباط همیشه بد نیست، وقتی تو محیطی هستیم هیچکدوم هم دیگرو درک نمیکنیم و برای درک نشدن علت میخوان ازت هرکاری درحد توانم باشه انجام بدم و باز ب چشمش نیاد علاوه بر ان حق هیچ نظری غیر از نظر خودش ندارم زندگی وابسته به تصمیمش باشه برای یه لیوان اب باید اجازه بخوای بگیری با حرف زدنم رابطه درست نشه چی میتونه بهتر از قطع ارتباط باشه…
    بغیر حرف زدن و قطع ارتباط راه دیگه ای هست؟
    .
    وقتی حاضر نیست حتی ی بار بخاطر اون یکی فدا بشه همش سعی داره حرف خودش ب کرسی بشینه ولی طرف مقابل بگه نه تو چی میگی یعنی قدر زحمت نمیدونی و بی شناقی درست تربیت نشدی هر حرفیم بشه چشم گفتن نباید از لبات بیفته همیشه درست خودشه غلط من اخه چرا؟؟؟ واقعا چیکار میشه کرد
    حرفهای ضدو نقیض… امروز نمیتونی فردا میتونی
    تا الان دیگه به این باور رسیدم که هنوز دوران بلوغم برای خانواده ادامه داره چون بهشون این حق رو میدم امروز ی چی میگن و فردا ی چی دیگه
    به همه چیز میشه عادت کرد حتی قطع رابطه…ولی اینکه ازت میخواد چون سی سالت کرد همه عمر براش باشی دیگه غیر عادلانه است این رفتار اگر رفتار مادرش بود مادر بیچاره روزی هزاربار باید بد و بیراه و نفرین بشنوه اما دختر خودت باید کوتاه بیاد و بگه چشم کاری که خودت نمیتونی بکنی چطور از بچه ت انتظار داری دیگه تصمیم دارم زحمتاش جبران کنم ب این خاطر ک ۳۰ سال زحمت کشید برام ۳۰ سال زحمتشو میکشم وظیفه خودم میدونم بعد ازینکه تموم شد بی حساب میشیم ازین خونه میرم من تا اون وقت فقط تنها و تنها وظیفم هست رسیدگی بهش بعدش ی زندگی برای خودم
    .

  2. جلسه خداحافظی بگیریم؟ شاید یکنفر باعث آسیب روحی به عاشقش شده و با روشی میخواهد با او یک جلسه تشکیل دهد و وقتی فرد عاشق در جلسه حاضر شد و طرف مقصر هرچی دلش خواست را گفت و عشقش هم برایش مهم نبوده و از آن فرد خداحافظی میکند…
    بنظرم عاشقش شاید داشته با خودش درباره دوست داشتنش کنار می آمده اما طرف مقابل با گرفتن یک جلسه زندگی و روحیه یک نفر دیگر را بدون فرصت دادن به آن کس ویران میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره