درمان حملات پانیک | 7 روش سریع درمان حمله پانیک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان حملات پانیک معمولا مدت‌ها پس از اولین حملات پانیک توسط بیمار جستجو می‌شود. مبتلایان به این بیماری معمولاً تصور می‌کنند که دچار مشکلات قلبی شده‌اند و به همین خاطر بیش از آنکه به دنبال درمان‌های روانی برای مشکل خود باشند سعی می‌کنند تا با کمک گرفتن از متخصصین مختلف دلیل بیماری خود را پیدا کنند. درنتیجه بیماران درگیر با حملات پانیک نخستین بار نه با میل خود بلکه با توصیه سایر متخصصین (مخصوصا قلب) برای درمان مراجعه می‌کنند.

بااین‌حال توجه داشته باشید که حملات پانیک بدون کمک گرفتن از جلسات روان‌درمانی بهبود پیدا نمی‌کنند و به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های این بیماری در شما یا هریک از اطرافیانتان وجود دارد بهتر است برای درمان از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره استرس کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

درمان پس از تشخیص اختلال حملات پانیک

روش های درمان حملات پانیک ، ذهن نو

پانیک به معنای یک حمله اضطرابی است که به‌صورت ناگهانی و بدون مقدمه شروع می‌شود، در طی ده دقیقه به اوج خود می‌رسد و حداکثر 30 دقیقه پس از شروع نیز خاتمه پیدا می‌کند. ازجمله ویژگی‌های حملات پانیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • احساس تنگی نفس و خفگی
  • احساس درد در قفسه سینه
  • تپش قلب و افزایش فشارخون
  • احساس گرفتگی عضلات بدن
  • فرد هنگام حملات پانیک احساس می‌کند یک گلوله سربی در گلویش گیر کرده است
  • احساس ناراحتی در دستگاه گوارش
  • تعریق
  • لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • فرد احساس می‌کند از دید نفر سوم به شرایط نگاه می‌کند

اگرچه همه نشانه‌های بالا در یک فرد دیده نمی‌شوند، اما هرچه تعداد بیشتری از این نشانه‌ها وجود داشته باشد به این معناست که حملات پانیک شدت بیشتری دارد. در جریان حملات پانیک بیمار احساس می‌کند هرلحظه ممکن است بمیرد و یا دیوانه شود. با توجه به اینکه برخی مشکلات جسمانی مانند قند خون پایین یا استفاده از برخی مواد مخدر نیز ممکن است باعث بروز حملاتی مشابه پانیک شود پیش از اطمینان از تشخیص پانیک فرد می‌بایست به لحاظ سلامت جسمی موردبررسی قرار بگیرد.

فروشگاه آرامیس
بیشتر بخوانید : درمان اضطراب شدید

درمان حملات پانیک چقدر طول می کشد؟

طول درمان پانیک بستگی به روش درمانی، شدت بیماری و درک بیمار از وضعیت جسمی و روانی خودش دارد. هر چه بیمار آگاهی کمتری نسبت به علل شروع بیماری و عوامل تشدید کننده آن داشته باشد، درمان نیز با چالش بزرگ‌تری رو به رو خواهد بود. همچنین هر چه زمان درگیری با بیماری بیشتر بوده باشد، احتمال درگیری بیمار با مصائب و جوانب بیماری نیز بیشتر است، بنابراین برای درمان بیماری و رفع نشانه‌ها موضوعات بیشتری باید در جلسات درمان مد نظر قرار بگیرد. با توجه به این پارامترها درمانگر بهترین روش را برای تعدیل وضعیت بیمار و کاهش حملات پانیک و در نتیجه درمان کامل پیش خواهد گرفت.

درمان حملات پانیک

انواع درمان های حملات پانیک ، ذهن نو

مبتلایان به حملات پانیک از این بیماری آگاهی چندانی ندارند و بیشتر تصور می‌کنند دچار یک بیماری جسمانی شده‌اند. به همین خاطر اگر نشانه‌های این بیماری را در هر یک از اطرافیانتان مشاهده می‌کنید بهتر است به آن‌ها راهنمایی کنید تا برای درمان از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرند. روانشناسان با توجه به شرایط فرد و شدت بیماری از روش‌های متفاوتی برای درمان استفاده می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- افزایش آگاهی نسبت به بیماری

اصلی‌ترین دلیلی که اضطراب را افزایش داده و باعث شدت گرفتن حملات پانیک می‌شود این است که فرد تصور می‌کند اتفاق ناگواری مثل سکته قلبی، مرگ یا از دست دادن کنترل روانی در حال جریان است.

آن‌ها گاهی اوقات نیز از پیامدهای حملات پانیک می‌ترسند و نگران این موضوع هستند که دیگران آن‌ها را مسخره کنند یا در مکانی دچار حملات پانیک شوند که امکان نجات وجود نداشته باشد. به همین خاطر در نخستین قدم برای درمان حملات پانیک روانشناس می‌بایست اطلاعات فرد را راجع به این بیماری افزایش دهد. هنگامی‌که بیمار متوجه می‌شود پانیک یک بیماری اضطرابی است و خطر جدی سلامت او را تهدید نمی‌کند تا حد زیادی از اضطراب وی کاسته می‌شود. برای اشنایی بیشتر با اختلال حمله پانیک کلیک کنید.

2- درمان حملات پانیک | آموزش راهکارهایی برای حفظ آرامش

هنگامی‌که فرد متوجه شد حملات پانیک او به دلیل اضطراب ایجاد شده؛ به‌عنوان بخش دیگری از درمان، روانشناس به وی کمک خواهد کرد تا راهکارهایی را برای حفظ آرامش یاد بگیرد. این راهکارها می‌تواند موضوعات مختلفی ازجمله تنفس عمیق، استفاده از جملات آرام‌بخش یا حتی تمرینات آرام‌سازی مثل ریلکسیشن باشد. به فرد آموزش داده می‌شود تا هنگام مواجه با مشکلات و نشانه های حملات پانیک از این روش‌ها برای کاهش اضطراب و دفع حملات پانیک استفاده کند. برای انجام تمرین ریلکسیشن کلیک کنید.

3- روش‌های مشابه‌سازی واقعیت

در این مرحله شرایطی مشابه حملات پانیک برای فرد شبیه‌سازی می‌شود. برای مثال ممکن است از طریق تزریق یا استشمام برخی مواد تنفس بیمار دچار مشکل جزئی شود و یا او را روی یک صندلی تا جایی می‌چرخانند که احساس سرگیجه به وی دست بدهد. بیمار در این شرایط می‌بایست از راهکارهایی که برای کنترل اضطراب آموزش دیده استفاده کند و اجازه تشدید حملات پانیک را ندهد. اگر بیمار بتواند در اتاق درمان و در شرایطی که همه‌چیز تحت کنترل متخصص است از پس این تمرین بربیاید؛ در موقعیت‌های حقیقی زندگی نیز این توانایی را خواهد داشت. درمان حملات پانیک با این روش نیاز به نظارت متخصصی مجرب دارد.

4- درمان حملات پانیک | انواع متدهای روانشناختی

روانشناسان متدهای درمانی مختلفی برای کنترل و درمان حملات پانیک دارند. رویکردهای شناختی رفتاری و رفتار هیجانی بیشترین بازخورد مثبت را در درمان اختلالاتی چون حملات پانیک داشته‌اند. تکنیک‌های ذهن آگاهی، درمان eft ، غرقه سازی، خودگویی مثبت، مدیتیشن و.. از جمله روش‌های مناسب برای کار با کسانی است که دچار حملات پانیک می‌شوند.

5- تن آرامی

یکی از روش های مفید برای درمان حملات پانیک استفاده از روش های تن آرامی است. تن آرامی با کمک متخصصین روانشناسی بیشتری تاثیر  را دارد. در طی این تمرینات فرد یاد می گیرد که چطور در کنار افکار استرس زا، تنش و اضطراب را از بدنش دور کند. با تکرار این تمرینات تعداد حملات پانیک کمتر و صفر خواهد شد.

برای آشنایی با تکنیک های آرام سازی خود کلیک کنید.

6- ذهن آگاهی

یکی دیگر از روش های درمان حملات پانیک استفاده از ذهن آگاهی است. بیمارانی که دچار حملات پانیک می شوند از اتفاقات ناگواری که قرار است رخ دهد دچار ترس شدید می شوند. ذهن آگاهی به آن ها کمک می کند تا در لحظه اکنون قرار بگیرند. توجه و بودن در زمان حال به آن ها کمک می کند تا به جای افکار منفی، امروز برای مشکلات راه حل پیدا کنند. و برای فردا برنامه ریزی واقعی داشته باشند. برای آشنایی با روش های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کلیک کنید.

7- درمان شناختی، رفتاری و هیجانی

یکی دیگر از روش های موفق در درمان حملات پانیک ، متد درمانی شناختی رفتاری هیجانی است. در این روش درمانی ارتباط بین هیجانات، افکار و رفتارهای فرد مورد بررسی قرار می گیرد. شما پس از آگاهی از نحوه تعامل این سه عامل، به کمک متخصص روانشناسی می‌توانید به نتیجه مطلوب یعنی درمان حملات پانیک برسید.

پیامدهای عدم درمان حملات پانیک

پیامدهای عدم درمان حمله های پانیک ، ذهن نو

حملات پانیک نوعی زنگ خطر محسوب می شود. ظرفیت روان شما برای تحمل استرس ها و مشکلات به حدی لبریز شده که با نشانه های حملات پانیک تظاهر پیدا می کنند. بنابراین شما هر چه زودتر باید به دنبال راهی برای کاهش فشارهای روانی بکنید. در صورت عدم پیگیری درمان حملات پانیک احتمال ابتلا به سایر اختلالات روانی و حتی جسمی نیز بالا می رود. اختلالات سایکوسوماتیک، افسردگی، اختلالات اضطرابی، ابتلا به انواع فوبیا، وسواس و… از  جمله اختلالاتی است که در پی حملات پانیک ممکن است ایجاد شود.

مشکلات قلبی، سکته مغزی و اختلالات گوارشی از رایج ترین پیامدهای عدم درمان حملات پانیک هستند. بنابراین شما باید برای حفظ سلامت جسمانی و روانی تان هر چه زودتر با متخصصین روانشناسی صحبت نمایید.

درمان سریع حملات پانیک با دارو

اگرچه داروها را نمی‌توان درمانی قطعی برای پانیک دانست بااین‌حال اگر شدت بیماری بیش از آن باشد که فرد بتواند با اراده خود آن را کنترل کند، استفاده از داروهای ضد اضطراب کمک‌کننده خواهد بود. این داروها همان‌طور که از نامشان پیداست شدت اضطراب را کاهش می‌دهند و تا حدودی از بروز حملات پانیک جلوگیری می‌کنند. اما در استفاده از آن‌ها می‌بایست این نکته را به خاطر داشته باشید که دارو توانایی درمان قطعی حملات پانیک را ندارد و صرفاً باعث کاهش نشانه‌ها می‌شود. این به معنای آن است که با قطع مصرف دارو علائم بیماری شما مجدداً بازخواهد گشت.

با توجه به شرایط جسمی، شدت بیماری و همین‌طور سابقه مصرف داروها متخصصین ممکن است از داروهای مختلفی برای درمان حملات پانیک شما استفاده کنند. از مهم‌ترین داروهایی که برای درمان حملات پانیک مورداستفاده قرار می‌گیرد بنزودیازپین‌ها هستند، اما تحقیقات نشان داده استفاده از بنزودیازپین‌هایی مثل آلپرازولام یا کلونازپام حتی در هنگام شروع حملات پانیک می‌تواند باعث متوقف شدن آن شود. برای اشنایی با عوارض و انواع داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان حملات پانیک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا دارویی برای درمان حملات پانیک وجود دارد؟

دارویی که توانایی درمان کامل این بیماری را داشته باشد وجود ندارد، اما داروهای ضد اضطراب می‌توانند از شدت گرفتن حملات جلوگیری کنند.

بهترین راه درمان حملات پانیک چیست؟

استفاده از روش های درمان شناختی بهترین نتیجه را برای بیمار خواهد داشت. این روش ها احتمال بازگشت بیماری را به صفر رسانده و موجب بهبود کیفیت کلی زندگی بیمار می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره