هورمون عشق | نشانه ها ، فواید و علت کاهش هورمون عشق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هورمون عشق یا همان اکسی توسین یکی از مواد شیمیایی موجود در بدن است که بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح آن هنگام عاشق شدن بالا می‌رود. از همین رو بسیاری از متخصصان لقب هورمون عشق را به آن داده‌اند. با این حال اکسی توسین تنها در احساس عشق و علاقه به جنس مخالف تاثیر ندارد، بلکه در جنبه‌های دیگری نظیر میل جنسی و رسیدن به ارگاسم نیز نقش دارد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

هورمون عشق یا اکسی توسین چیست؟

نتایج آزمایش‌های انجام شده روی زوجینی که در روابط عاشقانه قرار دارند، نشان می‌دهد که سطح هورمون اکسی توسین در این افراد بالاتر از سایرین است. همین نتیجه باعث شده که بسیاری از متخصصین به اکسی توسین لقب هورمون عشق را بدهند. با این حال این ماده شیمیایی علاوه بر عشق ورزی در مسائل دیگری نیز تاثیر می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تمایل جنسی و شدت ارگاسم اشاره کرد.

به طور کلی باید گفت برخورداری از سطوح مناسب هورمون اکسی توسین بر جنبه‌های مختلف رابطه عاطفی تاثیر مثبت می‌گذارد که مواردی نظیر همدلی، ایجاد خاطرات مثبت، وفاداری، تعهد و اعتماد را شامل می‌شوند. برای آشنایی با روانشناسی عشق کلیک کنید.

آشنایی دقیق تر با هورمون اکسی توسین

اکسی توسین نوعی هورمون است که همانند یک انتقال دهنده عصبی شیمیایی عمل می‌کند. هورمون عشق نقش مهمی در تولید مثل دارد. همچنین اکسی توسین در زنان فرایند زایمان را تسهیل کرده و منجر به ترشح شیر از پستان نیز می‌شود. نقش هورمون اکسی توسین در تولید مثل مردان این است که به حرکت اسپرم‌های آن ها کمک می‌کند.

ارتباط هورمون عشق با انتقال دهنده های عصبی

هورمون عشق یا همان اکسی توسین تا حد زیادی در تعامل با انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با شادی و لذت (سروتونین و دوپامین) عمل می‌کند. از همین رو بعضا به اکسی توسین، سروتونین و دوپامین هورمون‌های شادی نیز می‌گویند.

هنگامی که جذب فردی از جنس مخالف می‌شوید، سطح دوپامین مغزتان بالا رفته و سروتونین سیستم عصبی‌تان نیز افزایش می‌یابد. این رویدادها در کنار ترشح هورمون آکسی توسین باعث می‌شود که شما دست خوش هیجانات شدیدی شوید و احساس کنید که عاشق شده‌اید. برای اشنایی با نشانه های عاشق شدن کلیک کنید.

چگونه هورمون عشق عواطف ما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

طی یک مطالعه مروری که آثار اکسی توسین بر رفتاری‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار داد، مشخص شد که این هورمون ابعاد مختلفی از رفتارهای انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در تجربه آرامش، میزان اعتماد به اطرافیان و ثبات روانشناختی کلی فرد نقش دارد.

نتایج پژوهش‌ها بیانگر این است که ترشح آکسی توسین ( هومون عشق ) در برخی قسمت‌های سیستم عصبی میزان استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و در نتیجه در احساس بهزیستی و آرامش موثر است.

اکسی توسین و تجربه عشق مادری

اکسی توسین به عنوان هورمون مادرانگی عشق نیز شناخته می‌شود. چرا که در جنبه‌های مهمی از رفتارهای مادرانه نقش دارد که در ادامه به هرکدام از آن‌ها اشاره کرده ایم.

1- زایمان

ترشح هورمون اکسی توسین ( عشق ) در اواخر بارداری در حقیقت این پیام را به رحم می‌رساند که انقباضات خود را شروع کند، همین مسئله منجر به آغاز فرایند زایمان می‌گردد. همچنین ترشح این هورمون در بازسازی بدن زن پس از زایمان نیز تاثیر دارد. چرا که باعث می‌شود بعد از تولد کودک، رحم به اندازه طبیعی خود بازگردد.

2- شیردهی

هنگامی که کودک سینه مادر را می‌مکد هورمون عشق یا اکسی توسین نیز در بدن تولید می‌شود. افزایش سطح آکسی توسین به جهش شیر و بیرون آمدن آن از سینه مادر کمک می‌کند. از آنجایی که شیردهی مناسب تاثیر بسزایی بر رابطه مادر و فرزند دارد، می‌توان گفت که اکسی توسین به طور غیرمستقیم در این مسئله نیز تاثیر خود را می‌گذارد.

3- ارتباط مادر و فرزند

جدا از تاثیرات غیرمستقیم پژوهش‌ها نشان می‌دهند مادرانی که سطوح بالاتری از اکسی توسین در بدن خود دارند. رفتارهای عاطفی‌تری با فرزند خود داشته و مراقبت بیشتری نیز به عمل می‌آورند. برای مثال آن‌ها به دفعات بیشتری فرزند خود را وارسی کرده، با عاطفه بیشتری فرزند خود را لمس می‌کنند، برای فرزند خود آواز می‌خوانند و بیشتر برای صحبت کردن با کودک وقت می‌گذارند.

استفاده از هورمون عشق به عنوان دارو

با مطالعه اثرات مثبت اکسی توسین این سوال برای بسیاری از مخاطبان پیش می‌آید که در صورت کمبود آکسی توسین آیا شکل دارویی آن برای مصرف وجود دارد یا خیر؟ در جواب باید گفت بله، با این حال موارد استفاده از آن محدود است.

به طوری که اغلب تنها برای شروع یا تحریک انقباضات زایمان و کاهش خونریزی‌های مرتبط با آن تجویز می‌گردد. شکل دارویی هورمون عشق می‌تواند عوارض جانبی مختلفی برای مصرف کننده ایجاد نماید که از جمله آن‌ها می‌توان به تپش قلب و دچار شدن به خونریزی‌های غیرطبیعی اشاره کرد.

سخن آخر

شما هم حتما با خواندن این مقاله متوجه احساسات خاص خود هنگام مواجهه با همسر یا فرد مورد علاقه تان شده اید. اما باید بدانید در برخی سنین به خصوص نوجوانی قدرت تشخیص عشق واقعی از کاذب بسیار پایین است. پس باید آگاهانه انتخاب و رفتار کنید. اگر در این مسیر دچار تردید یا مشکلی شده اید، حتما از مشورت با افراد آگاه استفاده نمایید. شما با دریافت مشاوره از بهترین متخصصان ذهن نو قادر به رسیدن به عشق واقعی تان را بکنید. برای آشنایی با نشانه عشق واقعی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هورمون عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

 آیا هورمون عشق می تواند برای مردان و یا پدری کردن هم تاثیر داشته باشد؟

بله، با وجود مطالعات بیشتر در مورد زنان پژوهش‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهند رابطه پدر و فرزندی در ترشح آکسی توسین در مردان نیز اثر می‌گذارد و باعث می‌شود آن‌ها ارتباط گرم‌تری با فرزند خود برقرار کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره