بلوغ پسران | مشکلات مربوط به دوران بلوغ در پسر ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بلوغ پسران فرایند بلوغ پسران چه سنینی را شامل می‌شود و دارای چه علائمی است؟ پسران معمولا در سنین 10 الی 17 سالگی به بلوغ می‌رسند. علائمی که از شروع فرایند بالغ شدن در آن‌ها خبر می‌دهند مواردی نظیر بم شدن صدا، سرعت یافتن فرایند قد کشیدن، رشد موهای زائد و انزال شبانه را در برمی‌گیرند. والدین و نوجوان با اطلاع از این تغییرات می‌توانند جلوی بسیاری از مشکلات و سختی‌های مربوط به این دوره را بگیرند و آن را تبدیل به فرصتی برای رشد و آمادگی برای ورود به دنیای بزرگسالان بکنند. در ادامه به توضیحاتی درباره بلوغ پسران خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع از نکات مربوط به تربیت نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ پسران می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید. 

منظور از بلوغ چیست؟

بلوغ دوره سنی است که در هر دو جنس اتفاق می افتد. اما بلوغ پسران دارای تفاوت هایی در مراحل جسمی و روانی است. تمامی این تغییرات جسمی برای دستیابی نوجوان به ویژگی های جنسی ثانویه و قدرت باروری اتفاق می افتد. اما این تغییرات فقط در سطح جسمانی نبوده و تحولات بیولوژیکی، روانی اجتماعی و عاطفی به طور توام رخ می دهد. نوجوان برای عبور از این دوره نیاز به حمایت و آموزش دارد. پس حتما در این باره شما و او باید مطالعه کرده و از متخصصان راهنمایی دریافت کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

بلوغ پسران

شروع دوران بلوغ پسران برای او و خانواده دارای چالش هایی است که اگر آموزش های لازم به درستی داده نشود، سختی های بیشتری را متحمل خواهید شد. سرکشی ها و تعارضات نوجوان و والد بیشتر شده و خانواده تان را دچار تنش هایی خواهد کرد. بنابراین به عنوان نوجوان و والدین نوجوان باید نسبت به تغییراتی که در جسم و روان پسران رخ می دهد آگاهی لازم را داشته باشید. بلوغ پسران با افزایش ناگهانی قد، آکنه صورت، تغییر صدا، رویش موهای زائد، رویش ریش ها برای دیگران نمود پیدا می کند. اما آنچه که خود نوجوان احساس می کند خیلی متفاوت تر است.

بلوغ پسران آن ها را از درون نیز دچار دگرگونی می‌کند. افکار و نگرش آن ها نسبت به زندگی و حوادث روزمره دستخوش تغییراتی خواهد شد. شما دیگر نمی توانید از او به مانند یک کودک انتظار حرف شنوی داشته باشید. اما به اندازه یک بزرگسال هم نمی توانید به انتخاب های او اعتماد کنید. پس با دریافت خدمات مشاوره نوجوان حتما در این باره راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

فروشگاه آرامیس

علائم و نشانه های بلوغ پسران

نشانه های بلوغ پسران، ذهن نو

فرایند بلوغ پسران اغلب از حدود 10 سالگی شروع می‌شود و در 17 سالگی به پایان می‌رسد. در این میان سریع‌ترین تغییرات اغلب در بازه زمانی 11 تا 14 سال اتفاق می‌افتند. پسران در این دوره علائم متعددی را  در جنبه‌های جسمانی، جنسی و روانی تجربه می‌کنند که به یکباره همه چیز را در آن‌ها دگرگون کرده و شروع بزرگسالی را نوید می‌دهند. در ادامه هریک از جنبه های بلوغ پسران را شرح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید : سن بلوغ

علائم جسمانی و جنسی در بلوغ پسران

در سنین بلوغ ترشح هورمون تستوسترون که نوعی هورمون مردانه است در پسران افزایش می‌یابد؛ همین هورمون منجر به بروز علائم جسمانی مختلفی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرعت یافتن رشد قد و وزن، کلفت شدن صدا، رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدن از جمله صورت، بدن، زیر بغل و ناحیه تناسلی، رشد بیضه‌ها و تجربه انزال شبانه اشاره کرد.

1- متورم شدن نوک پستان

پسران در سنین بلوغ متوجه حساسیت و تورم نوک پستان هایشان می شوند. این مساله گاه آن ها را آزار می دهد. اما بعد از حدود 6 ماه از بین خواهد رفت.

2- دورگه شدن صدا

تغییر صدا هنگام بلوغ پسران برای هر کسی مشهود است. صدای او از حالت کودکانه خارج می شود. اما صدای خروسکی او چندان شاید زیبا به نظر نیاید. اما با پایان بلوغ و بم شدن صدایشان دیگر نه تنها گوش خراش نبوده بلکه برای شنوندگان جذاب هم می شود. برای آشنایی با طول زمان و راه های حل چالش های دوران دو رگه شدن صدا کلیک کنید.

3- رشد موهای زائد در نواحی شرمگاهی و زیر بغل

یکی دیگر از مشخصه های بلوغ پسران رشد موهای زائد در ناحیه شرمگاهی است. موهای تیره در بالای آلت تناسلی و کیسه بیضه ها و در زیر بازو رشد می کند. در این بازه بهداشت اهمیت زیادی دارد تا اعتماد به نفس نوجوان حفظ شود.

4- جوش صورت

شاید نوجوان بتواند به نحوی تمام تغییرات دیگر را سرپوش بگذارد، اما آکنه و جوش صورت از آزاردهنده ترین تغییرات بلوغ پسران است. با رعایت بهداشت و تغذیه سالم می توانید این عارضه را کاهش دهید.

5- تغییرات عاطفی و نوسانات خلقی

تعامل با نوجوانان با توجه به نوسانات خلقی شان بسیار دشوار می شود. اما باید بدانید که بسیاری از این تغییرات به دلیل افزایش هورمون ها است. شما در این بازه متوجه پرخاشگری، تحریک پذیری، کم شدن آستانه تحمل، اضطراب، افسردگی، دغدغه های مربوط به وضعیت بدنی، کمبود اعتماد به نفس … خواهید شد.

6- تغییرات مربوط به آلت تناسلی

با بزرگ شدن بیضه ها و آلت تناسلی، افزایش خون رسانی نیز اتفاق می افتد. در نتیجه نعوظ رخ خواهد داد. حتی خواب هایی ما محتوای جنسی نیز برای نوجوان پیش می آید. به موجب افکار و خواب های جنسی ممکن است که انزال (آزاد شدن اسپرم ها) در بیداری یا خواب رخ دهد. در این بازه پسران نگران این خواب ها، اندازه آلت تناسلی و افزایش میل جنسی هستند که تا به حال با آن روبرو نشده بودند. بنابراین احتمال خودارضایی افزایش می یابد. برای آشنایی با نشانه ها و علت خودارضایی در مردان کلیک کنید.

علائم روانشناختی در بلوغ پسران

آنچه بیش از هرچیز دوران بلوغ را برای پسران چالش زا می‌کند، تغییرات روانشناختی است که در این دوران روی می‌دهد. برای مثال به دلیل تغییر هورمونی پسران در این دوران پرخاشگرتر می‌شوند از همین رو ممکن است بهانه گیر شده و با شما بر سر موضوعات مختلف بحث نمایند.

همچنین آن‌ها در گذار از کودکی به بزرگسالی بوده و می‌خواهند هویت دلخواه خود را کشف کنند. این مسئله باعث می‌شود نیاز به استقلال بیشتری داشته باشند و حرف شنویشان از پدر و مادر کاهش پیدا کنند. در عوض آن‌ها علاقه دارند بیشتر اوقات خود را بادوستانشان بگذرانند و از الگوهای خود در زندگی پیروی نمایند.

بسیار اهمیت دارد که به عنوان والدین فرزند خود را درک کرده و بیش از پیش با او کنار بیایید. اگر احساس می‌کنید فرزندتان بیش از حد در سنین بلوغ حساس شده یا فکر می‌کنید ممکن است در رفتارهای پرخطر نظیر مصرف مواد یا روابط جنسی درگیر شده باشد، بهتر است با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان مشورت نمایید. برای آشنایی بیشتر با روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

مشکلات احتمالی در بلوغ پسران

طی شدن فرایند بلوغ در هر دو جنس زمان بندی خاص خود را دارد. بروز علائم بلوغ زودتر یا دیرتر از آنچه گفته شد به عنوان وضعیت بلوغ زودرس یا دیررس در نظر گرفته می شود. این وضعیت برای نوجوان مشکلاتی ایجاد می کند که بهتر است با متخصصین در این باره مشورت نمایید. ما در ادامه به علل هرکدام از این ها اشاره کرده ایم.

علل بلوغ زودرس پسران

بلوغ زودرس در پسران به وضعیتی گفته می‌شود که طی آن فرزند پسر شما قبل از 10 سالگی دچار هرگونه علامتی از بلوغ جسمانی و جنسی شود. این مسئله می‌تواند تحت تاثیر عوامل محیطی نظیر مواجه شدن با مسائل جنسی در دوران کودکی، عوامل زیستی نظیر نوع تغذیه و سلامت عمومی و عوامل ژنتیکی باشد. برای اطمینان از طبیعی بودن سرعت رشد در فرزندتان لازم است به یک متخصص مراجعه کرده و وضعیت نوجوان را با او در میان بگذارید.

علل بلوغ دیررس پسران

بلوغ دیررس به وضعیتی گفته می‌شود که فرزند شما تا 17 سالگی علامتی از بالغ شدن راتجربه نکند. این شرایط می‌تواند تحت تاثیر بیماری‌های جسمی نظیر دچار بودن به اختلالات هورمونی، بیماری‌های کلیوی، داشتن تومور، مشکلات کروموزومی و ژنتیکی باشد.

همچنین مصرف برخی داروها نظیر داروهای شیمی درمانی و بعضی داروهای اعصاب و روان می‌تواند در شروع فرایند بلوغ در پسران تاثیر بگذارد. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که برای اطمینان یافت از طبیعی بودن سرعت رشد در فرزندتان به یک متخصص مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

بلوغ پسران از چه سنی شروع می شود ؟

شروع بلوغ پسران، ذهن نو

شروع بلوغ پسران زمان مشخصی ندارد. اما تغییرات جسمی تقریبا از 12 الی 16 سالگی آغاز می شود. عواملی مثل ژن و محیط بر روی بلوغ تاثیر می گذارند. به باور برخی چربی بدن نیز می تواند در شروع بلوغ پسران نقش داشته باشد. از آن جا که بلوغ پسران با رشد ویژگی های جنسی ثانویه و سریع رخ می‌دهد، متخصصان زمان دقیقی را نمی توانند تعیین کنند.

در تحقیقات به عمل آمده ژن GPR54 وظیفه رمزگذاری پروتئینی را دارد که در ترشح هورمون GnRH از هیپوتالاموس نقش دارد. کسانی که فاقد این ژن هستند در بروز نشانه های بلوغ دچار مشکل می شوند.

مراحل بلوغ پسران

تقریبا در تمامی افراد سالم، بلوغ به یک ترتیب مشخص جلو می رود. پس این تغییرات در بلوغ پسران کاملا قابل پیش بینی است. در ادامه به ترتیب تغییراتی که از زمان شروع بلوغ در پسران رخ می دهد را شرح داده ایم.

  • در ابتدا بزرگ شدن بیضه ها رخ می دهد (حدودا 11 و نیم سالگی و تا شش ماه ادامه دارد)
  • بزرگ شدن آلت تناسلی از نظر طول و قطر
  • رشد موهای ناحیه شرمگاهی و زیر بغل (بعد از بزرگ شدن آلت رخ می دهد)
  • بم شدن صدا و رشد عضلات بدن
  • رویش موهای صورت
  • افزایش تستوسترون و ایجاد قدرت باروری در مردان

سخن آخر

در سال های اخیر با افزایش کانال های مختلف و صفحات مجازی جوانان بیش از هر زمانی راحت تر می توانند به اطلاعات جنسی دسترسی پیدا کنند. بنابراین با مطالعه و دریافت آموزش های لازم می توانند از به راحتی با مسائل مربوط به بلوغ پسران آشنا شده و راهکارهای مناسبی به کار بگیرند. در این مقاله سعی شد تا به طور کامل مسائل مهم در این زمینه بازگو شود. اما برای کسب راهنمایی و آموزش های لازم در این زمینه حتما با متخصصان و روانشناسان صحبت کنید.

متخصصان خانواده، کودک و نوجوان به شما در زمینه چالش های مرتبط با نوجوانان راهنمایی ها کامل ارائه می دهند. شما می توانید با تکیه بر تخصص این افراد با خیال راحت حل مسائلتان را به آن ها بسپارید. این گونه تنش ها و مسائل میان شما و فرزندتان نیز در کوتاه ترین زمان و بهترین نحو حل خواهد شد

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ پسران می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا پرخاشگر شدن پسران در دوران بلوغ طبیعی است؟

افزایش تجربه خشم و پرخاشگری در دوران نوجوانی می تواند تحت تاثیر بالا رفتن سطح هورمون تستوسترون باشد. با این حال اگر شدت پرخاشگری بالاست و منجر به بروز آسیب در خانواده می شود لازم است با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان مشورت نمایید.

آیا بلوغ دیررس از نظر روانی به پسران آسیب می زند؟

بله، پسران در دوران نوجوانی به شدت به دنبال کسب تایید از جانب همسالان هستند و پیرامون این موضوع هویت خود را تعریف می کنند. بلوغ دیررس با افزایش احتمال طرد شدن از جانب همسالان و کودک دیده شدن پسران زمینه بروز انواع آسیب های روانشناختی را ایجاد می کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره