دوست یابی آنلاین برای مقاصد مختلف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوست یابی آنلاین شاید هنوز برای بسیاری از پدر و مادرها قابل درک نباشد. در واقع آن‌ها از ارتباط برقرار کردن فرزندانشان با افراد غریبه می‌ترسند و نگران بروز آسیب‌های اجتماعی هستند. با این حال باید بپذیریم که جامعه به سمت دیگری در حال حرکت است. بسیاری از پیام رسان‌ها کار را برای پیدا کردن یک دوست ساده کرده‌اند و با لمس یک دکمه می‌توانند افراد زیادی را به ما معرفی کنند. در این فضا به عنوان والدین باید سعی کنیم به روز مانده و مزایا و معایب این دوستی‌ها را با هم در نظر بگیریم. این امر باعث می‌شود که فرزندان به خصوص نوجوانان تاثیرپذیری بیشتری از خود نشان دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای آشنایی با مزایا و معایب دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

دوست یابی آنلاین  خوب است یا بد؟

امروزه شبکه‌های اجتماعی راهی برای از میان بردن فاصله‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند به سادگی ما را با گستره وسیعی از افراد در سراسر جهان متصل کرده و به همین ترتیب کمک کنند تا دوستان تازه‌ای پیدا کنیم. این امر در عین حال که ایده جذابی است می‌تواند برای بسیاری از افراد به خصوص والدین نگران کننده باشد.

آن‌ها می ترسند که فرزندانشان با افراد نامناسبی آشنا شده و در دام آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد یا دیدن تصاویر جنسی گرفتار شوند. برای قضاوت در مورد اینکه دوست یابی آنلاین و استفاده از شبکه‌های اجتماعی به این منظور خوب است یا بد باید نگاهی همه جانبه داشته باشیم.

در حقیقت ما نمی‌توانیم به طور کل دوست‌یابی آنلاین را منع کنیم، چرا که این مسئله پدیده‌ای چند وجهی است و نکات مثبت و منفی را به طور همزمان در خود پوشش داده است. در عوض باید اطلاعات خود را در مورد آن بالا برده و به عبارتی به روز بمانیم. اگر شما مزایای دوست‌یابی آنلاین را بدانید به عنوان والدین می‌توانید علت گرایش فرزندان خود به شبکه های اجتماعی را بهتر درک کرده و راهنمایی‌های موثرتری را ارائه دهید.

مزایای دوست یابی آنلاین

روانشناسان بر این باورند که شما تنها زمانی می‌توانید در انتخاب دیگران تاثیر بگذارید که هم زمان به نکات مثبت و منفی تصمیمات اشاره کنید. در واقع اگر فقط از یک موضوع بدگویی کنید، فرد مقابل احساس می‌کند شما اطلاع چندانی از موضوع نداشته و یا او را درک نمی‌کنید؛ در نتیجه تاثیر چندانی از حرف‌های شما نمی‌پذیرد. در همین راستا تلاش کنید با مزایای دوست یابی آنلاین آشنا شوید تا بتوانید نظرات مفیدتر و موثرتری در این باره ارائه کنید.

در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مزایای دوست یابی آنلاین اشاره کرده ایم:

1- از میان رفتن محدودیت زمانی و مکانی

در گذشته هرکس برای اینکه بتوانند دوست جدیدی پیدا کنند، باید وقت و انرژی زیادی صرف می‌کردند و در مکان‌های خاصی نظیر مدرسه، مهمانی، محافل خانوادگی و … مهارت‌های اجتماعی خود را به کار می‌بردند. اما امروزه با وجود پدیده‌ای مثل دوست یابی آنلاین بسیاری از این محدودیت‌ها از بین رفته است. افراد در هر زمان و مکانی مثلا زمانی که تنها در اتاق خود نشسته‌اند می‌توانند با گستره وسیعی از مردم به طور اینترنتی ارتباط برقرار کرده و از این میان دوستان مورد علاقه خود را نیز بیابند.

2- فرصتی برای افراد با مهارت های اجتماعی کمتر

اکثر افرادی که از مهارت‌های اجتماعی بالایی برخوردار نیستند، در فضای مجازی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. برای مثال نوجوانان کمرو که در محیط مدرسه اغلب احساس طرد شدن دارند، در فضای مجازی می‌توانند شخصیت جذاب‌تری از خود بروز دهند و از آنجایی که مکالمه از طریق چت از مکالمه واقعی آسان‌تر است ابراز وجود بیشتری داشته باشند.

3- آشنایی با طیف وسیعی از مردم

در دنیای روزمره تعاملات ما محدودتر است. اغلب افرادی را می‌بینیم که از نظر سطح فرهنگی، اقتصادی و سایر مواردی از این قبیل شبیه به ما هستند. اما دوست یابی آنلاین دنیای گسترده‌تری را در اختیار ما قرار می‌دهد، پس می‌توانیم افراد با هر نوع شغل یا درآمد را در فضاهایی نظیر اینستاگرام جستجو کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. این امر در داشتن گستره دید وسیع‌تر تا حد زیادی به ما کمک می‌کند.

معایب دوست یابی آنلاین

با وجود تمام مزایایی که برای دوست یابی آنلاین ذکر شد افراد در این فضا در معرض آسیب‌های خاصی نیز قرار دارند. آگاهی از این آسیب‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم با چشم بازتری در فضای آنلاین عمل کنیم و از بروز خطرات بالقوه پیشگیری نماییم. در ادامه به چند مورد از آسیب‌ها نیز اشاره کرده‌ایم.

1- حساب های کاربری جعلی

متاسفانه امروزه بسیاری از کاربران فضای مجازی اقدام به ساخت حساب‌های کاربری جعلی می‌کنند. پس باید هنگام تعامل با افراد ناشناس به پروفایل و اطلاعاتی که فرد از خود ارائه می‌دهند، بیشتر دقت کنید تا فریب شخصیت‌های دروغین را نخورید.

2- دزدی و کلاهبرداری اینترنتی

افراد در فضای اینترنتی آزادی عمل بیشتری برای اغوا کردن و فریب دیگران دارند. از همین رو امروزه دزدی‌های اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. بسیار اهمیت دارد تا زمانی که در دنیای واقعی دوستان مجازی خود را ندیده و شناخت کافی کسب نکرده اید، اطلاعات مالی مهم خود نظیر شماره حساب یا رمز کارت بانکی‌تان را در اختیار آن‌ها قرار ندهید.

3- سوء استفاده های عاطفی و جنسی

بسیاری از افراد سوء استفاده گر از فضای اینترنتی و دوست یابی آنلاین برای مقاصد آزارگرانه خود استفاده می کنند. آن‌ها ممکن است احساسات افرادی که تازه وارد این فضا شده‌اند را به بازی بگیرند و یا از عکس‌های آن‌ها سوء استفاده نمایند. در نتیجه همان طور که در دنیای واقعی باید از خود مراقبت کنید در فضای اینترنتی نیز باید مراقب خود باشید. اگر در ارتباطات خود دچار مشکل شده‌اید می‌توانید با دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر مسائل خود را راحت تر حل نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چطور می توانم جلوی دوستی های آنلاین و مجازی فرزند نوجوانم را بگیرم؟

بهترین راه برخورد با نوجوانان داشتن ارتباط صمیمانه با آن ها و به روز نگه داشتن اطلاعات خود است. رفتارهایی نظیر منع و تنبیه بیشتر باعث می شود فرزندتان به سمت رفتارهای آسیب زا کشیده شود. در نتیجه تلاش کنید به جای امر و نهی کردن نقش یک راهنما و دلسوز را ایفا کنید. اگر در این زمینه مشکلات زیادی را تجربه می کنید مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان می تواند تا حد زیادی به شما در این زمینه کمک نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره