عشق اول زنان | فراموشی عشق اول برای زنان ساده است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عشق اول زنان مانند مردان یک رابطه منحصر به فرد است. اما در بیشتر موارد زنان درگیر روابطی می‌‍شوند که در واقع برپایه عشق نبوده و باورهای غلط آن‌ها را به ماندن در آن رابطه وا می‌دارد. در مقابل دسته‌ای دیگر از زنان که عشق را تجربه کرده‌اند و به هر دلیلی رابطه‌شان به اتمام رسیده، برای ورود مجدد به رابطه دچار تردیدهایی از جانب خود و نگرانی‌هایی از جانب خواستگارهای‍شان می‌شوند. درچنین شرایطی فراموش کردن عشق اول زنان می‌تواند تبدیل به یک چالش شده و زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد. در ادامه به ویژگی‌ها و راه‌های فراموش کردن عشق اول زنان اشاره کرده‌ایم.

عشق اول زنان

فراموش کردن عشق اول زنان پدیده دشواری است. اگرچه تجربه عشق اول برای همه ما تجربه منحصربه‌فردی است که شاید دیگر با آن کیفیت تکرار نشود. اما این به معنای آن نیست که شما محکوم هستید که برای همیشه در فکر عشق اول خود بمانید. و یا دیگر نتوانید یک رابطه عاطفی باکیفیت را در زندگی تجربه کنید. اگر احساس می‌کنید علی‌رغم گذشت زمان کافی هنوز نتوانسته‌اید خاطره عشق اول خود را فراموش کنید و یک رابطه مطلوب دیگر را شروع کنید. و یا در شرایطی که شریک احساسی شما علی‌رغم تمام تلاش‌هایتان همچنان در فکر رابطه عاطفی قبلی خود است. بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با تفاوت های عشق اول زندگی کلیک کنید.

ویژگی های عشق اول زنان

برخلاف تصوری که در نوجوانی ایجاد می‌شود، عشق اول همیشه قرار نیست اولین رابطه عاطفی فرد باشد. و گاهی ممکن است پس از چند رابطه بی‌سرانجام شما با فردی آشنا شوید که برای نخستین بار احساس عشق و محبتی کنید که پیش از آن احساس نکرده بودید. بااین‌حال عشق اول برای همه ما تجربه منحصربه‌فردی است. که طعم آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. همه ما در اولین رابطه عاطفی جدی خود بیش از سایر روابط درگیر احساسات می‌شویم و برای خوشحالی طرف مقابل انرژی بیش‌تری می‌گذاریم. به همین خاطر پایان چنین رابطه‌ای خیلی سخت است. زیرا فرد موضوع باارزشی را ازدست‌داده که انرژی زیادی صرف آن کرده بود. عشق اول زنان بیشتر مانند عشق به پدر است.

تجربه عشق اول زنان می‌تواند حساس‌تر از آقایان باشد. زنان در مقایسه با آقایان شخصیت‌های وابسته‌تر و درعین‌حال آسیب‌پذیرتری دارند. و این باعث می‌شود که پایان یک رابطه عاطفی صدمات روحی بیشتری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. پس دلایل اهمیت عشق اول زنان را می‌توان در ویژگی‌های احساسی این رابطه دانست. در ادامه به 4ویژگی عشق اول زنان اشاره کرده‌ایم که آن را منحصر به فرد می‌کند.

شدت بالای احساسات

وقتی پس از چند شکست عاطفی وارد یک رابطه جدید می‌شوید، این را یاد گرفته‌اید که از روز اول نمی‌بایست بی‌قید و شرط احساسات خود را برای طرف مقابل خرج کنید. اما در اولین رابطه عاطفی شدت احساسات بالاست و شما از همان روز اول تمامی احساس خود را خرج طرف مقابل می‌کنید. این یکی از ویژگی‌هایی است که عشق اول زنان را تبدیل به رابطه‌ای خاص می‌کند. علاوه بر این مغز شما نیز درگیر حجم بالایی از ترشح هورمون‌ها نظیر سروتونین، دوپامین و همین‌طور اکسی‌توسین یا هورمون عشق می‌شود که باعث می‌شود شما احساس لذت بیش‌ازحدی را تجربه کنید و به‌نوعی مغزتان به این میزان از ترشح مواد شیمیایی وابسته می‌شود. به همین خاطر است که با پایان یافتن یک رابطه عاطفی شما دچار احساس بی‌قراری و ناراحتی می‌شوید و زمانی طول خواهد کشید تا شرایط به شکل اول آن بازگردد.

تجربه نخستین‌ها

حتماً شما نیز به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که همیشه اولین‌ها بهتر و بیشتر در خاطر می‌مانند. حتی می‌توان گفت مغز انسان به‌نوعی سازمان داده شده که نخستین تجربه با قدرت بیشتری در حافظه فرد باقی می‌ماند. و این یکی دیگر از دلایلی است که عشق اول زنان را تبدیل به موضوعی خاص می‌کند.

فروشگاه آرامیس

زنان با تمام وجود در عشق اول حضور دارند

عشق اول زنان رابطه‌ای است که آن‌ها با تمام وجود در آن حضور دارند. و تلاش می‌کنند تا به نحو احسن از شریک احساسی خود مراقبت کنند. این موضوع باعث می‌شود تا حجم زیادی از انرژی روانی فرد صرف شریک احساسی شود یا به‌عبارت‌دیگر شریک احساسی از بسیاری مسائل دیگر اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

هنگامی‌که رابطه عاطفی شما از بین می‌رود حجم زیادی از انرژی روانی به ناگهان آزاد شده که نمی‌دانید با آن چطور برخورد کنید. این همان زمانی است که شما می‌خواهید بدون طرف مقابل زندگی کردن و پر کردن لحظه‌هایتان را یاد بگیرید. با توجه به اینکه ناتوانی در انجام این کار می‌تواند باعث بروز مشکلات روحی بسیاری ازجمله افسردگی شود، بهتر است در چنین شرایطی از یک مشاور کمک بگیرید.

 باورهایی در ارتباط با عشق اول

یکی از دلایلی که تجربه نخستین رابطه عشق اول زنان را به موضوعی خاص تبدیل می‌کند باورها و ذهنیتی است که از طریق داستان‌ها یا صحبت‌های اطرافیان راجع به این قضیه می‌شنویم. اهمیتی که این محتواها برای نخستین رابطه عاطفی قائل هستند، باعث می‌شود تا شما نیز به‌صورت ناخودآگاه احترام خاصی برای این رابطه قائل باشید. این درحالیست که شاید روابط بعدی شما به‌مراتب شیرین‌تر و عمیق‌تر از این رابطه باشند، اما اکثر ما تحت تأثیر باورهای موجود عشق اول (یا همان اولین رابطه عاطفی) را رابطه‌ای منحصربه‌فرد می‌دانیم که هرگز تکرار نخواهد شد.

فراموش کردن و ادامه زندگی پس از عشق اول برای زنان

گذر از عشق اول چندان اسان نیست و تا مدت ها به فکر و یاد آن فرد زندگی خواهید کرد. خانم ها بر اساس روحیه رمانتیک و حساسی که دارند، به راحتی نمی‌توانند از عشق اول خود بگذرند. تجربه عشق اول یک تجربه شیرین و جدید است. عشق اول در زنان از قدرت زیادی برخوردار است. به طوری که فراموشی آن آنقدر دردناک است که خانم را مبتلا به بیماری روحی و جسمانی می‌کند. عشق اول تجربه پاک است که احتمالا در سن پایین همه آن را تجربه کرده اند. یکی از مهمترن دلایلی که نمی‌توانید عشق اول خود را فراموش کنید، تجربه شیرین یکیشدن است. نوعی برابری یا استفاده از کلمه “ما” در زندگی و روابط عاشقانه.

اما گاهی دوری، فراموشی و ترک کردن برای سلامت روان خودمان مفید است. جدایی از رابطه سمی و رهایی از آن سخت است اما خودتان را الویت قراردهید، حتی اگر آن فرد عشق اولتان بود! اگر به دنبال راهی برای فراموش کردن عشق خود هستید، بهتر است بیشتر در مورد عشق و مفهوم آن اطلاع داشته باشید. برای درک مفهوم عشق مقاله روانشناسی عشق را بخوانید.

1- یادآورها را دور بریزید / عشق اول زنان

عشق اول زنان بسیار مقدس است. اما اولین کاری که برای فراموش کردن یک رابطه تمام شده می‌بایست انجام دهید این است که هر چیزی که شما را به یاد طرف مقابل می‌اندازد از خود دور کنید. عکس‌ها، یادگاری‌ها، آهنگ‌ها و حتی جمع‌هایی که احتمال روبه‌رو شدن با وی وجود دارد را از خود دور کنید. هنگامی‌که این یادآورها در اطراف شما حضور داشته باشند، بیشتر یاد شریک احساسی‌تان می‌افتید. و این باعث خواهد شد تا شرایط روحی نامطلوب برای مدت بیشتری با شما باقی بماند.

2- برنامه‌ریزی کنید / عشق اول زنان

سعی کنید تا جای ممکن برای ساعات مختلف روز خود برنامه داشته باشید. هنگامی‌که شما ذهن‌تان را درگیر فعالیت‌های مختلف می‌کنید، احتمالاً کمتر به یاد رابطه تمام‌شده خود خواهید افتاد. اما زمانی که ذهن‌تان موضوع دیگری برای رسیدگی نداشته باشد، مجدداً افکار و احساسات ناخوشایند به سمت شما می‌آیند.

3- هیجانات منفی را دور بریزید

فراموشی عشق اول زنان دشوار است. اما سعی کنید احساسات منفی مانند غم یا خشم را از خود دور کنید. برای این کار می‌توانید نامه‌ای به طرف مقابل خود بنویسید و همه احساسات و افکارتان را با وی در میان بگذارید اما این نامه را پست نکنید و یا تصور کنید وی در مقابل شما نشسته، شروع به صحبت کنید. به زبان آوردن احساسات منفی تا حد زیادی به کاهش شدت آن‌ها کمک خواهد کرد. همچنین روانشناسان معتقدند می‌توانید گاهی نیز در جایگاه طرف مقابل قرار بگیرید و از زبان او به احساسات و حرف‌های خود پاسخ دهید. این کار باعث می‌شود شما بتوانید به مسائل از زاویه دید او نیز نگاه کنید.

4- ورزش کنید / عشق اول زنان

داشتن برنامه‌ای برای ورزش منظم و روزانه یکی از راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند روحیه و استقامت ذهنی خود را در شرایط سخت حفظ کنید. به همین خاطر سعی کنید برای مدتی حتی حدود 20 دقیقه تا یک ساعت از روز خود را به ورزش اختصاص دهید.

5- تفریح کنید

برای فراموشی عشق اول زنان، تا زمانی که شرایط روحی‌تان بهبود پیدا کند سعی کنید زمان‌هایی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید. این تفریحات می‌تواند با توجه به علاقه و شرایط زندگی شما موضوعات مختلفی را شامل شود، اما بیشتر توصیه می‌شود که سعی کنید این مدت با دوستان و اعضای خانواده ارتباط بیشتری برقرار کنید و شرایط روحی خود را با حمایت آن‌ها بهبود ببخشید.

6-  کمک بگیرید / عشق اول زنان

اگر احساس می‌کنید هیچ‌یک از این راهکارها نمی‌تواند به شما کمک کند. و یا علی‌رغم گذشت زمان هنوز هم به‌اندازه سابق درگیر رابطه تمام‌شده خود هستید، بهتر است در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید. چرا که فراموش نشدن عشق اول زنان می‌تواند باعث بروز آسیب‌های روحی بسیاری ازجمله افسردگی شده یا فرصت تجربه یک رابطه دیگر را از شما خواهد گرفت. به همین خاطر بهتر است پیش از بروز مشکلات جدی‌تر برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

عشق اول زنان | رابطه با زنی که عشق اول او نیستید

حضور در رابطه‌ای که احساس کنیم طرف مقابل همچنان درگیر شریک عاطفی سابق خود است، برای همه ما دردناک است. اما این شرایط برای آقایان سخت‌تر از زنان خواهد بود. به همین خاطر هنگامی‌که از عشق اول زنان صحبت می‌کنیم یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود این است که چطور به طرف مقابل کمک کنیم رابطه گذشته را فراموش کند.

شرایط روحی طرف مقابل را درک کنید / عشق اول زنان

این موضوع را به خاطر داشته باشید که درگیری با فکر کسی که دیگر حضور ندارد شرایط دردناکی است که شریک عاطفی شما تجربه می‌کند. و به همین خاطر بهتر است تا جای ممکن سعی کنید از ایجاد بحث و دعوا یا تحت‌ فشار قرار دادن وی برای فراموش کردن گذشته خودداری کنید. به میزانی که شما روی این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهید، ناخواسته طرف‌مقابل نیز در موضع دفاعی‌تری قرار می‌گیرد. سعی کنید تا جای ممکن شرایط روحی شریک احساسی‌تان را درک کنید و اجازه دهید او در کنار شما آرامش را تجربه کند.

برای فراموش کردن عشق اول زنان صبور باشید

این‌که شما بتوانید احساسات خانم نسبت به گذشته را از بین برده و علاقه به خودتان را جایگزین آن کنید، نیاز به صبر زیادی دارد. شریک احساسی شما برای رها شدن از فکر گذشته و رسیدن به این باور که شما او را بیشتر از دیگران دوست دارید نیاز به زمان دارد. به همین خاطر اگر برای این موضوع تلاش می‌کنید می‌بایست بدانید که بسیاری از مواقع ممکن است دچار یاس یا پشیمانی شوید. پس بهتر است با خود به این موضوع فکر کنید و اگر احساس می‌کنید توانایی آن را ندارید برای خروج از رابطه تصمیم بگیرید.

خواسته‌های شریک احساسی‌تان را بشناسید / عشق اول زنان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای ایجاد یک رابطه عاطفی مطلوب به آن نیاز دارید این است که خواسته‌ها و نیازهای عاطفی شریک احساسی‌تان را بشناسید و به‌موقع به آن‌ها پاسخ دهید. این موضوع باعث می‌شود تا شریک عاطفی‌تان احساس کند او را به‌خوبی درک می‌کنید و می‌تواند روی شما حساب باز کند

در رفتارتان محبت داشته باشید

نگهداری عشق اول زنان برایشان حائز اهمیت است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند توجه و محبت فردی را به سمت شما جلب نماید این است که احساس کند از جانب شما مورد محبت قرار می‌گیرد. محبت کلامی و رفتاری به‌خصوص در مورد خانم‌ها باعث می‌شود که آن‌ها پس از مدتی به سمت شما گرایش پیدا کنند. سعی کنید در کنار ابراز احساسات به شریک عاطفی‌تان به او نشان دهید که برای حمایت از وی آماده هستید. این کار احساس امنیت شیرینی را برای او ایجاد خواهد کرد.

کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید راهکارهای بالا به شما کمکی نمی‌کنند. می‌توانید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین با توجه به شخصیت شما و طرف مقابل و همین‌طور شرایطی که در آن قرار دارید راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنند. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

حضور در رابطه‌ای که شریک عاطفی شما به‌اندازه کافی دوستتان نداشته باشد می‌تواند باعث مشکلات روحی بسیاری مثل افسردگی یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس برای شما باشد. اگر در چنین شرایطی قرارگرفته‌اید مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا سلامت روحی خود را به دست آورید و برای رابطه تصمیمی جدی بگیرید.

کلام آخر

همانطور که متوجه شده‌اید، همیشه برای ایجاد یک رابطه مناسب نیازی به اول بودن نیست. خانم ها نیز گاه دچار خطای شناختی شده وگاه دست به انتخاب های اشتباهی می‌زنند. پس برای ایجاد یک رابطه موفق کافی است نگاه تان را به مسائل تغییر دهید. برای برقراری رابطه ای مناسب معیارهای مشخصی تعیین کنید. سپس بر آن اساس همسر مناسب خود را انتخاب نمایید. در این زمینه حتما از خدمات مشاوره ازدواج و خانواده ذهن نو استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق اول زنان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

عشق اول در زنان سریع‌تر فراموش می‌شود یا مردان؟

به‌طورکلی عشق اول در هر دو جنس دیرتر فراموش می‌شود اما اینکه چه کسی برای مدت طولانی‌تری درگیر رابطه خواهد ماند با توجه به شخصیت هر فرد و همین‌طور میزان علاقه‌ای که به شریک احساسی خود داشته متفاوت خواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره