تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسان | فرق روانی و جسمی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی را می‌توان از جنبه‌های مختلف –جسمی، روانی، جنسی، عاطفی- بررسی کرد. برخلاف باور پیشینیان تفاوت‌ها موجب برتری مرد بر زن و یا بالعکس آن نیست. از منظر روانشناسان این تفاوت‎‌ها نقطه قوت ارتباط زن و مرد هستند. در واقع این دو جنس می‌توانند مکمل هم بوده و برای ایفای نقش‌های مختلف زندگی به یکدیگر یاری برسانند. جالب آن که نیازهای زن و مرد نیز در طی رابطه آن دو بهتر برآورده شده. و هر دو قادرند جهت ارضای جسمی و روانی یکدیگر قدم بردارند. شما با شناخت تفاوت‌ها درک بهتری داشته و در حین رابطه می‌توانید تصمیمات و رفتار مناسب‌تری را پیش بگیرید. برای درک بهتر جنس مخالف می‌توانید مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تفاوت زن و مرد

گروه های مختلفی در تلاش بر یکسان سازی حقوق دو جنسیت دارند. نگاه روانشناسان به تفاوت زن و مرد برای درک بهتر خواسته ها و نیازهای زنان و مردان است. بسیاری از تفاوت های جنسی زن و مرد قابل سنجش و ارزیابی است. اما برای درک تفاوت های روان زن و مرد باید مطالعه عمیق تری روی آن ها داشته باشیم. باورکنید یا نه، زنان و مردان دارای تفاوت های شناختی، رفتاری و روانی هستند. آن ها برای ارتباط با یکدیگر باید نسبت به این تفاوت ها هشیار باشند. از این رو حتما باید برای بهبود ارتباط خود با خواهر، برادر، همسر، والدین و …. ویژگی های جنس مخالف را بدانید.

برای آشنایی با روانشناسی مردان بخوانید.

تفاوت زن و مرد از نظر شناختی

تفاوت زن و مرد از نظر شناختی

متاسفانه عموم مردم تفاوت های جسمی و روانی زن و مرد را محدود به باورها و دیدگاه‌های کلیشه‌ای می‌دانند. که اغلب آن‌ها پایه و اساس علمی نداشته و ریشه در اندیشه‌های برتری طلبانه مردان و تضعیف زنان در جامعه دارد. هر چند دیدگاه‌های اشتباه موجب آسیب‌های جدی برای مردان نیز شده است. برای مثال مردان در طول تاریخ یاد گرفته‌اند که در مورد احساسات‌شان صحبت نکنند. که موجب درون ریزی بیش از حد احساسات و شیوع افسردگی پنهان در مردان شده است.

این دست افکار هیچ منبع استناد قابل اطمینان و موثقی نداشته و تنها باورهای نادرستی هستند که صرفا به دلیل ناآگاهی توده مردم همچنان به طور رایج بیان می‌شوند. خلقت هر مرد و زنی اساسا متفاوت از دیگری است. همین تفاوت زن و مرد به صورت بنیادی منجر به ظهور تفاوت‌های روانشناختی متعددی شده است. در ادامه با مطالعه دیدگاه روانشناسان، با خصایص روحی و روانی مختلف هر یک آشنا خواهیم شد.

 

?قدرت ذهنی و حافظه

یکی از قابلیت‌های ذهنی که در مورد تفاوت زن و مرد به اثبات رسیده است؛ قدرت حافظه و به یاد سپردن اتفاقات و رویدادهای مختلف است. طبق بررسی‌ها زنان قادرند جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از  حوادث و رویدادها را به خاطر بسپرند و به راحتی هر زمان که لازم باشد با جزئیات تمام آن را شرح دهند. اما بالعکس مردان تنها می‌توانند امور را به طور کلی‌تر و عمومی نگریسته و در ذهن خود نگاه دارند و زیاد به جزئیات توجهی ندارند.

اگرمتاهل باشید یا در یک رابطه مستمر و پایدار باشید، این موضوع به وضوح برای شما قابل لمس و عینی خواهد بود. در نهایت حافظه کوتاه مدت در زنان قوی‌تر عمل کرده و در مقابل، مردان از حافظه بلند مدت بهتری نسبت به زنان برخوردارند.

برای رسیدن به شناخت مردان کلیک کنید. ?نحوه برقراری ارتباط با دیگران | تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی

یکی دیگر از انواع تفاوت زن و مرد نحوه برقراری ارتباط با دیگران است. اکثر مردان وقتی می‌خواهند با شخص جدیدی ارتباط برقرار کنند، عموما از جایگاه بالاتری به او نگریسته و خود را بهتر از جنبه‌های مختلف شخصیتی و آگاهی می‌پندارند. در صورتی که این فرد، شخص صمیمی یا آشنا با آن‌ها نباشد، اغلب سعی می‌کند با قاطعیت و تحکم بیشتری با او صحبت کرده و در حرف‌هایشان حس صغیر و پایین رتبه بودن را به شخص مقابل القا کنند؛ در حالی که زنان این گونه نیستند.

وقتی که یک زن با شخصی ارتباط برقرار می‌کند. صمیمیت و همدلی بیشتری از خود بروز داده . و سعی می‌کند که خود را هم تراز نشان دهد تا متکبر و خودخواه به نظر نیاید. آن چه زنان از ایجاد ارتباطات با سایرین به دنبال آن هستند، داشتن یک رابطه صمیمانه و آشنایی پایدار با افراد تازه در زندگی است.

برای مطالعه درباره روانشناسی زنان کلیک کنید.

?تفاوت زن و مرد در قوه توجه و تمرکز

براساس مطالعات به اثبات‌رسیده در مورد تفاوت زن و مرد نحوه تمرکز در آنها است. زنان این توانایی را دارند که در یک لحظه بر روی چندین مسئله و مشکل تمرکز کرده و با هم به آن‌ها رسیدگی کنند و به راحتی هم از پس این کار بر بیایند؛ اما در مقابل مردان تنها توانایی تمرکز بر روی یک کار معین در زمانی خاص را دارند و تمام توجه و تمرکزشان را به آن کار اختصاص می‌دهند. به همین دلیل تمرکز زنان به راحتی مختل  و به هم می‌خور. اما عمق توجه و دقت مردان باعث‌می‌شود که به سختی حواس‌شان پرت‌شده و از موضوع اصلی منحرف شوند.

به طور مثال: زنان هنگام پختن‌غذا و تماشای برنامه مورد علاقه خود در تلویزیون، توانایی صحبت با تلفن نیز دارند. کاری که انجام آن توسط مردان بسیار دشوار و دور از انتظار می‌باشد. به‌همین دلیل پژوهشگران ادعا می‌کنند که به سبب سطحی بودن تمرکز در زنان و دقت و توجه بالا در مردان، آموزش یک مهارت یا کار و درس برای مردان نسبتا راحت‌تر و سریع‌تر از زنان انجام می‌پذیرد.

?میزان هوش و خلاقیت | تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی

تا دهه‌های اخیر تصور بر این بود که مردان در تمام زمینه‌ها نسبت به زنان هوش و درک بالاتری داشته و بنابراین می‌توانند در امور مختلف بهتر عمل کنند. اما مطالعات و پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفت به وضوح نشان دادند که میزان هوش زنان با فاصله اندکی از مردان بیشتر است. با این حال آن چه باعث بروز و شکوفایی هوش و خلاقیت و به کار گیری قابلیت‌های ذهنی به صورت عملی در هر کدام از جنس مرد و زن می‌شود، زمینه ها و شرایط محیطی موجود می‌باشد.

برای یافت تفاوت زن و مرد در یک مطالعه بر روی بازیکنان شطرنج مجازی مشخص شد که وقتی زنان اطلاعی از جنسیت بازیکن مقابل ندارند، عملکردشان تفاوتی با بازیکنان مرد ندارد. اما در صورتی که می‌فهمیدند که بازیکن مقابل مرد هست، افت قابل ملاحظه در عملکردشان پیش می‌آمد.

تفاوت زن و مرد از نظر جسمی

نباید منکر تفاوت زن و مرد شد. در واقع بارزترین تفاوت آنها در ویژگی های جسمانی آنان است که باید به آنها پرداخته شود. در این قسمت به توضیح آنها می‌پردازیم.

✨تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسی در رابطه جنسی

زن و مرد از لحاظ جنسیتی، زیستی و روانی در رابطه جنسی متفاوت هستند. رابطه جنسی از زمان تحریک تا اوج آرامش در خانم ها و آقایان متفاوت از یکدیگر است. حتی از لحاظ ظاهری آلت تناسلی خانم ها و آقایان به شکل متفاوتی از یکدیگر وجود دارد. توان باروری آقایان از خانم ها بیشتر است و تا 80 سالگی ادامه دارد. اما خانم ها بعد از 50 سالگی و یائسگی توان باروری خود را از دست می‌دهند.

برای آگاهی بیشتر درباره فرق میل جنسی زنان و مردان کلیک کنید.

✨تفاوت ویژگی های اسکلتی

ویژگی های بدنی و جسمانی نیز از انواع تفاوت زن و مرد محسوب می‌شود. اسکلت و عضلات نیز در زن و مرد متفاوت از یکدیگر است. لگن خانم ها کوتاه تر و پهن تر از آقایان است. جمجه در خانم ها گرد تر و در قسمت فرق سر باریک تر است. در مردها قفسه سینه و کتف ها پهن تر هستند. مجموع استخوان مرد ها نسبت به خانم ها پهن تر است. در قسمت های عضلانی نیز ترشح تستسترون در مردان قدرت عضلانی آنها را بیشتر خواهد کرد.

✨تفاوت زن و مرد از نظر هورمون ها

تفاوت زن و مرد را می‌توان به طور واضح در میزان هورمون های آنان مشاهده کرد. در واقع نوع هورمون ها در بدن هر دو جنس یکسان بوده، اما میزان آنها متفاوت است. از طرفی این هورمون ها هستند که ویژگی های مردانگی و زنانگی را تعیین می‌کنند. برای مثال مردان به طرز قابل توجهی بیشتر از زنان تستوسترون دارند.

تفاوت شخصیتی زن و مرد از نظر روانشناسی

تفاوت زن و مرد در شخصیت آنان نیز مشخص می‌گردد. اصلی ترین مفهوم روانشناسی که دیگران را از یکدیگر متمایز می‌کند، شخصیت است. و باعث می‌شود که زن و مرد از نظر هیجانات، افکار، رفتارها و ویژگی ها از یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال: طبق بررسی ها مشاهده شده است که خانم ها از اقایان جزئی نگر تر هستند یا به طور کلی مردها از خانم ها کنجکاو تر هستند. خانم ها از قدرت کلامی بالاتری نسبت به آقایان برخوردارند. زنان رفتارها یافسرده وار و مردان رفتارهای پرخاشگری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

◀تفاوت عشق در زنان و مردان | تفاوت زن و مرد

عاشقی و نوع عشق ورزیدن در زن و مرد نیز متفاوت است. خانم ها مردها را تکیه گاه تصور می‌کنند و آقایان دوست دارند تا نقش قهرمان و حامی را بازی کنند. ابراز عشق در این دو جنس متفاوت از یکدیگر است. خانم ها نسبت به آقایان حساس تر، نگران تر و احساسی تر هستند اما آقایان احساس قدرت و تسلط بیشتری دارند.

حتما درباره شناخت زنان بخوانید.

اهمیت شناخت تفاوت های زن و مرد

از آنجایی که تشکیل خانواده و تعامل زن و مرد رابطه‌ای انکارناپذیر است، این دو جنس باید با خصوصیات و ویژگی‌های یکدیگر آشنا باشند، باید تفاوت‌هایی که میان خودشان و جنس مخالف وجود دارد را بشناسند، اما این شناخت باید از دیدگاه روانشناسی و کاملا علمی باشد نه از دیدگاه عامه، شناختن تفاوت‌های زن و مرد می‌تواند زندگی بدون تنشی را برای دو طرف رقم بزند، مشاوره های قبل از ازدواج و شرکت در جلسات روانشناسی می‌تواند تمام انواع تفاوت‌ زن و مرد را در اختیار شما قرار دهد. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

نمونه پژوهشی در مورد تفاوت های زن و مرد از دیدگاه روانشناسی

به دنبال تحقیقی که توسط علی حسین زاده در مورد تفاوت زن و مرد و نقش و کارکرد آن انجام گرفت، چنین نتیجه‌ای به دست آمد. که در میان زن و مرد تفاوت‌هایی وجود دارد که شناسایی آن‌ها در نقش و کارکرد هر یک تاثیر می‌گذارد. گاهی ممکن است یک ویژگی برای یکی مثبت و برای دیگری منفی باشد. ابعاد مختلف این تفاوت‌ها را می‌توان در زمینه مسائل فیزیکی، عاطفی، جنسی، طبیعی و فکری مطالعه کرد و تفاوت‌ها را شناسایی نمود.

آشنایی با تفاوت‌ها برای سازگاری، نشاط، سلامت و آرامش در زندگی بشری کارکردهایی دارد. این کارکردها را می‌توان در عشق و محبت اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، فضای صمیمی حاکم بر زندگی زناشویی، قضاوت عادلانه افراد نسبت به خود و دیگران، تعادل در رفتار، شادی و نشاط جستجو کرد. حاصل این آشنایی، درک متقابل میان اعضای خانواده، انتظارات به جا و واقع بینانه، بهره‌مندی از آزادی قانونمند و حرکت تکاملی خانواده به سمت مقصدی اعلاست که برای همه اعضای خانواده قابل وصول است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

تفاوت زن و مرد از نظر ذهنی و غلبه بر آن

غلبه بر تفاوت زن و مرد

علاوه بر ویژگی های شناختی تفاوت مرد و زن که در مورد آنها توضیح داده شد؛ این دو جنس از نظر ذهنی نیز تفاوت های آشکاری دارند. این موارد بر سبک زندگی افراد تاثیر داشته به همین دلیل باید در مورد آنها اطلاعات کافی را داشته باشند.

?منطق و احساس

یکی از بحث های قدیمی در مورد تفاوت زن و مرد، میزان منطق و احساس در آنان است. در واقع این موضوع به قدری اهمیت دارد که زنان را از بسیاری از مشاغل منع می‌کند. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مردان نیز به احساسات توجه کرده اما در بیشتر موارد سعی در کنترل و یا پنهان کردن آنها دارند.

?قدرت کلامی

از طرفی قدرت کلامی نیز در زنان به طور چشمگیری بیشتر از مردان است. در واقع این موضوع از همان ابتدای شکل گیری ویژگی های زبانی بروز می‌کند. زنان دایره لغات گسترده تری نسبت به مردان داشته و بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

?احساس قدرت در مردان

تفاوت زن و مرد نباید در قلمرو و احساس قدرت مردان تغییری ایجاد کند. مردان به طور ذاتی قدرت طلب بوده و اگر شاهد کم شدن تفاوت های خود با زنان باشند؛ احساس خطر می‌کنند. به همین دلیل باید همواره آنها را در منطقه امنی در این مورد قرار داد.

?گوش کردن

از آنجایی که زنان قدرت کلامی بیشتری دارند و همچنین در بروز احساسات نیز بهتر عمل می‌کنند؛ در مقایسه با مردان بیشتر تمایل به صحبت کردن دارند. از طرفی گاهی از حرف های خود هدفی نداشته تنها می‌خواهند که شنیده شوند. در مواجهه با این موضوع تنها مردان باید تظاهر به گوش کردن، بکنند.

پیامدهای عدم توجه به تفاوت زن و مرد

با اینکه بسیاری از افراد در تلاش هستند تا نشان دهند تفاوت زن و مرد بی اهمیت بوده و به راحتی می‌توان را از بین برد؛ اما این موضوع قابل تغییر نیست. در واقع این تفاوت را باید پذیرفت و حتی مواردی را همواره در نظر گرفت. در غیر این صورت هم زنان و هم مردان دچار مشکلات زیادی شده و جامعه از کنترل خارج می‌شود.

کلام آخر

صحبت در رابطه با تفاوت مرد و زن از نظر روانشناسی را می‌توان تا روزها و سال ها ادامه داد. اما ما مهم ترین آنها را شرح داده ایم. آگاهی از این تفاوت ها به کیفیت رابطه و بررسی بهتر مسائل کمک می‌کند. برای آگاهی از تفاوت های بیشر از روانشناسان مشورت بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت زن و مرد از نظر روانشناسان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره