عوامل تحریک کننده افسردگی | مهم ترین عامل ایجاد افسردگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوامل تحریک کننده افسردگی می‌توانند با توجه به شرایط و تصورات هر فردی متفاوت از دیگران باشند. با این‌ حال برخی عوامل نظیر احساس شکست و ناکامی یا از دست دادن عزیزان در بسیاری از افراد باعث بروز افسردگی می‌شوند. در میان عوامل تحریک‌کننده افسردگی شدت مشکل و همین‌طور مدت‌زمانی که فرد درگیر این موضوع می‌شود ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند به روانشناسان در پیش‌بینی شدت افسردگی و همین‌طور احتمال بهبودی فرد کمک کنند. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوامل تحریک کننده افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عوامل تحریک کننده افسردگی

عوامل تحریک‌ کننده افسردگی یا دلایلی که باعث بروز این اختلال می‌شوند با توجه به شرایط و تصورات هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. به عبارتی می‌توان گفت آنچه باعث می‌شود به دنبال بروز یک اتفاق فرد دچار افسردگی شود، خود رخداد نیست. بلکه تعبیر و باور فرد از موقعیت است که می‌تواند باعث افسردگی در فرد شود. به همین خاطر عوامل تحریک‌کننده افسردگی به تعداد انسان‌های روی زمین متفاوت است. اما برخی شرایط با احتمال بیشتری فرد را درگیر افسردگی می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی و از بین بردن علت افسردگی کلیک کنید.

اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1- سوگواری و از دست دادن عزیزان

یکی از مهم ترین عوامل تحریک کننده افسردگی، از دست دادن است. همه ما اشخاصی را در زندگی داریم که برایمان ارزش بسیاری دارند و ارتباط داشتن با آن‌ها می‌تواند آرامش بسیاری برایمان ایجاد کند. از دست دادن این افراد به دلیل مرگ، طلاق، مهاجرت یا هر دلیل دیگری ازجمله مسائلی است که می‌تواند شرایط روحی فرد را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. و مشکلاتی را برای وی ایجاد نماید. از دست دادن عزیزان فرد را دچار سوگ می‌کند. و در صورتی‌ که او نتواند به‌ خوبی با شرایط جدید سازگار شده و مراحل سوگ را پشت سر بگذارد. احتمال بروز افسردگی افزایش پیدا می‌کند.

2- شکست و ناکامی از عوامل تحریک کننده افسردگی

شکست در یک آزمون، کار یا حتی رابطه عاطفی موضوع تلخی است جزو عوامل تحریک کننده افسردگی است. که هیچ‌یک از ما دوست نداریم با آن مواجه شویم. به همین خاطر روانشناسان شکست و نرسیدن به اهداف، عشق یا خواسته‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک‌کننده افسردگی می‌دانند. و به میزانی که رسیدن به یک هدف خاص برای فرد اهمیت بیشتری داشته باشد، ناکامی در رسیدن به آن به احتمال بیشتری می‌تواند فرد را افسرده کرده. و یا شدت بیشتری از این اختلال را در وی ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که با ناکامی مواجه می‌شوید برای پیشگیری از بروز افسردگی و مشکلات جدی‌تر آمادگی لازم را برای خود ایجاد کنید.

حتما درباره راه های جبران نرسیدن به آرزوها بخوانید.

3- بیماری‌های جسمی

بیماری های جنسی مشهود ترین عوامل تحریک کننده افسردگی هستند. ابتلای فرد یا هر یک از نزدیکان به بیماری‌های جسمی به‌ویژه بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی ازجمله مسائلی هستند که استرس بسیاری ایجاد می‌کنند. مراقبت‌های لازم، تهیه دارو و همین‌طور هزینه‌هایی که مراقبت از این بیماران به همراه دارد. می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند و به همین خاطر روانشناسان سلامت ابتلا به بیماری‌های جسمی را یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک‌کننده افسردگی می‌دانند.

4- تغییرات جدی در شرایط زندگی از عوامل تحریک کننده افسردگی

قدرت سازگاری با شرایط زندگی یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک کننده افسردگی است که فرد را از ابتلا به بیماری‌های روحی در امان نگه می‌دارد. به‌طورکلی سازگاری به این معناست که فرد بتواند خود را با شرایط جدید زندگی وفق داده. و کمترین دشواری را در توانایی فعالیت‌های خود ایجاد کند. اهمیت قدرت سازگاری در شرایطی که فرد تغییرات جدی در زندگی تجربه می‌کند بیش از قبل نمایان خواهد شد.

برای مثال بحران‌های مالی، طلاق یا حتی اتفاقات مثبتی مثل تولد فرزند یا مهاجرت ازجمله موضوعاتی هستند که نیاز به توانایی بالایی برای سازگار شدن با شرایط جدید دارند و به میزانی که شما انعطاف‌پذیری کمتری در مقابل این تغییرات داشته باشید احتمال بروز بیماری‌های روحی و ازجمله افسردگی افزایش پیدا می‌کند.

برای آشنایی با راه های رفع افسردگی بعد از تعطیلات کلیک کنید.

5- شرایط نامساعد خانوادگی و اجتماعی

شرایط نامساعد خانوادگی از عوامل تحریک کننده افسردگی است. تحقیقات سارافینو در سال 2017 میلادی نشان داد یکی از مهم‌ترین عواملی که از فرد در مقابل ابتلا به افسردگی محافظت می‌کند ،برخورداری از یک سیستم حمایتی مناسب در اطراف وی است. در این بررسی مشخص شد افرادی که باور دارند اطرافیان آن‌ها را دوست دارند و در مواقع سختی می‌توانند روی کمک دیگران حساب کنند از سلامت روان بالاتری برخوردار هستند.

به همین نسبت احساس تنهایی یا نداشتن روابط اجتماعی مناسب می‌تواند ریسک ابتلای فرد به افسردگی را افزایش دهد. افرادی که احساس می‌کنند دیگران حرف‌هایشان را نمی‌فهمند یا در شرایط سخت نمی‌توانند روی کمک دیگران حسابی باز کنند در صورت بروز بحران با احتمال بیشتری دچار افسردگی خواهند شد.

6- مشکلات روحی و شخصیتی از عوامل تحریک کننده افسردگی

در میان عوامل تحریک‌ کننده افسردگی می‌بایست برای مشکلات شخصیتی و روحی نقش ویژه‌ای در نظر بگیریم. مشکلاتی از قبیل اعتمادبه‌نفس پایین، اختلالات شخصیتی مانند شخصیت وابسته، حساسیت بیش‌ازحد به دوست‌داشتنی بودن. و همین‌طور مشکلات روانی جدی همچون اسکیزوفرنی که باعث کاهش ارتباطات فرد می‌شوند. ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند باعث بروز افسردگی در فرد شوند. به همین خاطر بهتر است همه ما برای اطمینان از سلامت روان خود یا عوامل زمینه‌ای مثل ضعف در اعتمادبه‌نفس از یک روانشناس کمک بگیریم.

7- باورها، نگرش‌ها و تصورات

باورها و نگرش انسان در عوامل تحریک کننده افسردگی موثر هستند. همان‌طور که گفته شد آنچه باعث افسردگی می‌شود یک رویداد نیست. بلکه معنا و تفسیری است که ما برای آن رویداد در نظر می‌گیریم. به همین خاطر است که شکست می‌تواند برخی افراد را درگیر افسردگی کرده و برای برخی دیگر تبدیل به انگیزه‌ای برای پیشرفت و پیروزی شود. درنتیجه شاید بتوان طرز فکر هر فرد را مهم‌ترین عامل تحریک‌کننده افسردگی نامید.

افرادی که معمولاً موفقیت‌های خود را به عوامل بیرونی یا شانس و شکست‌هایشان را به ناتوانی‌های خود نسبت می‌دهند، ناتوانی در یک زمینه را به معنای بی‌ارزش و ناتوان بودن در تمامی زمینه‌ها می‌دانند و همین‌طور احساس می‌کنند مشکلات برای آن‌ها هرگز حل نخواهد شد و بیش از دیگران در مقابل افسردگی آسیب‌پذیر هستند.

8- اعتیاد یا بزهکاری از عوامل تحریک کننده افسردگی

ابتلا به اعتیاد یا هرگونه بزهکاری ازجمله مسائلی است که عوامل تحریک کننده افسردگی را در فرد افزایش می‌دهد. صرف‌نظر از اینکه گاهی اوقات خود افسردگی، دلیل میل به مصرف مخدرها یا ارتکاب بزهکاری است، این رفتارها دایره اجتماعی فرد را محدود کرده و همین‌طور با ایجاد درگیری‌های قانونی برای فرد باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی یا سایر بیماری‌های روحی در فرد می‌شوند. علاوه بر این مبتلایان به اعتیاد معمولاً در تلاش‌های خود برای ترک مخدر شکست می‌خورند. و این شکست‌ها باعث می‌شود، تا تصور این افراد راجع به خودشان بسیارمنفی شده. و از این طریق باعث بروز افسردگی در وی می‌شوند.

برای کسب اطلاعات کامل درباره نحوه بروز افسردگی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

9- سبک زندگی ناسالم

یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک کننده افسردگی، داشتن عادات ناسالم در جریان زندگی است. فعالیت در مشاغلی که با استرس بسیاری همراه است، بی‌توجهی به داشتن اوقات فراغت یا الگوی خواب و خوراک نامنظم در کنار بی‌توجهی به ورزش و فعالیت جسمی ازجمله مسائلی است که می‌تواند فرد را در مقابل افسردگی آسیب‌پذیر نماید.

10- تفاوت داشتن با دیگران

تفاوت داشتن با دیگران به هر دلیلی نظیر ابتلا به معلولیت‌ها ازجمله مسائلی است که می‌تواند از عوامل تحریک کننده افسردگی باشد. احساس متفاوت بودن با دیگران یا غیرعادی بودن در کنار محدودیت‌هایی که برای برقراری ارتباط برای فرد ایجاد می‌شود و همین‌طور شکل‌گیری این احساس که دیگران قدرت درک احساسات و شرایط فرد را ندارند می‌تواند دلیلی برای شروع افسردگی در فرد باشد.

11. رژیم غذایی

یکی از عوامل تحریک کننده افسردگی، رژیم غذایی است. کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی باعث افزایش و سرعت پیشرفت افسردگی خواهد شد. برای جلوگیری از افسردگی از مصرف مواد غذایی با اسیدهای چرب، شیرینی،نان سفید و ماکارانی خودداری کنید.

12. استرس

استرس ها و اضطراب هایی که در طول زندگی تجربه می‌کنیم از عوامل تحریک کننده افسردگی هستند. برای رهایی از این اتفاق مدیتیشن، یوگا و تمرینات ذهن آگاهی را انجام دهید.

13. استفاده بیش از حد از شبکه اجتماعی

یکی از دیگر عوامل تحریک کننده افسردگی، استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی است. گاهی استفاده از این فضاها جز استرس و تنش هیچ سرگرمی برای افراد ندارد. جالب است بدانید که محققان افسردگی فیسبوک را شناسایی کرده اند.

14. مهاجرت

مهاجرت یکی از انواع عوامل تحریک کننده افسردگی است. احساس تنهایی، ناآشنایی با محیط جدید و احساس ناتوانی حس هایی است که در مهاجرت بوجود می‌آید. علائمی که بر اساس مهاجرت ایجاد می‌شود سبب افسردگی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از مهاجرت کلیک کنید.

15. شکست عشقی

شاید یکی از مهم ترین عوامل تحریک کننده افسردگی، شکست عشقی است. همه افرادی که شکست عشقی را تجربه کرده اند دچار افسردگی نمی‌شوند. اما افرادی وجود دارند که مراحل سوگ را نمی‌گذرانند و سلامت روان خود را به خطر می‌اندازند. این اتفاق و شکست عشقی سبب بروز افسردگی خواهد شد که علائم مخصوص به خود را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از شکست عشقی کلیک کنید.

جلوگیری از شروع افسردگی

هنگامی‌که با عوامل تحریک‌ کننده افسردگی آشنا می‌شویم، به این نتیجه می‌رسیم که بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای افسردگی این است که خود را از این عوامل

آسیب‌زا دور نگه داریم و در صورت مواجهه با آن‌ها برای کاهش میزان اثرگذاری‌شان تلاش کنیم. انتخاب یک سبک زندگی سالم و منظم، ایجاد روابط اجتماعی مطلوب، انتخاب هدف و تلاش برای رسیدن. و همچنین کمک از روانشناسان ازجمله مسائلی هستند که برای کاهش احتمال افسردگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای آشنایی با بهترین و سریع ترین روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

هنگامی‌که نشانه‌های افسردگی را در خود می‌بینید و یا با هر یک از عوامل تحریک کننده افسردگی مثل شکست عشقی، بیماری، بحران‌ها و یا سوگ در زندگی مواجه می‌شوید. می‌توانید با کمک از مشاورین روانشناسی توانایی‌های خود را برای مبارزه با این بیماری افزایش دهید. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

کلام آخر

عوامل تحریک کننده افسردگی بسیار وجود دارد که در این مقاله به مهم ترین آن اشاره کرده ایم. برای رهایی از این اختلال و کاهش علائم افسردگی بهتر است از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوامل تحریک کننده افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین عامل ایجاد افسردگی چیست؟

عوامل ایجاد کننده افسردگی بسیار متنوع هستند اما بیشتر آن ها ریشه در ناامیدی دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره