حس مالکیت و حسادت در روابط | راه های غلبه بر حس مالکیت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حس مالکیت و حسادت در روابط عاطفی یکی از مسائلی است که می‌تواند تنش‌های زیادی را میان زوجین ایجاد کند. ممکن است فردی که حس مالکیت و حسادت زیادی از خود نشان می‌دهد، بگوید این مسئله از عشق زیاد نشات می‌گیرد. با این حال بسیاری از افراد از مواجهه با این موضوع رنج می‌کشند و در جلسات مشاوره اعلام می‌کنند که حسادت مفرط همسر یا شریک عاطفی‌شان باعث می‌شود تا حد زیادی تحت فشار قرار بگیرند. اگر در رابطه‌ای هستید که حس مالکیت و حسادت موجب آزار شما شده است، بهتر است برای یافتن یک راه حل در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : روانشناسی عشق 

حس مالکیت و حسادت در روابط | چه زمانی حسادت آسیب زا می شود؟

این مسئله طبیعی است که وقتی در رابطه عاطفی قرار می‌گیریم، دلمان می‌خواهد طرف مقابل به ما تعهد داشته باشد و از حضور یک شخص سوم آزار دیده و نگران می‌شیم. این مسئله کمک می‌کند تا بتوانیم تمرکز بیشتری روی ارتباط خود داشته باشیم و برای بهبود آن تلاش کنیم.

در نتیجه می‌توان گفت حسادت و حس مالکیت می‌تواند در برخی موارد امری طبیعی و نرمال باشد. اما اگر این مسئله شدید شود و خود به موضوع تنش میان دو نفر تبدیل شود، به رابطه عاطفی آسیب رسانده و پایه‌های آن را سست می‌کند. در ادامه به ویژگی‌های حسادت نرمال و آسیب‌زا در رابطه عاطفی اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

حسادت نرمال در رابطه عاطفی

وقتی حسادت در رابطه عاطفی به طور بسیار ملایم یا گهگاهی بروز پیدا می‌کند نشان می‌دهد که زوجین قصد ندارند یکدیگر را تحت فشار قرار دهند. در این شرایط حسادت باعث می‌شود زوجین قدر یکدیگر را بدانند و تلاش آگاهانه‌ای داشته باشند تا مطمئن شوند همسرشان احساس ارزشمندی می‌کند.

همچنین این نوع از حسادت یا حس مالکیت احساسات دو طرف را تقویت کرده و منجر به افزایش عشق و علاقه میان دو طرف می‌شود. در واقع حسادت خفیف و قابل کنترل می‌تواند به عنوان یک نیروی مثبت در ازدواج یا رابطه بلند مدت در نظر گرفته شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که در یک رابطه سالم حسادت از تمایل فرد جهت مراقبت از شریک عاطفی خود نشات می‌گیرد. در نتیجه افراد سعی نمی‌کنند با احساسات خود دیگری را بیازارند، بلکه تلاش می‌کنند به طور منطقی نگرانی‌هایشان را با یکدیگر در میان گذاشته و با یک گفتگوی موثر رابطه خود را به سمت جلو هدایت کنند.

فروشگاه آرامیس

حسادت آسیب زا و غیر نرمال در روابط عاطفی

با وجود تمام چیزهای مثبتی که در مورد حس حسادت در رابطه عاطفی گفته شد، اگر این حس به طور غیرمنطقی و شدید ابراز شود؛ داستان کاملا فرق می‌کند. چراکه این رفتار می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک رابطه آزارگرانه و آسیب‌زا باشد. اگرچه افرادی که حسادت زیادی می‌ورزند، خود نیز از احساس ناامنی رنج می‌برند‌، اما در عین حال آسیب‌های متعددی را به طرف مقابل خود نیز وارد می‌کنند.

از جمله این آسیب‌ها می‌توان به زورگویی، پرخاشگری کلامی و اعمال خشونت فیزیکی اشاره کرد. این موارد اغلب با هدف به دست آوردن کنترل بیشتر بر فرد مقابل انجام می‌شوند. به طور کلی ویژگی‌های حسادت غیرنرمال موارد زیر را در برمی‌گیرد:

  • داشتن بدبینی مفرط (پارانویید) در مورد اینکه شریک عاطفی چه احساساتی دارد و هر لحظه در حال انجام چه کاری است.
  • بروز احساس ناامنی مفرط و ترس غیرمعقول از خود در رابطه
  • پرس و جو کردن دائمی در مورد اینکه فرد مقابل در طول روز به کجا می‌رود.
  • اتهام زنی و داستان سرایی بی‌اساس در مورد رفتارهای خیانت آمیز در همسر
  • تعقیب کردن فرد برای اطمینان یافتن از اینکه او کجا می‌رود
  • گرفتن آزادی فرد مقابل در زمینه دیدن دوستان یا برخی اعضای خانواده
  • چک کردن گوشی و بررسی پیام‌های فرد مقابل
  • تماس گرفتن بیش از حد به شریک‌تان زمانی که در کنار شما نیست
بیشتر بخوانید : رابطه ناسالم

 

علت حس حسادت و مالکیت چیست 

ریشه اصلی این احساس چیزی جز ترس دورنی نیست. اگر می بینید که فردی رفتارهای کنترل گرانه و سوءظن آمیز دارد. به احتمال زیاد ترس از طرد شدن دارد. همین ترس سبب می شود تا رابطه او با شما دچار تاثیرات بسیار زیادی شود. 

احساس پوچی و جالی خالی در دورن فرد سبب می شود تا او رفتار های کنترل گرانه از خود نشان دهد. 

احساس خود کم بینی از دیگر عواملی است که سبب احساس حسادت و افکارهای از دست دادن در فرد می شود. در چنین شرایطی بهتر است از مقایسه کردن و بی توجه به چنین فردی باید خودداری کنید. 

روش های کنار آمدن با حس مالکیت در رابطه

اگر در رابطه با همسرتان حس حسادت و مالکیت زیادی وجود دارد بهتر است قبل از اینکه اوضاع از کنترل خارج گردد، به آن رسیدگی کنید. روش‌های سالمی وجود دارند که به شما و شریک زندگی‌تان کمک می‌کنند تا این احساسات را به شیوه‌ای درست مدیریت نمایید.

1- این موضوع را دریابید که حسادت همیشه آسیب زا نیست

قدم اول این است که بتوانید ویژگی‌های حسادت سالم را از حسادت آسیب زا تشخیص دهید. این مسئله را در نظر بگیرید که واقعا ممکن است افراد یا موقعیت‌هایی وجود داشته باشند که رابطه شما را تهدید نمایند. برای مثال زمانی که یک همکار از جنس مخالف بیش از حد به شما یا همسرتان نزدیک می‌شود یا زمانی که شغل‌تان ایجاب می کند بیش از حد سفر کنید، بروز مقداری حسادت در رابطه امری طبیعی است و نباید به خاطر آن خود یا همسرتان را سرزنش نمایید.

نکته مهم اینجاست که در چنین شرایطی برای یکدیگر وقت گذاشته، با یکدیگر به شیوه‌ای موثر گفتگو کنید و نگرانی‌های‌تان را در میان بگذارید. در نهایت باید بتوانید در مورد مرزهای زندگی خود به یک توافق مشترک دست یابید تا نگرانی‌ها در هر دو طرف فروکش کند.

2- ریشه حسادت و حس مالکیت را دریابید

وقتی حسادت به طور مکرر در رابطه شما اتفاق می‌افتد سعی کنید به این سوال پاسخ دهید که دلیل آن چیست؟ آیا در رابطه‌تان سابقه‌ای از بی اعتمادی یا خیانت وجود دارد؟ آیا این مسئله از احساس ناامنی در فرد مقابل نشات می‌گیرد یا اینکه او شیوه صحیح ابراز عشق و علاقه را نیاموخته است؟ البته در نظر داشته باشید که پاسخگویی به این سوالات همواره آسان نیست. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک نماید. اگر به درستی علت حسادت را دریابید بهتر می‌توانید برای رفع آن کاری انجام دهید.

3- برای جلب اعتماد یکدیگر تلاش کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بروز حسادت ایجاد جوی توام با اعتماد و اطمینان خاطر است. این امر زمانی به دست می‌آید که هر دو طرف برای جلب اعتماد یکدیگر تلاش کنند. در نظر داشته باشید که افراد قابل اعتماد صادق هستند، در مورد قرارهای خود با دیگران به همسرشان دروغ نمی‌گویند و زمانی که زندگی مشترک را آغاز می‌کنند به آن متعهد مانده و خیانت نمی‌کنند. رعایت همه این نکات تا حد زیادی حساسیت‌های طرف مقابل را فرو نشانده و حسادت‌های بی جای او را از بین می‌برد.

4- دلبستگی سالمی را میان خود ایجاد نمایید

ازدواج تنها به معنای داشتن رابطه جنسی و گذراندن اوقات زیر یک سقف مشترک نیست. شما باید بتوانید ارتباط سالمی با یکدیگر برقرار نمایید و دلبستگی ایمنی را پرورش دهید. در همین راستا باید بتوانید محبت خود را به یکدیگر ابراز کنید، زمان‌های خاصی را برای بودن با هم در نظر بگیرید و به انجام فعالیت‌های مشترکی بپردازید. به این نکته توجه داشته باشید که وقتی پیوند میان زوجین سست شود بروز نگرانی، حس مالکیت و حسادت شدید نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

5- حسادت بیمارگون را بشناسید

حسادت و حس مالکیت مفرط می‌تواند نشانگر نوعی مشکل روانشناختی در فرد مقابل باشد که در رابطه به شما نیز آسیب می‌زند. از همین رو لازم است نشانه‌های حسادت آسیب زا را شناخته و در صورت مواجهه با آن از یک متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس بالینی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا بدبینی و حسادت زیاد می تواند نشانه ای از یک اختلال رون شناختی باشد؟

بله، در شرایطی که بدبینی و حسادت شدید و غیر منطقی است و با موقعیت تناسب ندارد ممکن است فرد به یک مشکل روانشناختی نظیر اختلال شخصیت پارانویید مبتلا باشد. برای تشخیص دقیق در این زمینه لزم است که با یک روانشناس مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره