ترس از گربه یا ایلوروفوبیا | علائم و راه های از بین بردن و درمان ترس از گربه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از گربه یک فوبیای خاص از نوع فوبیای‌حیوانات است که در ادبیات تخصصی روانشناسی با نام ایلوروفوبیا نیز شناخته می‌شود. فوبیای گربه باعث می‌شود فرد ترس شدید و غیرمنطقی را در زمان دیدن یا نزدیک شدن این حیوان تجربه کند، در برخی موارد سرکار رفتن، گشتن در طبیعت، رفتن به منزل اقوامی که گربه دارند، غیر ممکن می‌شود. در این موارد شدید حتما باید از کمک روانشناس استفاده کرد. در موارد خفیف‌تر نیز نباید آن را نادیده گرفت، با خواندن ادامه مقاله به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. برای آشنایی با سایر انواع فوبیای حیوانات کلیک کنید.

ترس از گربه

ترس از گربه (گربه هراسی ، فوبیای گربه، Ailurophobia) نوعی اختلال روانی است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM5) نیز در دسته فوبیاها طبقه بندی شده است. شاید گربه هراسی به اندازه ترس ازسگ متداول نباشد. اما به دلیل اهلی بودن این حیوان و حضور او در نقاط مختلف شهر و حتی خانه برخی حیوان دوستان و آشنایان، فرد دچار ترس از گربه با مشکلات عمیقی مواجه خواهد شد. به همین دلیل این ترس غیر معقول باید برای درمان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

علائم و نشانه های ترس از گربه

گربه هراسی

ترس از گربه یکی از انواع فوبیای خاص است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی به عنوان اختلالی اضطرابی طبقه بندی می‌شود. در این شرایط فرد ترس شدید و غیرمنطقی را هنگام مواجهه با گربه‌ها یا حتی هنگام فکر کردن به آن‌ها تجربه می‌کند. ترس از گربه (ایلوروفوبیا) آنقدر قوی است که احساس اضطراب زیادی را در درون فرد ایجاد کرده و حتی می‌تواند منجر به بروز حمله عصبی یا همان پانیک شود. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید. به طور کلی علائم ترس از گربه موارد زیر را شامل می‌شوند:

– احساس ترس یا اضطراب شدید در مواجهه با گربه‌ها که ممکن است به حمله پانیک نیز منجر شود.

– تلاش برای اجتناب از موقعیت‌هایی که فرد می‌داند ممکن است در آن‌ها با گربه مواجه شود و یا حتی اجتناب از فکر کردن به گربه‌ها.

فروشگاه آرامیس

– آگاه بودن از غیرمنطقی بودن ترس و در عین حال احساس ناتوانی برای مدیریت این مسئله.

– بروز اختلال در عملکرد روزانه (برای مثال فرد روابط خود را با دوستانی که از گربه‌ها نگهداری می‌کنند محدود می‌کند یا از برخی مسیرها به خاطر حضور گربه عبور نمی‌کند که این کار  موجب مشکلاتی در زندگی روزمره می‌شود).

– بروز علائم جسمانی اضطراب هنگام مواجهه یا فکر کردن به گربه‌ها (سرگیجه، حالت تهوع، خشکی دهان، تپش قلب، دل درد، لرزش، افزایش تعریق و بالا رفتن سرعت تنفس).

– احساس مرگ و پایان زندگی. فرد در مواجه با گربه و یا فکرکردن به آن، احساس مردن پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

علت دچار شدن به ترس از گربه

متخصصان بر این باورند که بروز فوبیای خاص یک علت دقیق ندارد. بلکه علل مختلفی می‌توانند در این مشکل سهیم باشند. برای مثال افرادی که در دوران کودکی مورد حمله یک گربه قرار گرفته‌اند یا شاهد حمله گربه به یک فرد دیگر بوده‌اند، بیش از سایرین ممکن است که دچار ایلوروفوبیا شوند. همچنین عوامل ژنتیکی و محیطی نیز می‌توانند در این مسئله نقش داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند اکثر فوبیاهای خاص از جمله فوبیای گربه از تجربیات ناخوشایند دوران کودکی نشات می‌گیرند، حتی اگر فرد اصلا به یاد نیاورد که آن خاطره ناخوشایند دقیقا چه چیزی بوده است.

بیشتر بخوانید : انواع فوبیا

درمان ترس از گربه | چگونه ترس از گربه را از بین ببریم ؟

ایلوروفوبیا همانند هر فوبیای خاص دیگر به میزان قابل توجهی به روان درمانی پاسخ می‌دهد. از همین رو اگر ترس از گربه برای‌تان دردسرساز شده و می‌خواهید آن را درمان نمایید، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. رویکردهای مختلفی وجود دارد که روانشناسان به کمک آن‌ها در جلسات مشاوره به شما یاری می‌رسانند تا بر ترس خود غلبه کنید. در این میان رویکرد شناختی رفتاری و تکنیک‌های خاص آن نظیر مواجه سازی تدریجی از بیشترین اثربخشی برخوردار است. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان فوبی کلیک کنید.

1- شناخت درمانی گربه هراسی

یکی از رایج‌ترین و موثرترین روش های درمان ترس از گربه استفاده از شناخت درمانی است. متخصصان با این روش باورهای هسته‌ای بیمار را که منجر به این فوبیا می‌شوند را به چالش می‌کشند. متخصصان با تکنیک های مختلف باور غلط بیمار (کشنده و خطرناک بودن گربه) را تغییر می‌دهد.

2- روش حساسیت زدایی منظم

از حساسیت زدایی منظم برای بهبود انواع فوبیاها و ترس ها من جمله ترس از گربه استفاده می‌شود. دراین روش بیمار به کمک متخصص لیستی از موضوعات و موقعیت های اضطراب آور تهیه می‌کند. سپس متخصص به ترتیب از کم اضطراب آورترین موضوع بر روی ترس های بیمار کار می‌کند. در هر مرحله بیمار توانایی مقابله با ترس هایش را پیدا خواهد کرد. هر چه به بالای لیست نزدیک بشوید، کار سخت تر خواهد شد. اما درمانگر با ارائه تمرینات آرمیدگی و ریلکسیشن به شما آموزش‌می‌دهد که چگونه در این مراحل به جلو پیش بروید. برای آشنایی با نحوه اجرای حساسیت زدایی منظم کلیک کنید.

3- مواجهه سازی

در مواجه سازی تدریجی درمانگر به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌هایی که موجب ترس‌تان می‌شوند را به صورت یک طیف طبقه‌بندی کنید. سپس با فنونی نظیر ریلکسیشن و سایر روش‌های خودآرام سازی چگونگی رویارویی با این موقعیت‌ها را به شما می‌آموزد. این روش شباهت زیادی با حساسیت زدایی منظم دارد. اما با این تفاوت که در هر مرحله اضطراب و استرس به طور کامل از بین نمی‌رود. بلکه بیمار یاد می‌گیرد که با حفظ استرس در موقعیت قرار بگیرد. برای اشنایی با جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

4- غرقه سازی

با مواجهه مستقیم با موضوع ترس احتمال از بین رفتن آن وجود دارد. اما این مساله در مورد همه بیماران صدق نمی‌کند. در غرقه سازی بیمار به طور مستقیم و گاه بدون سلسله مراتب با گربه روبرو می‌شود. اجرای این روش حتما باید توسط متخصص صورت بگیرد. چرا که همه افراد نسبت به این روش پاسخ مثبتی نمی‌دهند. متاسفانه خیلی از کسانی که تخصصی ندارند، از این روش برای از بین بردن ترس عزیزانشان استفاده کرده‌اند، اما موجب بدتر شدن شرایط آنها گشته اند. برای آشنایی با نحوه صحیح اجرای غرقه سازی کلیک کنید.

5- آخرین روش دارودرمانی

داروهای مختلفی در بازار برای کاهش و محوکردن نشانه های اضطراب وجود دارد. اما باید بدانید که این داروها درمان محسوب نمی‌شوند. شما با مصرف داروهای ضد اضطراب تنها برای مدتی کوتاه نشانه های ترس از گربه را سرکوب می‌کنید. این نوع ترس ریشه در باورها و شناخت شما دارد، پس هیچ دارویی قادر به تغییر این موضوع نیست.

خدمات ذهن نو

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو با کادری مجرب در حیطه اضطراب و استرس به شما عزیزان کمک می‌کند تا بر ترس هایی مثل فوبی گربه غلبه نمایید. مجموعه ذهن نو به شما این امکان را می‌دهد تا در هر موقعیت جغرافیایی به برترین متخصصان روانشناسی حاذق دسترسی داشته باشید. برای اینکار کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و وقت مشاوره روانشناسی دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از گربه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا استفاده از درمان دارویی برای بهبود علائم فوبیای گربه ضروری است؟

خیر، استفاده از درمان دارویی نظیر داروهای ضد اضطرابی تنها در شرایطی ضرورت می یابد که سطح اضطراب بیمار بسیار بالا باشد. هم چنین در موقعیت های پیچیده ای که چند اختلال روانشناختی با هم حضور دارند نیز استفاده این داروها می توانند روند درمان را تسریع نمایند. با این حال تصمیم گیری در زمینه شروع مصرف دارو باید حتما زیر نظر یک متخصص صورت بگیرد.

آیا ترس از گربه همیشه به وجود تجربیات ناخوشایند کودکی مربوط است؟

در اکثر موارد بله، اما ممکن است  در برخی موارد عوامل محیطی یا ژنتیکی دیگری در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

برای درمان ترس از گربه به چه متخصصی مراجعه کنم؟

روانشناسان بالینی از جمله متخصصینی هستند که با استفاده از تکنیک های مختلف در جلسات روان درمانی می توانند در بهبود این مشکل به شما یاری برسانند. اگر نیاز به مصرف دارو وجود داشته باشد روانشناس شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره