تهدید به خودکشی در نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تهدید به خودکشی در نوجوانان یکی از مسائلی است که می‌تواند باعث نگرانی بسیاری از والدین باشد. اما برخی از والدین نیز به این تهدیدها در فرزندانشان توجهی نمی‌کنند. بااین‌حال تهدید نوجوان به خودکشی باید همواره جدی گرفته شود. حتی اگر مطمئن‌هستید که فرزندتان برای جلب‌توجه از این موضوع صحبت می‌کند. بسیاری از خودکشی‌های موفق در شرایطی پیش می‌آید که فرد واقعاً قصد خودکشی نداشته و تنها قصد جلب توجه اطرافیان را به خود داشته است. درنتیجه بهتر است نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشید. پس در صورت مواجهه با این شرابط بهتر است در کنار تغییراتی که در رفتار خود ایجاد می‌کنید از یک روانشناس کودک و نوجوان نیز کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید 

تهدید به خودکشی در نوجوانان

فشارهای روانی و بحران‌هایی که در سنین نوجوانی پیش می‌آید، می‌تواند آن‌ها را در برابر بیماری‌های روحی آسیب‌پذیر کند. این شرایط می‌تواند حتی باعث بروز مشکلات جدی‌تری نظیر خودکشی نوجوانان باشد. به همین خاطر لازم است که والدین، مربیان و سایر افرادی که با این گروه سنی در ارتباط هستند، نسبت به برخی نشانه‌ها توجه بیشتری داشته باشند. فکر کردن یا اقدام به خودکشی گاهی با تهدید همراه هست و گاهی ممکن است نوجوان هیچ صحبتی دراین‌باره نکند. به همین خاطر شما می‌بایست علاوه بر تهدیدهای نوجوان به سایر نشانه‌ها نیز توجه داشته باشید.

حتما درباره روانشناسی نوجوان بخوانید.

صحبت از خودکشی

صحبت از خودکشی آشکارترین نشانه‌ای است که نوجوان به خودکشی فکر می‌کند. این موضوع می‌تواند به‌صورت تهدید به خودکشی، کنجکاوی راجع به این موضوع و یا صحبت درباره افرادی باشد که دست به چنین کاری زده‌اند. به‌طورکلی هنگامی‌که نوجوان به هر عنوانی راجع به این موضوع صحبت می‌کند بهتراست نسبت به آن حساسیت نشان داده و سعی کنید با صحبت بیشتر راجع به آن از دیدگاه‌های وی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

ناامیدی از آینده

اگر در صحبت‌های نوجوان‌تان با عباراتی مثل “ای‌کاش به دنیا نیامده بودم”، “امیدی به تغییر شرایط در آینده نیست” و یا میلی برای ادامه زندگی ندارد. بهتراست نسبت به این نشانه‌ها حساس‌تر باشید. حتما با نوجوان درباره موضوعی که او را تا این حد ناراحت کرده صحبت کنید.

تغییر در خلق‌وخو

ازآنجاکه افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایل برای تهدید یا عمل خودکشی در نوجوانان است، باید نسبت به تغییراتی که در خلقیات فرزندتان ایجاد می‌شود هشیار باشید (برای آگاهی از ویژگی های نوجوانان کلیک کنید). این تغییرات حتی اگر به حدی جدی نباشد که شما به‌عنوان دلیلی برای خودکشی به آن نگاه کنید می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای وی به افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری‌های روحی باشد. و یا در بیانی ساده‌تر به این معنا خواهدبود که فرزندتان از موضوعی ناراحت است. به همین خاطر بهتراست این قبیل نشانه‌ها را جدی‌گرفته و علاوه بر صحبت با فرزندتان از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی شدید کلیک کنید. مهم‌ترین نشانه‌هایی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

  • احساس غم و بی‌انگیزگی یا اضطراب و پرخاشگری که مطابق با خلقیات همیشگی نوجوان نیست
  • تغییر در الگوی خواب یا اشتها و خوراک نوجوان
  • افت تحصیلی یا کاهش توانایی در سایر فعالیت‌ها
  • از دست‌دادن اعتمادبه‌نفس
  • احساس گناهکاری یا مقصر دانستن خود از مسائل مختلف

موضوعات مرتبط با خودکشی

یکی از موضوعاتی که باید به‌صورت جدی باعث نگرانی شما باشد، این‌است که وسایل مانند تیغ، دارو، طناب یا چیزهایی ازاین‌دست را در میان لوازم نوجوان پیدا کنید. علاوه بر این توجه داشته‌باشید علاقه به تصاویر یا سایر محتواهای مرتبط با این موضوع نیز نگران‌کننده هستند. شما باید نسبت به آن‌ها حساس باشید.

خداحافظی با دوستان

بعضی از نوجوانان که تصمیم به خودکشی می‌گیرند، این موضوع را به اطرافیان خود اطلاع می‌دهند. خداحافظی با دوستان یا پیدا کردن وصیت‌نامه و وسایلی ازاین‌دست ازجمله نشانه‌هایی هستند که توجه فوری شما را می‌طلبند.

به خود آسیب زدن

روانشناسان معتقدند آسیب‌زدن به خود یکی از رفتارهای نزدیک به خودکشی است. اگر فرزند شما رفتارهایی این‌چنینی دارد می‌بایست نسبت به یافتن علت و برطرف کردن آن حساس باشید. پیشنهاد می‌شود مقاله انواع افسردگی را بخوانید.

چرا تهدید به خودکشی در نوجوان ایجاد می شود؟

1- افسردگی مهم ترین دلیل تهدید به خودکشی در نوجوان

افسردگی یکی از دلایل اصلی خودکشی در تمامی سنین است. به همین خاطر شما باید به هرگونه تغییر خلقی در نوجوان حساس باشید و در صورت مشاهده آن‌ از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. احساس ناامیدی یا بی‌ارزش دانستن خود و احساس گناه گاهی اوقات در میان افراد افسرده چنان شدتی پیدا می‌کند که آن‌ها احساس می‌کنند بهتر است به زندگی خود پایان دهند. با توجه به اینکه ژنتیک نیز در بروز افسردگی و میل به خودکشی تأثیرگذار است درصورتی‌که سابقه این مسائل در خانواده وجود داشته باشد، باید به آن توجه جدی‌تری داشته باشید. برای آشنایی با علائم افسردگی در جوانان کلیک کنید.

2- مصرف مخدرها از دلایل تهدید به خودکشی در نوجوانان

در سال‌های اخیر مصرف مخدرها و داروهای روان‌گردان به یکی از مهم‌ترین دلایل خودکشی نوجوانان تبدیل شده است. استفاده از این داروها توانایی تصمیم‌گیری و تفکر منطقی را از بین می‌برد و این موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای اقدام به خودکشی باشد.

3- فشارهای روحی

اگرچه نوجوانان از سنین کودکی خارج شده‌اند، بااین‌حال ظرفیت روانی آن‌ها هنوز به‌اندازه بزرگ‌سالان رشد نکرده، پس فشارهای روانی گاهی اوقات می‌تواند تحمل آن‌ها را به اتمام برساند.

فشار تحصیلی بیش‌ازحد و والدینی که در این مسائل به فرزندانشان سخت می‌گیرند، وجود بحران‌هایی نظیر مرگ، بیماری، طلاق و یا مشکلات مالی، بروز حوادثی مانند تجاوز یا پایان یک رابطه عاطفی ازجمله مسائلی هستند که می‌تواند باعث خودکشی فرزندتان باشد. بنابراین اگر اخیراً هریک از این بحران‌ها در خانواده شما اتفاق افتاده، بهتر است برای حفظ سلامت روان فرزندتان از یک متخصص کمک بگیرید.

4- جلب‌توجه یا تقاضای کمک

تهدید به خودکشی یا اقدام به آن در نوجوانان گاهی برای جلب‌توجه اطرافیان یا فهماندن این موضوع به آن‌هاست که نوجوان نیاز به کمک دارد. بااین‌حال بسیاری از والدین در چنین شرایطی به‌صورت منفی به این تهدید پاسخ می‌دهند و با پرخاش یا حتی تحقیر نوجوان نه‌تنها به او کمک نمی‌کنند، بلکه او را در اجرای این تصمیم جری‌تر می‌کنند.

5- ترس

یکی از دلایل خودکشی در نوجوانان را می‌توان ترس دانست. ترس از پیامد برخی رفتارها و به‌ویژه رفتار والدین ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند باعث خودکشی شود. گاه نوجوانان با تهدید به خودکشی در چنین شرایطی سعی می‌کنند به‌نوعی شما را تحت تأثیر قرار داده و از بازخورد تند منصرف‌تان کنند. گاهی نیز آن‌ها به‌واقع تصمیم گرفته‌اند برای فرار از برخی پیامدها به این اقدام دست بزنند. برای آشنایی بیشتر با علل خودکشی در نوجوانان کلیک کنید.

واکنش صحیح مقابل تهدید به خودکشی در نوجوانان

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از والدین ایجاد می‌شود این است که در صورت تهدید به خودکشی در نوجوان می‌بایست چه واکنشی به این موضوع نشان دهند؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که درون هر تهدیدی، نوعی تقاضا برای کمک وجود دارد و شما باید به‌جای واکنش به کلام نوجوان به این تقاضا واکنش نشان دهید. همچنین بهتر است علاوه بر تهدیدهای کلامی رفتارهایی مانند نوشتن وصیت‌نامه، تهیه وسایل مربوط به خودکشی یا صحبت کردن از این موضوع را نیز به‌عنوان تهدیدی برای خودکشی در نظر بگیرید.

به تغییرات حساس باشید

گاهی نوجوانان صراحتاً بیان نمی‌کنند که قصد خودکشی دارند یا به آن فکر می‌کنند. به همین خاطر شما باید علاوه بر نشانه‌های کلامی نسبت به رفتارهای او نیز حساس باشید. به خلقیات و روحیات فرزندتان توجه داشته باشید و هنگامی‌که احساس می‌کنید نسبت به قبل تغییر کرده سعی کنید از با صحبت دلیل ناراحتی‌های او را پیدا کنید.

گفت‌وگو و همدلی را جدی بگیرید

هنگامی‌که فرزندتان از موضوعی ناراحت است سعی کنید در یک فضای مناسب با او راجع به این مسئله صحبت کنید و اگر تهدید به خودکشی در نوجوانان دیدید یا او از خودکشی صحبت می‌کند، بهتر است از نوجوان بپرسید چه چیزی آن‌قدر ناراحتش کرده که چنین فکری دارد؟ در کنار صحبت باید توجه ویژه‌ای به همدلی داشته باشید. بسیاری از والدین در چنین شرایطی سعی می‌کنند ناراحتی فرزندشان را کوچک نشان داده و یا راهکارهایی را به او ارائه کنند.

در این‌صورت فرزند شما احساس خواهد کرد که شما اصلاً احساساتش را درک نکرده‌اید و این موضوع می‌تواند او را از ادامه صحبت منصرف کند. بهتر است در چنین شرایطی به او نشان دهید که متوجه شدت نگرانیش هستید و همین‌طور اطمینان خاطر دهید که همواره برای کمک کردن به وی حاضر هستید.

بیشتر بخوانید : علائم خودکشی

از نوجوان حمایت کنید

این باور را در نوجوان ایجاد کنید که او حتی اگر کار اشتباهی انجام دهد، شما بازهم دوستش دارید و همچنین در روزهای سخت می‌تواند روی کمک و حمایت شما حساب باز کند. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات برای فرزندتان قابل‌تحمل‌تر از قبل شوند.

هنگامی‌که نوجوان‌تان از مرگ یا خودکشی صحبت می‌کند. و شما به طور واضح نشانه های تهدید به خودکشی در نوجوانان خود را می‌بینید. حتما با او راجع به دلایل این موضوع صحبت کنید و به وی اطمینان بدهید همواره برای حمایت از او در کنارش هستید. پس‌ازآن سعی کنید با کمک و هم‌فکری یکدیگر راهکاری برای مشکلات نوجوان پیدا کنید. برای مثال اگر احساس بی‌انگیزگی می‌کند به او کمک کنید تا به دنبال علاقه‌مندی‌هایش برود و اهدافی برای خود تنظیم کند. سعی کنید تا جای ممکن حمایت‌هایتان با حالتی دوستانه صورت بگیرد. نوجوانان معمولاً نسبت به نصیحت شدن یا صحبت کردن از موضع بالا بسیار حساس هستند.

هنگام تهدید به خودکشی در نوجوانان کمک بگیرید

وقتی با هریک از نشانه‌های خودکشی مواجه شدید و یا فرزندتان آشکارا از این موضوع صحبت می‌کند، در اولین فرصت با یک روانشناس متخصص در این زمینه مشورت کنید. مشاورین با توجه به شرایط شما راهکارهایی را برای مدیریت اوضاع آموزش می‌دهند و علاوه بر این می‌توانند با ترتیب دادن جلسات مشاوره به فرزندتان برای تغییر شرایط پیش‌آمده نیز کمک کنند. ازجمله اقدامات روانشناسان در پ

این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش راهکارهایی برای مدیریت هیجانات و جلوگیری از اقدامات شتاب‌زده
  • آموزش مهارت حل مسئله برای کمک به نوجوان تا مشکلاتش را به شیوه‌ای سازگارانه تر حل کند
  • بررسی احتمال وجود بیماری‌های روحی و اقدام برای درمان آن‌ها
  • ایجاد جلسات خانواده‌درمانی و کمک به تمامی اعضای خانواده برای تغییر برخی رفتارها

برای دریافت مشاوره در زمینه تهدید به خودکشی در نوجوانان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

واکنش صحیح در مقابل تهدید نوجوان به خودکشی چیست؟

از پرخاش، بی‌توجهی به تهدید و یا مسخره کردن نوجوان خودداری کنید. با او راجع به دلایلی که برای این موضوع دارد صحبت کنید و سعی کنید تا جای ممکن همدلی داشته و به او نشان دهید که برای حل کردن مشکلات حمایتش خواهید کرد.

آیا نوجوانی که دیگران را به خودکشی تهدید می‌کند واقعاً این کار را می‌کند؟

نمی‌توان به‌طورقطع به این سؤال پاسخ مثبت یا منفی داد بااین‌حال حتی بیان چنین تهدیدی می‌بایست جدی گرفته شود و شما اقدامات لازم برای پیشگیری از بدتر شدن شرایط را شروع کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره