رابطه سالم | ویژگی های یک رابطه سالم از نظر روانشناسان چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رابطه سالم از نیازمندی های هر انسانی هست. اما گاهی افراد نامناسبی را برای رسیدن به این خواسته انتخاب می‌کنیم و یا راهکارهای مناسبی که بتوانند ما را به چنین رابطه‌ای برسانند را نمی‌شناسیم. رابطه سالم به‌خودی‌خود ایجاد نمی‌شود و این شما هستید که می‌بایست هنر ایجاد چنین ارتباطاتی را داشته باشید. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید رابطه عاطفی شما از آنچه می‌خواهید فاصله دارد و یا نمی‌توانید یک رابطه سالم و طولانی‌مدت برای خود ایجاد کنید، بهتر است در این زمینه از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا رفتارهای اشتباه یا نقاط ضعف خود و طرف مقابل را بشناسید و برای بهبود آن‌ها اقدام نمایید.

ویژگی‌های یک رابطه سالم

برای داشتن یک رابطه سالم ابتدا می‌بایست با ویژگی‌های این شکل از رابطه آشنا باشیم. سعی کنید این ویژگی‌ها را در رابطه خود بررسی کنید و به این سؤال پاسخ دهید که هریک از آن‌ها تا چه میزان در رابطه شما وجود دارد؟ از این طریق خواهید توانست بخش‌هایی از رابطه که نیاز به توجه بیشتر دارند را شناسایی کنید. بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رابطه سالم به شرح زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

احساس آرامش و رضایت

رابطه سالم به شما احساس آرامش و رضایت‌خاطر خواهد داد. درواقع روابط سالم منبعی هستند که انرژی و آرامش روانی را برای شما به همراه می‌آورند. درنتیجه اولین و ساده‌ترین ویژگی یک رابطه موفق این است که شما از بودن در آن احساس خوبی داشته باشید. البته این موضوع به معنای آن نیست که افراد دارای رابطه عاطفی سالم هرگز دچار مشکل نمی‌شوند و رابطه آن‌ها همواره شکلی مثبت دارد، بلکه به معنای آن است که در اکثر مواقع آن‌ها احساس مثبتی را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

ابراز علاقه و محبت

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک رابطه سالم ابراز علاقه طرفین به یکدیگر است. کسانی که به یکدیگر علاقه دارند محبت را در کلام و همین‌طور رفتار به یکدیگر منتقل می‌کنند و به عبارتی این اطمینان را در یکدیگر ایجاد می‌کنند که طرف مقابل به آن‌ها علاقه دارد.

احترام متقابل در رابطه سالم

احترام به طرف مقابل و حفظ حرمت‌ها یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که یک رابطه سالم موفق می‌بایست داشته باشد. وجود اختلاف‌نظر و تفاوت میان همه افراد موضوعی طبیعی است. بااین‌حال آنچه یک رابطه مطلوب را از روابط بیمار جدا می‌کند این است که در این روابط طرفین به تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند احترام می‌گذارند و هیچ‌یک از آن‌ها سعی نمی‌کند دیگری را شبیه به خود کرده یا او را به دلیل طرز فکر و رفتارش مسخره کند.

صبوری

لازمه یک رابطه سالم صبوری کردن است. انسانی وجود ندارد که همیشه صبور باشد. گاهی خستگی، مشکلات و استرس صبر را از انسان می‌گیرد. برای یک رابطه سالم صبوری از اهمیت زیادی برخوردار است. زوج هایی که در رابطه صبور نیستند، نسبت به کارهای یکدیگر حساس و ریزبین می‌شوند.

ارتباط متقابل

یکی از شایع‌ترین مشکلات روابط ناسالم این است که در این روابط صرفاً یکی از طرفین برای جلب رضایت و آرامش طرف مقابل تلاش می‌کند. این موضوع به‌تدریج باعث خواهد شد تا فرد احساس خستگی کرده و دیر یا زود از ادامه رابطه صرف‌نظر کند. اما در رابطه سالم هر دو طرف برای جلب رضایت و موفقیت یکدیگر تلاش می‌کنند.

تلاش برای رشد و پیشرفت

یکی از نشانه‌های عشق واقعی این است که طرفین در کنار رابطه عاطفی که با یکدیگر دارند برای رشد و پیشرفت یکدیگر تلاش می‌کنند و مانعی برای یکدیگر در این زمینه‌ها ایجاد نمی‌کنند. به عبارتی هر دو طرف سعی می‌کنند تا برای یک رابطه سالم آنچه در توان دارند برای موفقیت بیشتر طرف مقابل انجام دهند. برای آشنایی با روانشناسی عشق کلیک کنید.

اعتماد متقابل در رابطه سالم

باور به صداقت و تعهد طرف مقابل یکی از ویژگی‌های اساسی است که در یک رابطه سالم وجود دارد. در این روابط اعضا به یکدیگر اعتماد کامل دارند و هیچ‌یک از آن‌ها سعی نمی‌کند با ایجاد محدودیت در زندگی یا بررسی حریم شخصی طرف مقابل نگرانی‌های خود را از بین ببرد.

همدلی و همراهی

درک احساس یکدیگر و همراهی کردن در شرایط سخت را می‌توان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های یک رابطه سالم دانست. در یک رابطه سالم هنگامی‌که یکی از طرفین دچار مشکل یا ناراحتی می‌شود دیگری به او برای بهبود حال روحی کمک خواهد کرد و همین‌طور به وی نشان خواهد داد که متوجه شرایط روحی و نگرانی‌های او هست.

صداقت در رابطه سالم

پنهان‌کاری، دروغ یا فریب هرگز در یک رابطه سالم جایی ندارند. در این روابط طرفین با یکدیگر درنهایت صداقت برخورد می‌کنند. زیرا باور دارند طرف مقابل، آن‌ها را همان‌گونه که هستند دوست دارد و نیازی نیست تا چیزی را از وی مخفی نگه دارند.

احترام به آزادی‌های فردی

افرادی که یک رابطه سالم را تجربه می‌کنند تمامی ساعات شبانه‌روز را با یکدیگر نمی‌گذرانند، بلکه هر یک از آن‌ها زمان‌هایی را برای اختصاص به سایر مشغولیت‌های زندگی اختصاص می‌دهد. برعکس در یک رابطه بیمارگون یکی از طرفین یا هردوی آن‌ها به دلیل احساس ناامنی که دارد سعی می‌کند تا همواره شریک عاطفی را در کنارش نگه دارد و دوری از او باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در فرد خواهد شد.

بیشتر بخوانید : شروع رابطه عاشقانه

چطور یک رابطه سالم داشته باشیم؟

ابراز محبت

برای داشتن یک رابطه سالم سعی کنید در کلام و رفتارتان نسبت به طرف مقابل محبت داشته باشید. اگرچه برخی افراد اهمیتی به کلام محبت‌آمیز نمی‌دهند و حتی این تصور وجود دارد که نشان ندادن محبت بیشتر می‌تواند طرف مقابل را به سمت آن‌ها جلب کند! مشاورین خانواده معتقدند با استفاده از کلام و رفتار محبت‌آمیز می‌توانید دلگرمی و آرامش را به طرف مقابل هدیه کرده و او را تا حد زیادی نسبت به رابطه امیدوار نگه دارید.

انعطاف‌پذیر باشید

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از افراد این است که تصور می‌کنند نظرات آن‌ها صحیح‌تر از دیگران است. و به همین خاطر تلاش می‌کنند تا طرف مقابل را به صورتی که می‌خواهند تغییر دهند. علاوه بر اینکه شما هرگز موفق نمی‌شوید شخصیت کسی را عوض کنید. این رفتار باعث خواهد شد تا طرف مقابل‌تان از شما رنجیده و رابطه شما دچار مشکلات جدی شود. به همین خاطر سعی کنید در یک رابطه سالم انعطاف داشته باشید و به طرف مقابل‌تان این احساس را بدهید که او را به همان صورتی که هست دوست دارید و می‌پذیرید.

برای آشنایی با نحوه پیشبرد رابطه از راه دور کلیک کنید.

برای به دست آوردن رابطه سالم صحبت کنید

یکی از توانایی‌های زوجینی که رابطه سالم با یکدیگر دارند این است که آن‌ها به‌خوبی می‌توانند راجع به موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت کرده و به یک نتیجه مشترک برسند. صحبت کردن از خواسته‌ها و ناراحتی‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای داشتن یک رابطه مطلوب باید به آن توجه داشته باشید. اگر احساس می‌کنید به هر دلیلی نمی‌توانید با طرف مقابل‌تان بر سر مسائل مختلف صحبت کرده یا راجع به موضوعی به تفاهم برسید، بهتر است در این زمینه از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

خاطرات مشترک ایجاد کنید

یکی از راهکارهای ایجاد علاقه و همین‌طور عمق بخشیدن به رابطه این است که با شریک ‌احساسی‌تان خاطرات شیرینی داشته باشید. خاطرات تأثیر بسیاری در ایجاد صمیمیت میان انسان‌ها دارند. به همین خاطر اگر به دنبال ساختن یک رابطه سالم هستید سعی کنید تا جای ممکن خاطرات شیرینی را در کنار طرف مقابل رقم بزنید.

به علاقه‌مندی‌های یکدیگر توجه کنید

توجه نشان دادن به موضوعاتی که برای طرف مقابل شما اهمیت دارند می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. هنگامی‌که شما به این موضوع اهمیت می‌دهید در درجه اول این پیغام را به شریک احساسی‌تان می‌رسانید که او و خواسته‌هایش برای شما اهمیت دارند و همچنین این موضوع باعث خواهد شد تا در رابطه سالم بیشتر با دنیای ذهنی و احساسی طرف مقابلتان آشنا شوید.

در رابطه سالم از قهر یا تهدید اجتناب کنید

یکی از نشانه‌های یک رابطه نامطلوب این است که یکی از طرفین دائماً دیگری را به برهم زدن رابطه تهدید می‌کند و یا به بهانه‌های مختلف برای مدتی قهر می‌کند. این‌گونه رفتارها دیر یا زود باعث خواهد شد تا شریک احساسی شما خسته شده یا حتی تصمیم بگیرد رابطه را پایان بدهد.

درنتیجه برای رابطه سالم سعی کنید از رفتارهای منفی مانند قهر، دعوا یا تهدید طرف مقابل هرگز استفاده نکنید. اگر موضوعی شما را ناراحت می‌کند بهتر است تلاش کنید برای آن راه‌حلی سازنده پیدا کنید. رفتارهای منفی هیچ پیغامی برای حل کردن مشکلات به طرف مقابل شما منتقل نخواهند کرد.

همدلی داشته باشید

همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای داشتن یک رابطه سالم می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که با شریک احساسی‌تان همدلی داشته باشید. سعی کنید احساسات و خواسته‌های او را درک کنید و رفتار خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود تا طرف مقابل در کنار شما احساس رضایت و آرامش داشته و درنتیجه برای حفظ یا بهبود رابطه تلاش خواهد کرد.

به نشانه‌های غیرکلامی توجه کنید

شناخت نشانه‌های غیر‌کلامی به شما کمک می‌کند پیش از اینکه شریک احساسی‌تان از چیزی صحبت کند شما متوجه احساسات و حالات وی باشید. این موضوع علاوه بر اینکه در همدلی کردن و شناخت موقعیت‌های مختلف به شما کمک می‌کند باعث ایجاد یک رابطه سالم احساس نزدیکی میان شما می‌شود.

حتما برای پی بردن به بایدها و نبایدهای دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

رابطه سالم و نقش مشاوره

همه ما به دنبال یک رابطه سالم هستیم و گاهی در یک رابطه عاطفی دچار شک و تردید می‌شویم که آیا شخص مناسبی را برای خود انتخاب کرده‌ایم یا خیر؟ برخی مواقع نیز ممکن است احساس کنیم متوجه دلیل مشکلات رابطه نشویم و یا به‌تنهایی قادر به حل کردن آن‌ها نباشیم.

در چنین شرایطی معمولاً به دنبال مشورت از دیگران خواهیم بود. اما متأسفانه برخی اوقات افرادی که برای مشورت انتخاب می‌کنیم راهکار صحیحی به ما ارائه نمی‌کنند. جانب‌داری، حسادت یا نداشتن علم و تجربه کافی باعث خواهد شد تا آن‌ها نتوانند به شکل مناسبی به شما کمک کنند.

علاوه بر این گاهی به دلیل ترس از قضاوت شدن یا محرمانه دانستن برخی از مسائل نمی‌خواهیم با نزدیکانمان راجع به آن صحبت کنیم. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که اگر به دنبال رفع مشکلات در یک رابطه عاطفی هستید و یا می‌خواهید کیفیت رابطه خود را بیشتر کنید بهتر است در این زمینه از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید. مشاورین در کنار علم و تجربه‌ای که برای کمک به مشکل شما دارند این مزیت را دارند که شما می‌توانید بدون ترس از قضاوت شدن با آن‌ها صحبت کنید و همچنین مطمئن باشید که آن‌ها جانب‌دارانه به مشکلات شما نگاه نمی‌کنند.

کلام آخر

بهترین راه برای داشتن یک رابطه سالم کمک از یک روانشناس است. در فرایند مشاوره به بررسی مشکلات و رفتارهای نادرست می‌پردازند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج بدون رضایت خانواده بر شماره درج شده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه سالم می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

یک رابطه سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

احساس آرامش و رضایت خاطر هر دو طرف، اعتماد و تلاش متقابل برای موفقیت ازجمله ویژگی‌های یک رابطه سالم هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. پسرا فقط به س ک س فکر می کنن و اصن نمیشه باهاشون رابطه سالم داشت والا من با هر پسری صحبت کردم غیر از رابطه اصن به چیز دیگه ای فگ نمیکرد ترجیح میدم اصن با کسی نباشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره