افسردگی بعد از طلاق | چگونه با افسردگی بعد طلاق کنار بیاییم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی بعد از طلاق برای هر دو جنس ممکن است به وجود بیاید. معمولا اطرافیان درخواست کننده جدایی، بعد از طلاق او را فردی شکست خورده نمی‌بینند. این دست از مطلقه‌ها بیشتر تلاش دارند تا احساسات خود را مخفی کرده و در نتیجه حمایت و درمانی دریافت نمی‌کنند. طلاق و جدایی خواسته یا ناخواسته اثرات منفی بر روح و روان زوجین بر جای می‌گذارد و تا مدت‌ها ادامه می یابد. این اثرات منفی به نوبه خود می‌تواند در زندگی بعد از طلاق دخیل باشد. و زمینه‌های تحصیلی، شغلی و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد. طبق نظر سنجی‌ها طلاق سومین رویداد پراسترس در لیست است. بنابراین برای رفع پیامدهای دردناک و بهبود شرایط روحی دریافت کمک تخصصی الزامی است. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

دلیل افسردگی بعد از طلاق در زن و مرد چیست؟

زن و مرد با هزاران آرزو و تعهد با یکدیگر ازدواج می‌کنند. و برای یک رابطه عاشقانه و رمانتیک، رویا می‌بافند. یک رابطه حتی اگر پر از چالش باشد با طلاق و جدایی، رویا های زن و مرد را نابود می‌کند. طبیعی است که افراد با عدم دست‌یابی به خواسته‌ها و رویاهای خود دوره‌ای از فروپاشی روانی و ناراحتی شدید را تجربه کنند. بعد از طلاق، هر دو با نوعی بلا تکلیفی رو به رو می‌شوند و نمی‌دانند از کجا شروع کنند. و چطور پایه‌های یک زندگی جدید را بنا نهند. پس دچار سردرگمی می‌شوند. و رگه‌هایی از ناامیدی، افسردگی بعد از طلاق و بی‌انگیزگی را تجربه می‌کنند. که در اثر جدایی ایجاد شده است. در ادامه تعدادی از علائم افسردگی بعد از طلاق را نام برده ایم.

  • بی اشتهایی
  • خستگی
  • بی قراری
  • اختلال در عملکرد خواب
  • گریه
  • کاهش تمرکز
  • بد بینی
  • نا امیدی
  • بی ارزشی
  • بی علاقگی نسبت به کارهایی که در گذشته علاقه مند بوده اید
  • تمایل به خودکشی
بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید

نشانه های افسردگی بعد از طلاق

غم یکی از بارزترین علائم افسردگی بعد از طلاق است. اما در بسیاری از مردان و زنان غم نمود پیدا نکرده. و افسردگی را به طریقی دیگر بروز می‌دهند. برای تشخیص افسردگی حداقل 5 نشانه ضروری است. در صورتی که هر کدام از نشانه ها در روند زندگی فرد بیشتر از دو هفته اختلال ایجاد کنند، حتما باید از متخصصین برای درمان کمک گرفت.

  • خستگی و احساس کسالت
  • میل به تنهاییی و دوری از جمع
  • غرق شدن در افکار مربوط به گذشته
  • بی میلی به فعالیت‌هایی که قبلا مورد علاقه بود
  • کم خوابی یا خواب بیش از اندازه
  • گریه کردن به طور غیرارادی
  • احساس پوچی و بی‌ارزشی
  • افکار و یا اقدام به خودکشی
  • هواس پرتی و از دست دادن تمرکز

آیا مردان و زنان بعد از طلاق به یک شکل دچار افسردگی می شوند؟

معمولا مردان به دلیل ویژگی‌های شخصیتی دوست ندارند که درباره حالت‌های روانی و شرایط زندگی خود صحبت کنند. آنها معمولا به نوعی افسردگی بعد از طلاق پنهان دچار می‌شوند که با حالت‌هایی چون عصبی بودن و بدخلقی، غم و اندوه خود را نشان می‌دهند. این در حالی است که زنان حجم بالایی از غم و اندوه را تجربه می‌کنند و احساس پوچی و بی‌ارزشی بر آن‌ها غالب می‌گردد. به طور کلی زنان در مقایسه با مردان نشانه‌های ظاهری افسردگی را به شکل بارزتری نشان می‌دهند. برای آشنایی با نشانه های پشیمانی از طلاق کلیک کنید.

راهکارهای درمانی برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق

1- کمک گرفتن از روانشناس

در جهت مقابله با مشکلاتی که بعد از طلاق به وجود می‌آیند، مراجعه به روانشناس و استفاده از راهنمایی‌های او بسیار کاربردی و نتیجه بخش خواهد بود. چرا که افسردگی بعد از طلاق در صورتی که درمان نشود می‌تواند تبدیل به عادت (در طولانی مدت سبک زندگی) و یا برگشت نشانه‌ها در بازه‌های مختلف زمانی شود.

2- افزایش اعتماد به نفس برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق

افسردگی بعد از طلاق، تحقیر، آزار روحی و جسمی در تعداد زیادی از زنان و حتی مردانی که بعد از جدایی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، گزارش شده است. این افراد تا حد زیادی توانایی اداره زندگی، تصمیم گیری و حتی باور به خود را از دست داده‌اند. برخی از آن‌ها شرایطی را تحمل کرده‌اند. که سال‌ها موجب کاهش اعتماد به نفس و تبدیل آن به ویژگی شخصیت‌شان شده است. بنابراین تمرین هایی جهت افزایش جسارت، خودباوری، خودشناسی، بازسازی شناختی و…. ضروری است. برای آشنایی با انواع روش های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

3- تقویت حس های مثبت بدن

با طلاق عمر زندگی مشترک به پایان می‌رسد. و سرزنش خود و یا پیدا کردن مقصر چیزی را عوض نمی‌کند. جز اینکه شما را از لحاظ روانی در وضعیت وخیمی قرار می‌دهد. به همین دلیل باید راهی برای دور کردن حس‌های منفی مانند افسردگی بعد از طلاق پیدا کنید. همان طور که فکر بر بدن تاثیر می‌گذارد، جسم هم می‌تواند بر روان تاثیر بگذارد، پس‌می توانید با انجام کارهایی مثل ورزش کردن، تغذیه مناسب، خواب کافی، تمرین خندیدن، تکرار جملات مثبت و ذکر نکات مثبت در مقابل آینه از جمله اقدامات موثر است.

برای آشنایی با راه های بهبود افسردگی بعد از شکست عشقی کلیک کنید.

4- افزایش ارتباطات اجتماعی

اگر زن یا مرد بعد از طلاق به تنهایی میل پیدا کند و بیشتر وقت خود را در عزلت بگذراند، بر دامنه افسردگی خود می‌افزاید. بهترین روش در جهت مقابله با افسردگی بعد از طلاق، گسترش دامنه ارتباط با اطرافیان و دوستان است.

5- صحبت درباره احساسات برای درمان افسردگی بعد از طلاق

سرکوب کردن احساسات منفی فقط حجم غم و اندوه را بالا می‌برد وافسردگی بعداز طلاق را تشدید می‌کند. بهتر است زن و مرد بعد از طلاق با شخصی که مورد اعتماد آن‌هاست  درد و دل کنند و احساسات خود را بازگو نمایند. وقتی زن و مرد در رابطه با احساسات خود صحبت می‌کنند، تحمل درد و ناراحتی برای‌شان آسان‌تر خواهد بود، چرا که احساس می‌کنند در تحمل این درد تنها نیستند.

6- رسیدگی به وضعیت ظاهری

ژولیده بودن و نرسیدن به ظاهر بر دامنه غم وافسردگی می‌افزاید. باید برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق مانند گذشته به ظاهر خود برسید و خوش پوش به نظر آیید. این کار به شما در تقویت حس‌های مثبت کمک خواهد کرد.

7- خاطره نویسی

با نوشتن خاطرات بد گذشته افکار منفی را بر روی کاغذ آورده و خودتان سبک می‎شوید. احساسات، افکار و خاطرات گذشته را بر روی کاغذ پیاده کنید. خاطرات را فراموش کنید. افسردگی بعد از طلاق با خاطره نویسی کم رنگ تر می‌شود.

8- ورزش

طبق پژوهش های انجام شده ورزش و پیاده روی حتی زمانی که حال و حوصله ندارید روند بهبودی افسردگی بعد از طلاق را افزایش می‎دهد.

9- تغذیه سالم

رژیم غذایی را رعایت کنید و به سراغ سوءمصرف مواد و الکل نباشید. با تغذیه سالم و رعایت رژیم غذایی به خود کمک کنید. تغذیه سالم روند بهبودی افسردگی بعد از طلاق را افزایش می‎دهد.

10- استراحت و خواب

استراحت و خواب کافی نشانه های افسردگی بعد از طلاق را کم رنگ می‎کند. داشتن روتین خوابی منظم به روند بهبودی شما کمک می‎کند. آرامش را به زندگی ما بر می‌گرداند و در طول روز کسل و کلافه نیستید.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید

تاثیر حمایت خانواده بعد از طلاق

مورد حمایت واقع شدن به این معنی است که زن یا مرد با شرایط جدید هم مورد پذیرش خانواده هستند و طلاق وی سبب طرد شدن از طرف خانواده نمی‌گردد. حمایت خانواده باعث کاهش احساس تنهایی و  افسردگی بعد از طلاق خواهد شد.

کلام آخر

بهترین راه برای درمان افسردگی بعد از طلاق روان درمانی توسط روانشناس و متخصص است. روش های درمانی زیادی برای افسردگی بعد از طلاق وجود دارد. که دارو درمانی و روان درمانی به صورت همزمان بهترین روش درمانی هستند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‎‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از طلاق با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از طلاق می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چگونه افسردگی بعد از طلاق درمان شود؟

برای درمان افسردگی بعد از طلاق بجای گوشه گیری و دوری از جمع و دست کشیدن hز فعالیت های اجتماعی باید مانند قبل و حتی بیشتر از قبل به فعالیت پرداخت، همچنین درخواست کمک از یک مشاور می تواند تاثیر بسزایی در درمان افسردگی بعد از طلاق داشته باشد.

علائم افسردگی بعد از طلاق چیست؟

بی میلی به ارتباط با دیگران، بی خوای یا خواب زیاد، گریه، ترجیح به تنها بودن، فکر کردن بیش از حد به گذشته، احساس گناه از علائم افسردگی بعد از طلاق است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره