افسردگی در سنین مختلف | افسردگی بیشتر در چه سنی است

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی در سنین مختلف می‌تواند نشانه‌ها و دلایل متفاوتی داشته باشد. افسردگی در کودکان از وراثت و مشکلات والدین نشأت می‌گیرد. در بزرگسالان بروز افسردگی به همراه مشکلات زندگی است. در بانوان نیز نسبت به آقایان بیشر رخ می‌دهد. با این‌ حال حقیقتی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت این است، که افسردگی در حال تبدیل‌ شدن به شایع‌ترین بیماری روانی در تمامی سنین است. با توجه به مشکلاتی که در جریان زندگی فرد ایجاد می‌کند بهتر است برای پیشگیری یا درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه در رابطه با نشانه های افسردگی در سنین مختلف صحبت کرده‌ایم.

افسردگی در سنین مختلف

بر خلاف باور عموم مردم، افسردگی در سنین مختلف می تواند به وجود آید. تفاوت نشانه‌ها در گروه های سنی مختلف، مانع از شناسایی افسردگی می‌شود. به همین منظور خیلی از افراد هرگز برای افسردگی شان به درمانگران مراجعه نمی کنند. کودکان، نوجوانان، جوانان، افراد میانسال و سالمندان همگی در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. بنابراین احتمال بروز افسردگی در سنین مختلف باعث می‌شود که ما همواره نسبت به این اختلال و پیامدهای آن آسیب پذیر باشیم.

شما برای سلامت روان خود و خانواده تان بهتر است اطلاعات لازم در خصوص بیماری افسردگی را کسب کرده و اقداماتی برای جلوگیری از بروز آن انجام دهید. برای این منظور حتما درباره انواع افسردگی بخوانید.

تفاوت نشانه‌های افسردگی در سنین مختلف

افسردگی در کنار اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات روحی است. که روزانه باعث مراجعه بسیاری به مراکز درمانی می‌شود. اصلی‌ترین نشانه افسردگی احساس غم، خستگی یا ناراحتی است. با این‌ حال برخی از افسرده‌ها هیچ غمی را در زندگی تجربه نمی‌کنند. صرفاً انگیزه و تمایل خود را برای انجام فعالیت‌های مورد علاقه گذشته از دست می‌دهند.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

?افسردگی در مردان و زنان

افسردگی در زنان شایع تر از مردان است. مردان با اختلال افسردگی با بروز ندادن نشانه ها بیشتر تمایل به خودکشی دارند. و تعداد مردانی که با خودکشی می‌میرند 4 برابر بیشتر از بانوان است. در ادامه نشانه های افسردگی در مردان و زنان را توضیح داده‌ایم.

افسردگی در مردان: افسردگی در مردان با پرخاشگری و عصبانیت بیشتر بروز پیدا می‌کند. خطرات احتمالی که مردان افسرده را تهدید می‌کند در ادامه اشاره کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با افسردگی در مردان کلیک کنید.

  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • رابطه جنسی پرخطر
  • قمار بازی کردن
  • بی انگیزگی برای موفقیت در کار
  • قبول مسئولیت های سنگین
  • دوری از دورهمی و موقعیت های اجتماعی
  • انجام کارها با وسواس بی وقفه
  • بی علاقه‌گی نسبت به سرگرمی
  • گاهی بی علاقه‌گی نسبت به رابطه جنسی
  • میل به خودکشی

افسردگی در زنان: خانم ها شاید افسردگی را از جنبه‌های مختلف مبتلا شوند. افسردگی در زنان گاهی به دلیل هورمون، چرخه قاعدگی و بارداری است. برخی از نشانه های رایج افسردگی در زنان را در ادامه شرح داده‌ایم.

  • اختلالات خواب
  • تغییر در اشتها
  • عدم علاقه به فعالیت های روزمره
  • احساس خستگی شدید
  • درد جسمانی
  • وحشت زدگی
  • نوسانات روحی
  • احساس گناه
  • احساس تنش

?افسردگی در کم سالان

کم سالان به این خاطر که در توانایی درک و بیان احساسات خود ضعیف‌تر از بزرگ‌سالان هستند. شاید افسردگی را با بی‌قراری یا پرخاشگری نشان دهند. تغییر در الگوی خواب و خوراک، احساس گناه، تقصیر و از دست دادن عزت‌نفس در کنار ضعف در تمرکز حواس و قدرت تصمیم‌گیری از جمله نشانه‌های افسردگی هستند.

صرف‌ نظر از اینکه افسردگی در چه سنی اتفاق افتاده باشد. بی‌توجهی به آن می‌تواند باعث مزمن شدن اختلال شده و یا احتمال بروز دوره‌های دیگری از افسردگی را در آینده افزایش دهد. همچنین با توجه به مشکلاتی که این بیماری در توانایی فعالیت‌های تحصیلی و کاری فرد ایجاد می‌کند، برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

افسردگی در سنین مختلف چگونه ظاهر می شود؟

افسردگی اختلالی است که احتمال ابتلا به آن در تمامی دوره‌های سنی وجود دارد. اگرچه نشانه‌های این اختلال در اکثر افراد یکسان است. با این‌ حال افسردگی در سنین مختلف می‌تواند با دلایل متفاوتی ایجادشده و نشانه‌های خاصی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر در ادامه درباره نشانه‌ها و دلایل بروز افسردگی در سنین مختلف صحبت خواهیم کرد. بهتر است در شرایطی که این نشانه‌ها را در خود یا هر یک از اطرافیانتان مشاهده کردید. و یا در شرایطی که احساس می‌کنید وضعیت زندگی شما به‌ گونه‌ای است که احتمال بروز افسردگی وجود دارد. از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

برای اطلاع بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

◀️ افسردگی در سنین مختلف | افسردگی در کودکی

افسردگی در کودکان زیر 12 سال شایع نیست. اما امکان دارد اتفاق بی‌افتد. کودکان معمولاً در تمامی امور زندگی به والدین یا مراقبین خود وابسته هستند. به همین خاطر می‌توان اصلی‌ترین دلایل بروز افسردگی در کودکان را وقوع هرگونه مشکل برای والدین دانست. فوت یا بیماری یکی از والدین، طلاق، دور شدن از والدین برای مدت طولانی، سوء‌استفاده‌های جنسی و یا زورگویی از جانب گروه همسالان یا اعضای خانواده از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث افسردگی در کودکان می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت افسردگی در کودکان بازتابی از شرایط نامساعد درون خانواده است.

افت در عملکرد تحصیلی، بی‌میلی به برقراری ارتباط با همسالان و به‌خصوص پرخاشگری یا بی‌قراری ازجمله نشانه‌های افسردگی در این گروه سنی است. با توجه به اینکه شروع افسردگی در سنین پایین می‌تواند احتمال درگیری با آن در سال‌های آینده را افزایش داده و همین‌طور مقاومت بیماری نسبت به درمان را نیز بالاتر خواهد برد.

بهتر است در شرایطی که نشانه‌های این بیماری را در فرزندتان می‌بینید و یا برای پیشگیری از بروز این اختلال به‌ویژه در کودکانی که بحران‌هایی را در زندگی پشت سر گذاشته‌اند، از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. برای آشنایی با نشانه های افسردگی کودکان کلیک کنید.

◀️ افسردگی در سنین مختلف | افسردگی در نوجوانی

هنگامی‌که از افسردگی در سنین مختلف صحبت می‌کنیم، نوجوانی یکی از بحث‌ برانگیزترین دوره‌هایی است که به آن برمی‌خوریم. تلاش برای به دست آوردن هویت مستقل و بحران‌هایی که دوره نوجوانی به همراه دارد. ازجمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث بروز افسردگی در فرد شوند. در سن 12 تا 18 سالگی نوسانات خلقی طبیعی است. اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌بایست در تشخیص‌گذاری این اختلال برای نوجوانان به آن توجه داشته باشیم، این است که آیا واقعاً آن‌ها دچار افسردگی شده‌اند و یا مشکلات پیش‌آمده پیامدهای طبیعی این دوران هستند؟

پس باید در دوره نوجوانی نسبت به بهداشت روان فرزندان خود حساسیت بیشتری داشته باشید و در این زمینه از مشاورین باتجربه کمک بگیرید. افسردگی در نوجوانی می‌تواند خود را با احساس غمگینی، مشکلات در مدرسه و اجتماع، پرخاشگری و لجبازی و یا حتی رفتارهای پرخطری نظیر مصرف انواع مخدرها، روابط جنسی آزاد یا حتی بزهکاری نشان دهد.

◀️ افسردگی در سنین مختلف | افسردگی در جوانان

انسان ها در دوره سنی 19 تا 29 سالگی دوره جوانی پر چالشی را می‌گذرانند. تلاش برای استقلال از خانواده، تغییرات عمده زندگی، یافتن شغل مناسب، سربازی، ازدواج، مسائل مالی، مسائل شغلی، آسیب های بدنی و ناتوانی در حل مسائل آنها را به سوی افسردگی سوق می‌دهد. دوره جوانی پیش از ورو به دوره بزرگسالی است. و به مرور دغدغه های دوران بزرگسالی نیز جز افکار فرد می‌شود. برای پیشگیری و درمان افسردگی در جوانان کلیک کنید.

◀️ افسردگی در سنین مختلف | افسردگی در بزرگ‌سالی

گروه بزرگ‌سالان بیشترین مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی برای افسردگی را شامل می‌شوند. با توجه به اینکه جوانی و میان‌سالی سنین فعالیت در محیط اجتماعی هستند. دشواری‌ها و مشکلاتی که در این میان ایجاد می‌شود می‌تواند باعث بروز افسردگی باشد. مسائل درون خانواده، مسائل زناشویی، مسائل شغلی، ازدواج و مشکلاتی که در روابط عاطفی فرد ایجاد می‌شوند ازجمله مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در این گروه سنی هستند.

◀️ افسردگی در سنین مختلف | افسردگی در سالمندی

رسیدن به سال‌های پایانی عمر، بروز بیماری و ناتوانی و همین‌طور از دست دادن عزیزان ازجمله دلایلی هستند که باعث بروز افسردگی در سالمندی می‌شوند. با این‌ حال افسردگی در این گروه سنی معمولاً تشخیص داده نمی‌شود و به‌عنوان واکنش یا رفتاری طبیعی نسبت به شرایط در نظر گرفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با علل و نشانه های افسردگی سالمندان کلیک کنید.

این در حالیست که خطر خودکشی به دلیل افسردگی در سالمندان بیش از هر گروه سنی است و همین‌طور افسردگی می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت فرد ازجمله افزایش احتمال ابتلا به انواع زوال عقل ایجاد کند. احساس ناراحتی و گریه، بازنشستگی، ازدواج فرزندان، لجبازی یا پرخاشگری، مرور بیش‌ از حد خاطرات زندگی یا افسوس برای فرصت‌های ازدست‌رفته. ازجمله نشانه‌های بروز افسردگی در سالمندی هستند. که لازم است به آن‌ها توجه داشته و برای برطرف کردنشان از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای آشنایی با انواع روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

افسردگی بیشتر در چه سنی است؟

علت افسردگی در سنین مختلف

همانطور که گفتیم افسردگی در سنین مختلف می تواند بروز یابد، اما احتمال ابتلا به آن در دهه بیست سالگی زیاد می شود. طبق گزارشات انجمن روان‌پزشکان آمریکا شیوع افسردگی در بزرگسالان 25 تا 44 به بیشترین حد خود می‌رسد. بنابراین اگر شما یا عزیزان تان در این سنین قرار دارند، بیشتر باید نسبت به نشانه های دپرسشن حساسیت به خرج دهید.

کلام آخر

افسردگی در همه افراد علائم و نشانه‌های یکسان دارد. اما در سنین مختلف علل متفاوتی دارد. افسردگی در کودکان به طور کمتری نسبت به نوجوانی و بزرگسالی رخ می‎دهد. افراد در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر از سنین بزرگسالی به خودکشی فکر می‌کنند. در هر سنی که خود یا اطرافیانتان دچار افسردگی شده‌اید. حتما از یک متخصص و روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به شما مراجعان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی، با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی در سنین مختلف می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

افسردگی بیشتر در چه گروه سنی ایجاد می‌شود؟

افسردگی اختلالی است که می‌تواند در هر دوره‌ای از زندگی فرد ایجاد شود. بااین‌حال سنین بزرگ‌سالی به دلیل حجم فعالیت‌های فرد از مهم‌ترین زمان‌هایی هستند که احتمال بروز افسردگی وجود دارد.

افسردگی در سنین مختلف چه تفاوت هایی دارد؟

بیشتر آدم ها افسردگی را مساوی با غم و گوشه گیری می دانند. در حالی که فرد در سنین مختلف نشانه های متفاوتی بروز می دهد. برای مثال در کودکی و نوجوانی افسردگی بیشتر با بهانه گیری و پرخاشگری همراه می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره