علل گرایش به گل یا ماریجوانا | چرا ماریجوانا در بین جوانان رایج است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علل گرایش به گل یا ماریجوانا برای بسیاری از خانواده‌ها و جوانان تبدیل به یک سؤال جدی شده است. با توجه به فراگیر شدن استفاده از این ماده در میان نوجوانان و جوانان و همین‌طور عوارض جسمی و روانی که به دنبال استفاده از آن برای فرد ایجاد می‌شود، شناخت علل گرایش به گل یا ماریجوانا و پیدا کردن راهکارهایی برای جلوگیری از گسترش استفاده از آن از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم اعتیاد کلیک کنید.  

 

در کنار آشنایی با علل گرایش به ماده مخدر گل باید به عواملی که فرد را از خطر اعتیاد به این مواد دور نگه می‌دارد نیز توجه داشت و برای پیشگیری از اعتیاد به ماریجوانا از آن‌ها استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد توهم زا و کانابیس ها کلیک کنید.  

 

ماریجوانا یا گل چیست؟

ماری جوانا ماده مخدری است که به‌صورت طبیعی از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و قدرت بالایی در ایجاد احساس خلسه یا حتی توهم برای فرد دارد. استفاده از این ماده باعث بروز احساس سرخوشی در فرد می‌شود و خنده‌های بی‌دلیل، احساس نشاط، افزایش اشتها و همین‌طور قرمز شدن چشم‌ها را می‌توان از نتایج مصرف ماریجوانا دانست که با فاصله کمی از مصرف در فرد ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم اعتیاد به ماده مخدر گل کلیک کنید. 

یکی از علل گرایش به گل یا  ماریجوانا در میان جوانان و حتی نوجوانان تصور اشتباه آن‌ها مبنی بر اعتیادآور نبودن آن است. این باور به این دلیل ایجادشده که استفاده از ماریجوانا وابستگی جسمی ایجاد نخواهد کرد. بااین‌حال باید به این موضوع توجه داشت که استفاده از ماریجوانا باعث وابستگی روانی شدیدی در فرد می‌شود که او را درگیر اعتیاد و مصرف دائمی این ماده خواهد کرد. برای آشنایی با ماده ماری جوانا کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

ماریجوانا یا گل چیست؟ علل گرایش جوانان به ماریجوان، ذهن نو

 

علل گرایش به گل یا ماری جوانا

علل گرایش به گل یا ماری جوانا

شناخت علل گرایش به گل یا ماری جوانا با توجه به گسترش استفاده از این ماده در میان نوجوانان و جوانان یکی از اولین اقداماتی است که باید برای کنترل اعتیاد به آن مورد بررسی قرار بگیرد. با توجه به شرایط هر فرد می‌توان دلایل بسیاری را برای استفاده از ماری جوانا مطرح کرد. بااین‌حال برخی از این دلایل قدرت بیشتری در ایجاد گرایش به استفاده از این ماده دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. درصورتی‌که هریک از این مشکلات در محیط اطراف شما یا نزدیکانتان وجود دارد، بهتر است برای برطرف کردن آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید. 

1. کنجکاوی

کنجکاوی یا میل روانی به تجربه احساساتی که پس از مصرف ماریجوانا برای فرد رخ می‌دهد از مهم‌ترین علل گرایش به گل محسوب می‌شود. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که نزدیکان فرد از این ماده استفاده کرده باشند بیشتر خود را نشان خواهد داد. در شرایطی که فرد از جانب اطرافیان یا حتی از طریق مطالعه دائماً راجع به تجربیات روانی پس از استفاده از ماریجوانا مطالبی را می‌شنود، کنجکاوی برای تجربه شخصی افزایش پیدا خواهد کرد.

2. تصور اشتباه | علل گرایش به گل یا ماری جوانا

برخلاف بسیاری از مخدرها از جمله تریاک و مشتقات آن استفاده از ماریجوانا باعث وابستگی جسمی در فرد نمی‌شود. درنتیجه قطع مصرف باعث بروز علائم جسمانی مانند درد عضلات نخواهد شد. این موضوع باعث ایجاد تصور غلطی در میان اکثریت شده که معتقدند ماریجوانا و حتی سایر داروهای این خانواده اعتیادآور نیستند و استفاده از آن‌ها صرفاً باعث کسب لذت می‌شود. این درحالیست که ماریجوانا قدرت بالایی در ایجاد وابستگی روانی دارد و چند بار استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد در فرد شود. برای آشنایی با تست اعتیاد به ماده مخدر گل کلیک کنید.

3. علل گرایش به گل | میل روانی به کسب لذت

یک قاعده روانی کلی معتقد است انسان‌ها درصورتی‌که از یک رفتار لذتی را تجربه کنند به دنبال تکرار آن برای دستیابی مجدد به لذت خواهند بود. این موضوع یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌ها در ابتدای مسیر اعتیاد به یک ماده مخدر است. به عبارتی فرد پس از یک‌بار استفاده از ماریجوانا برای تجربه مجدد لذتی که از آن به دست آورده به سراغ مصرف مجدد خواهد رفت. این موضوع به‌تدریج باعث اعتیاد به ماریجوانا خواهد شد. پس از گذشت مدتی ازمصرف، فرد دیگر نه با هدف دستیابی به لذت بلکه برای فرار از پیامدهای منفی ناشی از عدم مصرف نظیر احساس بی‌قراری روانی به سمت مصرف مجدد خواهد رفت.

با توجه به اهمیتی که مدت‌زمان اعتیاد به مخدرها در موفقیت‌آمیز بودن ترک اعتیاد دارد، اگر شما یا هریک از نزدیکانتان درگیر اعتیاد به مخدر شده یا وسوسه مصرف را در خود احساس می‌کنید، بهتر است از یک روانشناس درزمینهٔ کنترل وسوسه‌های روانی کمک بگیرید.

4. وجود افراد معتاد در خانواده | علل گرایش به گل یا ماری جوانا

وجود فرد معتاد در یک خانواده از مهم‌ترین عوامل خطر برای اعتیاد سایر اعضاست. در دسترس بودن مواد مخدر و همین‌طور از میان رفتن قبح موضوع باعث خواهد شد تا سایر افرادی که با معتادین در ارتباط هستند نیز به سمت اعتیاد گرایش پیدا کنند. علاوه بر این زندگی با افرادی که دچار اعتیاد به هر نوع ماده مخدری هستند مشکلاتی را برای سایر اعضا ایجاد کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

این موضوع خود تبدیل به یک دلیل دیگر برای گرایش به اعتیاد در میان اعضای خانواده معتادین خواهد شد. به همین خاطر اگر در خانواده شما فرد یا افرادی درگیر اعتیاد به مخدر هستند، بهتر است برای محافظت از سلامت روان خود و به‌خصوص کودکان از یک مشاور کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه  مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

5. بیماری‌های روانی و اختلالات شخصیت

ازجمله علل گرایش به گل یا هر ماده مخدر دیگری می‌توان به وجود بیماری‌های روانی اشاره کرد. بیماری‌های روانی تأثیرگذار در اعتیاد از مشکلات ساده‌ای مانند ناتوانی در نه گفتن و تحت تأثیر فشار دوستان قرار گرفتن تا اختلالات پیچیده‌ای نظیر اختلال شخصیت نمایشی یا اسکیزوفرنی را شامل می‌شود.

مبتلایان به این اختلالات به‌ویژه افراد دارای افسردگی و اضطراب برای فرار از شرایط روحی نامطلوب خود به سمت استفاده از انواع مخدر گرایش پیدا می‌کنند. درنتیجه بهتر است برای درمان بیماری‌های روحی و پیش از جدی شدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

 

علل گرایش به ماده مخدر گل | نقش روانشناسی در پیشگیری از اعتیاد

علاوه بر شناسایی علل گرایش به گل باید برای برطرف کردن آن‌ها نیز برنامه مشخصی داشته باشید. روانشناسان می‌توانند در تهیه این برنامه و راهکارهای مناسب به شما کمک کنند. ازجمله مهم‌ترین اقدامات روانشناسان برای پیشگیری از اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. آموزش

یکی از مهم‌ترین اقدامات روانشناسان این است که آگاهی فرد و خانواده‌ها را در زمینهٔ ماریجوانا و همین‌طور سایر مواد مخدر افزایش دهند. پس باورهای اشتباه بسیاری ازجمله اعتیادآور نبودن ماریجوانا، از علل گرایش به گل هستند. روانشناسان حوزه ترک اعتیاد می‌توانند آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه کنند.

2. خانواده‌درمانی

وجود مشکلات و تعارض‌های درون خانواده، کیفیت پایین روابط اعضا با یکدیگر و همین‌طور اعتیاد یکی از اعضا ازجمله علل گرایش به گل است. برای پیشگیری از بروز این مشکل، روانشناسان جلساتی را با تمامی اعضای خانواده تشکیل داده و شیوه‌های تعامل صحیح را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

هنگام اعتیاد یکی از اعضا نیز خانواده‌درمانی برای کمک به حفظ سلامت اعضا و کمک به بیمار معتاد برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

3. شناسایی مشکلات و زنگ خطرها | علل گرایش به گل یا ماری جوانا

برای هر فرد با توجه به شرایط زندگی، دلایل منحصربه‌فردی وجود دارد که او را به سمت اعتیاد سوق می‌دهند. برای مثال بیماری‌های روانی مانند افسردگی یا مشکلات درون خانوادگی از دلایل افراد برای استفاده از ماریجوانا یا سایر مخدرها هستند. روانشناسان از طریق مصاحبه‌های بالینی متوجه این مشکلات شده و برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

4. علل گرایش به گل | آموزش راهکارها

در برخی شرایط فرد نیاز دارد تا رفتارهایی را برای پیشگیری از بروز اعتیاد آموزش ببیند. برای مثال قدرت مخالفت‌کردن با درخواست دوستان و یا مقاومت در برابر وسوسه‌های روانی ازجمله توانایی‌هایی هستند که نداشتن آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید. یکی از اقدامات روانشناسان این است که با آموزش این مهارت‌ها به فرد به او برای جلوگیری از اعتیاد کمک کنند. در صورت اعتیاد حتما به صحفه ترک ماری جوانا مراجعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه علل گرایش به گل یا ماریجوانا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول در مورد علل گرایش به گل

چه دلایلی برای گرایش به ماری جوانا وجود دارد؟

کنجکاوی برای تجربه مصرف، وجود اعتیاد در میان اعضای خانواده، باورهای اشتباهی نظیر اینکه ماریجوانا باعث اعتیاد نمی‌شود و همین‌طور بیماری‌های روانی از دلایلی هستند که باعث گرایش به استفاده از ماری جوانا می‌شوند.

چطور می‌توان از گرایش به ماری جوانا جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از گرایش به این ماده بهتر است علل را شناسایی و برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. برای مثال اگر احساس می‌کنید شرایط خانوادگی شما به سردی گراییده و یا ارتباط خوبی با فرزندان نوجوان خود ندارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره