والپروات سدیم | پرسش و پاسخ در مورد قرص والپروات سدیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص والپروات سدیم که با نام تجاری دپاکین شناخته می‌شود بیش از هرچیز در درمان اختلالات صرع و برای پیشگیری از تشنج‌های مغزی تجویز می‌گردد. با این حال از این دارو در برخی شرایط روان‌پزشکی نظیر مبتلا بودن به اختلال دو قطبی جهت تثبیت خلق نیز استفاده می‌شود. هم چنین از جمله دیگر کاربردهای این دارو می‌توان به درمان و بهبود علائم سردردهای میگرنی اشاره کرد. این دارو نیز مانند سایر داروها عوارض و تداخلات دارویی دارد که آگاهی از آن‌ها برای فرد مصرف کننده ضروری است. در ادامه این مقاله در مورد موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی والپروات سدیم توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

والپروات سدیم و موارد مصرف آن

والپروات سدیم نوعی داروی اثرگذار بر سیستم عصبی مرکزی است که با افزایش سطوح انتفال دهنده‌های عصبی بازدارنده در مغز نظیر گابا به درمان مشکلاتی نظیر اختلالات صرع، کاهش علائم فاز مانیا در اختلال دوقطبی و بهبود سردردهای میگرنی کمک می‌کند. از همین رو به طور کلی برای پیشگیری از تشنج، تثبیت خلق در اختلال دوقطبی و درمان میگرن تجویز می‌شود. برای کسب اطلاعات در زمینه داروهای تثبیت کننده خلق کلیک کنید.

 

عوارض جانبی مصرف قرص والپروات سدیم

والپروات سدیم همانند هر داروی دیگری می‌تواند در برخی افراد با بروز عوارض جانبی همراه شود. با این حال بسیاری از افراد هنگام استفاده از این دارو مشکل خاصی پیدا نمی‌کنند و می‌توانند درمان خود را ادامه دهند. برخی از عوارض جانبی این دارو به شرح زیر هستند.

1. عوارض جانبی شایع

از جمله مهم‌ترین عوارضی که در پی مصرف قرص والپروات سدیم یا دپاکین اتفاق می‌افتد می‌توان به سرگیجه، اسهال، خواب آلودگی مفرط، تاری دید یا دوبینی، ریزش مو، ایجاد تغییراتی در روند چرخه قاعدگی، احساس زنگ زدن گوش، لرزش و ایجاد تغییراتی در اشتها و وزن اشاره کرد. اکثر افراد اغلب با گذشت چند روز به دارو عادت می‌کنند. با این حال در صورتی که این علائم به مرور زمان پایدار ماندند یا تشدید شدند، لازم است حتما پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

2. عوارض جانبی نادر و شدید در پی مصرف قرص والپروات سدیم

تعداد معدودی از افراد در پی مصرف داروی دپاکین ممکن است دچار عوارض جانبی شدیدی شوند. از جمله مهم ترین این عوارض باید به افسردگی، بروز افکار مرگ و تمایل برای خودکشی و بروز سایر مشکلات مرتبط با سلامت روان اشاره کرد. در صورتی که یکی از عزیزانتان مصرف قرص والپروات سدیم را شروع کرده و اخیرا تغییرات رفتاری و علائمی نظیر آنچه گفته شد را در او مشاهده کردید، لازم است که حتما از او بخواهید در مورد نحوه ادامه مصرف داروها مجددا با درمانگر خود مشورت نماید. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان افسردگی شدید کلیک کنید.

هم چنین اگر در پی استفاده از این دارو دچار علائم جسمانی خاصی نظیر حالت تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه، تنفس سریع، حرکات چشمی غیر قابل کنترل یا همان نیستاگموس و افت هشیاری شدید، لازم است که سریعا با اورژانس تماس بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

 

تداخلات دارویی

تداخل دارویی به وضعیتی گفته می‌شود که استفاده همزمان دو یا چند دارو باعث تشدید عوارض جانبی شود یا بر مکانیسم اثر و متابولیسم آن‌ها تاثیر بگذارد. از جمله داروهایی که مصرف همزمان آن‌ها با قرص والپروات سدیم تداخل دارند می‌توان به برخی داروهای ضد افسردگی (نظیر آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین و فنلزین) برخی داروهای آنتی بیوتیک (نیظیر دوریپنم و ایمیپنم) و سایر داروهای ضد صرع و تشنج نظیر لاموتریژین، فنی توئین و توپریمات اشاره کرد. زمانی که پزشک برای شما والپروات سدیم تجویز کرده، در صورت مصرف هرگونه دارو لازم است او را در جریان سایر داروهای مصرفی خود قرار دهید.

برای آشنایی با انواع داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

موارد منع مصرف قرص والپروات سدیم

اگر به هر دلیلی پزشک به شما دپاکین یا همان قرص والپروات سدیم تجویز کرده است و شما از قبل دچار بیماری‌هایی نظیر مشکلات کبدی، پانکراتیت، اختلالات متابولیکی، سوءمصرف الکل، بیماری‌های کلیوی، سوءتغذیه و کم آبی بدن هستید، لازم است حتما پیش از شروع مصرف دارو پزشک را در جریان سابقه بیماری‌های خود مطلع قرار دهید. چراکه این مشکلات می‌توانند بر مکانیسم اثر دارو تاثیر گذاشته، اثرات آن را تغییر دهند یا منجر به تشدید عوارض جانبی شوند.

 

هشدارهایی در مورد مصرف والپروات سدیم

از جمله هشدارهایی که متخصصان در مورد مصرف سدیم والپروات به آن اشاره می‌کنند باید به موارد زیر اشاره کرد:

– قبل از هرگونه عمل جراحی و رفتن به دندان‌پزشکی در مورد مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

– از آنجایی که استفاده از این دارو می‌تواند منجر به افت هشیاری و خواب آلودگی شود پس از مصرف آن از انجام رانندگی یا انجام سایر فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری بالا دارند پرهیز کنید.

– این دارو را هم زمان با مواد مخدر مصرف نکنید. چرا که در این شرایط بسیار احتمال دارد که سرکوب شدید سیستم عصبی اتفاق بیافتد و عوارض خطرناکی نظیر اغما و مرگ نیز اتفاق بیافتند.

– استفاده از قرص والپروات سدیم در افراد مسن باید با احتیاط بیشتری انجام شود. چرا که بروز عوارض جانبی نظیر احساس ضعف، خواب آلودگی مفرط، ناهماهنگی حرکتی و لرزش در این افراد بیش از سایرین اتفاق می‌افتند.

 

سخن آخر

همان طور که گفته شد از دپاکین در شرایط پزشکی و روان‌پزشکی گوناگونی استفاده می‌شود. در نظر داشته‌باشید که در درمان اختلالات نظیر افسردگی دوقطبی و بهبود فاز مانیک استفاده از داروهای تثبیت‌کننده خلق نظیر قرص والپروات سدیم شاید ضروری باشند اما به تنهایی کافی نیستند. در این شرایط بیمار علاوه بر دریافت درمان‌های دارویی با یک روانشناس نیز در تماس باشد و از خدمات روان‌درمانی نیز استفاده نمایند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والپروات سدیم می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

سوالات متداول  

آیا استفاده از دپاکین در دوران شیردهی و بارداری مجاز است؟

خیر معمولا پزشکان استفاده از این داروها را برای دوران بارداری و شیردهی مجاز نمی‌دانند چرا که ممکن است بر مغز کودک نیز اثر بگذارد. از همین رو در این دوران حتما قبل از مصرف هرگونه دارو ابتدا با یک متخصص مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫10 دیدگاه ها

    1. اگر یک دوز از والپروات سدیم رو فراموش کردید بهتره به محض به یاد آوردن بخورید اما اگر نزدیک به دوز بعدی است بهتره سر موقع مصرف کنید. در کل بهتره طبق دستور درمانگرتون عمل کنید و در صورت بروز هر گونه مشکل با درمانگر تماس بگیرید.

  1. سلام وقت بخير دكتر براي من اين قرص رو دو بار در روز به همراه امپي تريپتلين ٢٥ وقت خوابم تجويز كردن براي سردرد هاي ميگرني و كلاستري كه دارم
    ولي دچار بي اختياري ادرار شدم در ماه دوم استفاده قبلا اينطوري نبودم شايد در مواقع استرس زا ولي الان واقعا بي اختيار هستم ايا مربوط اين قرص هست؟
    و داخل دهانم هم خال هاي خوني قرمز زده دوبار در يك هفته

    1. سلام احتمالش هست که حساسیت و یا الرژی خاصی داشته باشید و یا واکنش بدنتون به همین دارو ها باشه. بهتره علائم رو به درمانگرتون اطلاع بدید تا در صورت لزوم جایگزین ارائه بدن.

      1. سلام وقت بخیر
        بنده حدود ۶ ماه رهاکین۲۰۰ و تگزاتال مصرف می کردم که الان یکماهه سر خود قطع کردم و الان خیلی خیلی عصبی شدم، بنظرتون دوباره باید شروع کنم؟اگه بخوام قطع کنم چیکار کنم؟

        1. سلام وقت به خیر اگر زیر نظر متخصص در حال مصرف بودید بهتره به خود ایشون مراجعه کنید اما اگر سر خود این داروهای را مصرف داشتید با شماره های درج شده تماس بگیرید تا وضعیت روحی و جسمی تون توسط متخصص بررسی کامل بشه

      2. سلام من هشت ساله که والپروات سدیم ۲۰۰ مصرف میکنم اما جدیدا سردردهام با این قرص خوب نمیشد و دکترم برام والپروات سدیم ۵۰۰ تجویز کرده الان دوماهه که این قرص رو میخورم و سردردهام بهتر شده بود اما سه روزه که به زور مسکن و مصرف همزمان این قرص میتونم سردردهام رو تحمل کنم . بنظرتون علتش چیه ؟

        1. سلام و دورد بدن نسبت به این داروها تحمل ایجاد میکنه (یعنی بعد از مدتی مصرف پاسخی نسبت دارو داده نمیشه).

  2. سلام
    تورو خدا جوابما بديد التماس ميكنم سريع جواب بديد دخترم دو سال و هفت ماهشه شربت والپروات سدبم مصرف ميكنع حدود دو هفتس گاها چشمش انحراف پيدا ميكنه و بگم كه مقدار دارو را دكتر كم كرده
    حالا ايا ربطي داره به مقدار دارو يا عوارض اين داروئه

    1. سلام و درود
      این دارو در شرایط خیلی خاص برای کودک تجویز میشه. میتونید در این باره به متخصصان دیگر هم مراجعه کنید تا اگر داروی مناسبتری بود تجویز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره