اختلاف بر سر محل زندگی | تعیین محل زندگی مشترک به عهده کیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

راه‌های برطرف کردن اختلاف بر سر محل زندگی با همسر چیست؟ هدف از ازدواج، قرار گرفتن زن و مرد در کنار یکدیگر است. به منظور تحقق این هدف، زن و مرد باید در کنار هم و در یک محل مشترک زندگی کنند. محل زندگی از حقوق مشترک زن و مرد است و باید مورد توافق هر دو آن‌ها قرار بگیرد. اختلاف بر سر این موضوع می‌تواند زمینه ساز بروز اختلاف و در گیری بین زن و مرد شود. در ادامه مطلب به مهم‌ترین علل بروز اختلاف بر سر محل زندگی مشترک و راهکارهای برخورد صحیح با این موضوع پرداخته خواهد شد. برای آشنایی با نحوه حل سایر اختلافات در ازدواج کلیک کنید.

 

دلایل ایجاد اختلاف بر سر محل زندگی

احتلاف بر سر محل زندگی به دلایل متعددی ایجاد می‌شود. این تضادها بیشتر برای زوج‌هایی که از یکدیگر دورند و یا در شهر دیگری‌اند، رخ می‌دهد. اما راهکارهای مختلفی برای از بین‌بردن اختلاف بر سر محل زندگی وجود دارد. با بررسی دلایل این مساله می‌توان‌راهکارهای مفید ارائه کرد. در ادامه به 5 دلیل اصلی اختلاف بر سر محل زندگی پرداخته‌ایم.

1. دلبستگی به خانواده

در برخی موارد زن و مرد به خانواده پدری خود علاقه و دلبستگی زیادی دارند و از تصور اینکه بخواهند دور از آن‌ها زندگی کنند دچار افسردگی و ناراحتی می‌شوند. به همین دلیل اصرار دارند که نزدیک خانه پدری ساکن شوند. در نتیجه عدم توافق درباره این موضوع، اختلاف نظر و ناراحتی بین زن و شوهر پیش می‌آید.

2. عدم تفاهم با خانواده همسر

گاهی اوقات بین زوج و خانواده همسر اختلاف و ناراحتی وجود دارد. به جهت اینکه او می‌خواهد کمتر با آن‌ها برخورد داشته باشد، ترجیح می‌دهد محل زندگی مشترک را در جایی دورتر از محل زندگی خانواده همسر انتخاب کند. این در حالیست که همسرش به خانواده خود وابسته‌است و اصرار دارد نزدیک آن‌ها باشد. عدم موافقت همسر زمینه را برای بروز اختلافات و درگیری فراهم می‌آورد. برای تشخیص مردان وابسته به مادر کلیک کنید.

3. اختلاف بر سر محل زندگی | عدم تفاهم زن و شوهر

وقتی زن و شوهر با یکدیگر تفاهم نداشته باشند، هر موضوعی می‌تواند بهانه درگیری بین آن‌ها را فراهم بیاورد. اگر در آغاز آشنایی متوجه شدید که در بیشتر موارد با همدیگر نقطه نظر مشترک ندارید، نسبت به ادامه ارتباط تردید کنید. چرا که وقتی رابطه جدی‌تر شود، موضوعات مختلف از جمله محل زندگی به صورت یک چالش پیش روی شما قرار می‌گیرد.

4. عدم توانایی مالی

زنان دوست دارند زندگی کاملا مستقلی داشته باشند تا بتوانند آزادانه و به دور از دخالت‌های اطرافیان زندگی خود را اداره نمایند. این مسئله وقتی به یک اختلاف بزرگ تبدیل می‌شود که همسر توانایی اجاره یا خرید منزل دیگری را نداشته باشد و زن مجبور شود در جایی که دوست ندارد زندگی کند. اصرار زن به تغییر محل زندگی و امتناع مرد به دلیل مشکلات مالی، آن‌ها را در آستانه درگیری و مسائل بحرانی قرار می‌دهد.

5. تفاوت های شخصیتی

افراد مختلف دارای شخصیت‌های متفاوتی هستند. در حالی که یکی از آن‌ها دوست دارد در محل‌هایی شلوغ و پر رفت و آمد زندگی کند، دیگری ممکن است ترجیح دهد در محله‌ای ساکن شود که ساکت و آرام است. ازدحام جمعیت و صدای شلوغی ممکن است برای یکی خوشایند و برای دیگری انزجار کننده باشد. در نتیجه تفاهم بر سر این موضوع به آسانی ممکن نخواهد بود. و هر کدام باآوردن دلیل و برهان بر درستی نظر خود پافشاری می‌کنند. این وضعیت تهدیدی برای آرامش زندگی مشترک به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

راهکارهای برخورد صحیح با اختلاف بر سر محل زندگی

برای اینکه بتوانید اختلاف بر سر محل زندگی را به بهترین نحو برطرف کنید، باید نحوه صحیح برخورد با آن را بلد باشید. راهکارهای برخورد صحیح با اختلاف بر سر محل زندگی عبارتند از:

1. صحبت کردن درباره محل زندگی در زمان آشنایی

قبل از اینکه رابطه شما به ازدواج ختم شود و راه بازگشتی نداشته باشید، بهتر است در جلسات آشنایی درباره موضوعات مختلف از جمله محل زندگی مشترک صحبت کنید. نظرات طرف مقابل را بشنوید و با آگاهی از اینکه قرار است بعد از ازدواج در کجا زندگی کنید اقدام به تصمیم گیری نمایید.

2. از لجبازی دست بردارید

اگر به دلیل لجبازی با همسر خود اختلاف نظر دارید و بر سر مسئله محل زندگی به تفاهم نمی‌رسید، سخت در اشتباه هستید. لجبازی کردن فقط تداوم زندگی مشترک شما را به خطر می‌اندازد. اگر چه در ابتدا ممکن است چندان مسئله ساز نباشد اما در صورت ادامه دادن به رفتار خود ممکن است دچار مشکلات بسیار جدی در زندگی شوید.

3. اختلاف بر سر محل زندگی | گفتگو منطقی

گفتگو کردن یک روش کاملا منطقی برای هم زیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر است. اگر بر سر محل زندگی اختلاف نظر دارید، حتما با همسرتان به گفتگو بپردازید و دلایل خود را بازگو کنید. دلایل او را بشنوید و تصمیم گیری معقولانه‌تری داشته باشید.

4. تداوم ارتباط با خانواده پدری

هریک از زوجین خانواده‌ای دارد که به اعضای آن احساس تعلق خاطر و وابستگی می‌کند. ازدواج ممکن است فاصله مکانی ایجاد کند اما نمی‌تواند محبت قلب زن و مرد را به خانواده پدری از بین ببرد. دیدار با خانواده حق مسلم زوجین است. فکر کردن به این موضوع که هر وقت دوست دارید، می‌توانید به خانواده خود سر بزنید یا تماس برقرار کنید، باعث می‌شود فاصله مکانی برای‌تان کم رنگ‌تر شود.

5. مراجعه به مشاور

اگر احساس می‌کنید جدا شدن از خانواده پدری و ساکن شدن در محل دیگری برایتان غیر ممکن است و به شکل غیر عادی در شما احساس نگرانی و اضطراب ایجاد می‌کند، حتما به یک روانشناس مراجعه نمایید تا مشکل شما ریشه یابی شود و راه حل مناسبی به کار گرفته شود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف بر سر محل زندگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

 

سوالات متداول

چه مواردی می تواند باعث اختلاف در انتخاب محل زندگی زوج شود؟

مواردی مانند عدم تفاهم، وابستگی به خانواده، عدم توانایی مالی زوج و تفاوت‌های شخصیتی زوجین می‌تواند باعث اختلاف در انتخاب محل زندگی شود.

چگونه می‌توان بر سر انتخاب محل زندگی به تفاهم رسید؟

زوجین برای تفاهم بر سر محل زندگی بهتر است قبل از ازدواج در مورد محل زندگی صحبت کنند و همچنین بدانند بعد از ازدواج حتی اگر از پدر و مادرشان دور باشند، به راحتی می‌توانند با آن‌ها رفت و آمد کنند. بهتر است زوجین در صورت اختلاف از مشاور کمک بگیرند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره