جنب شدن در خواب | علت و راه های جلوگیری از جنب شدن زیاد در خواب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جنب شدن در خواب یک فرایند طبیعی در طول زندگی مردان است. منظور از جنب شدن، همان انزال یا خروج مایع منی است با این تفاوت که این انزال در هنگام خواب رخ می‌دهد. عمدتا جوانان و نوجوانان جنب شدن را تجربه می‌کنند و افراد متاهل کمتر دچار این مسئله می‌شوند. شایع‌ترین علت جنب شدن در خواب، به دلیل عدم برقراری رابطه جنسی در طولانی مدت و خروج مایع منی است. با این حال جنب شدن می‌تواند یک اتفاق متفاوت و گیج کننده در زندگی مردان باشد از این جهت آشنایی با جنب شدن و علل و مسائل مرتبط با آن می‌تواند حائز اهمیت باشد. همچنین بهره بردن از مشاوره جنسی کمک می‌کند تا بتوانید آگاهی بیشتری درباره سلامت جنسی خود به دست آورید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : شناخت بدن همسر

جنب شدن در خواب

جنب شدن یا احتلام به منظور انزال و خروج مایع منی است که درحین خواب رخ می‌دهد. انزال یا خروج مایع منی زمانی رخ می‌دهد که مرد به اندازه کافی از نظر جنسی تحریک شده باشد و ارضا شود اما جنب شدن در هنگام خواب رخ می‌دهد و حتی ممکن است فرد متوجه این مسئله نشود یا حتی جنب شدن ممکن است بدون تحریک جنسی و بدون نعوظ رخ دهد. این موضوع برای مردان یک امر طبیعی است و همه مردان در طول زندگی با این مسئله مواجه می‌شوند.

دلایل جنب شدن

عدم برقراری رابطه جنسی در مدت زمان طولانی

می‌توان گفت شایع‌ترین علت جنب شدن در خواب، به دلیل عدم برقراری رابطه جنسی در طولانی مدت و خروج مایع منی است. افزایش سطح تستوسترون باعث می‌شود تا مایع منی در بدن تجمع پیدا کند و در صورت عدم خروج از طریق رابطه جنسی، در هنگام خواب تخلیه شود. در نتیجه افراد متاهل و افرادی که فعالیت جنسی دارند به ندرت دچار جنب یا احتلام می‌شوند.

بلوغ و تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی و افزایش هورمون تستوسترون را می‌توان یکی دیگر از عوامل اصلی جنب شدن و خروج منی درنظر گرفت. این مسئله بیشتر در در اوایل دوران نوجوانی و بدون کنترل آگاهانه رخ می‌دهد. با رسیدن به سن بلوغ و افزایش تستوسترون، میل به فعالیت‌های جنسی زیاد می‌شود و در صورت عدم تخلیه اسپرم از طریق رابطه جنسی، این خروج منی در هنگام خواب رخ می‌دهد. 

بیشتر بخوانید : دستگاه تناسلی مردان

رژیم غذایی

خوردن مواد غذایی خاص به طور مستقیم باعث جنب شدن در خواب نمی‌شود اما خوردن غذاهای چرب و شیرین قبل از خواب، می‌تواند باعث افزایش میزان آن گردد. همچنین مصرف هر موادی که باعث افزایش شهوت می‌شود می‌تواند احتمال جنب شدن درخواب را افزایش دهد. اگر فردی شهوت زیادی دارد بهتر است مصرف موادی مانند گوشت، ادویه‌های تند، مواد لبنی، پیاز، زیتون، آجیل خشک و… را کمتر کند.

تخیل‌ و تصورات جنسی

تخیل و تصورات جنسی، صبحت‌های جنسی، تماشای فیلم پورن و به طور کلی داشتن افکار جنسی می‌تواند فرد را تا حدی تحریک کند که نیاز به ارضا شدن داشته باشد. این افکار و تصورات قبل از خواب می‌تواند باعث تحریک مردان بشود و به همین دلیل در هنگام خواب احتلام یا جنب شدن رخ می‌دهد.

فروشگاه آرامیس
بیشتر بخوانید : نقاط تحریک پذیر آقایان

تعداد دفعات جنب شدن در خواب

جنب شدن یک مسئله طبیعی است ولی تعداد دفعات جنب شدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و هر فرد بر اساس سطح هورمون تستوسترون بدنش تعداد دفعات متفاوتی را نسبت به فرد دیگر تجربه می‌کند. اینکه فردی زیاد یا کم دچار جنب می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. توجه داشته باشید که در اکثر مواقع کم یا زیاد جنب شدن نشان دهنده بیماری یا مشکل نیست. با این حال اگر جنب شدن هر چند روز یک بار رخ دهد طبیعی است اما اگر این مسئله هر روز یا هر یک روز درمیان در حین خواب رخ دهد می‌تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

روش‌هایی برای کاهش تعداد دفعات جنب شدن در خواب

گاهی فرد به دفعات در طول ماه جنب می‌شود و این موضوع می‌تواند برای فرد ناخوشایند باشد. اگر تعداد دفعات جنب شدنتان بیش از حد است می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • عدم مصرف مایعات، غذاهای چرب و شیرین و ادویه‌های تند
  • خوابیدن در مکان خنک
  • عدم پوشیدن لباس تنگ و چسبان
  • ورزش منظم و تغذیه سالم
  • کاهش تعداد دفعات مشاهده فیلم‌های پورن
  • خوابیدن به پشت

برای دریافت مشاوره در زمینه جنب شدن در خواب در هر ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

تا چند ماه جنب نشدن طبیعی است؟

جنب شدن تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر عوامل جسمانی، ارثی، سطح هورمون تستوسترون و… قرار دارد. در نتیجه زمان مشخص و قابل تعیین دقیقی وجود ندارد. این زمان برای هر کس متفاوت است. اما اگر بالغ هستید و رابطه جنسی ندارید و بیش از 6 ماه است که جنب نشده‌اید بهتر است تا به متخصص مراجعه کنید.

پس از جنب شدن در خواب چه کاری باید انجام دهم؟

در صورتیکه برای اولین بار است که جنب می‌شوید، نگران نباشید. این مسئله می‌تواند نشان دهنده بالغ شدن شما باشد. پس از جنب شدن بهتر است لباس زیرتان را عوض کنید و استحمام کنید. اگر بعد از جنب شدن احساس گناه داشتید یا مضطرب شدید بهتر است به یک روانشناس مراجعه کرده و در ارتباط با این مسئله با او صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫60 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب خدمت شما سوالی که ذهن مرا درگیره کرده است این می باشد که خود ارضایی قطعا برای قد ضرر دارد و رشد قدی را متوقف می‌کند اما کسانی که وارد این گناه نمی‌شوند و به طور داعمی جنب می‌شوند آیا در این مورد نیز برای قدشان تا مناسب است چون هر دو به یک شکل موجب انزال می‌شود! ممنون میشوم در این باره توضیح دهید باتشکر

    1. سلام داداش . جنب شدن کانلا طبیعیه به خاطر وجود حجم زیاد مایع منی در بدنته و خدا دادیه از لحاظ دینی و اخلاقی مشکلی نداره . بعد برای قد و هیکل که میگی . برای خود ارضاییه مکرر هستش . مثلا از روزی یک بار تا روزی چند بار بعد از چند وقت واقعا تاثیر منفی ناجوری داره . اما فقط هفته ایی یک بار بتونی کنترل کنی خوبه یا اصلا این کار رو نکنی . سعی کن فلفل و پیاز و گرمیجات زیاد مصرف نکنی و درست میشه . بنظر من به هیچ وجه خود ارضایی نکن جنوب هم شدی مشکلی نداره گرمی نخور . ورزش کن و ذهنت رو درکیر این مسئله نکن . الان مشکل من اینه که احساس گناه دارم بعد از جنوب شدن . انشاالاه درست میشه

    1. من 31سالمه والا دیگه خسته شدم اینقدر جنب شدم دیگه نمی دونم چکار کنم حالمو بهم میزنه شبا واقعاً درگیرم الان دقیقاً چند ساله

  2. سلام من چند روزی مشغول کار شدم که هر روز در خواب دچار خروج مایع منی شدم بعد مجبور شدم کارم را ول کنم شما برای درمانش چه راهی را پیشنهاد میکنید خواهش میکنم کمکم کنید چون زندگیم داره عوض میشه

    1. سلام داداش یعنی به کارت ربط داشته ؟ جنب شدن تو خواب که طبیعیه اگه خیلی تحریک بشی تو خواب ارضا هم میشی. خوب حالا برداشت من اینه که کارت باعث شده خیلی تحریک بشی اگه اینطوره خوب مشکل اینه که باید یه راهی پیدا کنی که فکرت درگیر نامحرم و اینا نشه هر چی بیشتر سمت این چیزا بری بیشتر کنترلش از دستت خارج میشه.

    2. سلام
      ببین و خودم چند وقتی بود که جنب وحشتناکی میشدم تو خواب الان بهت میگم چیکار کنی نشی
      ۱ هر شب وقت خواب دعای رفع جنب بخون
      ۲ هیچ چیزی قبل خواب تا ۱ ساعت نخور
      ۳ ۱ لیوان آب قبل خواب بخور
      ۴ حتما قبل خواب دستشویی برو
      ۵ فکر و اینکه فیلم های پورن ببینی اصلا روی شکم هم نخواب سعی کن روی پهلو بخوابی سمت راست

    3. خیلی ها میگن جنب شدن طبیعیه.اما این نکته رو باید در نظر داشت که اگه به لحاظ جسمی و روحی روانی داره اذیتت میکنه،پس طبیعی نیست.راه حل ساده ای داره.بعضی اوقات محیط باعث تحریک پذیری چشمی و در نتیجه تحریک آلت میشن و یا به هر علتی عضلات تناسلی شل میشن.چند شب(حدود هفت شب) قبل از خواب با اسپری لیدوکایین نقطه لذت آلت و بی حس کن.با اینکار بدون مصرف هیچ دارویی جنب شدن مکرر کنترل میشه.این مطلب تجربه منه و جواب داده

      1. تنها راه کم شدن این مسئله در خواب استفاده روزانه از غذاهای با طبع گرم هستش خودم این مشکل رو زیاد داشتم دکتر هم رفتم ولی نتونستن حل کنن ولی یکی اینو بهم گفت انجام دادم خیلی بهتر شدم بنده تو ی شب سه بار جنب میشدم
        از ی تاریخ به بعد روزتنه غذاهای طبع گرم بیشتر استفاده کردم شب ها غذاهای سالم و فاصله سه ساعت تا خواب حل شد

      2. لیدوکایین برای پوست ضرر داره و موندگاری رو پوست باعث سوختگی پوست میشه اونم جایی که پوست نازکی داره

  3. من یک ماه ترک خود ارضایی کردم بعد دوباره بعد از یک هفته ترک مجدد حدود ۵ روزه جنب میشم.من میخوام با یه کاری مثلا نخوابیدن یا ورزش زیاد در روز این نظم شبانه رو به هم بزنم که بشه مثل یک ماه اول بنظرتون درست فکر میکنم؟؟

    1. سلام علی عزیز تا به حال هیچ تحقیقی ارتباطی با جنب شدن در خواب با سرطان مشخص نکرده. و به طور طبیعی مردان در خواب جنب می شوند. البته تعداد دفعات آن بستگی به عوامل مختلفی مثل سن، محرک های جنسی، داشتن یا نداشتن رابطه جنسی و….. دارد. در صورتی که این موضوع برای تان ازار دهنده شده می تونید با شماره های درج شده جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

  4. سلام من سربازم بعضی وقتا تو خواب جنب میشم واقعا برام خیلی سخت میشه تو دوران خدمت این موضوع شده برام یه معضل شرایط حموم کردن هم اینجا سخته مث خونه نیست هفته ای دو روز بیشتر نوبت حمام نداریم… واقعا کلافه شدم

  5. من به خاطر این مسأله نمیتونم خونه کسی بخوابم
    حتی به خاطر این موضوع مسافرت هم نمیرم…

  6. سلام
    رمضان هستم میخام بگم که من تقریبا دو ماه میشه خود ارضایی رو ترک کردم ولی الان هر شب یک در میان در خواب جنب میشم خیلی خسته شدم خوب الان باید چه کار کنم تا دیگر جنب نشم میگم این ضرر نداره که من هر یک شب در میان جنب میشم چاره اش چیست باید چه کار کنم لطفا جوابمو بدین تشکر.

    1. سلام یکی از راه هایی که خداوند پیش راه جوانان قرار داده اینه که در خواب به ارضای حنسی برسند پس دچار گناه نشدید اگر این اتفاق برایتان میفته اما به دلیل تعداد دفعات مکرر آن به نظر میرسد تحت فشار جنسی زیادی هستید در مورد این مساله می توانید از متخصص سکس تراپ کمک بگیرید.

  7. سلام من هر روز وهرشب درخواب احتلام میشوم من درهر ۱۲ ساعت چهار ساعت وقت خواب دارم شرایت کارم ان جوریه لطفان اگر میشود دارو برایم بنویسد چون خیلی ضعیف شدم ممنونم

    1. سلام اقا رضا لطفا برای دریافت دارو و سایر راهکارها با توجه به تشخیص متخصص با شماره های درج شده تماس بگیرید.

  8. سلام من در ماه مبارک رمضان وقتی سحری میخورم نماز صبح میخونم میخوابم جنب میشم علتش چیه؟؟؟

    1. سلام. من خودمم اینطوری ام. احتمالا به دلیل پر بودن شکمه و مصرف بیش از حد آب.
      سعی کن شب زود بخوابی و بعد از نماز هم نخواب. شاید خواب بعد از ظهر بیشتر کمکت کنه.

      1. سلام دقیقا بعد از نماز صبح این اتفاق ها میوفته من الان دوروزه ساعت شیشو پنجاه دقیقه صبح تا 7 و پنجج دقیقه این اتفاق می افته دلیلش چیه چرا تو این ساعتا اتفاق می افته رابطی به ساعت شیطان داره؟

    2. منظورم از خواب بعد از ظهر اینه که بجای خوابیدن بعد از سحر، میتونی بعد از ظهر ها کمی بخوابی که دچار کم خوابی هم نشی.

    3. من وقتی ۱۸ سالم بود هر روز جنب میشدم و این باعث ضعیف شدن من میشد و الان که 37 سالمه یک روز در میان جنب میشم آخه مگه میشه راه درمانی واسش نباشه؟ به خدا خسته شدم از زندگی افتادم نمیتونم برم سر کار از بس که بی حال و ضعیف شدم خواهشن یک راهی توصیه کنید

  9. جنب شدن زیادی مثلا هفته ای چند بار اصلا طبیعی نیست .من این مشکلو داشتم و سالها نمی تونستم درمانش کنم در نهایت فهمیدم به میزان چربی که میخوردم ربط داشت فقط کافیه غذاهاتونو کم چرب کنید و مشکل حل میشه . فست فود ها و سرخ کردنیها و حتی غذاهای خونگی پر چرب عامل اصلی هستند با ترک این غذاها از دست جنب شدن هم خلاص میشید .

  10. من عادت دارم بعد ازظهر ها بخوابم ۲یا۳ساعت
    سه چهار بار تو خواب بعد از ظهر جنب شدم
    میخواستم بپرسم که من مشکلی دارم ؟؟؟؟
    ۱۶سالمه

  11. من عادت دارم ظهرا بخوابم
    دو دو سه بار هم تو خواب بعد اظهر جنب شدم
    آیا من مشکلی دارم ؟یا واس سن بلوغ و… ایناس
    ۱۵سالمه

  12. جنب شدن عوامل طبیعی و غیر طبیعی داره مثلا یکی از اونا شکل خوابیدن هست مثلا یکی که می‌چسبه به زمین یا یه چیز دیگه قطعا تحریک میشه یا کسی که زیاد فکر منفی داره هم همینطور آمل طبیعی اون هم مثل حجم زیاد اسپرم در بدن هست البته غذا های با طبع گرم مثل تخم مرغ که خیلی تاثیر داره

  13. اقای دکتر پخها ، تو مثلا دکتری ؟ چه دکتری هستی ؟ دکتر عن؟
    خود ارزایی بدترین چیزی که هم ذهن و جسم و روح انسان را ضایع میکند .

  14. سلام ازر و ادب خدمت شما سوالی که ذهن مرا درگیر کرده این است که
    من یک شب درمیان درخوابم جنب میشوم
    باید چیکارکنم که کاهش پیدا کند

  15. سلام دکتر بنده 20 ساله مجرد هستم قبلن خودارضایی میکردم الان ترک کردم یک ماهی… هر هفته به صورت خودکار در خواب ارضا میشم و اینکه طبيعي هم هست میدونم ولی ازاره دهنده هست . *ولی در شرایطی هستم اینکه من دانشجو ساکن خوابگاه هستم. اگر داوری چیزی جلودار این مشکل هست لفطا بهم معرفی کنید با تشکر لفطا جواب بدهید

  16. سلام من آرشم ۱۳سالمه خود ارضایی داشتم ترکش کردم الان حدود ۳شب پشت سر هم جنب می شم آیا میشکلی برای من پیش اومده خطرناکه گناه محسوب می شه

    1. شما کارتون اشتباه بوده و گناه محسوب میشه ولی همانا خدا توبه پذیر است
      جنب شدن که طبیعیه ولی شما که خودارضایی داشتید شاید بخاطر آن به دفعات زیاد جنب میشوی
      نکاتی رو رعایت کن که کمتر جنب بشی مثلا:
      تا ۱ ساعت قبل از خواب چیزی نخور
      ۱ لیوان آب قبل از خواب بخور
      دعای رفع جنب شدن رو بخون

  17. سلام و عرض ادب
    من حدود یک هفته هست که هر روز صبح وقتی بیدار میشوم میبینم که جنب شده ام با این حال من اصلا فیلم های پورن نگاه نمی‌کنم.آیا این موضوع نشان دهنده‌ی مشکل است یا نشان دهنده ی بلوغ؟

  18. سلام من ۲۰ روز هم خودارضایی نکردم ترک کردم قبلش هم ۳۰ روز بود ترک کرده بودم کاری به این دارن دیشب بدون اینکه فکر جنسی کنم یا چیزی ببینم ولی در خواب شدم ۲ تا سوال دارن ایا این اشکالی داره و آیا آسیب میزنه به بدن

  19. سلام
    یه سوال ،هرکی جوابش رو میدونه جان عزیزش جواب بده
    اگر مایع که از بدن خارج میشه سفید نباشه و رنگ شیری یا سبز باشه نشانه عقیم بودن هستش؟؟؟

  20. معاویه بن عمار از امام صادق (ع) نقل می کنند که ایشان فرمودند: اگر از جنب شدن نگرانی، هنگام خواب، این دعا را بخوان:
    «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الِاحْتِلَامِ وَ مِنْ سُوءِ الْأَحْلَامِ وَ مِنْ أَنْ یَتَلَاعَبَ بِیَ الشَّیْطَانُ فِی الْیَقَظَةِ وَ الْمَنَام‏”؛ [من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 471] خدایا از جنابت و از خواب های بد، به تو پناه می برم و نیز از آن که شیطان در خواب و یا بیداری مرا بازیچه خویش قرار دهد.»
    موفق و پیروز باشید.

  21. سلام بزرگوار
    من ۲۰روزی هست ترک کردم ماری جوانا و متادون مصرف میکردم
    الان هدود دو هفته که هرشب
    یک بار تا دوبار جنب میشم
    هیچ تمایلات جنسی یا شرایتی که باعث تحریکم بشه هم نیست
    مشکلش چیه

  22. ببینید من تمام دیدگاه ها رو مرور کردم
    تمام‌کسا یک مشکل مشترک داشتن اینکه خود ارضایی رو ترک میکنه و بعد از یک‌مدتی شب یک بار یا شب در میان جنب میشن
    من هم همین مشکلو دارم اما از من کمی فرق داره
    من در خواب وقتی خوابم ، هیچ به خودم‌نیستم یا بدون اراده خود ارضایی میکنم یا‌هم وقتی به سینه بخابم جنب میشم به نظرم را۶ حل باید وجود داشته باشه
    ۰ون من درس و زنده گی دارم هیچ رسیده گی نمیتونم
    حالا هم یعضی وقتا نمازو نمیخونم
    خیلی نماز و خوش دارم اما یک مشکل لعنتی نمیمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره