مصرف همزمان الکل و ترامادول

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مصرف همزمان مشروب و ترامادول چه عوارضی دارد؟ ترامادول نوعی داروی مسکن افیونی است که بر گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز اثر می‌گذارد و قابلیت اعتیادآوری دارد. این دارو علاوه بر خواص تسکین دهندگی با افزایش سطح سروتونین در سیستم عصبی منجر به ایجاد سرخوشی نیز می‌شود. از همین رو برخی افراد ترامادول را مورد سوء مصرف قرار می‌دهند. در این میان ممکن است مصرف کنندگان ترامادول برای تجربه سرخوشی بیشتر همزمان با آن به مصرف مشروبات الکلی بپردازند. این کار می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد و منجر به اغما و مرگ شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض مصرف همزمان مشروب و ترامادول تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده  

مصرف همزمان مشروب و ترامادول | آشنایی با ترامادول

ترامادول نوعی داروی مسکن افیونی است که قابلیت اعتیادآوری دارد. این دارو با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز، انتقال پیام درد را با اختلال مواجه کرده و به همین خاطر به تسکین درد می‌انجامد. همچنین ترامادول با افزایش سطح سروتونین روی خلق انسان اثر می‌گذارد و حالاتی نظیر سرخوشی را در پی خواهد داشت. از این دارو تنها در برخی شرایط بیمارستانی برای کاهش دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود اما هرگونه استفاده سرخود از آن غیر مجاز می‌باشد. برای آشنایی با نشانه ها و عوارض اعتیاد به قرص ترامادول کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک ترامادول  

با این حال برخی افراد که درگیر دردهای مزمن هستند و یا با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند احتمال دارد به سوءمصرف این دارو روی بیاورند و در نهایت گرفتار اعتیاد به ترامادول شوند. مصرف کنندگان ترامادول ممکن است برای تجربه مضاعف حالات ناشی از این ماده آن را با مواد دیگر یا مشروبات الکلی ترکیب نمایند. در حالی که این کار بسیار خطرناک بوده و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری نظیر اغما و مرگ را برای فرد به همراه داشته باشد. برای آشنایی با سایر تداخلات خطرناک و نشانه های اعتیاد به الکل کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به الکل 

عوارض مصرف همزمان مشروب و ترامادول

مصرف همزمان مشروب و ترامادول می‌تواند خطرناک باشد و به عوارض جدی بیانجامد. ما در ادامه به جدی‌ترین مشکلاتی که در پی صرف این دو ماده بروز می‌یابند اشاره کرده‌ایم.

1- ایجاد اثرات هم افزایی

مشروب و ترامادول هرکدام عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند. مصرف همزمان آن‌ها با یکدیگر باعث ایجاد اثرات هم افزایی می‌شود. به این معنی که هر دارو اثرات مربوط به داروی دیگر را تشدید می‌کند. به این ترتیب در این شرایط مصرف دوزهای پایینی از الکل و ترامادول اثرات شدیدی را ایجاد می‌کند. در نتیجه فرد علائمی مثل سرخوشی یا احساس تسکین یافتن را نیز با شدت بالاتری تجربه می‌نماید.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به ترامادول

2- سرکوب مضاعف سیستم عصبی مرکزی

مشروب و ترامادول به روش‌های گوناگونی سیستم عصبی مرکزی انسان را تضعیف می‌کنند. در نتیجه مصرف همزمان آن‌ها با مشکلاتی نظیر کاهش ضربان قلب، افت فشار خون و سطحی شدن تنفس همراه خواهد شد. این علائم در نهایت می‌توانند به کاهش سطح هشیاری، اغما و مرگ بیانجامند. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که در این شرایط فرد را به موقع به اورژانس منتقل نمایید تا اقدامات لازم برای برگرداندن علائم حیاتی او انجام گیرد.

فروشگاه آرامیس

3- سرکوب تنفسی | مصرف همزمان الکل و ترامادول

مصرف همزمان مشروب و ترامادول مراکز تنفسی در بصل النخاع را سرکوب کرده و باعث می‌شود که در نهایت تنفس بسیار سطحی شود. در این شرایط اکسیژن به میزان کافی در اختیار اندام‌ها و مغز قرار نمی‌گیرد. این مشکل که با عنوان هیپوکسی شناخته می‌شود، می‌تواند عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن انسان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز آسیب‌های مغزی جدی شود. برای آشنایی با تست اعتیاد به الکل کلیک کنید.

4- افزایش خطر مسمویت با الکل یا ترامادول

مشروبات الکلی میزان جذب و نحوه متابولیسم داروی ترامادول را تغییر می‌دهد. همچنین داروی ترامادول نیز روی جذب و متابولیسم الکل تاثیر می‌گذارد. مصرف همزمان این دو ماده در کنار یکدیگر با ایجاد جذب بالاتر و متابولیسم کندتر می‌تواند خطر مسمومیت با الکل و ترامادول را تا حد زیادی افزایش دهد. از جمله علائم مسمویت که در این شرایط بروز می‌یابد می‌توان به تضعیف تنفسی، تضعیف قلبی-عروقی و از دست رفتن هوشیاری اشاره کرد.

5- بروز عوارض مزمن | مصرف همزمان الکل و ترامادول

مصرف همزمان مشروب و ترامادول در دراز مدت نیز می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به شما تحمیل نماید. برای مثال در این شرایط احتمال دچار شدن به بیماری‌هایی نظیر سرطان، سیروز کبدی، مشکلات گوارشی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی تا حد زیادی افزایش می‌یابد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که هرچه زودتر برای ترک اعتیاد به الکل و ترامادول اقدام نمایید.

نکاتی شنیدنی درباره مصرف همزمان مشروب و ترامادول

همان طور که گفته شد مصرف همزمان مشروب و ترامادول می‌تواند عوارض جانبی بسیار خطرناک و جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که هرگز به طور سرخود از داروهایی نظیر ترامادول استفاده نکنید. همچنین اگر متخصص آن را برای شما تجویز کرده لازم است در مورد تداخلات آن با سایر مواد و داروها اطلاعات کسب کنید. اگر دچار اعتیاد به الکل و ترامادول شده‌اید لازم است برای شروع ترک ابتدا از یک روانشناس، مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید. روانشناس به شما در مورد روش‌های گوناگونی که امروزه برای ترک انواع مواد به کار گرفته می‌شود آگاهی می‌دهد. از جمله این روش‌ها می‌توان به دارو درمانی، روان درمانی فردی، گروهی و خانوادگی اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول                   

آیا مصرف همزمان مشروب و ترامادول خطرناک است؟   

بله، این دو ماده می‌توانند سطح هوشیاری شما را کاهش داده، تنفستان را ضعیف کرده و در نهایت به بروز اغما و مرگ بیانجامند. اگر این دو ماده را در کنار یکدیگر استفاده کرده‌اید در صورت مشاهده هرگونه علائم ناخوشایند لازم است که هرچه زودتر به اورژانس مراجعه نمایید.       

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره