افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه می‌توان به افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان کمک کرد؟ نوجوانی دوره‌ای است که در آن فرد با انواع احساساتی همچون آشفتگی، بی‌ثباتی، خجالت، خود کم‌بینی و… مواجه می‌شود؛ نکته‌ای که اهمیت دارد این است که والدین چطور می‌توانند به سازگار شدن فرزند نوجوانشان در این دوران و افزایش اعتماد به نفس او کمک کنند. شما به عنوان والدین نقش پررنگی در افزایش اعتماد به نفس فرزندتان دارید؛ بنابراین خود را دست کم نگیرید و برای شکل گیری شخصیت نوجوان خود به شیوه‌ای مثبت به فکر باشید. با آگاهی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس و کمک گرفتن از فرد متخصص، می‌توانید این ویژگی را در فرزند خود تقویت نمایید. برای کسب اطلاعات در  زمینه روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

 

افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین اصول دستیابی به موفقیت است و احساسات فرد درباره‌ی خودش را شامل می‌شود. اعتمادبه نفس بر نحوه عملکرد فرد، شکل گیری شخصیت و احساسات او تأثیر می‌گذارد. اعتماد به نفس مثبت به نوجوان کمک می‌کند تا در مورد چالش‌ها و سختی‌هایی که در این دوران حساس برایش به وجود می‌آید، به دنبال راه حل باشد و همچنین اهدافش را پیگیری کند. افزایش اعتماد به نفس به نوجوان کمک می‌کند تا روابط بهتری با دیگران برقرار کرده و به فردی شاد با احساس خوب و مثبت نسبت به خود تبدیل شود. در بسیاری موارد رفتارهای خطرناک و پرخاشگرانه‌ی نوجوانان از کمبود اعتماد به نفس در آن‌ها نشأت می‌گیرد.

 

نشانه‌های وجود و عدم وجود اعتماد به‌ نفس در نوجوانان

از نشانه‌های اعتماد به نفس بالا در نوجوانان این است که کارهای خود را به طور مستقلانه انجام می‌دهند، اغلب تنها به خود تکیه می‌کنند و مسئولیت پذیر هستند. نوجوانانی که اعتماد به نفس بالایی دارند در اجتماع و در مواجهه با افراد ناشناس احساس ترس و خجالت نمی‌کنند و گوشه‌گیری در آن‌ها دیده نمی‌شود. نوجوان با اعتماد به نفس می‌تواند نظرات خود را به راحتی بیان ‌کند و زمانی که در عقاید خود شکست می‌خورند آن را می‌پذیرند و جبران می‌کنند.

در مقابل نوجوان با اعتماد به نفس پایین اغلب نشانه‌هایی نظیر لرزش خفیف دست‌ها، صدای ضعیف و آرام، چشم‌های غمگین، ظاهر نامرتب و شلخته دارند. آن‌ها تشنه‌ی تحسین شدن توسط دیگران هستند و پرخاشگر و مغرور به نظر می‌رسند. بخل، حسادت، شک و تردید دائمی، اضطراب، عدم داشتن احساس شایستگی و… از دیگر نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در نوجوان است. بنابراین به رفتارهای فرزند خود بیشتر توجه کنید و وجود این نشانه‌ها را به دقت بررسی نمایید. شما باید به عنوان والدین حتما راهی برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان تان پیدا کنید.

فروشگاه آرامیس

 

نقش والدین در افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

شما به عنوان والدین و تربیت کنندگان نوجوانتان بیش از هر کس دیگری در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس فرزندتان نقش دارید. پدر و مادر با حمایت‌، دلگرمی و ارائه مشوق‌ها می‌توانند تأثیرات عمیقی بر شخصیت نوجوان اعمال کنند. شما اولین الگوی فرزندتان هستید و رفتار، اعمال و گفتارتان بر او تأثیر می‌گذارد. اینکه چه احساسی نسبت به او دارید بر روی احساسش نسبت به خود و در نتیجه بر اعتماد به نفسش مستقیما اثر می‌گذارد؛ پس به نوجوان خود احساس خوب و باور قلبی  داشته‌باشید و اجازه دهید این موضوع را بفهمد. تا زمانی که برای فرزند خود ارزش قائل نباشید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید خودش را دوست داشته باشد. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

 

راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان راهکارهایی وجود دارد که والدین می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این راهکارها اگر با مشورت متخصصین نوجوان و خانواده انجام شود، سریع تر موجب افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان خواهد شد.

1-به نوجوان خود احترام بگذارید

توجه داشته باشید که فرزند شما در حال تبدیل شدن به یک بزرگسال است و مانند هر بزرگسال دیگری شایسته احترام می‌باشد. با الفاظ محترمانه نوجوان خود را مورد خطاب قرار دهید و هرگز از لحن تحقیرآمیز استفاده نکنید. مشکلات و نگرانی‌هایش را مسخره نکنید و به مسائل ذهنی که برایش به وجود می‌آید اهمیت دهید. با ترس‌های او مانند ترس‌های دوران کودکی‌اش برخورد نکنید. نوجوانان از اینکه مورد انتقاد والدینشان قرار بگیرند، بیزارند و احساس می‌کنند مورد تمسخر قرار گرفته‌اند و شما را سرافکنده کرده‌اند. زمانی که باید موضوعی را گوشزد کنید و مجبور به انتقاد هستید، حتما به لحن خود توجه نمایید.

2-نوجوان خود را تحسین کنید

در تعریف کردن از فرزند نوجوانتان خساست به خرج ندهید و او را به خاطر خصوصیات، توانایی‌ها و کارهای خوبش تشویق کنید؛ با این کار به افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان و تکرار کارهای خوبش کمک می‌کنید. برخی از والدین معتقدند اگر زیاد از فرزند خود تعریف کنند گستاخ یا لوس می‌شود؛ از ابراز کردن احساسات خود به فرزندتان امتناع نکنید و اجازه دهید بفهمد که چقدر به او و وجودش افتخار می‌کنید.

3-به او کمک کنید به توانایی‌هایش توجه کند

هرگز نوجوان خود را با همسالان و یا دوستانش مقایسه نکنید، در عوض به او یاد بدهید بر نقاط قوت و توانایی‌هایش تمرکز کند. به نوجوان‌تان بفهمانید که افراد مختلف توانایی‌ها و نقاط قوت متفاوتی دارند. مقایسه فرزندتان با دیگران تنها اعتماد به نفس اش را پایین می‌آورد و باعث می‌شود از شما هم بیزار شود. برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان به او بیاموزید که فقط باید با خودش رقابت کند و برای بهتر شدن تلاش نماید، برای رسیدن به موفقیت در زندگی لازم است بر نقاط قوت و توانایی‌هایش متمرکز شود.

برای انتخاب هدف در نوجوانی کلیک کنید.

4-روحیه قوی را به او بیاموزید

آسیب‌هایی که از جانب افراد مختلف و جامعه به نوجوان می‌رسد، او و اعتماد به نفسش را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. به جای فرار کردن از آن‌ها به او بیاموزید در مقابل آسیب‌ها و مشکلات صبور باشد و آستانه‌‌ی تحمل خود را بالا ببرد. شما با شکیبایی و صبور بودن خود می‌توانید الگوی مناسبی برای او در زمینه افزایش اعتماد به نفس نوجوانان تان باشید. حفظ آرامش و لبخند زدن بر مشکلات از قوائد خوب زندگی کردن است. باید شیوه‌‌ی صحیح مدیریت احساسات منفی‌اش را یاد بگیرد و شما می‌توانید بهترین معلم او در این زمینه باشید. به او بگویید با تمسخر و آزار دیگران، هویت و ارزشمندی‌اش زیر سؤال نمی‌رود و نباید بر اعتماد به نفسش تأثیر بگذارد.

5- برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان به آن‌ها مسئولیت بدهید

نوجوانان بعد از به اتمام رساندن کاری، باور به خودشان بیشتر می‌شود. شاید در ابتدا نتوانند مسئولیتشان را به درستی انجام دهند. اما همین روند رشدشان در به عهده گرفتن امور، باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان خواهد شد. ابتدا کارهای ساده و به مرور کارهای پیچیده تر به او محول کنید. برای آشنایی بیشتر با راه های افزایش مسئولیت پذیری نوجوانان کلیک کنید.

6-از کمک دیگران استفاده کنید

در صورتی که فرزند نوجوان‌تان اعتماد به نفس بسیار پایینی دارد و این موضوع تمام فعالیت‌های درسی و روابط اجتماعی‌اش را تحت تأثیر قرار داده‌، توصیه می‌کنیم از کمک و راهنمایی افراد آگاه‌تر و با تجربه‌تر استفاده کنید. ابتدا می‌توانید از فردی که رابطه خوبی با فرزندتان دارد و نوجوانان را به خوبی درک می‌کند کمک بخواهید و در صورتی که نوجوانتان با شما راحت نیست از آن فرد بخواهید تا با فرزندتان صحبت کند.

در نهایت می‌توانید درباره راه های افزایش اعتماد به نفس نوجوانان از مشاور کودک و نوجوان در این زمینه راهنمایی بگیرید. مشاور با علم و آگاهی که دارد، مسائل را با دید گسترده‌تری مورد بررسی قرار می‌دهد و به شما و فرزندتان کمک می‌کند تا مشکلات را برطرف کنید. او همچنین شیوه‌ی ارتباط درست با نوجوان و درک دنیای او را به شما می‌آموزد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش اعتماد به نفس نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

 

سؤالات متداول

چگونه اعتماد به نفس دختر نوجوان را تقویت کنیم؟

از آن‌جایی که دختران روحیه حساس‌تری دارند، لازم است با آن‌ها با نهایت احترام و ارزشمندی برخورد کنید و به او بیاموزید بر توانایی‌ها و نقاط قوت وجودی‌اش تمرکز کند. دائما به دختر نوجوانتان یادآوری کنید که او را دوست دارید و به وجودش افتخار می‌کنید.

علت عدم اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان علت‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شیوه‌های نادرست تربیتی والدین مانند تحقیر و تمسخر، شرایط نامناسب زندگی، استرس و اضطراب زیاد، تبعیض والدین بین فرزندان و… اشاره کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    پسر من اصلا توی جمع حرف نمیزنه و گوشه گیری میکنه
    میتونه ناشی از اعتماد به نفس کمش باشه؟

    1. سلام اگر گوشه گیری فقط در جمع اتفاق میفته میتونه ناشی از کمبود اعتماد به نفس، وجود عاملی آزاردهنده ، نداشتن تمایل به بودن در آن جمع و.. اتفاق بیافته. علت این رفتار پسرتون به سن هم ارتباط داره، خیلی از پسران در دوران نوجوان ترچیح میدهند که کمتر دیده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره