انزال خشک | نشانه ها ، علت و درمان خانگی و بالینی انزال خشک یا معکوس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انزال خشک حالتی از تجربه اوج لذت جنسی است که مرد، به ارگاسم می‌رسد اما انزال و خروج مایع منی رخ نمی‌دهد. به طور کلی دو حالت برای انزال خشک وجود دارد؛ در برخی موارد مردان با فشار دادن کلاهک آلت تناسلی جلوی خروج مایع منی را می‌گیرند و در موارد دیگر ممکن است بدون هیچ‌گونه مداخله‌ای توسط خود فرد این مسئله رخ دهد. آشنایی با علل به وجود آورنده انزال خشک اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر بدون دخالت فرد رخ دهد، می‌تواند نشان دهنده یک مشکل در پروستات یا مثانه باشد. در نتیجه با شناسایی علل و علائم انزال خشک می‌توان راهکار درمانی مناسبی هم برای رفع این مشکل در نظر گرفت. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

انزال خشک چه نشانه و علائمی دارد؟

انزال خشک یا برگشت منی به داخل مثانه زمانی رخ می‌دهد که فرد به ارگاسم برسد اما انزالی را تجربه نمی‌کند. انزال خشک می‌تواند به طور خودخواسته و توسط فرد رخ دهد، به طوریکه هنگام خروج مایع منی، فرد جلوی خروج آن را می‌گیرد. در موراد دیگر این مسئله می‌تواند نشان دهنده یک بیماری باشد. با این حال در سنین میانسالی به بعد به دلیل کاهش میل جنسی و تحریک‌پذیری ممکن است یک مسئله طبیعی باشد.  انواع مختلفی از انزال خشک وجود دارد که می‌تواند به صورت مادرزای یا اکتسابی رخ دهد و یکی از عوامل اصلی مشکل ناباروری در مردان باشد.

1. بی‌انزالی

بی‌انزالی حالتی است که فرد در هنگام ارگاسم مایع منی از بدنش خارج نمی‌شود. بی‌انزالی می‌تواند به دلیل مداخله خود فرد هم انجام شود، به عنوان مثال فرد ارضا می‌شود ولی جلوی انزال خودش را می‌گیرد. این مسئله هم می‌تواند به دلیل عوامل جسمانی و هم روانی رخ دهد. 

2. انزال پس گرد

انزال پس‌گرد حالتی از انزال است که مایع منی بجای خروج از آلت تناسلی به درون مثانه برمی‌گردد. در این وضعیت منی با ادرار مخلوط شده و همزمان با ادرار از بدن خارج می‌شود. این وضعیت بیشتر به دلیل مشکلات جسمانی رخ می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر است به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید.

 

علل انزال خشک در مردان

عوامل روانشناختی و جسمانی در بروز این مسئله بسیار اهمیت دارند. از جمله عواملی که بر انزال خشک موثر هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش سن

با افزایش سن، خصوصا سنین میانسالی به بعد، انزال خشک می‌تواند یک مسئله رایج باشد  چراکه میل و قدرت جنسی در این سنین کاهش پیدا می‌کند. همچنین تغییرات هورمونی که در این دوران رخ می‌دهد بر وضعیت انزال تاثیرگذار هستند.

2. مصرف نوشیدنی‌های الکلی

مصرف الکل و نوشیدنی‌های مختلف الکلی می‌توانند سبب کاهش جریان فشار خون در آلت تناسلی شوند و در نتیجه به دنبال کاهش میل جنسی و توان جنسی به دلیل مصرف الکل ممکن است انزال خشک هم روی دهد.

3. آسیب‌های جسمانی

صدمه و آسیب به قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله آسیب به مثانه، بیضه و اعصاب نخاع می‌توانند عاملی برای انزال خشک محسوب شوند. همچنین بیماری‌هایی نظیر دیابت می‌توانند بر عملکرد جنسی فرد تاثیر منفی بگذارند.

4. پروستات

پروستات از جمله علت‌های شایع مشکل انزال خشک در مردان محسوب می‌شود. به طوریکه این مسئله می‌تواند با سرطان پستان و بزرگ شدن غدد پروستات ارتباط داشته باشد.

5. انزال خشک | عوامل روانشناختی

علاوه بر مسائل جسمانی، عوامل روانشناختی هم می‌توانند بر وضعیت انزال فرد تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال می‌توان به افسردگی، اضطراب، استرس، عقاید مذهبی وسواس‌گونه، فقدان جذابیت جنسی زوجین برای یکدیگر، ترس از حاملگی و افکار و عقاید منفی اشاره کرد.

6. سایر عوامل

سایرعواملی که می‌توانند سبب انزال خشک شوند شامل، مسدود شدن کیسه‌های منی، انسداد مجرای اسپرم، ناهنجاری‌های مادرزادی مرتبط با دستگاه تناسلی، مصرف برخی داروها برای کاهش فشار خون و آسیب نخاعی هستند.

 

درمان انزال خشک

با توجه به علل ایجاد کننده انزال ‌خشک، روش درمانی آن هم متفاوت است. روش‌هایی مانند جراحی، دارودرمانی و در مواردی روان‌درمانی و آموزش جنسی می‌تواند باعث رفع مشکل انزال ‌خشک شود. روش‌های جراحی عمدتاً شامل آسپیراسیون اسپرم از اپیدیدیم، اسپاسم اسپرم اپیدیدیم پوستی و استخراج اسپرم می‌باشد. همچنین یکی از روش‌های درمان انزال خشک، تحریک ارتعاشی و لرزشی آلت تناسلی است که حدود 60 درصد می‌تواند رفلکس انزال را بهبود بخشد. داروی ایمی پرامین که برای درمان اختلالات خلقی نظیر افسردگی استفاده می‌شود، برای درمان انزال ‌خشک نیز کاربرد دارد.

در مواردی ممکن است برخی آقایان به دلیل تعداد زیاد رابطه جنسی در یک مدت زمان مشخص دچار انزل خشک شوند که در چنین شرایطی توصیه می‌شود تا برای مدتی رابطه جنسی و انزال نداشته باشند تا بیضه بتواند دوباره مایع منی را تولید کند. همچنین برخی افراد به دلیل باورها و عقاید اشتباه خودشان جلوی انزال را می‌گیرند تا بتوانند مانع از بارداری شوند. باید توجه داشت که این کار می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای مرد به وجود بیاورد و یک عمل صحیح نیست.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا جلوگیری از خروج مایع منی مضر است؟

بسیاری از افراد به دلیل ترس از حاملگی ناخواسته جلوی خروج مایع منی را می‌گیرند، به طوریکه ارضا می‌شوند ولی مایع منی به داخل کیسه منی باز می‌گردد. چنین وضعیتی می‌تواند سلامت غدد پروستات را به خطر بیاندازد و در مواردی باعث آسیب رساندن به کیسه منی شود.

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مدتی است که در هنگام ارضا شدن مایع منی از بدنتان خارج نمی‌شود، بهتر است برای ارزیابی بیشتر و دقیق‌تر به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. اگر مشکلات به دلیل مسائل و آسیب‌های جسمانی نبود به یک روانشناس متخصص در زمینه امور جنسی مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره