قرص سیتالوپرام | عوارض طولانی مدت داروی سیتالوپرام

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص سیتالوپرام چه کاربرد و عوارضی دارد؟ سیتالوپرام نوعی داروی ضد افسردگی است که از طریق مهار بازجذب انتخابی گیرنده‌های سروتونین در مغز اثر خود را اعمال می‌کند. از این دارو برای درمان انواع اختلالات خلقی نظیر افسردگی اساسی، افسردگی پس از زایمان و افسردگی پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال از آنجایی که مصرف این دارو می‌تواند عوارضی همچون سردرد، خواب آلودگی و مشکلات خواب را در پی داشته باشد در بسیاری از موارد به بیماران توصیه می‌شود که از درمان‌های غیر دارویی استفاده کنند و پیش از مصرف دارو، جلسات روان درمانی به کمک یک مشاور روانشناس را تجربه نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرص سیتالوپرام تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

قرص سیتالوپرام

سیتالوپرام یکی از انواع قرص‌های ضد افسردگی است که در درمان انواع اختلالات خلقی نظیر افسردگی اساسی، افسردگی پس از زایمان و افسردگی پیش از قاعدگی تجویز می‌شود. این دارو نوعی مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین است که باعث می‌شود میزان این ماده شیمیایی در مغز افزایش پیدا کند. از آنجایی که سروتونین در تنظیم خلق اثرات بسزایی دارد افزایش آن در سیستم عصبی می‌تواند بسیاری از علائم افسردگی را بهبود بخشد. برای اطلاع بیشتر درباره علائم افسردگی کلیک کنید.

عوارض جانبی قرص سیتالوپرام 20 در بزرگسالان

داروی سیتالوپرام همانند هر داروی دیگری می‌تواند در برخی افراد منجر به تجربه عوارض جانبی شود. با این حال بسیاری از افراد در پی مصرف این ماده هیچ گونه علائم ناخوشایندی را گزارش نمی‌دهند. نکته حائز اهمیت اینجاست که عوارض جانبی قرص سیتالوپرام در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. از جمله عوارضی که در دوران بزرگسالی مشاهده می‌شود می‌توان به خواب آلودگی مفرط، احساس ضعف، سرگیجه، سردرد، تعریق، لرزش، بروز اختلالات خواب، بروز کژکاری‌های جنسی، افزایش اضطراب، خشکی دهان، یبوست، افزایش اشتها و اسهال اشاره کرد.

برای آشنایی با سایر انواع داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

عوارض جانبی رایج قرص سیتالوپرام در کودکان

در برخی شرایط ممکن است پزشک مصرف قرص سیتالوپرام را برای درمان مشکلاتی نظیر افسردگی دوران کودکی تجویز نماید. بررسی‌ها نشان می‌دهد بچه‌ها اغلب عوارض جانبی متفاوتی را تجربه می‌کنند که شامل مواردی نظیر تشنگی مفرط، بیش فعالی و بی قراری حرکتی، تکرر ادرار، کند شدن منحنی رشد و کاهش سرعت افزایش وزن می‌باشد.

عوارض جانبی نادر و شدید در پی مصرف قرص سیتالوپرام

در برخی موارد معدود ممکن است که فرد عوارض جانبی بسیار شدید و خطرناکی را تجربه کند.  در این شرایط لازم است در اسرع وقت با متخصص تماس گرفته و در مورد نحوه قطع یا ادامه مصرف دارو مشورت نمایید. اگر علائم زیر را تجربه کرده‌اید لازم است که برای درمان افسردگی از درمان‌های غیر دارویی بهره ببرید. این عوارض موارد زیر را شامل می‌شود. برای آگاهی بیشتر درباره سایر روش های غیر دارویی درمان افسردگی کلیک کنید.

1- دچار شدن به افکار خودکشی

ممکن است برخی از مبتلایان به افسردگی در پی مصرف این دارو دچار افکار مرتبط با مرگ شوند و تمایل به خودکشی داشته باشند. این مسئله معمولا با علائم زیر همراه می‌شود.

– داشتن تلاش‌هایی در جهت آسیب رساندن به خود

– درگیری در رفتارهای پرخطر

– افزایش رفتارهای پرخاشگرانه

– افزایش تحریک پذیری و بی قراری

– دچار شدن به مشکلات خواب

2- بروز تغییراتی در ریتم قلبی

برخی افراد در پی مصرف قرص سیتالوپرام دچار اختلالاتی در ریتم قلبی می‌شوند از جمله علائم این مشکل می‌توان به بروز درد در قفسه سینه، افزایش یا کاهش ضربان قلب، سطحی شدن تنفس، سرگیجه و غش کردن اشاره کرد. در صورت مشاهده هرکدام از علائم مذکور با یک متخصص تماس گرفته یا به اورژانس مراجعه نمایید.

3- بروز سندروم سروتونین

سندروم سروتونین به مجموعه علائم خطرناکی گفته می‌شود که در پی افزایش بیش از حد سروتونین در مغز بروز می‌یابند. علائم این سندروم به شرح زیر می‌باشد.

– توهم، بی قراری، احساس گیجی، اختلال در تفکر، کاهش سطح هشیاری واغماء

– بیش فعالی و بروز ناهماهنگی‌های حرکتی

– افزایش ضربان قلب، افزایش یا کاهش فشار خون

– حالت تهوع، اسهال و استفراغ

– بروز تب و لرز

– سفتی عضلانی

4- بروز دوره‌های شیدایی

در برخی افراد مصرف داروهای ضد افسردگی می‌تواند بروز دوره‌های مانیا یا همان شیدایی را تحریک کند. از جمله علائمی که افراد در طی یک دوره مانیا تجربه می‌کنند باید به افزایش انرژی، کاهش نیاز به خواب، هجوم افکار، افزایش درگیری در رفتارهای پرخطر، نشان دادن افکار غیرواقع بینانه، احساس سرخوشی مفرط یا تحریک پذیری که می‌تواند به صورت رفتارهای پرخاشگرانه خود را نشان دهد باشد. برای اطلاع بیشتر درباره داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

5- افزایش احتمال تشنج

برخی از داروهای روانپزشکی نظیر قرص سیتالوپرام آستانه تشنج فرد را کاهش می‌دهند. در نتیجه در این شرایط بیشتر احتمال دارد که علائم تشنج نظیر افت ناگهانی هشیاری، افتادن و از دست دادن تونوس عضلانی، منقبض شدن عضلات دهان و در نهایت بروز بی اختیاری ادرار مشاهده شود.

6- بروز مشکلات بینایی

در برخی موارد ممکن است در پی استفاده از داروی سیتالوپرام بروز مشکلات بینایی تجربه شود. این مشکلات اغلب به صورت تاری دید، احساس درد در ناحیه چشم‌ها، دو بینی و بروز تورم یا قرمزی در اطراف چشم تجربه می‌شوند. در صورت مشاهده هریک از این علائم لازم است آن را با پزشک خود در جریان بگذارید و در اسرع وقت به اورژانس مراجعه نمایید.

7- کاهش میزان سدیم در خون

بسیاری ازداروهای ضدافسردگی از جمله قرص سیتالوپرام به کاهش سطح سدیم خون می‌انجامند. این مشکل با علائمی نظیر سردرد، احساس ضعف، کاهش مقاومت بدن، احساس گیجی، بروز اختلال در تمرکز و مشکلاتی در حافظه یا تفکر خود را نشان می‌دهند.

سخن آخر

با توجه به عوارض جانبی گوناگونی که در پی مصرف داروی سیتالوپرام گزارش شد بسیاری از افراد به دنبال این هستند که مشکلات خلقی خود را با روش‌های غیر دارویی درمان نمایند. خوشبختانه در بسیاری از مواقع افسردگی به درمان های روان شناختی نظیر رویکرد شناختی درمانی به خوبی جواب می‌دهند و افراد بدون نیاز به دارو می‌توانند بهبودی را تجربه نمایند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است دارو درمانی به تنهایی برای بهبود افسردگی کافی نیست چراکه داروها تنها با ایجاد تغییراتی در سیستم عصبی می‌توانند برخی علائم افسردگی را بهبود بخشند اما نمی‌توانند ریشه‌های این مشکل را تغییر دهند. تا زمانی که شما عوامل برانگیزنده افسردگی را به درستی نشناسید نمی‌توانید یک بهبودی کامل را تجربه کنید. در نتیجه لازم است حتما برای درمان مشکل خود از یک روانشناس کمک بگیرید. در صورت نیاز به دارو روانشناس شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص سیتالوپرام می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چه زمانی ممکن است مصرف سیتالوپرام به سندروم سروتونین منجر شود؟

مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای افزایش دهنده سروتونین نظیر بوسپیرون یا برخی مواد مخدر نظیر قرص اکس ریسک بروز سندروم سروتونین را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. با عرض سلام،ممنون بابت مطالب مفید،من یه سوال داشتم ازتون.
    کسی که ده ساله داره قرص سیتالو پرام مصرف میکنه،چه عواقبی داره؟واینکه آیا اعتیاد پیدا کرده؟

    1. سلام عوارض دارو در متن مقاله ارائه شده، بدترین عارضه این داروها تضعیف حافظه و سیستم حرکتی بدن هست که معمولا در سنین بالا بیشتر خودش را نشان میدهد. سیتالوپرام باعث وابستگی میشه و قطع دارو هم هرگز نباید ناگهانی و خودسرانه اتفاق بیافته. پس حتما باید تحت نظرم متخصصین اون رو مصرف و یا ترک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره