بی اشتهایی عصبی و ویژگی های اصلی آن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی اشتهایی عصبی که در اصطلاح تخصصی با نام آنورکسیا شناخته می‌شود به عنوان یکی از اختلالات‌خوردن در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی تعریف شده است. نگرانی بیش از حد در مورد وزن و تناسب اندام، بیمار را با انواع مشکلات مثل سوءتغذیه مواجه خواهد کرد. علائم افسردگی و اضطراب دو مساله‌ حل نشده‌ای هستند که در بیشتر مبتلایان به بی اشتهایی عصبی وجود دارد. در صورتی که احساس می‌کنید خود یا عزیزتان دچار این معضل شده‌اید، قبل از تشدید علائم می‌توانید با دریافت چند جلسه مشاوره روانشناسی موضوع را به کل حل نمایید.

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا نوعی اختلال خوردن است. فرد بیمار با تصویر غیرواقعی و تحریف شده‌ای از اندامش همراه است. بیمار به طور افراطی نگران افزایش وزن هست و همین مسئله موجب رفتارهای ناسالم با هدف لاغر شدن می‌شود. به طور کل علائم اختلال بی اشتهایی عصبی را می‌توان در 3گروه علائم جسمانی، هیجانی و رفتاری طبقه‌بندی کرد که ما در ادامه به صورت جداگانه به هرکدام از آن‌ها پرداخته‌ایم. 

بیشتر بخوانید : انواع اختلالات خوردن

علائم جسمانی اختلال بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی به صورت جسمانی هم خودش را نشان می‌دهد، ممکن است تنها چند نشانه و یا همه نشانه‌ها را داشته باشید، در هر صورت از آن به راحتی نگذرید و به دنبال علل بروز و راه درمان باشید.

– کاهش میزان قابل توجهی از وزن یا عدم تناسب وزن فرد با سن رشدی

– ظاهر تکیده

– کاهش انرژی و خستگی مزمن و مفرط

– دچار شدن به مشکلات خواب نظیر بی‌خوابی ( برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان بی خوابی کلیک کنید.

– احساس سبکی در سر و غش

– کبود شدن رنگ پوست به خصوص در نواحی انگشتان 

– نازک شدن تارهای مو و ریزش آن‌ها

سیکل قاعدگی بهم می ریزد. تاخیر و عقب افتادن پریود و یا دچار نامنظم شدن پریود می شوید.

– دچار شدن به یبوست و دردهای شکمی

– زرد شدن و خشکی پوست بدن

– ناتوانی در تحمل سرما

– کاهش غیرطبیعی فشار خون

– ورم دست و پا

– پوسیدگی دندان و بروز مشکلات دهانی به دلیل استفراغ‌های عمدی زیاد

– بروز اختلالاتی در ریتم قلب

بیشتر بخوانید : بد ریخت انگاری بدن 

علائم رفتاری و هیجانی اختلال بی اشتهایی عصبی

بیمار معمولا با روش‌های مختلف تلاش می‌کند تا علائم جسمانی و رفتاری را مخفی کند و یا برای آن‌ها دلیل تراشی نماید. در صورت مشاهده علائم جسمانی و علائم رفتاری هر چه زودتر برای بهبودی از خدمات تخصصی روانشناسان استفاده نمایید.

– داشتن مشغولیت فکری زیاد با غذا که گاهی باعث می‌شود فرد وعده‌های غذایی مفصلی برای دیگران درست کنند، اما خود به آن ها لب نزنند.

_ در وعده های متوالی غذا نخورید

– انکار گرسنگی یا بهانه‌های مختلف برای غذا نخوردن

– مصرف تنها بعضی غذاهای خاص که دارای کالری و چربی بسیار کمی هستند.

– رژیم‌های غذایی بسیار سخت

_ فرد برای جلوگیری از جذب غذا به نحوی آن را استفراغ یا بالا می‌آورد

– انجام ورزش‌های بسیار سنگین

– در مورد میزان غذایش دروغ می گوید

– پنهان کردن بدن خود در لایه‌های زیادی از لباس

– تمایل به گوشه گیری و انزوا

کاهش میل جنسی

– افزایش حساسیت روانی و تحریک پذیری

علل دچار شدن به آنورکسیا

متخصصان تا به حال علت واحدی را برای دچار شدن به اختلال بی اشتهایی عصبی مطرح نکرده‌اند.آن ها بر این باورند که آنورکسیا نیز همانند اکثر اختلالات روانپزشکی از تعامل عوامل زیستی، محیطی و روانشناختی گوناگون با یکدیگر پدید می‌آید. فاکتورهای ژنتیکی، شخصیت وسواسی، کمال گرایی و مدگرایی از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش اختلال بی اشتهایی عصبی هستند.

برای آشنایی با انواع بیماری های روانی شایع کلیک کنید.

روش هایی برای از بین بردن اختلال بی اشتهایی عصبی

برای بهبود اختلال بی اشتهایی عصبی دریافت خدمات درمانی از جانب متخصصین مختلف از جمله روانشناس، پزشک و کارشناس تغذیه ضرورت دارد. هرکدام از این متخصصین در طول درمان اقدامات به خصوصی را انجام می‌دهند  که موارد زیر را شامل می‌شود.

روانشناس: روانشناس علل زیربنایی اختلال بی اشتهایی عصبی را پیدا می‌کند. در همین راستا درمانگر در جلسات روان‌درمانی رویدادهای آسیب زا در طول زندگی فرد را بررسی می‌کند. متخصص پله پله همراه شما خواهد بود. او در برابر مشکلات و چالش های زندگی تان راهکار مناسب ارائه خواهد داد.

بیشتر بخوانید : درمان اضطراب شدید

پزشک: مراجعه به پزشک برای مبتلایان به اختلال آنورکسیا از ضرورت بسیاری برخوردار است. زیرا افرادی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند اغلب با مشکلات جسمانی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که نیازمند مداخله فوری هستند. از جمله این مشکلات می توان به ناپایداری ضربان قلب، آمنوره شدن یا قطع پریودی و سوء تغذیه اشاره کرد.

متخصص تغذیه: مبتلایان به بی اشتهایی عصبی برای رسیدن‌به وزن قبلی و درمان مشکلات تغذیه‌ای به نظارت یک کارشناس تغذیه نیاز دارند. دریافت برنامه غذایی مناسب و گنجاندن مواد ضروری مورد نیاز بدن در این برنامه از جمله اقدامات اساسی است که این متخصصین باید به آن بپردازند.

بیشتر بخوانید : معده درد عصبی

برای دریافت مشاوره در زمینه بی اشتهایی عصبی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا بی اشتهایی عصبی می تواند  علامتی از افسردگی باشد؟

بی اشتهایی یکی از علائمی است که در مبتلایان به افسردگی دیده می شود. این مسئله با اختلال بی اشتهایی عصبی متفاوت است. چرا که در آنورکسیا فرد نوعی مشغله ذهنی بسیار زیاد در مورد وزن و تناسب اندام را تجربه می کند. اما در افسردگی علائم دیگری نظیر خلق افسرده و فقدان لذت نیز دیده می شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. من لعضی موقع ها بی اشتها ام و بعضی موقع ها خیلی گرسنه دلیلشو نمیدونم چیه ولی میدونم مشکل به خاطر تناسب اندام نیست. میشه راهنمایی کنید

    1. همیشه انگیزه تناسب اندام باعث بی اشتهایی عصبی نمیشه. معمولا استرس و عدم توانایی در کنترل تکانه (خوردن ) که ریشه در انگیزه های ناخودآگاه دارند موجب رفتارهایی مثل پرخوری یا بی اشتهایی میشن. برای بررسی دقیق موضوع نیاز به اطلاعات بیشتر از جانب شما هستیم که می تونید با تماس تلفنی با کارشناسان سلامت ذهن نو ارتباط برقرار کنید

  2. سلام و سپاس از این مطلب خوب. بنظر من علاوه بر درمانهای مرسوم مثل درمان شناختی رفتاری مشارکت دادن خانواده و اطرافیان در درمان بیمار بسیار مهم و موثر است. بدون مشارکت خانواده و یک تیم درمانی متشکل از روانپزشک،روانشناس و متخصص تغذیه درمان بی اشتهایی عصبی بسیار مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره