ازدواج با اسکیزوفرنی | مشکلات زندگی و ازدواج با بیماران اسکیزوفرنیا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا ازدواج با اسکیزوفرنی می‌تواند موفقیت آمیز باشد؟ اسکیزوفرن اصطلاحی عامیانه است. که به افراد روان پریش و مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا گفته می‌شود. از آنجایی که مبتلایان به اسکیزوفرنی دچار گسست از واقعیت هستند و علائمی نظیر توهم و هذیان را تجربه می‌کنند اغلب رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که درک آن‌ها برای اطرافیان دشوار است. از همین رو ازدواج با اسکیزوفرنی می‌تواند با چالش‌های متعددی همراه باشد و بر بهداشت جسمی و روانی افراد تاثیرات نامطلوب بگذارد. ما در ادامه در مورد این چالش‌ها و راهکارهای مقابله با آن توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم. با توجه به ویژگی‌های رفتاری افراد اسکیزوفرن لازم است که قبل از ازدواج با این افراد حتما از مشاوره قبل از ازدواج بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

ازدواج با اسکیزوفرنی | آشنایی با اسکیزوفرنیا

قبل از اینکه چالش‌های مربوط به ازدواج بااسکیزوفرن را بررسی کنیم لازم است که ابتدا این اختلال را بهتر بشناسید. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی، اسکیزوفرنیا نوعی اختلال سایکوتیک است که طی آن فرد گسست از واقعیت را تجربه می‌کند. به این معنا که به دلیل تجربه علائمی نظیر توهم و هذیان بیمار نمی‌تواند فرق بین واقعیت و خیال را تشخیص دهد. از جمله دیگر علائمی که مبتلایان به اسکیزوفرنی تجربه می‌کنند. باید به گفتار آشفته، رفتارآشفته و علائم منفی اشاره کرد. علائم منفی به مواردی همچون از دست‌دادن علایق، گوشه‌گیری، انزوا و فاصله گیری با شخصیت سابق گفته می‌شود. اختلال‌اسکیزوفرنیا معمولا زمینه‌های ژنتیکی دارد که فشارهای محیطی نیز می‌توانند به عنوان عوامل آشکار ساز در بروز آن نقش داشته باشند. برای آگاهی بیشتر در زمینه بیماری اسکیزوفرنی کلیک کنید.

چالش‌های ازدواج با اسکیزوفرنی

ازدواج با فردی که به اسکیزوفرنیا مبتلاست کار راحتی نیست. در این شرایط موضوعات مختلفی می‌توانند شما را به چالش بکشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

1- رفتار بر اساس توهمات

افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا اغلب توهم‌های شنیداری و بینایی مختلفی را تجربه می‌کنند. به همین خاطر لازم است که همواره از داروهای آنتی سایکوتیک استفاده نمایند. توهم‌های آن‌ها می‌تواند محتوای تهدید آمیز و دستوری داشته باشد. برای مثال برخی از بیماران صداهایی می‌‌شنوند که به آن‌ها دستور می‌دهد اعمال آسیب زایی را انجام دهند. در نتیجه هنگام زندگی با یک بیمار اسکیزوفرنیک همواره باید مراقب مصرف منظم داروها باشید و هرگونه وسیله خطرناک را دور از دسترس قرار دهید.

2- ناتوانی‌های شناختی از چالش‌های ازدواج با اسکیزوفرنی

مبتلایان به اسکیزوفرنیا از نظر عملکردهای شناختی دچار نواقص مختلفی می‌شوند. برای مثال آن‌ها ممکن است قضاوت ضعیفی داشته باشند یا قدرت یادگیری و تمرکز خود را تا حد زیادی از دست دهند. این آشفتگی‌ها باعث می‌شود که شما هنگام تصمیم گیری‌های مهم تا حد زیادی از کمک‌های همسر خود محروم شوید و مجبور باشید به تنهایی تصمیم بگیرید. می‌توانید برای اینکه اوضاع را مدیریت نمایید همواره با متخصصین در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید : معیارهای انتخاب همسر

3- وجود انگ‌های اجتماعی

در اکثر جوامع مبتلایان به بیماری‌های روانشناختی نسبت به افرادی که با بیماری‌های جسمانی دست و پنجه نرم می‌کنند با مشکلات اجتماعی بیشتری روبه‌رو هستند. مبتلایان به اختلالاتی نظیر اسکیزوفرنیا در اکثر مواقع علاوه بر مشکلات ناشی از خود بیماری، از طرف اجتماع نیز برچسب می‌خورند و به آن‌ها انگ‌هایی نظیر “دیوانه” زده می‌شود. در ازدواج با اسکیزوفرنی کنار آمدن با این موضوع نه تنها برای خود بیمار بسیار مشکل است، بلکه به اطرافیان نظیر همسر و بچه‌ها نیز فشار زیادی را وارد می‌کند. در نتیجه اگر قصد ازدواج با فردی دارید که از اختلال اسکیزوفرنیا رنج می‌برد. باید خود را برای مقابله با اینگونه چالش‌ها نیز آماده نمایید.

4- مزمن بودن اختلال از چالش‌های ازدواج با اسکیزوفرنی

قبل از ازدواج با اسکیزوفرنی باید از این موضوع آگاه باشید که این اختلال وضعیت مزمنی است. در واقع درست است که اسکیزوفرنیا می‌تواند از طریق داروهای آنتی سایکوتیک تا حدی کنترل شود اما اغلب تمام عمر همراه فرد خواهد بود و نیازمند مراقبت دائمی و دریافت همیشگی درمان‌های دارویی و روانشناختی است. این مسئله می‌تواند هزینه‌های زیادی به زندگی شما تحمیل نماید یا باعث شود پس از مدتی احساس کنید نمی‌توانید با آن کنار بیایید. به مرور و بعد از گذشت چند سال بهداشت روانی خود را نیز از دست خواهید داد. در نتیجه بهتر است از قبل اطلاعات خود را در مورد این بیماری بالا ببرید تا پس از ازدواج با شرایط غیر منتظره‌ای روبه‌رو نشوید. برای آگاهی بیشتر در زمینه بهداشت روانی در ازدواج کلیک کنید.

5- ریسک ابتلا به اختلال‌های روان شناختی برای فرزندان

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اختلال‌اسکیزوفرنیا تا حد زیادی در بین خانواده‌ها رواج دارد. پس در ازدواج با اسکیزوفرنی احتمال انتقال ژن‌ها به فرزندانتان نیز وجود دارد. در واقع افرادی که یکی از اعضای درجه یک خانواده شان به این مشکل مبتلاست بیش از دیگران در معرض دچار شدن به این اختلال قرار دارند. این مسئله می‌تواند نگرانی‌ها را در مورد بچه دار شدن افزایش دهد و تصمیم گیری را برای شما دشوار سازد.

سخن آخر | توصیه‌هایی برای همسران

همان طور که گفته شد ازدواج با اسکیزوفرنی چالش‌های متعددی را پیش روی همسران قرار می‌دهد. در این شرایط لازم است که به سلامت روان خود نیز اهمیت دهید تا تحت تاثیر فشارهای زیاد موجود در زندگی به اختلالات اضطرابی یا افسردگی مبتلا نشوید. همچنین در طول زندگی لازم است همواره با یک روانشناس در ارتباط باشید تا بحران‌های مختلف را به بهترین شکل مدیریت کنید. در نظر داشته باشید که افراد اسکیزوفرن در صورت پیشرفت بیماری یا قرار گرفتن در شرایط بحرانی احتمالا رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند. در این شرایط باید سریعا با اورژانس یک بیمارستان اعصاب یا اورژانس اجتماعی تماس گرفت تا از بروز مشکلات جدی پیشگیری نمایید.

بیماری‌اسکیزوفرنیا وضعیتی مزمنی است و همسر شما همواره به دریافت داروهای خود نیاز خواهد داشت. در نتیجه با بهبودی علائم اولیه مصرف داروها را پشت گوش نیاندازید و در مورد استفاده منظم از آن‌ها اطمینان کسب کنید. بپذیرید که مبتلایان به اسکیزوفرنیا گاهی اوقات برای پشت سر گذاشتن بحران‌های روانی نیاز به بستری در آسایشگاه های روانی را دارند. در نتیجه لازم است این شرایط را درک کرده و همسر خود را به خاطر این موضوع سرزنش نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با اسکیزوفرنی در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی توانایی جنسی برای بچه دار شدن دارند؟

بله، اکثر مبتلایان به اختلال اسکیزوفرنی همانند سایر افراد می‌توانند بچه دار شوند. البته علائم منفی در آن‌ها می‌تواند مشکلاتی نظیر بی میلی جنسی را نیز به همراه بیاورد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره