قرص آلپرازولام | زمان تاثیر و عوارض آلپرازولام ۰/۵ و ۱ چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص آلپرازولام که اغلب با نام تجاری زاناکس شناخته می‌شود یکی از انواع داروهای ضد اضطرابی بنزودیازپینی است که برای مشکلاتی نظیر اختلالات خواب، حمله عصبی و اضطراب فراگیر تجویز می‌شود. با این حال این دارو قابلیت ایجاد وابستگی و اعتیادآوری شدید روانی دارد؛ به همین خاطر حتما شروع و نحوه قطع مصرف آن باید زیر نظر متخصص صورت گیرد. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد موارد مصرف و عوارض جانبی استفاده از قرص آلپرازولام پرداخته‌ایم. در صورتی که مدت زیادی است که از این دارو مصرف می‌کنید حتما نیاز به دریافت مشاوره روانشناسی دارید.

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

آشنایی با قرص آلپرازولام و موارد مصرف آن

آلپرازولام یا همان زاناکس یکی از انواع داروهای ضداضطرابی است که در طبقه‌بندی دارویی در دسته بنزودیازپین‌ها قرار می‌گیرد. از این دارو اغلب برای درمان اضطراب و حملات عصبی پنیک استفاده می‌شود.

قرص آلپرزولام با افزایش اثر برخی نوروترنسمیترها در مغز نظیر گابا منجر به افزایش عملکرد مهاری در سیستم عصبی می‌شود. در نتیجه آرامش بیشتری سبب می‌شود. از همین رو در پی مصرف کاهش علائم اضطرابی (نظیر کاهش تپش قلب، بی قراری و بی خوابی) تجربه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید. 

عوارض جانبی مصرف قرص آلپرازولام

همانند هرداروی دیگری مصرف قرص آلپرازولام نیز با عوارض جانبی بالقوه‌ای همراه خواهد بود. عوارض در برخی افراد بیش از سایرین دیده می‌شود. از جمله این عوارض می‌توان به احساس گیجی، کاهش میل جنسی، سرگیجه و احساس سبکی در سر اشاره کرد. برای کاهش سرگیجه ناشی از مصرف قرص آلپرازولام ، به آرامی از جا برخیزید و به طور ناگهانی از موقعیت تکیه داده یا نشسته تغییر حالت ندهید. توجه داشته باشید که این دارو اعتیادآور است؛ در نتیجه هرگز سرخود از این دارو مصرف نکنید. از همین رو اکیدا توصیه می‌کنیم برای شروع یا قطع مصرف زاناکس حتما با یک متخصص مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : بنزودیازپین ها

تداخلات دارویی با قرص آلپرازولام

تداخلات دارویی بر مکانیسم دارو تاثیر گذاشته و برخی عوارض جانبی جدی را تشدید می‌نماید. در نتیجه نباید داروهای مختلف را به طور سرخود و همزمان با یکدیگر مصرف کنید. در زمان مراجعه به متخصص حتما او را در جریان داروهایتان بگذارید.

از جمله داروهایی که در مکانیسم عمل قرص آلپرازولام تداخل ایجاد می‌کنند می‌توان به مصرف همزمان سایر داروهای ضد اضطرابی، داروهای ضدتشنج و برخی ضدافسرگی‌ها اشاره کرد. در واقع هرگونه دارویی که همانند قرص آلپرازولام منجر به مهار و سرکوب سیستم عصبی می‌شود، می‌تواند در تداخل با این دارو به تضعیف مضاعف سیستم عصبی مرکزی بیانجامد و عوارضی نظیر خواب آلودگی مفرط، کاهش سطح هشیاری، اغماء و حتی مرگ را در پی داشته باشد. در نتیجه هنگامی که پزشک برای شما قرص آلپرازولام تجویز می‌کند باید او را در جریان سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، قرار دهید.

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی 

نکاتی که هنگام مصرف آلپرزولام باید به آن ها توجه کنید

– اگر از قبل داروهای ضداضطرابی دیگری نظیر دیازپام یا لورازپام مصرف دارید، سوابق پزشکی و دارویی خود را با متخصص در میان بگذارید.

– ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند بر عملکرد این دارو اثر گذاشته و منجر به عوارض جانبی ناخوشایندی شود. از همین رو در صورت وجود مشکلاتی نظیر بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی، مشکلات ریوی یا تنفسی و یا اختلالات خواب نظیر آپنه خواب و یا داشتن سابقه اعتیاد (به هرگونه مواد یا الکل) حتما موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

– این دارو باعث ایجاد احساس خواب آلودگی و گیجی می‌شود. در نتیجه پس از مصرف از انجام فعالیت‌هایی مثل رانندگی که به هشیاری نیاز دارند، بپرهیزید.

– استفاده از قرص آلپرازولام باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی می‌شود. استفاده همزمان از الکل یا مواد مخدر این تاثیر را به طور مفرط افزایش داده و حتی در مواردی منجر به اغما و یا مرگ می‌شود.

– قبل از انجام عمل‌های جراحی یا مراجعه به دندانپزشک در مورد مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

قدم آخر و جایگزین آلپرازولام

در نظر داشته باشید که مصرف داروهای ضد اضطرابی همیشه برای درمان  اختلالات اضطرابی لازم نیست. در بسیاری از موارد با دریافت درمان‌های غیر دارویی نظیر روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری مساله از بین می‌رود و دیگر نیازی به مصرف قرص هایی نظیر آلپرازولام نیست.

با توجه به عوارضی که این داروها به همراه دارند اکثر متخصصین همواره توصیه می‌کنند که برای مشکلات روان شناختی (یعنی مسائلی که ریشه در ذهن و روان دارند)، ابتدا به یک روانشناس مراجعه کرده و روان درمانی را امتحان کنید. در صورتی که علائم اضطرابی شما بسیار شدید بوده یا به دلیل وجود مشکلات روانشناختی امکان ادامه جلسات وجود نداشت، مصرف دارو ضرورت داشته و درمانگر شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد تا مصرف دارو را همزمان با رواندرمانی آغاز نمایید. چرا که تجویز دارو به معنای درمان نیست و تنها مانند مسکن برای مدت کوتاهی موثر خواهند بود. برای آشنایی با برترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص آلپرازولام می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا آلپرازولام اعتیادآور است؟

بله مصرف سرخود این دارو در دوزهای کنترل نشده می تواند آثار اعتیادی به جای بگذارد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که در مورد شروع و نحوه قطع مصرف این دارو حتما با یک متخصص مشورت کنید و طبق تجویز و توصیه پزشک پیش بروید.

آیا مصرف آلپرزولام می تواند به اوردوز منجر شود؟

مصرف بیش از حد آلپرزولام همانند هر داروی دیگری می تواند با خطر اوردوز همراه شود. در حقیقت دوزهای بالای این دارو با تضعیف و مهار سیستم عصبی مرکزی علائم حیاتی و سطح هشیاری انسان را کاهش می دهد و در نتیجه می تواند با پیامدهای جبران ناپذیری همراه شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره