قرص کلونازپام چیست | عوارض و موارد مصرف داروی کلونازپام

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص کلونازپام یکی از داروهای ضد اضطراب قوی است که معمولاً برای کنترل تشنج و حملات صرعی، حمله‌های پانیک و همین‌طور کاهش اضطراب‌های متوسط و شدید مورداستفاده قرار می‌گیرد. قرص کلونازپام مغز را وادار به ترشح بیشتر ماده شیمیایی به نام گابا می‌کند و با توجه به اینکه گابا نقش مؤثری در کاهش فعالیت دستگاه عصبی مرکزی دارد، دارو از این طریق خاصیت ضداضطرابی خود را نشان خواهد داد. قرص کلونازپام در کنار قدرت اثربخشی بالایی که دارد عوارض جانبی را نیز به همراه خواهد داشت. با توجه به ‌تمامی این موارد و همین‌طور در نظر گرفتن این موضوع که داروهای روان‌پزشکی قدرت درمان اختلالات اضطرابی را ندارند، بهتر است در کنار استفاده از این داروها از جلسات روان‌درمانی زیر نظر یک متخصص روانشناسی نیز استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی

قرص کلونازپام و موارد استفاده از آن

داروی کلونازپام یکی از ضد اضطراب‌های قوی و از خانواده بنزودیازپین‌هاست که با افزایش ماده شیمیایی به نام گابا در مغز فعالیت دستگاه عصبی را کاهش داده و باعث ایجاد احساس آرامش در فرد می‌شود. با توجه به قدرت داروی کلونازپام در کاهش فعالیت مغز و دستگاه عصبی از این دارو برای کاهش حملات تشنجی و صرع، کنترل حمله‌های وحشت‌زدگی و همین‌طور برای درمان اضطراب‌های متوسط و شدید استفاده می‌شود. قرص کلونازپام همچنین می‌تواند برای درمان بی‌خوابی‌های شبانه در بیماران دارای اختلالات خواب نیز مورداستفاده قرار بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

 

نحوه مصرف قرص کلونازپام

میزان و نحوه مصرف هر دارو با توجه به شرایط جسمی و سابقه بیماری فرد متفاوت خواهد بود. به همین خاطر از این دارو زیر نظر پزشک استفاده کنید و از مصرف خودسرانه آن جدا خودداری نمایید. چنانچه یک وعده استفاده از این دارو را فراموش کرده‌اید بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید اما در شرایطی که به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده‌اید از خوردن دوز فراموش‌شده صرف‌نظر کنید و هرگز مقدار مصرف در وعده آینده را دو برابر نکنید.

 

تداخلات دارویی با قرص کلونازپام

به‌طورکلی بهتر است پزشک معالج را در جریان تمامی داروهایی که استفاده می‌کنید قرار دهید. تداخلات دارویی علاوه بر اینکه باعث کاهش اثرگذاری داروها خواهد شد، می‌تواند سلامت جسمی شما را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. بهتر است در طول درمان با قرص کلونازپام از این داروها استفاده نکنید و یا دراین‌باره از پزشک معالج خود مشورت بگیرید.

-سایر داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش
-ضد تشنج‌ها
-داروهای ضد پارکینسون
-داروهایی که برای کاهش انقباضات عضلانی استفاده می‌شود
-الکل، تریاک و هر نوع ماده مخدر دیگر به‌ویژه کند کننده‌های دستگاه عصبی

 

عوارض جانبی کلونازپام

کلونازپام یکی از داروهای ضد اضطراب قوی است و درنتیجه به میزانی که قدرت بیشتری در کاهش علائم اضطرابی دارد، ممکن است عوارض ناخوشایندی را نیز برای فرد ایجاد کند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. چنانچه پس از مصرف قرص کلونازپام یک یا چند نمونه از این موارد را تجربه کردید، بهتر است دراین‌باره از یک متخصص کمک بگیرید.

-خواب‌آلودگی در طول روز و کاهش سطح هشیاری
-احساس گیجی و سردرگمی
-فراموشی؛ این موضوع می‌تواند خود را به‌صورت ناتوانی در بیان اسامی نشان دهد.
-کاهش توانایی در برخی مهارت‌های ذهنی نظیر حل مسئله، تصمیم‌گیری و قضاوت صحیح
-کاهش عملکرد فرد در محیط‌های اجتماعی و کاهش بهره‌وری در زمینه‌های مختلف

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

مسمومیت با کلونازپام

مصرف بیش‌ازحد قرص کلونازپام می‌تواند باعث مسمومیت یا اوردوز با این دارو باشد. درصورتی‌که علائم زیر را در خود یا یکی از نزدیکانتان که از قرص کلونازپام استفاده می‌کند مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

-احساس سرگیجه و گیج
-کاهش توانایی‌های حرکتی یا از دست دادن هماهنگی حرکات
-کاهش تعداد تنفس
-کاهش ضربان قلب
-فشارخون پایین
-دشواری در حفظ تعادل
-اغما یا بیهوشی

درمان‌های روان‌شناختی

استفاده از داروهای ضد اضطراب یکی از اولین اقداماتی است که بسیاری از افراد برای کاهش نشانه‌های اضطراب به‌ویژه در موقعیت‌های اضطرابی انجام می‌دهند. تأثیرگذاری سریع و بدون دردسر در کنار هزینه نسبتاً پایین در مقایسه با درمان‌های روان‌شناختی ازجمله دلایلی هستند که باعث گرایش به استفاده از قرص کلونازپام می‌شوند. علاوه بر این بسیاری از افراد با روش‌های مختلف روان‌درمانی آشنایی ندارند و استفاده از داروها را تنها راه مبارزه با اضطراب می‌دانند.

این درحالیست که داروها قدرت درمان اضطراب را ندارند و صرفاً باعث توقف نشانه‌ها می‌شوند؛ درنتیجه به‌محض اینکه شما استفاده از دارو را قطع کنید نشانه‌ها بازگشت خواهند داشت. همچنین ضد اضطراب‌ها و به‌ویژه قرص کلونازپام باعث اعتیاد و وابستگی روانی بالایی در فرد می‌شوند که فرد را به افزایش مداوم دوز مصرفی دارو مجبور می‌کند.

درمان‌های روان‌شناختی برای اضطراب به فرد کمک می‌کنند تا سبک تفکر و باورهای ناکارآمد خود را که باعث بروز اضطراب در وی می‌شوند شناسایی کرده و تغییر دهد و درعین‌حال با آموزش تکنیک‌هایی نظیر آرام‌سازی به وی کمک می‌کنند تا در شرایطی که دچار اضطراب می‌شود هیجانات خود را کنترل نماید. این درمان‌ها اگرچه ممکن است هزینه و تلاش بیشتری را از شما طلب کنند اما بااین‌حال شما می‌توانید در تمامی طول عمر خود و در موقعیت‌های مختلف از این تکنیک‌ها استفاده کرده و همچنین عوارض منفی وابستگی به داروها نیز در این روش از بین خواهد رفت. برای دریافت درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلونازپام می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

داروی کلونازپام چیست؟

کلونازپام یک داروی ضد اضطراب قوی است که برای درمان اضطراب‌های متوسط و شدید، بی‌خوابی و همین‌طور کنترل حملات تشنجی یا پانیک از آن استفاده می‌شود.

آیا استفاده از کلونازپام باعث اعتیاد می‌شود؟

بله؛ استفاده طولانی‌مدت از این دارو باعث وابستگی شده و فرد مجبور است برای دریافت نتیجه سابق، میزان مصرف را مرتباً افزایش دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره