کمرویی کودکان در مدرسه | رفع کمرویی دانش آموزان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کمرویی کودکان در مدرسه موجب کناری گیری آن ها از جمع دوستان و سایر گروه های اجتماعی لازم برای رشدشان می‌شود. این کودکان معمولا به دلیل نداشتن اعتماد به نفس کافی نمی‌توانند در جمع هایی غیر از خانواده صحبت نمایند. آن‌ها مشکلی در حرف زدن ندارند و در خانه مانند سایر کودکان به بازی علاقه دارند. اما وقتی با کسانی مواجه می‌شوند که شناخت چندانی ندارند، گوشه گیری کرده و ترجیح می‌دهند از چشم بقیه دور باشند. شاید این رفتار کار را برای والدین راحت کند، اما باید توجه داشته باشید که اینها نشانه های انزوا فرزندتان است و حتما باید رفع شوند. در صورتی که هنوز فرزندتان نتوانسته دوستی پیدا کند، حتما برای مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمرویی کودکان در مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کمرویی کودکان در مدرسه

کودکان کمرو خیلی اوقات به عنوان کودکی با شخصیت و مودب تعریف می‌شوند. متاسفانه بسیاری از والدین متوجه تفاوت این دو خصیصه نیستند و در نتیجه اقدامی در این زمینه نمی کنند. کمرویی کودک او را از یادگیری مهارت های اجتماعی عقب انداخته و مانع از رشد و پیشرفت او خواهد شد. حضور در گروه همسن ها، برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی ازجمله نیازهای انسان برای پرورش مهارت های مختلف اش است. اگر فکرمی کنید این رفتارها در او عادی است، پس برای اطمینان حتما مقاله کودکان درونگرا را بخوانید.

نشانه های کمرویی در کودکان

کودکان کمرو ویژگی‌های زیر را دارند که می‌تواند تاثیرات منفی در کیفیت زندگی آن‌ها داشته باشد. شما در صورت مشاهده نشانه های زیر حتما به روانشناس کودک مراجعه نمایید. جهت مطالعه روانشناسی دانش آموزان کلیک کنید.

اعتماد به نفس پایین

مهمترین ویژگی کودکان کم رو ، سطح پایین اعتماد به نفس آنهاست. اعتماد به نفس پایین و عدم باور داشتن به توانایی و استعدادهای درونی خود می‌تواند به علل مختلف ایجاد شود. وقتی کودک دائما در معرض تنبیه و توبیخ قرار بگیرد، عزت نفس خود را از دست می‌دهد و فکر می کند برای دیگران مهم نیست. بنابراین از اینکه بخواهد در معرض دید اطرافیان قرار بگیر احساس شرمندگی دارد. برای آشنایی با روش های افزایش اعتماد به نفس کودکان کلیک کنید.

عدم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران

ضمن در نظر گرفتن این نکته که هر گونه عدم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران به منزله کم رویی کودک تلقی نمی‌شود. کمرویی کودک می‌تواند به صورت زیر بروز کند؛ کودک در اغلب موقعیت‌ها از ایجاد ارتباط با دیگران بیمناک شود؛ تغییر حالت چهره و رفتار او به وضوح مشاهده شود (مانند اینکه در پشت پدر و مادر خود پنهان گردد یا پاسخ های کوتاه یک کلمه ای بدهد).

کمرویی کودکان | ساکت و منزوی بودن

کودکان کم رو به طور بسیار مشهود و علنی به ساکت بودن گرایش دارند و می‌توانند مدت ها در یک گوشه آرام و ساکت بنشینند بدون اینکه کلمه ای حرف بزنند. توجه به این نکته مهم است که سکوت، نقطه امنیت کودکان کم رو است. اگر چه ممکن است آنها از این ویژگی خود راضی نباشند ولی بهتر از این است که مخاطب قرار بگیرند و مجبور بشوند با دیگران صحبت کنند. کودکان کمرو در بیشتر موارد، پاسخ ها را می‌دانند اما به علت احساس ترس و خجالت برای پاسخ دادن داوطلب نمی‌شوند. این رفتار ها در مهمانی ها، مهد کودک، مدرسه، کلاس ورزش، جمع همسن ها، ملاقات با آشنایان …. به وضوح دیده می شود.

عصبانی و پرخاشگرند

بزرگترین مشکل کودکان کم رو این است که مهارت‌های زندگی کردن و همزیستی مسالمت آمیز در کنار دیگران را بلد نیستند. احساس نقص و ناتوانی در این کودکان، آن‌ها را به این باور می‌رسانند که افرادی بی کفایت هستند. به همین دلیل به سمت سبک رفتاری درونگرایی سوق پیدا می کنند و خیلی زود نسبت به محرک های محیطی، واکنش های عصبی و پرخاشگرانه نشان می‌دهند.

دلایل کمرویی کودکان در مدرسه

پی بردن به علت کمرویی در کودکان به درمانگر کمک می کند تا درمان موثرتری به کار گیرد. درمانگران معمولا به واسطه مصاحبه و انجام برخی تست ها علت مساله را پیدا می‌کنند. در ادامه به اصلی ترین علل کمرویی کودکان پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با روانشناسی کودک کلیک کنید.

ژنتیک

تحقیقات مختلف حاکی از این است که پدر و مادر کمرو می‌توانند ژن های کم رویی را به فرزندان خود انتقال بدهند. به همین دلیل یکی از کودکان آن‌ها با همین ویژگی به دنیا می‌آید و رشد می‌کند. این در حالی است که نقش پذیری کودک از پدر و مادر هم می‌تواند در ایجاد کمرویی کودکان تاثیر داشته باشد. کودک رفتارهای توام با کم رویی را از پدر و مادر خود یاد می‌گیرد.

رفتارهای سختگیرانه والدین

وقتی کودک در مقابل کوچک‌ترین رفتار خود با واکنش‌های سختگیرانه پدر و مادر روبرو می‌شود و یا فضایی حکومتی بر جوّ خانواده حاکم است، دائما احساس ترس و اضطراب دارد. “نکند کاری انجام دهد که مورد بازخواست پدر و مادر قرار بگیرد و یا تنبیه شود.” این طرز تفکر اغلب کودکانی است که در خانواده های با قوانین سخت گیرانه رشد می کنند. ترس از اشتباه کردن و برخورد والدین سبب می شود آنها با خود فکر کنند دائما در معرض کنترل هستند و اگر خطایی بکنند با عواقب سختی مواجه خواهند شد. به همین دلیل ترجیح می دهند ساکت و آرام در یک گوشه بنشینند و هیچ واکنش رفتاری نداشته باشند.

برخورد مربی و معلم در مهد کودک و مدرسه

مهد کودک و مدرسه همانطور که می تواند مکانی برای افزایش تعاملات اجتماعی و فرا گرفتن مهارت های زندگی باشد. در صورتی که مربیان و معلمان برخوردهای نادرست و تحقیرآمیز داشته باشد، می تواند اعتماد به نفس کودک را کاهش دهد.

مقایسه کودک با هم کلاسی هایش، برچسب تنبلی زدن به او و نگاه های تند و خشن معلم ها می‌تواند عواملی باشند که سبب احساس خجالت و کم رویی در کودکان بشود. در اثر این برخوردها، کودک احساس بی ارزشی و بی کفایتی خواهد کرد.

برای آشنایی با انواع تیپ های شخصیت کودک کلیک کنید.

درمان کمرویی کودکان

  • به کودک برچسب نزنید؛ نباید به طور مستقیم و در حضور دیگران به کودک برچسب کم رویی زده شود. زیرا بای این متد ویژگی کمر رویی در آنها تقویت و تثبیت می‌گردد.
  • پدرو مادر به عنوان الگوی رفتار فرزند باید مراقب نوع برخوردارهای خود باشند. اگر آن‌ها از حضور یافتن در جمع آشنایان اجتناب می کنند و وقتی در محفل های دوستانه قرار می‌گیرند در یک گوشه می نشینند و حرفی نمی زنند سبب الگو پذیری کودکان خود خواهند شد.
  • بهتر است تا جایی که می توانید رفت و آمدهای خود را تقویت کنید تا کودک کمروی شما به حضور در جمع عادت کند.
  • وارد کردن کودک در فعالیت‌های گروهی مانند کلاس نقاشی یا ورزش می‌تواند به افزایش مهارت های ارتباطی او کمک کند. (برای آشنایی با راه های پرورش مهارت های ارتباطی کودکان کلیک کنید).
  • مانع حرف زدن کودک خود نگردید و اجازه بدهید تا صحبت های خود را به پایان برساند.
  • سپردن مسئولیت‌های خانه به کودک؛ نان خریدن و یا رفتن به سوپر مارکت نزدیک منزل به کودک این احساس را می‌دهد که او بزرگ شده و می‌تواند از پس وظایف محول شده برآید.
  • هیچگاه کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید، مقایسه کردن کودک حتی با خواهر و برادرهایش نیز بسیار رفتار غلط و اشتباهی است. چرا که هر انسانی منحصر به فرد است.
  • فرصت هایی را فراهم کنید تا کودک ابراز وجود کند و توانایی خود را نشان دهد. به طور مثال در مهمانی ها از کودک خود بخواهید شعری که حفظ کرده برای دیگران بخواند.
  • در صورت شدت یافتن رفتارهای گوشه گیرانه در کودک خود حتما از روانشناس و متخصص کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمرویی کودکان در مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

درصورتی که کودک از حضور در مهمانی های خانوادگی امتناع می کند، چگونه باید با او برخورد کرد؟

بهتر است بجای اینکه کودک را بدون آگاهی در مهمانی های گروهی وارد سازید، ابتدا او را مطلع کنید و نظر او را بشنوید. چرا دوست ندارد به مهمانی بیاید؟ با صبر و حوصله، دلیل او را بشنوید و به حرف هایش گوش بدهید. به او بگویید که افرادی که در مهمانی حضور دارند او را دوست دارند و با دیدنش خوشحال می شوند. می تواند تعدای از اسباب بازی هایش را با خود بیاورد و با بچه ها بازی کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره