طلاق در سال اول زندگی | عوامل اصلی طلاق درابتدای زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امروزه شاهد هستیم که طلاق در سال اول زندگی بسیار بیشتر از سال‌های دیگر اتفاق می‌افتد. طلاق پدیده‌ای نابهنجار اجتماعی است که بنا به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. زوجین جوان معمولا بی تجربه هستند و پس از شروع زندگی مشترک در حل مشکلات و چالش‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

سال اول زندگی تاثیر بسیار زیادی بر ادامه زندگی مشترک می‌گذارد و در صورتی که زوجین نتوانند در این مدت تاثیر خوبی بر یکدیگر بگذارند، با پدیده طلاق مواجه می‌شوند. حال سوال این است که چه عواقب و پیامدهایی در انتظار طلاق زود هنگام در سال اول زندگی خواهد بود؟ آیا طلاق گرفتن در سال اول تصمیمی درست و منطقی است؟ در این مقاله سعی شده به تمامی این سوالات پاسخ‌ها داده شود تا ابهامات و چالش‌های ذهنی شما برطرف گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق در سال اول زندگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

دلایل طلاق در سال اول زندگی

عوامل متعددی می‌تواند دلیل طلاق در سال اول زندگی باشد که در ادامه به برجسته‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.
 

1. طلاق در سال اول زندگی بدلیل عدم تبیین صحیح نقش زن و شوهر 

 یکی از علل اصلی طلاق در سال اول زندگی این است که زن و شوهر نقش‌هایی را به عهده گرفته‌اند که قبل از این شناخت دقیقی نسبت به آن نداشته‌اند. دختر و پسر قبل از ازدواج، آگاهی‌هایی را ضمن مطالعه کتاب‌های مرتبط یا گفتگو با اشخاص متاهل به دست می‌آورند. اما این‌ها فقط اطلاعات و دانش‌های ظاهری هستند.

وقتی دختر و پسر ازدواج می‌کنند و در نقش زن و مرد قرار می‌گیرند، شاهد اتفاقات متفاوتی خواهند بود که با آنچه فرا گرفته بودند متفاوت است. آن‌ها اکنون مجبورند مسئولیت‌هایی را بپذیرند که تا بحال تجربه نکرده‌اند. بنابراین دچار تعارض نقش شده و نمی‌دانند با این حجم مسولیت چگونه کنار بیایند.

2. تظاهر به شخص آرمانی در زمان نامزدی

معمولا در زمان شروع یک رابطه و شکل گیری احساس عاشقانه بین دختر و پسر، هر کدام سعی می‌کنند خود را در نهایت خوب بودن تعریف کنند و مطابق با معیار دیگری رفتار نمایند. چراکه در این زمان هدف جذب طرف مقابل است و ترس از ترک شدن باعث می‌شود خود را به غیر از آنچه که حقیقت و واقعیت وجود وی است به دیگری نشان دهد. بدین ترتیب دختر و پسر با خیال اینکه شخص آرمانی و رویایی خود را پیدا کرد‌اند، تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

حال زندگی متاهلی شروع شده و زن و مرد دیگر لزومی به جلب توجه دیگری نمی‌بیند یا به دلیل خسته شدن از ظاهرسازی، کم کم شروع به نشان دادن واقعیت خویش می‌نمایند در نهایت تنش‌ها و درگیری به علت عدم تفاهم فزونی می‌گیرد.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از طلاق در سن کم کلیک کنید.

3. طلاق در سال اول زندگی | فقدان مهارت های لازم

 دختر و پسر با ازدواج وارد دنیای جدیدی می‌شوند که نیاز به مهارت‌های خاصی دارد. قرار گرفتن دو انسان با نظرها و سلیقه‌های مختلف، قطعا موجب اصطکاک بین آن‌ها می‌شود و بعضا می‌تواند زمینه اختلاف و درگیری را فراهم آورد. اینجاست که مهارت‌های از پیش آموخته شده به یاری زن و مرد می‌آید و می‌توانند با درایت و مهارت خود اختلاف را از بین برده و مشکلات را به روش صحیح از بین ببرند.

این در حالی است که برخی از زنان و مردان از مهارت‌های لازم برخوردار نبوده و با اولین درگیری‌ها و اختلاف نظرها، سر ناسازگاری گذاشته و چالش‌های شکل گرفته را تشدید می‌کنند. عدم توجه به آموزش ها طلاق در سال اول زندگی را بالا برده است.

4. فاش شدن حقیقت واقعی در مورد وضعیت مالی همسر

 پسران در ابتدای آشنایی، خود را با وضعیت مالی و اقتصادی خوب تعریف می‌کنند، برای خود یک وضعیت مالی غیر واقعی بیان کرده و سعی در جلب توجه دختران می‌نمایند. اما همه این‌ها ساخته و پرداخته ذهن وی بوده و واقعیت ندارد. دختران بی خبر از حقیقت پیشنهاد ازدواج را قبول کرده و زندگی زناشویی شروع می‌شود. کم کم حقیقت آشکار شده و کمبودهای مالی خود را نشان می‌دهند. بدهی‌ها نمایان شده و مشکلات اقتصادی روز به روز بیشتر می‌شود.

راه های پیشگیری از طلاق در سال اول زندگی 

بسیاری از زوجین در سال های اول زندگی خود با مشکلات زیادی روبرو می شوند. در ادامه راهکارهایی که به زوجین در پیشگیری از طلاق در سال اول زندگی کمک می کند ذکر شده است :

مهارت ارتباطی خود را افزایش دهید. 

داشتن یک زندگی مشترک سالم نیازمند گفت و گو و مکالمات دائم است. اولین قدم برای داشتن یک ازدواج موفق افزایش مهارت ارتباطی با همسر بخصوص مهارت کلامی است. برای بهبود این مهارت استفاده از مشاوره روانشناسی بسیار به شما کمک می کند. شما می توانید در هر جایی که هستید از خدمات مشاوره تلفنی مرکز مشاوره ذهن نو بهرمند شوید. 

مهارت حل مسئله و داشتن دید مثبت به مشکلات

در سال اول ازدواج زوجین با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو می شوند. بهبود مهارت حل مسئله و داشتن دید مثبت به مشکلات به در عبور از سختی های زندگی مشترک کمک می کند. 

پرورش این مهارت نیازمند تمرین و استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی از یک متخصص است. 

انتظارات مالی خود را با همسرتان به اشتراک بگذارید

بسیاری از مشکلات زوجین در سال های اول ریشه مالی دارند. صحبت کردن زوجین با یکدگیر و رسیدن به یک سخن و دید مشترک در مورد مسائل و چالش های مالی زندگی به زوجین کمک می کند تا بسیاری از مشکلاتشان حل شود و بایکدگیر بتوانند مشکلات مالی زندگی مشترک را حل نمایند. 

بیشتر بخوانید : جلوگیری از طلاق

عواقب و پیامدهای طلاق در سال اول زندگی

طلاق در سال اول پیامدها و مشکلاتی به همراه دارد که به شرح زیر هستند:

1. افسردگی

بروز افسردگی و حالات هیجانی منفی به ویژه در سال اول زندگی، پدیده‌ای دور از انتظار نخواهد بود. دقیقا زمانی که دختر و پسر به آرزوی خود رسیده و زندگی متاهلی را تجربه کرده‌اند، بنا به دلایل مختلف با واقعیت‌های تلخ طلاق رو به رو می‌شوند. خود را شکست خورده و آرزوهای خویش را بر باد رفته می‌یابند. بنابراین افسرده شده و انگیزه زندگی را از دست می‌دهند.

2. طلاق در سال اول زندگی | نگاه تلخ جامعه به واقعیت طلاق

طلاق به هر دلیلی که باشد به خصوص اگر در سال اول زندگی اتفاق بیوفتد، باعث قضاوت‌های اخلاقی از طرف جامعه می‌شود. قضاوت‌هایی که می‌تواند روح و روان فرد طلاق گرفته را بهم بریزد و او را دچار مشکل نماید. با توجه به مطالبی که گفته شد توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی ابتدا مشاوره طلاق دریافت کنید، تا متخصصان با بررسی شرایط‌تان بهترین راه و روش برای حل مساله را ارائه دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق در سال اول زندگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا طلاق در سال اول زندگی منطقی و درست است؟

پاسخ به این سوال بستگی به شرایط و واقعیتی دارد که زن یا مرد پس از ازدواج تجربه می‌کند. مثلا ممکن است فردی که او را به عنوان همسر پذیرفته‌اید، فردی با اختلالات روانی باشد که هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌رساند. به طور منطقی، زندگی با چنین شخصی امری آسان نخواهد بود. اما در مسائلی چون مشکلات مالی و عدم دارا بودن مهارت‌های لازم می‌توان از مشاوران حوزه خانواده کمک گرفت و تصمیمات بهتری اتخاذ نمود.

عواقب طلاق در سال اول چیست؟

طلاق در سال اول می‌تواند عواقبی مانند افسردگی، کاهش انگیزه برای ادامه زندگی و تنش‌های ناشی از قضاوت‌های جامعه را به همراه داشته باشد. آنچه اهمیت دارد در ابتدا راهکاری برای پیشگیری از این اتفاق است. در صورت بروز این اتفاق باید به این باور رسید که زندگی به پایان نرسیده و زن و مرد می‌توانند با استفاده از راهکارهای علمی آینده‎ای بسیار موفق برای خود رقم بزنند.  

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره