تغییر همسر بعد ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغییر همسر بعد ازدواج چقدر امکان پذیر است؟ اغلب افراد به خصوص دختران جوان در دوران آشنایی، بسیار زود دلباخته می‌شوند و نکات منفی طرف مقابلشان را نمی بینند. حتی اگر متوجه ضعف‌های شخصیتی و رفتاری در او شوند به امید تغییر همسر بعد از ازدواج وارد زندگی مشترک می‌شوند. امروزه دادگاه‌های خانواده پر شده از همین افراد که بعد از ازدواج به این نتیجه رسیدند: “زندگی واقعی با رویابافی های آن‌ها بسیار متفاوت بوده است”. تغییر دادن یک فرد بالغ کار آسانی نیست چون که بعضی از رفتارها ریشه در دوران کودکی دارند, بعضی از مشکلات شخصیتی بر اثر تربیت خانوادگی یا زمینه فرهنگی به وجود می‌آیند و به راحتی حل نمی‌شوند. عیب‌هایی که شما در طرف مقابل‌تان می‌بینید بعد از ازدواج نه تنها از بین نمی‌روند بلکه به احتمال زیاد از قبل پررنگ‌تر هم می‌شوند. پس ایا به هیچ عنوان بباید به تغییر همسر بعد ازدواج امید داشت؟

تغییر همسر بعد ازدواج

با وجود آموزش‌ها و تکرار این مساله در فیلم‌ها و کتاب‌ها، باز هم زوج‌هایی را می‌بینیم که به دنبال راهی برای تغییر همسر بعد ازدواج هستندو یا حداقل به ایجاد تغییراتی امید دارند. گاه این امید در ناهشیار مرد یا زن وجود دارد و او با رفتارها و کلامش ناخودآگاه سعی در تغییر همسرش دارد. ایراد گیری از همسر، احساس خجالت از رفتار یا ظاهر همسر، نصیحت های طولانی او، خشم از رفتار و گفتارهای معمول او، تمایل به دوری از همسر و.. نشانه‌های تمایل شما به تغییر همسر بعد ازدواج به صورت ناخودآگاه تان می‌باشند.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج

تغییر همسر بعد ازدواج | چه خصوصیاتی بعد از ازدواج تغییر نمی کنند؟

بعضی از خصوصیات رفتاری و اخلاقی هستند که به مدت بیست سال یا بیشتر در طرف مقابل شما شکل گرفته و تقویت شده‌اند، این خصوصیات یا اصلا تغییری نمی‌کنند یا برای تغییر دادن آن‌ها سالیان سال باید تلاش کنید و تنها در صورتی که خود شخص بخواهد تغییر کند به نتیجه خواهید رسید! یعنی اگر شما با فردی ازدواج کنید که خصوصیات تغییر ناپذیر و متفاوتی با شما داشته باشد، باید یک سوم عمر ازدواج خود را به جنگ و دعوا برای تغییر دادن همسر بعد ازدواج همدیگر بپردازید.

پس چه بهتر که این خصوصیات را قبل‌از ازدواج بشناسید، چرا که تغییر همسر بعد ازدواج کار آسانی نیست. خصوصیات تغییرناپذیر معمولا به این حوزه‌ها مربوطند: تربیت خانوادگی، تربیت فرهنگی، تربیت اقتصادی، تحصیلات، باورهای مذهبی، فاصله سنی، ویژگی‌های درونی.

1- تربیت خانوادگی

خانواده مانند یک قالبی ست که خمیر مایه بچه‌ها در آن شکل می‌گیرد. هیچ وقت نمی‌توانید فردی را از خانواده‌اش جدا بدانید و فکر کنید خصوصیات اخلاقی این فرد شبیه به پدر و مادرش نیست، اولین الگوی هر آدمی پدر و مادرش است. بچه‌ها از رابطه بین والدین‌شان نوع رفتار با همسر آینده خود را می‌آموزند. هر قدر هم فردی در نگاه اول با خانواده‌اش متفاوت باشد بازهم در شرایط بحرانی و در زندگی واقعی شبیه والد خود عمل خواهد کرد.

به همین دلایل بهتر است که قبل از ازدواج به شناخت دقیقی از خانواده همسر خود برسید، رفتارهای بین فردی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید و واکنش‌های آن‌ها در برخورد با چالش‌ها و مشکلات را بسنجید. چرا که تغییر آن ها در همسر تان بعد ازدواج نشدنی خواهد بود.

فروشگاه آرامیس

2- تربیت فرهنگی

تضادهای فرهنگی گرچه آدم‌ها را از همدیگر متمایز می‌کنند و زیبایی‌های زیادی را می‌سازند، اما اصولا فرهنگ‌های مختلف به سختی با هم پیوند می‌خورند. به خصوص اگر یک طرف فرهنگ سنتی و طرف دیگر فرهنگ مدرن قرار داشته باشد.

آداب و رسوم، هنجارها، تابوهای اجتماعی و… همه و همه سازنده فرهنگ یک منطقه یا یک خاندانند. شما قبل از ازدواج علاوه بر آشنایی با خانواده طرف مقابل با اصالت و فرهنگ آن‌ها نیز آشنایی پیدا کنید که در دوره عقد و پس از ازدواج با این تفاوت‌ها به مشکل بر نخورید. تغییر آداب و رسوم همسر بعد ازدواج تقریبا نشدنی است.

برای مثال ممکن است همسر شما از خاندان و فرهنگی باشد که به زنان احترام زیادی نمی‌گذارند و کمک کردن در کارهای خانه را عار می‌دانند، در این شرایط شما نمی‌توانید باورهای طرف مقابل‌تان را به راحتی تغییر دهید و خصوصیات رفتاری او در این رابطه را به کل تغییر دهید.

3- تربیت اقتصادی و دیدگاه او نسبت به مسائل مالی

بسته به این که همسر شما در چه شرایط اقتصادی بزرگ شده باشد، رفتارهای اقتصادی او تغییر می‌کند. اگر همسر شما در یک خانواده متوسط و  کارمندی تربیت یافته باشد، در مخارج همیشه برنامه ریزی دارد یا اگر در یک خانواده خسیس رشد کرده باشد همیشه در برابر خرج کردن پول مقاومت می‌کند.

رفتارهای اقتصادی مثل ولخرجی، خصاصت، حساب گری و… نیز به راحتی قابل تغییر نیستند. پس به امید تغییر رفتارهای مالی همسر بعد ازدواج وارد زندگی مشترک نشوید.

4- تغییر ویژگی های درونی همسر بعد ازدواج

افراد بسته به ژنتیک و محیطی که در آن پرورش یافته‌اند، یک سری ویژگی‌های شخصیتی و درونی پیدا می‌کنند که تغییر آن‌ها اصلا کار راحتی نیست. به عنوان نمونه افراد درون گرا که بیشتر تمایل به تنهایی و کم حرفی دارند را نمی‌شود تبدیل به اشخاصی اجتماعی کرد که از شرکت در مهمانی‌های شلوغ لذت می برند!

خصیصه‌های درونی و شخصی همیشه به موضوعات ساده‌ای مثل برون گرایی و دورن گرایی ختم نمی‌شوند، بعضی افراد که خصیصه درونیشان خشونت و عصبانیت است یا برخی افراد به دلیل ژن معیوب همیشه درمانده و افسرده‌اند.

5- فاصله سنی

معمولا روانشناسان حوزه ازدواج توصیه می‌کنند که فاصله سنی زن و مرد از هم بین دو تا هشت سال باشد، این توصیه به این علت است که تفاوت‌های بین نسلی در زوج‌هایی که بیش از ده سال با هم تفاوت سنی دارند به وفور دیده می‌شود.
زوج‌هایی که با فاصله بیشتر از ده سال از هم متولد شده‌اند، معمولا نگرش و دغدغه‌های مشترکی ندارند و در حوزه رفتارهای مربوط به این موضوع تغییر ناپذیرند. شما نمی‌توانید راهی برای تغییر تجریبات همسر تان بعد ازدواج پیدا کنید.

6- تغییر زمینه اعتقادی همسر بعد ازدواج

مثلا شما تصور کنید که از نظر اعتقادی قبول دارید که ارتباط با جنس مخالف و خوردن مشروب حرام است، اما همسر شما این اعتقادات را ندارد. بعد از ازدواج چه اتفاقی می‌افتد؟ در رفتن به مهمانی‌ها در ارتباطات روزمره و حتی در خوردن غذا شما از همسرتان رفتارهایی می‌بینید که از نظر شما نادرست‌اند و متاسفانه به همین راحتی تغییرپذیر هم نیستند.

هم کفو بودن از نظر اعتقادی یکی از مهم‌ترین ملاک‌هایی است که زمان ازدواج باید در نظر داشته باشید.

7- میزان تحصیلات

اگر دل‌تان می‌خواهد همسر آینده تان تحصیلات عالیه داشته باشد، حتما قبل ازدواج باید این موضوع را برای انتخاب او در نظر می‌گرفتید. اجبار کردن او به ادامه تحصیل و یا مجاب کردنش به این کار، ممکن است بر خلاف میل باطنی او باشد. گاه منظور از میزان تحصیلات درک و دیدگاه او به زندگی است، که باید بدانید با ارتقای تحصیلات به ندرت این ویژگی تغییر می‌کند.

8- روابط و ازدواج های قبلی

شاید در ابتدای رابطه ازدواج قبلی او برای‌تان اهمیت نداشته و حال بعد ازدواج به دنبال راهی برای تغییر این واقعیت هستید. این کار وقتی فرزندی از ازدواج قبلی وجود داشته باشد، دشوارتر شده و پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت.

9- مواردی که غیر قابل تغییر و مذاکر هستند

در زندگی هر کس ممکن است شرایط به خصوصی وجود داشته باشد که غیر قابل تغییر باشند. شما باید نسبت به این مسائل آگاهی پیدا کرده و به جای خیال بافی درباره تغییر همسر تان بعد ازدواج حقایق را ببینید.

10- ظاهر و سلامت جسمانی

عمل های زیبایی مختلف این امکان را ایجاد کرده که بتوانید تغییرات فاحشی در چهره و ظاهر خود به وجود بیاورید. اما همیشه زیبایی معنای واحد نداشته و حتی برای برخی اهمیت ندارد. پس امید به تغییر ظاهر همسر بعد ازدواج مساله ای بیهوده می‌تواند باشد.

راه های تغییر همسر بعد از ازدواج

گرچه که بیشتر ویژگی‌های شخصیتی یک فرد بالغ در دسته ویژگی‌های تغییر نیافتنی قرار می‌گیرند؛ اما راه‌هایی برای بهبود نسبی این ویژگی‌ها وجود دارد. برای تغییر همسر به این رهکارها عمل کنید.

1_در قدم اول برای تغییر همسر بعد ازدواج : سعی نکنید با زور، نصیحت اجبار و تهدید همسرتان را تغییر دهید، چرا که این راه حل‌ها بیشتر تاثیر معکوس می‌گذارند. در عوض سعی کنید در واکنش‌ها و بازخوردتان نسبت به رفتار همسرتان تغییر ایجاد کنید.

2_در قدم دوم: راه حل‌های به درد نخور را دور بیندازید. یعنی اگر بارها درباره موضوعی دعوا کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید این بار سکوت کنید و چیزی نگویید. یا اگر بارها برای موضوعی قهر کرده‌اید این بار عاقلانه و با دلایل منطقی وارد گفتگو شوید.

3_ در قدم سوم برای تغییر همسر بعد ازدواج : به کشف دلایل بپردازید. آیا تا به حال ریشه‌یابی کرده‌اید که چرا همسرتان کاری بر خلاف میل شما انجام می‌دهد؟ مثلا چرا سیگار می‌کشد یا رفیق بازی می‌کند؟

4_در قدم چهارم: الگوی خوبی باشید. آیا شما نیز به خاطر لجبازی، عادت یا … همان رفتارهایی را انجام می‌دهید که همسرتان هم انجام می‌دهد؟ مثلا به همسرتان می‌گویید “داد نزد”، اما خودتان در دعوا صدای خود را بلند می کنید؟ اگر این گونه است در رفتار خود تجدید نظر کنید.

5_ در قدم پنجم برای تغییر همسر بعد ازدواج : از تقویت مثبت استفاده کنید. یعنی به جای ملامت همسرتان به خاطر کارهای غلطش بهتر است از کارهای صحیح و مناسبش تقدیر کنید. این گونه همسر شما سعی می‌کند هرروز بهتر از روز قبل باشد.

چه زمانی دست از تغییر همسر بعد ازدواج باید کشید؟

مسلما همه ما آدم‌ها در طول زمان دچار تغییراتی در باور، ظاهر و رفتارمان خواهیم شد. ازدواج به خودی خود عاملی در ایجاد این تغییرات است، اما زمانی که یکی از زوجین ویا هردوی آن‌ها در تلاش باشند که دیگری را در جهت رسیدن به منافع خود تغییر دهند، آن وقت است که تنش‌ها و اختلافات بالا می‌گیرد. در صورت مشاهده نشانه‌های زیر بهتر است دست از تلاش برای تغییر همسر خود بردارید و از خدمات زوج درمانی کمک بگیرید.

  • زمانی که شما محبت بیشتری خرج می‌کنید و از همسرتان عشقی دریافت نمی کنید.
  • رابطه تان به نحوی شده که انگار شما معلم و او شاگرد است.
  • تنها چیزی که باعث می‌شود در کنار او باشید جذابیت های اجتماعی و ظاهری اوست.
  • با بیشتر خصوصیات اخلاقی او مشکل دارید
  • رابطه را برای فرار از موقعیتی شروع کرده‌اید و حال متوجه مشکلات بزرگ این رابطه شده اید.
بیشتر بخوانید : شناخت پیش از ازدواج

کلام آخر برای تغییر همسر بعد ازدواج

حتما برای شناخت تفاوت‌ها بین خودتان و فرد مورد نظرتان به جلسات مشاوره قبل از ازدواج بروید. تفاوت‌های اساسی زمینه رفتارهای تغییرناپذیر در افراد را به وجود می‌آورد و شما را با چالش‌های فراوانی در زندگی مشترک رو به رو خواهد کرد. اگر راه تغییر را پیش گرفته‌اید آرام آرام حرکت کنید، صبور باشید و تغییرهای کوچک را ببینید. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر همسر بعد ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره